Permalänk

Kortslutning?

Goddag alla Sweclockers ^^
Jag har fått stora problem med datorn:

De enda högtalarna jag har är de som är inkopplade i stereon, och jag använder mig därför av "en sån där" sladd mellan stereon och datorn för att kunna använda högtalarna till datorn.
Men häromdan hade hela baksidan av stereon blivit strömförande och min kompis råkade komma åt baksidan med "ljudsladdarna". Det resulterade i att ljudkortet tyckte det gjort sitt och gav upp helt. (antagligen pga. kortslutning).
Men när jag startade datorn i morses ville varken mus, tangentbord eller skärm vakna till liv. Jag vet att de fungerar fortfarande, men det verkar som om något i datorn (uppenbarligen) inte gör det.
Jag kan tillägga att jag har kollat diverse sladdar inne i datorn och även dammat ur hela alltet.
Min fråga är därför: VAD tror ni det är som har gjort sitt? Min egen gissning är givetvis att moderkortet har lagt av, men samtidigt så lyser alla dess lampor (nätverk etc.).

Jag skulle bli mycket tacksam för svar!

System.spec:
-----------------------------------------
Operativsystem: Windows XP Pro (SP2 och nya drivrutiner till allt)
Processor: AMD Athlon64 3800+
Moderkort: DFI LANPARTY UT nF4 SLI-D
Ljudkort: Integrerat (se ovan)
Minne: 2x 1024MB (Märke: ??)
Grafikkort: XFX Geforce 7800GT, 256MB PCI-E
Hårddisk: Maxtor 250GB SATA + WesternDigital 320gb SATA2
Nätaggregat: Thermaltake 460W
Temperaturer: 'Mycket låga'

Visa signatur

Intel Core i5-11600K + Corsair H100i PRO XT | ASUS TUF RTX 3070 Ti | Corsair LPX 3200 4x8GB | Gigabyte Z590 GAMING X | ASUS PCE-AC68 | PNY XLR8 M.2 500GB + Samsung 850 PRO 256GB + Corsair Force 3 2x120GB | ASUS XonarDX | Corsair AX860 | Fractal Design Define 7 Compact Vit TG | Acer XB271HU + Dell U2412M | Sennheiser PC360 | Logitech G710+ | Mionix Naos QG | Win10x64 | ASUS RT-AC66U