Gemensamnt filsystem för Linux och Windows

Permalänk
Medlem

Gemensamnt filsystem för Linux och Windows

Hej!

Har ett dualboot system med Ubuntu och Windows XP. Jag har ett antal lagringspartitioner, f.n. i NTFS. En del sakerna på dessa (dokument, musik o liknande) vill jag komma åt både ifrån windows och Linux, jag vill kunna skriva, läsa och skapa filer utan problem (därför går NTFS bort)

Vill helst inte använda FAT32 heller, med tanke på dess begränsingar i partitionsstorlek och filstorlek.

Jag vet att det finns drivare för windows så att det kan läsa ext2 oxh ext3 partitioner.

Så vilket filsystem skall / bör jag använda?

Förslag och motiveringar mottages tacksamt!

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

du har redan svaret. ext-tillägget för Windows funkar utmärkt, förutom rättighetsdelen. (men sen när har det funkat i Wndows ändå..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
du har redan svaret. ext-tillägget för Windows funkar utmärkt, förutom rättighetsdelen. (men sen när har det funkat i Wndows ändå..)

Hur menar du med rättigheter? att alla kan komma åt alla filer i windows och ändra o skriva hur som helst?
De kan jag ta i så fall ,,,

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Hur menar du med rättigheter? att alla kan komma åt alla filer i windows och ändra o skriva hur som helst?
De kan jag ta i så fall ,,,

ja just det. så fort du är inne i Windows läser den inte sånt och det går att radera och härja hur som helt oavsett vad som ställts in i Linux. journalen läser det inte heller tror jag. /det är som ext2 det läses) men annars funkar det utmärkt.

http://www.fs-driver.org/index.html

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nu kommer säkert någon att rätta mig och det hopps jag inerligen.

Jag har aldrig lyckats utföra någon form av skrivning/läsning till en ext3 formaterad HDD från windows. Drivrutinerna för det som man ser länkas till överallt på detta forum gjorde bara att jag SÅG hårddisken i windows men den gick inte att öppna. Den kunde inte identifiera filsystemet eller något. Så i mina erfarenheter är vfat det ända fungerande valet. (Jag har dock aldrig provat ext2)

men man får väll försöka igen.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Eller om man helt enkelt kör captive-fs under linux för att få något sånär acceptabel access till ntfs-partitionerna under detta. Detta fungerar relativt bra så länge man inte jobbar mot större filer (inge vidare bra för video-redigering, no big surprise there säg).

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja just det. så fort du är inne i Windows läser den inte sånt och det går att radera och härja hur som helt oavsett vad som ställts in i Linux. journalen läser det inte heller tror jag. /det är som ext2 det läses) men annars funkar det utmärkt.

http://www.fs-driver.org/index.html

Vad menas med att den inte läser journalen?

Jag har också en extern hårddisk som jag flyttar med mig mellan olika datorer (tar med mig till kompisar m.m) vilket filssystem skall jag köra på den? eller skall jag helt enkelt se till att installera fs-driver där jag behöver acces till den disken?

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Vad menas med att den inte läser journalen?

Jag har också en extern hårddisk som jag flyttar med mig mellan olika datorer (tar med mig till kompisar m.m) vilket filssystem skall jag köra på den? eller skall jag helt enkelt se till att installera fs-driver där jag behöver acces till den disken?

Det finns inga perfekta lösningar idag, vad jag vet.
Ett sätt är att ha flera partitioner på disken med olika filsystem på. Ex en fat och en ext3, där du på fatpartitionen lägger in drivrutiner för ext3 så det alltid går att installera när du sätter in disken i en ny windowsdator.

Ang. fat så går det att få stora partitioner om man formaterar dom i linux.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Vad menas med att den inte läser journalen?

