Vilken GNU/Linux-dist\*BSD bör jag välja? Lite andra schyssta guider... [Listan]

Permalänk

Vilken GNU/Linux-dist\*BSD bör jag välja? Lite andra schyssta guider... [Listan]

Nu har jag tänkt att uppdatera denna lista lite.

Den kommer innefatta enbart distributioner och länkar till andra trådar med Fönsterhanterare, Skrivbordsmiljöer, Program, Guider, Etc.

Vill ni lägga till något i denna tråden så går det bra att skicka ett PM till mig eller skriva ett inlägg i tråden.

Skriver man om en ny dist får man göra följande: Följa mallen här nedan. Skriva vad man själv har för erfarenheter av den.
Skriver man om en ny dist får man INTE göra följande: Skriva att den är bäst och att det inte finns några nackdelar. Alla har nackdelar. Man får inte kränka någon annan dist eller en person för att den kör en annan dist än dig själv.

Samlingstråden för UNIX/GNU\Linux/*NIX/*BSD: Länk
Samlingstråden för UNIX/GNU\Linux/*NIX/*BSD kommandon: Länk
Samlingstråden för UNIX/GNU\Linux/*NIX/*BSD program: Länk
Samlingstråden för UNIX/GNU\Linux/*NIX/*BSD skrivbordsmiljöer/fönsterhanterare: Länk

Mallen för nya distar:
Distributionen: Måste finnas med.
Grundare: Valfritt. Ser gärna att den finns med.
Arkitektur: Måste finnas med.
Bakgrund: Valfritt. Ser helst att den finns med.
Pakethanterare: Valfritt. Ser helst att den finns med.
Fördelar: Måste finnas med.
Nackdelar: Måste finnas med.
Passar för: Valfritt.
Hemsida: Måste finnas med.

Här börjar listan på de olika distributionerna.

Distributionen: Ubuntu (Kubuntu, Xubuntu, Edubuntu.)
Grundare: Ubuntu projektet grundades av Mark Shuttleworth.
Arkitektur: i386 (x86), PowerPC, x86-64, SPARC.
Bakgrund: Dessa bygger på Debian och har ärvt många för-/nack-delar från Debian.
Pakethanterare: dpkg, Apt (Advanced Packaging Tool). Använder sig av .deb
Fördelar: Den är gratis. Den har ett enormt paketbibliotek med massor av program. En enorm community med massor av hjälp för alla om söker den. Väldigt stor valfrihet. Väldigt nybörjarvänlig då den gör det mesta för dig och det mesta bara funkar på direkten.
Nackdelar: Har en tendens till att inte vara så himla stabilt. Anses som för lätt av vissa.
Passar för: Ubuntu passar för hemanvändare, företagaren, serverbyggaren. Ubuntu passar för alla.
Hemsida: http://www.ubuntu.com

Distributionen: Debian GNU/Linux
Grundare: Ian Murdock
Arkitektur: i386 (x86), x86-64, PowerPC, Motorola 68k, SPARC, Alpha, ARM, MIPS, HPPA, S390, IA-64.
Bakgrund: Debian grundades den 16 Augusti 1996 av Ian Murdock. Namnet kommer från Ians fru Debra och Ians namn. Deb Ian, Debian. Versions namnen kommer från karaktärer i filmen Toy Story.
Pakethanterare: dpkg, Apt (Advanced Packaging Tool). Använder sig av .deb
Fördelar: Den är gratis. Den har ett enormt paketbibliotek med massor av program. En enorm community med massor av hjälp för alla som söker den. Väldigt stor valfrihet. Inte fullt lika nybörjarvänlig som Ubuntu.
Nackdelar: Apt har en tendens till att orsaka "Dependency Hell". Om man håller sig till "Stable" så är paketen ganska gamla.
Passar för: Den passar för den som tar sig lite tid till att läsa lite guider.
Hemsida: http://www.debian.org