FAQ OCH LÄNKSAMLING - Läs mig först

Permalänk
Medlem

FAQ OCH LÄNKSAMLING - Läs mig först

Linux och andra UNIX-liknade eller UNIX distributioner

Byta till Linux/*BSD/UNIX

Fråga: Vilken distribution skall jag välja?
Svar: Det finns massvis av distributioner för olika ändamål och målgrupper. Det distributioner som brukas rekommenderas är:

  • Ubuntu
    Ubuntu är en distribution som lämpar sig bra för nybörjare och är det som rekommenderas oftast på sweclockers. Ubuntu är lätt att komma igång med. Ubuntu går att använda som "desktop" och för server. Länk: http://www.ubuntu.com/

  • openSUSE
    openSUSE är en distribution som riktar in sig på att vara "den mest användbara linuxdistributionen" och passar bra för nybörjare. Länk: http://www.opensuse.org/

  • FreeBSD
    FreeBSD är den populäraste BSD-distrubitonen som finns. Detta är inte Linux utan ett helt eget operativsystem. FreeBSD kan vara lite svårare att komma igång med men är väl värt det. FreeBSD passar bra för den som vill lära sig om UNIX, det är utmärkt för server och går mycket väl att använda som desktop. Länk: http://www.FreeBSD.org/

Detta är en väldigt kort lista, (som kommer att bli längre,) det finns flera tusen alternativ. Det finns fler beskrivna i hagbarddenstores tråd Vilken GNU/Linux-dist\*BSD bör jag välja?. Du kan titta på http://distrowatch.com/ för att se fler.

Fråga: Det finns så många konstiga beteckningar på ISO-filerna som x86, PPC, osv, vilken skall jag ta och vad betyder det?
Svar: Det betecknar vilken typ av processorer det är anpassade för. Tvekar du har skall du nästan säkert ta x86. x86 är för PC och och intel-macar. x86_64 är PCs med 64-bitars processorer. PPC är för Apples PPC-baserade datorer. SPARC sitter ofta i Sun Microsystems datorer.

Binärpaket för program finns det bäst stöd för x86:or, där av har det sina fördelar att välja x86-versionen framför x86_64-versionen.

Fråga: Kan jag testa något *NIX utan att installera det på datorn?
Svar: Ja det kan du. Ladda hem en livecd, bränn den, sätt i den i datorn, starta om. Tada!

Fråga: Hur installerar jag mitt nya operativsystem?
Svar: Du börjar med att ladda ner en iso-fil från distributionens hemsida, denna fil kan vara för cd eller dvd. Välj den som passar dig bäst. Bränn iso-avbilningen, och ha skivan i när du startar datorn. Startar inte skivan bör du först kolla BIOS-inställningarna (obs! endast PC). De flesta installationsprogram är enkla att följa, men du bör först ta en titt på distributionens hemsida och leta efter en installationsguide.

Fråga: Jag har ingen cd/dvd-läsare, kan jag installera i alla fall?
Svar: Ja, nästan alla distributioner har alternativa installationsmetoder. Det vanligaste och enklaste är att ladda hem en diskettavbildning på en "netinstall". Då bootar du bara med disketten och installerar från internet. Kan du inte heller göra detta så sök här på sweclockers, det finns ett par trådar om dessa fall.

Fråga: Jag får ingen bild, fel upplösning eller kan inte se hela bildytan, vad gör jag?
Svar: Felet ligger i X-konfigurationen. Det finns en del kommandon som kan reda ut problemet:

% X -configure

skapar en konfigurationsfil automatiskt, men lyckas inte alltid fullt ut.

% xorgconfig

Låter dig svara på massa frågor t.ex vilket grafikkort du har och så vidare och skapar en konfiguration efter dina svar.