Jag har också en extern hårddisk som jag flyttar med mig mellan olika datorer (tar med mig till kompisar m.m) vilket filssystem skall jag köra på den? eller skall jag helt enkelt se till att installera fs-driver där jag behöver acces till den disken?

det är som.. vad ska man säga, en extra innehållsförteckning som skyddar mot dataförlust bland annat. men det finns lite olika varianter som fungerar lite olika. http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system ..hursomhelst har FAT ingen sån alls ändå, så EXT är nog det bästa alternativet fortfarande.

lägg en liten liten FAT-partion på den efter EXT så kan du ju ha programet där för att lätt installera och alltid ha med kanske som Daniel sa, bra idé.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det är som.. vad ska man säga, en extra innehållsförteckning som skyddar mot dataförlust bland annat. men det finns lite olika varianter som fungerar lite olika. http://en.wikipedia.org/wiki/Journaling_file_system ..hursomhelst har FAT ingen sån alls ändå, så EXT är nog det bästa alternativet fortfarande.

lägg en liten liten FAT-partion på den efter EXT så kan du ju ha programet där för att lätt installera och alltid ha med kanske som Daniel sa, bra idé.

Aha okej. tack för länken, och bra idé med en liten FAT partition Daniel!

Har dock en liten fråga till: Finns det några nackdelar eller risker med att windows inte bryr sig om journalen, eller spelar det någon roll. Annars kanske jag bör använda ext2 istället?

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Aha okej. tack för länken, och bra idé med en liten FAT partition Daniel!

Har dock en liten fråga till: Finns det några nackdelar eller risker med att windows inte bryr sig om journalen, eller spelar det någon roll. Annars kanske jag bör använda ext2 istället?

nej, eftersom det behandlar EXT3 som EXT2 ändå blir det sak samma i Windows, men i Linux har du samtidigt fördelearna av EXT3s ökade säkerhet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag kan säga hur jag har det till min bärbara.

disk1 100gb intern systemdisk
*ntfs 40gb med windows och program till windows
*ext3 40gb med linux och program till linux
*linuxswap 1gb
*fat32 14gb med personliga filer som jag kommer åt ifrån båda os

disk2 320gb extern lagringsdisk
*fat32 320gb med musik och semesterfilmer

Formateringsprogrammet i xp kan inte göra fat32-parttioner större än 32gb(?), men det finns andra program som kan det. Det följde med ett sådant till min externa hd.

Visa signatur

/Mattias

Permalänk
Medlem

(FAT32 är borttaget från kärnan pga M$ patent(?)) FAT23 går väll inte att läsa utan konstiga till lägg till linux... använd DOS-FAT...(?)

Edit: sluta titta på mig.. jag vet inte allt här i världen...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Har nu testat FS-driver och mountat /home partitionen i windows (använder ext3 på /home). Tänkte nu börja använda den mountade /home partitionen för lagring av "mina dokument", så att jag slipper ha alla filer på två ställen. (Jag har alla mina dokument på samma ställe, så att både Linux och windows kommer åt dem)

Problemet är alla dotfiles som innehåller inställningar för program i linux. De döljs ju inte i windows och det blir ett virrvarv av filer i min katalog på home.

Finns det något sätt att dölja dessa dotfiles även i windows?

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Nu kommer säkert någon att rätta mig och det hopps jag inerligen.

Jag har aldrig lyckats utföra någon form av skrivning/läsning till en ext3 formaterad HDD från windows. Drivrutinerna för det som man ser länkas till överallt på detta forum gjorde bara att jag SÅG hårddisken i windows men den gick inte att öppna. Den kunde inte identifiera filsystemet eller något. Så i mina erfarenheter är vfat det ända fungerande valet. (Jag har dock aldrig provat ext2)

men man får väll försöka igen.

Min erfarenhet är att det alltid fungerar på windows xp med sp2, men när jag provade på en äldre dator med nyinstallerat windows xp och utan sp2, så fungerade det inte, det blev så som det är för dig nu. Och om du har sp2 så ..kanske uppdatera lite mera ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
Min erfarenhet är att det alltid fungerar på windows xp med sp2, men när jag provade på en äldre dator med nyinstallerat windows xp och utan sp2, så fungerade det inte, det blev så som det är för dig nu. Och om du har sp2 så ..kanske uppdatera lite mera ändå?

Tack för den informationen. Jag körde mycket riktigt inte med sp2 då jag provade förra gången (sp1) men nu har jag sp2 och ska nog ta och prova igen.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.