% xorgcfg

GUI-baserad konfiguration, använd bara om du har bild. Du bör vara root när du kör detta kommando eller skriva sudo framför. ("%" skrivs inte, det markerar bara en prompt.) funkar inte dessa kommandon får du manuellt ställa in allt i filen /etc/X11/xorg.conf

Program och spel

Fråga: Hur installerar jag program?
Svar:Se Lunkes tråd FAQ installera program i *nix

Fråga: Kan jag använda program som jag har kört på andra operativsystem?
Svar: Alla operativsystem funkar olika, det har olika binärer och kommunicerar med datorn och program på olika sätt. Det sistnämnda betyder att koden måste vara anpassat efter operativsystemet. Program som funkar på ett UNIX funkar ofta på ett annat. Program som är till Windows funkar normalt inte, det går dock att "emulera" lite slarvigt uttryckt. Vissa program fins det portar av vilket betyder att det finns för flera operativsystem. För det mesta finns det mycket bra alternativ så emulation är onödigt för det flesta fal.

Fråga: Kan jag spela pc-spel i *NIX
Svar: Det gäller samma sak som med program.

Fråga: Vad finns det för program jag kan köra min pc-spel och program med?
Svar: titta på Cedega och [url= http://www.winehq.com/]Wine[/url]

Fråga: Vad är skillnaden mellan cedega och wine?
Svar: Transgamings cedega har förbättrat DirectX stödet i deras kopia av Wine och kallar det cedega. Förbättringarna kan inte läggas till i Wine av licensskäll, fast Transgaming har har sagt att när de har över 20 000 användare skall de byta licens. Men detta har de tagit bort från alla ställen det har nämnts på deras sida.

Grundläggande om UNIX

Fråga: Vad är root?
Svar: root är den användare som står över alla andra :D. root har fulla rättighet till allt. Normalt använder man inte root kontot om man inte måste, det är en onödig säkerhets risk. På vissa distributioner finns inte root, då skriver man i stället sudo framför kommando.

Fråga: Vad finns det för kommandon i *NIX?
Svar: Se Flogs tråd kommandoguiden

Fråga: Hur är mappstrukturen upplagd?
Svar: Allt har en utgångspunkt, roten, alla filsystem ligger under roten, roten betecknas med ett slash (/). Följande schema bör ge dig grundläggande översikt i strukturen.

/ - roten +--- bin/ - Viktiga kommandon. +--- boot/ - Filer viktiga för bootning. +--- dev/ - Enheter som alla beskrivs med en fil. +--- etc/ - Konfigurationsfiler. +--- home/ - Användarnas egna filer. +--- lib/ - Delade bibliotek och moduler till kärnan. +--- media/ - Monteringspunkt för bortagningsbar media. +--- mnt/ - Monteringspunkt för temporär media. (Använd ofta istället för /media.) +--- root/ - roots hemkatalog. +--- sbin/ - Som /bin fast ofta bara för root. +--- tmp/ - Temporära filer. +--- usr/ - Lite som den andra roten. +--- bin/ - Kommandon. +--- include - C-headfiler. +--- games/ - Spel. +--- lib/ - Bibliotek. +--- local/ - hierarki för installerade program. Liknar /usr +--- sbin/ - Som /usr/bin fast ofta bara för root. +--- share/ - Filer oberoende av arkitektur. +--- src/ - Källkod. +--- X11R6/ - X Window System version 11 release 6. (Bara om du har GUI, mappen heter olika berodde på version) +--- bin/ - Program för som använder X11. +--- lib/ - Bibliotek för X-applikationer. +--- var/ - Logar och spoolfiler.

I UNIX används slash (/) i sökvägar och inte bakslash (\) som i DOS. Det är inte allt men det viktigast.

Fråga: Vad betyder siffran som skrivs ut i parantes i te.x ls(1), fortune(6), stdio(3) osv?
Svar: Det är hänvisning till vilken man-sida man skall läsa. tex crontab är både ett kommando och ett filformat, vill jag att du skall läsa på om hur man specifierar tidpunkter i crontab säger jag alltså: "läs crontab(5)" varpå du kör kommandot "man 5 crontab". I avdelning 1 står det nämligen inte ett skit om det, och det är där du hamnar om du inte specificerar någon siffra. Dessa avdelningar finns:
1 - Program.
2 - System anrop.
3 - Biblioteks subrutiner.
4 - Speciella filer.
5 - Filformat.
6 - Spel.
7 - Övrigt.
8 - System administration.
9 - Kernel interface.

Media, ljud och bild

Fråga: Jag kan inte spela viss media (mp3, osv), vad gör jag?
Svar: Du kan antingen installera en mediaspelare som har med codec eller kan du installera codec själv. Det sist nämnda står ofta hur i medföljande dokumentation och på distens hemsida.

Fråga: Jag får inget ljud i FreeBSD vad är fel
Svar: Läs i handboken, det står exakt hur du gör.

Fråga: Kan man se flash i *NIX
Svar: Ja det kan du. Gör som du brukar göra när du installerar program eller titta på http://www.macromedia.com/software/flash/about/. Dock är inte alltid senaste versionen tillgänglig. Du bör även vara beredd på att det inte finns för alla plattformar. Det finns officiellt stöd för; x86 för Linux, x86 eller Sparc för Solaris.

Fråga: Vad finns det för musikspelare till *NIX
Svar: Det finns massvis. Några populära är MPD, XMMS, rhythmbox, Beep Media Player och många fler.

Fråga: vad fins det för filmspelare i till *NIX
Svar: Det finns massvis. Några populära är MPlayer, Xine, Totem, VLC, Kaffeine och ogle.

Fråga: Vad finns det för program som motsvarar PS?
Svar: Gimp och Pixel.

Lagringsmedia och filsystem

Fråga: Kan jag läsa mina NTFS-partitioner?
Svar: Ja det kan du i nästan alla *NIX.

Fråga: Kan jag skriva till mina NTFS-partitoner?
Svar: I Linux kan du, det anses nu vara stabilt.

Fråga: Hur mountar jag en cdrom?
Svar: I visa system görs detta automatiskt i andra är det bara att skriva

mount /cdrom

Funkar inget av ovanstående är det följande som gäller

mount -t cd9660 enhet mål

eller

mount -t iso9660 enhet mål

Fråga: Hur mountar jag en ny partiton?
Svar:

mount -t filsystem enhet mål

Fråga: Hur mountar och avmounterar jag en iso-fil?
Svar: I Linux

% mount -t iso9660 -o loop foo.iso /mnt

avmountering

% umount /mnt

FreeBSD 5.0 och uppåt

% mdconfig -a -t vnode -f foo.iso % mount -t cd9660 /dev/md? /mnt

avmountering

% umount /mnt/ % mdconfig -d -u /dev/md?

Byt ut ? mot det nummer som skrivs ut av mdconfig. OpenBSD

% vnconfig -c /dev/svnd0c foo.iso % mount -t cd9660 /dev/svnd0c /mnt

avmountering

% umount /mnt/cdrom % vnconfig -u /dev/svnd0c

NetBSD

% vnconfig -c vnd0 foo.iso % mount -t cd9660 /dev/vnd0d /mnt/cdrom

avmountar

% umount /mnt/cdrom % vnconfig -u /dev/vn0d

i Solaris

% lofiadm -a /tmp/foo.iso % mount -F hsfs -o ro /dev/lofi/1 /mnt/

avmountering

% umount /mnt/ % lofiadm -d /tmp/foo.iso

Övrigt

Fråga: Vad betyder *NIX?
Svar: Det är ett sätt att säga UNIX utan att faktisk säga det. Varför? The Open Group äger varumärket UNIX och man får inte kalla operativsystem som inte har rättigheter till namnet för UNIX även om det är ett UNIX i allmänheten åsikt. Men operativsystem som har rättigheter att kalla sig UNIX och som kanske inte alls matchar *NIX faller också under samlingsnamnet *NIX.

Fråga: Vad är dualboot?
Svar: Det är när du har flera operativsystem installerat och kan välja vilket du vill boota med när du slårpå datorn.

Fråga: Kan jag dela och nå filer i ett windows-nätverk?
Svar: Ja. Använd programmet samba.

Fråga: Hur får jag bort *NIX när jag dualbootar med windows?
Svar: Du säter in windowsskivan, går in i reparationskonsolen skriver

fixboot disk

disk kan vara exempelvis c:

Apples operativsystem

Fråga: Kan jag installera Mac OS X på PC?
Svar: Det bryter mot det avtal som gäller för Mac OS X. Mac OS X får endast installeras på en dator från apple. Det är där med förbjudet att diskutera här på swec.

Andra operativsystem

Fråga: Vad fins det för andra operativsystem?
Svar: titta på http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_operating_systems

Alla som bidrar hamnar här under.
Tack till
mickeus, dapus, kabniel, Aphex, denad, AndreaX, Mento.

Jag vet att detta inte är en komplett FAQ men det är iaf något. Hjälp mig att bygga på den, skicka ett pm om du vill lägga till eller ändra något. Är något fel i FAQ skicka ett pm, finns det stavfel, grammatiks fel eller andra konstigheter skicka ett pm.

Permalänk
Medlem

öh.... klister?

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

Re: FAQ OCH LÄNKSAMLING - Läs mig först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje

Apples operativsystem

Det finns inga vanliga frågor, det är nog för enkelt och smidigt.

Är något fel i FAQ skicka ett pm, finns det stavfel, grammatiks fel eller andra konstigheter skicka ett pm.

haha..

fel vet jag inte, men flashfrågan är lite överdrivet svarat. Linuxversionerna verkar alltid vara lite efter och därmed kan det alltid dyka upp en sida som inte funkar bra.

bra sak iaf, denna kommer länkas flitigt misstänker jag.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"Fråga: Kan jag spela pc-spell i *NIX
Svar: Det gäller samma sak som med program.

Fråga: Vad finns det för program jag kan köra min pc-spel och program med?
Svar: titta på Cedega och Wine"

Så Linux är inte på PC? Skärpning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av torkel2k
"Fråga: Kan jag spela pc-spell i *NIX
Svar: Det gäller samma sak som med program.

Fråga: Vad finns det för program jag kan köra min pc-spel och program med?
Svar: titta på Cedega och Wine"

Så Linux är inte på PC? Skärpning.

Det står PC-spel på fodralet till alla spel som är anpassade till windows och därför kallar jag det PC-spel. Och nej Linux är inte att PC det är en kärna ;). Men om du gärna vill att jag ändrar, vad skall jag ändra till? Det är lättast att förstå vad PC-spel betyder enligt mig.

AndreaX: Vad tycker du att det skall stå på flash frågan?

Permalänk
Medlem

Fint, det har behövts en sån här klistertråd ganska länge. Samma frågor var och varannan dag om "hjälp vilken linuxdist ska jag köra".

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Verkligen jättebra att någon tar sig tid att sätta ihop en FAQ. Tyvärr kan jag inte bidra till nåt annat än att använda den

Permalänk

Re: FAQ OCH LÄNKSAMLING - Läs mig först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje

% xorgcfg

Som förra fast ncurses.

xorgcfg är ju grafiskt!

Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ OCH LÄNKSAMLING - Läs mig först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapus
xorgcfg är ju grafiskt!

Stämmer bra, jag skall genast ändra.

Det finns något med ncurses kommer inte på vad det är, gör ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
...AndreaX: Vad tycker du att det skall stå på flash frågan?

Det kan ju vara bra att påpeka att senaste versionen inte finns till *NIX.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Det står PC-spel på fodralet till alla spel som är anpassade till windows och därför kallar jag det PC-spel. Och nej Linux är inte att PC det är en kärna ;). Men om du gärna vill att jag ändrar, vad skall jag ändra till? Det är lättast att förstå vad PC-spel betyder enligt mig.

"Fråga: Kan jag spela Windows-spel i *NIX
Svar: Det gäller samma sak som med program.

Fråga: Vad finns det för program jag kan köra min Windows-spel och program med?
Svar: titta på Cedega och Wine"

Kanske?

Permalänk
Hedersmedlem

Fråga: Vad betyder siffran som skrivs ut i parantes i te.x ls(1), fortune(6), stdio(3) osv?

Tillägg till det som redan står, det bör förklaras att det är hänvisning till vilken man-sida man skall läsa. tex crontab är både ett kommando och ett filformat, vill jag att du skall läsa på om hur man specifierar tidpunkter i crontab säger jag alltså: "läs crontab(5)" varpå du kör kommandot "man 5 crontab". I avdelning 1 står det nämligen inte ett skit om det, och det är där du hamnar om du inte specifierar någon siffra.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Fråga: Vad betyder siffran som skrivs ut i parantes i te.x ls(1), fortune(6), stdio(3) osv?

Tillägg till det som redan står, det bör förklaras att det är hänvisning till vilken man-sida man skall läsa. tex crontab är både ett kommando och ett filformat, vill jag att du skall läsa på om hur man specifierar tidpunkter i crontab säger jag alltså: "läs crontab(5)" varpå du kör kommandot "man 5 crontab". I avdelning 1 står det nämligen inte ett skit om det, och det är där du hamnar om du inte specifierar någon siffra.

Tack la' till det nu. Föresten jag har hört att du har en burk klister som då ändå inte använder, nu har du en chans.

torkel2k: Jag håller inte med dig, det står PC-spel på fodralen, det heter (tyvär) PC-spel. Skriver jag windos-spel kanske inte alla förstår vad jag menar.

Permalänk
Medlem

Kanske kan länka till den här listan? Är lite utförligare än man har i en FAQ. Fast den behöver lite påfyllning.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Tack la' till det nu. Föresten jag har hört att du har en burk klister som då ändå inte använder, nu har du en chans.

torkel2k: Jag håller inte med dig, det står PC-spel på fodralen, det heter (tyvär) PC-spel. Skriver jag windos-spel kanske inte alla förstår vad jag menar.

Mig veteligen används inte klister i unixdelen.

Visa signatur

Jag sover bäst under bord

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raw
Mig veteligen används inte klister i unixdelen.

Varför görs inte det? Det skulle bespara forumet en massa frågor om samma sak. Eller vill alla ni som kan något få känna er duktiga och länka till sökfunktionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denad
Varför görs inte det? Det skulle bespara forumet en massa frågor om samma sak. Eller vill alla ni som kan något få känna er duktiga och länka till sökfunktionen?

För om man har en klistrad FAQ får man färre trådar. Får man färre trådar ser forumet mindre attraktivt ut. Ser forumet mindre attraktivt ut får man färre användare (både som registrera sig och stannar) . Får man färre användare får man mindre pengar.

Nu är det någon jävigt trög som tänker så. Kollar man gamla trådar är det inte alls samma användare, varför inte? Jo för man tröttnar på att det bara är samma frågor hela tiden och sticker. Det blir alltså färre användare. Dessutom om man bara ser samma trådar hela tiden ser forumet mindre attraktivt ut, ni kommer väl ihåg vad som händer då? Mindre pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

Din konspirationsteori faller på att den bara är giltig i unix-forumet.

Den verkliga anledningen till att vi inte har några klistrade trådar här är att de som fanns tidigare inte underhölls i tillräcklig utsträckning och att vårt främsta unixskägg Quizor hade vissa bestämda åsikter om att vi inte skulle hålla (ibland inaktuella) trådar aktuella på det viset.

Som sagts i din tråd i feedback-forumet diskuterar vi saken, så ge det lite tid. Moderatorer är inte helt olika enter* ibland.

Och när du skriver en FAQ bör du hålla den till att vara vad den heter, en lista med ofta frågade frågor. "Är det inte lite 80-tal över att använda terminal?" känns inte som en sån t ex.

*lotr

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Re: FAQ OCH LÄNKSAMLING - Läs mig först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vijjje
Apples operativsystem

Det finns inga vanliga frågor, det är nog för enkelt och smidigt.

Knappast om man kommer direkt från Windows. Tog en liten stund innan jag hajade hur man installerade program

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Din konspirationsteori faller på att den bara är giltig i unix-forumet.

Alla konspirationsteorier måste falla någon stans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Och när du skriver en FAQ bör du hålla den till att vara vad den heter, en lista med ofta frågade frågor. "Är det inte lite 80-tal över att använda terminal?" känns inte som en sån t ex.

Det finns kanske inga direkta trådar om termialens tid. Men det är en fråga som ligger i många andra trådar men jag kan väl plocka bort den, då jag håller med dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Knappast om man kommer direkt från Windows. Tog en liten stund innan jag hajade hur man installerade program

Bara för att du inte förstod det är det inte en vanlig fråga. Men visst kan det vara lite förvirrande.

Permalänk
Medlem

Re: Re: FAQ OCH LÄNKSAMLING - Läs mig först

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Knappast om man kommer direkt från Windows. Tog en liten stund innan jag hajade hur man installerade program

Jo, sen kan man ju dra det åt andra hållet och berätta för tidigare Mac-användare varför man har 2st (el fler) musknappar på de flesta möss till Windows etc, men går man ner på den nivån skulle nog inte alla frågor få plats att lagras i Sweclockers servrar

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Varför får vi inget klister på denna !?!?!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Varför får vi inget klister på denna !?!?!

Behövs inte, finns ju med här http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Kom nys på att det inte är mycket till länksamling det här. Jag tänkte det när jag skrev tråden med så blev det inte. Om ingen har massa länkar som bör läggas till kan någon snäll moderator (Aphex kanske?) byta namn på tråden till bara något bättre. Tror det blir rörigt att lägga till länkar, kan lika bara starta en ny tråd, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Vijjje: Angående skrivning till NTFS så finns det en ny drivrutin som verkar fungera klockrent, NTFS-3g heter den.

Jag saknar även en kort men informativ nätverksdel i FAQen. Kanske lite simpla tips, bara som exempel: Ipconfig finns inte i Linux, utan man använder ifconfig etc.

Det känns som att nätverk är en del av grunden i hela GNU/Linux, UNIX etc, och därför förtjänar några rader med de mest frekventa frågorna.

Hur ändrar man hostname?
Hur ser jag min ip-adress?
Hur installerar jag ytterliggare ett nätverkskort? (terminal)

Bara exempel, men kanske kan väcka några idéer och tankar

Bra initiativ annars!

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Vijjje: Angående skrivning till NTFS så finns det en ny drivrutin som verkar fungera klockrent. Tyvärr kommer jag ju inte ihåg vad den heter, men den ska ha bra prestanda och bra säkerhet. (Nått med 3G-NTFS nånting, 3G är med i namnet minns jag iaf.)

Nästan rätt, ntfs-3g heter det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapus
Nästan rätt, ntfs-3g heter det

Tackar för det.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ntfs-3g är väl fortfarande en beta?

Permalänk
Medlem

hmm,, ändra denna lite för tydlighet tror jag?

Citat:

Fråga: Hur får jag bort *NIX när jag dualbootar med windows?
Svar: Du säter in windowsskivan, går in i reparationskonsolen skriver

code:fixboot disk

disk kan vara exempelvis c:

man väljer starta återställningskonsollen eller reparationskonsollen.

sen väljer man huvud-Windowspartionen med siffror, den brukar vara 1. (det visas alternativ ändå)

sen kanske det där funkar med, jag brukade få köra "fixboot och/eller fixmbr" beroende på fall. men båda kan köras utan risk om man vill va säker på att få väck annan bootladdare.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är en fråga för windowsforumet. den har inget med unix att göra eftersom proceduren är densamma oavsett vad man haft på disken innan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion