Blank skärm på laptops, hur fungerar det i verkligheten?

Permalänk
Hedersmedlem

Blank skärm på laptops, hur fungerar det i verkligheten?

Sitter och funderar på om det inte är dags att byta ut min gamla bärbar p3 700 som nog snart har gjort sitt.

Något som jag hängt upp mig på i valet av en ny laptop (som inte kommer att diskuteras vidare här idag) är blank vs matt skärm. Jag är van vid matta tft-skärmar och trivs med den bild som man får på dem men de allra flesta nya laptops har blank skärm.

Därav dessa frågor

Läsbarhet, datorn ska till 75% användas till irc/surfande och resten till film. Möjligen ska nån enstaka bild nödredigeras ibland. Är det lika behagligt att läsa stora mängder löpande text på en blank skärm som på en matt? Jag är notorisk vägrare av cleartype och liknande funktioner. Text ska vara skarp och liten, punkt slut.

Damm, hur mycket damm kladdar fast på skärmen? Räcker det att torka av med en torr trasa (typ glasögonputsduk) för att hålla skärmen ren.

Fingeravtryck, inte för att jag tänker peta på skärmen, men det finns alltid nån som ska fram och peta med ett par flottiga fingrar om man är ute bland kompisar och släktingar och ska visa bilder eller nåt. Blir det stora feta blaffor som är halvt omöjliga att få bort?

Reflektioner. Här är det jag är mest rädd för. Datorn ska gå att använda i miljöer med konstig belysning, både inomhus och utomhus. Testade en kompis Dell vid ett tillfälle.. och den var inte kompatibel med min taklampa vilket resulterade i en stor fet blaffa mitt på skärmen vilket var otroligt störande. Att begära att den ska klara direkt solljus går förstås inte, men hur ser det ut om man sitter i skuggan? Räcker ljusstyrkan för att man ska kunna läsa text vettigt?

Repkänslighet. Jag är vanligtvis rädd om mina grejer men otur kan man ju alltid drabbas av. Är de känsligare än matta skärmar? Syns smårepor tydligare?

Färgäkthet. Eftersom blanka skärmar sägs ha bättre färgåtergivning, är den mer rätt eller bara överdriven?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

För mig så låter de helt klart som du ska sattsa på en "matt" skärm. Lasbarheten är enligt mig överlag sämre på blanka skärmar. Man ser bara optimalt på en bit av skärmen vilket gör att man antingen måste skrolla mer eller flytta huvudet.

Reflektionerna gör ofta datorn oanvändbar om man inte sitter i ett nersläckt rum. precis som du sa så är det inte bara solljus utan också lampor och reflektioner från fönster, speglar etc. som stör väldigt mycket.

fingeravtryck syns en helt del, ofta i samband men reflektioner, men det är ju inget som är jättesvårt att få bort.

Damm och repor tror jag inte du behöver oroa dig mer för än på andra skärmar, Dock kan en blank vara något svårare att få ren då det ofta det ofta lämnas spår kvar om man använder något fuktigt att rengöra den med, vilket resulterar i att man måste gå över hela skärmen igen med en torr trasa för att få bort de.

Permalänk
Medlem

Hej.
Hjälpte en kompis att välja laptop, och det är inte lätt att hitta matta skärmar. Väl datorn kom så blev kamraten helnöjd med den. Själv tycker jag nog att det blir en hel del störande reflexer. Det kanske är en vanesak. Skarpt och fint, läsbart, javisst, utomhusljus - tveksamt.
Bygg ihop Facitdatorn - Kult!!!

Visa signatur

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*

Permalänk
Medlem

Fick en hp dv9000 serie med blank skärm för ett tag sedan och det känns nästan som att den är klarare än min stationära iof ingen värstingskärm jag har men den är matt, då är den blanka mycket skönare att titta på samt att färgerna är starkare. Sen det med reflektioner känns också väldigt överdrivet är inte alls farligt med ljus bakifrån osv men därimot avstängd så har du tydliga reflektioner när den är svart. Men det är ändå en smaksak välj det du tycker känns bäst.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag inte välja matt skärm efter att ha suttit med blank ett tag, jag ser bara fördelar med det. Jag tycker inte heller att reflektioner är några problem, om en lampa bakom lyser rätt på skärmen blir det naturligtvis inte bra men det var inte det minsta bättre med min gamla med matt skärm. Jag använder datorn i många olika miljöer, däribland stora vita utrymmen fulla med lysrör i taket utan att störas det minsta.

Jag är för övrigt notorisk användare av clear type och motsvarande.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Hedersmedlem

Kan säga att de tål rätt mycket. Har gått lös rätt hårt på en grovt nedsmutsad skärm och den blev som ny efteråt. Inte en enda repa eller märke.

Ang. färgäkthet vet jag inte hur "äkta" färgen är. Men upplevelsen är att man får klarare och mer levande färger. En matt skärm absorberar både inkommande och utgående ljus vilket gör att den upplevs mindre levande och helt enkelt matt. En blank skärm skickar ut ljuset rakt mot betraktaren, men liksom du påpekar, kan man få problem med reflexer.

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar vara lite blandade åsikter om blanka skärmar är bra eller ej. Ska försöka titta på några datorer i nån butik den närmaste på dem och se hur mycket reflektioner det ser ut att bli.

Hur mycket skiljer det på bildskärmarna mellan olika tillverkare? Tittar främst på datorer i prisklassen runt 10k. Finns det några som man verkligen ska akta sig för?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Min blanka skärm är helt underbar, när jag och mina kompisar packade upp min dator för första gången så utbröts det ett stort "Wooow!!, vilken skärm".. haha jag är fortfarande jättenöjd med den:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Hedersmedlem

Var runt och tittade på lite bärbara datorer i på ett par butiker i Linköping idag. 95% verkar ha blanka skärmar.. och det såg i mina ögon förjävligt ut. Det var inte bara belysningen som reflekterades utan klippt allt. I princip var det som att titta på en spegel när det var mörk bild på skärmen.

Träffade dock på en laptop som kanske kan vara ett vettigt alternativ. Fujitsu Siemens Amilo V-3505SV
http://www.pccity.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-pcci...
(Långlänk deluxe)
Dock verkar det inte finnas en enda recension på den på hela nätet. Nån som har några erfarenheter? Av en snabbtitt att döma såg den rätt ok ut. Mycket dator för pengarna får man ju i alla fall. (bortsett från grafiken)

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Min blanka skärm (MacBook) är underbar, skitfina färger och skarp som fan. Blir ju lite problem ifall man får bakgrundsljus men det kan jag leva med.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Avstängd

smakfråga.

men vistas du mycket i ljusa miljöer är matt att föredra. (åker själv mycket tåg och där skiner solen in rätt mycket, är riktigt nöjd med min matta WXGA, men givetvis finns det alltid bättre skärmar, så är det bara)

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk

Blank skärm är enbart skit, synd att inte folk förstår det. Smal beaktiningsvinkel gör att man aldrig får skarp bild över hela skärmen. Dassiga färger(undantag för ex sonys vaio skärmar)

Att dessutom majoriteten av tillverkarna kör med cleartype påslaget gör ju att skärmens skärpa går att jämföra med en utbränd VGA monitor från tidigt 90-tal.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du vill kunna använda datorn utomhus, och då anser jag att en blank skärm försvinner helt från listan med alternativ. Jag testade brorsans Dell med blank skärm ute en halvmulen dag och såg bara en massa moln i skärmen, kanske bra om man är extremt väderintresserad men annars, nä.

Läs den här länken, den är både rolig och tänkvärd.

http://arstechnica.com/staff/fatbits.ars/2006/5/16/4004/

Visa signatur

Lenovo T60 2007 - 15" SXGA+ - T2400 - 2GB - 100 GB

/stef-n - www.motofoto.se

Permalänk
Medlem

Har en blank på min xps, betraktningsvinkeln är kanske 160 grader innan bilden försvinner.

Att sitta ute i solen med laptopen är ju plågsamt både med blank och matt skärm så den diskussionen förstår jag inte riktigt.

Blank skärm är precis som en glasskärm på en CRT-skärm, det har jag använt i 15 år innan jag började med platta skärmar och störde mig aldrig på det

Älskar min blanka skärm, bredvid min vanliga tråkiga matta LCD är det som att ta bort ett grått filter. Allting är så mycket klarare och "finare" på den blanka skärmen.

Och så ser det lite lyxigare ut, inget riktigt argument men ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt

Blank skärm är precis som en glasskärm på en CRT-skärm, det har jag använt i 15 år innan jag började med platta skärmar och störde mig aldrig på det

Vem som helst kan väl intyga på att om man på ett LAN lyckats sätta sig där solen skiner in på morgonen rakt på skärmen så har man dragit det kortare strået så att säga. Har på min arbetsplats just en sån plats och innan sommarn kommer ska jag se till att jag får upp lite gardiner bakom mig..
Med CRT / stationära är detta inte ett enormt problem just för att man kan sätta upp gardiner etc, man kan t.o.m. köpa en skärm som hindrar ljus från sidorna och uppifrån att titta in, men bärbara blir lite otymplig om man ska gå runt med skärm till den

Jag har matt skärm på min laptop, flickvännen har blank.. föredrar helt klart min, sen är nog mitt fabrikat lite hetare än hennes också..

Permalänk
Medlem

Har en blank på laptopen och matt på staionära (Eizo) och skulle utan att tveka ta den blanka, inga problem om man inte tänker på det.
Tänk på blänket när du kollar på tv(vanlig) eller när du sitter i bilen (vindrutan), blänk överallt men man tänker inte på det efter ett tag och då finns det inte. Får man en lampa i skärmen så är det bara att vrida den en aning.
Var väldigt skeptisk innan men vill inte ha nåt annat nu, mycket skarpare bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Har på min arbetsplats just en sån plats och innan sommarn kommer ska jag se till att jag får upp lite gardiner bakom mig..

Har precis samma problem på mitt kontor, och jag kan intyga att med matt skärm (som jag har på jobbet) är det riktigt jobbigt, om inte värre. Värre pga att reflektionerna blir mer diffusa och sprider sig över en större yta än vad det gär på en blank skärm.

Har tagit lite bilder på min laptop vs min matta stationära precis, bilder kommer inom kort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag jämför min blanka och min pappas fula, lilla vidriga, matta skärm, så är valet enkelt:) Det är ju nästintill suddigt på en matt skärm upplever jag det som efter att ha suttit vid min, pappa har ju såklart en annan åsikt om det men erkänner faktiskt att min är finare och säkert 75% klarare..
Dra en filt över huvet om det stör så mkt, men jag tror inte at du kommer att göra det eftersom så som någon anna sa: man vänjer sig vid lite ljus:)

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem

Här kommer bilderna som utlovat: http://www.minhembio.com/anarkizt/90245/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp där ser ni ni som tvivlar:) den blanka spöar skiten ur dn andra, kolla speciellt på den sista bilden..

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobben2
Om jag jämför min blanka och min pappas fula, lilla vidriga, matta skärm, så är valet enkelt:) Det är ju nästintill suddigt på en matt skärm upplever jag det som efter att ha suttit vid min, pappa har ju såklart en annan åsikt om det men erkänner faktiskt att min är finare och säkert 75% klarare..
Dra en filt över huvet om det stör så mkt, men jag tror inte at du kommer att göra det eftersom så som någon anna sa: man vänjer sig vid lite ljus:)

Jag har gått och velat med skärmköp p.g.a. beslutsångest. Blank vs matt skärm. Jag har åkt och kollat med uppställda skärmar, på dator med egna bilder, då är helt klart blank skärm ger klarare text och färger och skärpa. Jag funderar och anra sidan om man kan dämpa blänket, om det stör för mycket med "plastfolie" som tar bort blänket men behåller skärpan. Ja det är bara funderingar, jag vet inte heller om det finns sådana ute i handeln. Tanken kom från skyddsplast på mobiltelefoners display, samt crt rörs skyddsglas, med tonad beläggning.
Jag kör fortfarande med min gamla Trinitron 21".
-Jag har jämn bakrundsbelysning!
-Svärta 100%
-Äkta RGB
-Ingen eftersläpning i snabba spel.

Nackdelar,
-Srålning
-4:3 storlek, besvärlig med Ps, när värktyg tar en stor del av arbetsytan.
Jag lär mig mycket av alla inlägg, ock kollar upp själv vad jag ska titta på när jag tastar i butik.

Något jag har glömt vid för och nackdelar, så rätta mig TACK.

Visa signatur

Asrock Dual2, Opteron146, Corsair XMS Expert 2x1Gb, Sata HD37Gb, Sata2 250Gb, Grafik Leadtec 6800 LE, Net Tagan 480W 20Amper

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Här kommer bilderna som utlovat: http://www.minhembio.com/anarkizt/90245/

Nej men herregud du kan inte jämföra två skärmar på det viset.
Dom står inte på samma höjd och inte i samma vinkel.

Visa signatur

Zepto Znote 6214W x 2.33 GHz Intel® Core™2 Duo T7600 x 80GB 7200rpm x 2048MB 667MHz DDR2 x Geforce Go 7600 512MB
"Assumption is the mother of all fuckups"

Permalänk
Medlem

Jo, de står i samma vinkel och i stort sett på samma höjd. Självklart är det inte helt optimalt men jag kan intyga att så som bilderna ser ut är som de också upplevs i verkligheten.

Vad är det du tycker blir fel med jämförelsen? Och hur skulle man kunne göra det bättre?

Visa signatur
Permalänk

Enligt mina upplevelser med min MacBook tycker jag att den blanka skärmen har bättre färger än mina matta jag har till den stationära. Jag har heller inte haft några större problem med reflektioner när det gäller vanlig belysning, solljus däremot kan vara ett problem om man sitter i fel vinkel. Men det problemet finns även på de matta.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Jo, de står i samma vinkel och i stort sett på samma höjd. Självklart är det inte helt optimalt men jag kan intyga att så som bilderna ser ut är som de också upplevs i verkligheten.

Vad är det du tycker blir fel med jämförelsen? Och hur skulle man kunne göra det bättre?

Jag tycker inte dom ser ut att stå på samma höjd och dessutom ser det ut som du har vinklat dom in emot varandra.

Prova ta separata kort på skärmarna, med blixt, utan blixt, med skärmarna påslana och skärmarna avstängda.
Försök ha kameran på samma höjd som centrum på skärmen, använd gärna stativ.

OBS! Jag säger inte att någon skärm skulle vara bättre än den andra, men ska man göra tester som på dina bilder så bör man eftersträva så lika yttre omständigheter som möjligt.

Använder bärbar i jobbet och den används i väldigt skiftande belysning.
Kan bara säga att i mitt fall hade det aldrig funkat med blank skärm.

Visa signatur

Zepto Znote 6214W x 2.33 GHz Intel® Core™2 Duo T7600 x 80GB 7200rpm x 2048MB 667MHz DDR2 x Geforce Go 7600 512MB
"Assumption is the mother of all fuckups"

Permalänk
Medlem

Du har rätt, det är inte exakt samma höjd och vinkel, något som är nära nog omöjligt att uppnå med min utrustning. Möjligen skulle man kunna gjort det lite bättre men jag ansåg vid tillfället att bilderna på ett mycket korrekt sätt efterspeglar verkligheten.

Det är inget vetenskapligt test utan bara lite snabba bilder för att illustrera skillnaderna mellan blank och matt yta. Dvs, reflektioner blir starkare men mindre på blanka skärmar medans de blir större och diffusa på matta skärmar.

Visa signatur
Permalänk

Varför tar du inte ett par kort där skärmarna är igång, kanske lite ifrån sidan med blixt.
Skulle vara intressan att jämföra på det sättet.
Man vill ju att text och bild ska vara så läsbart som möjligt.

Juste hembio du har.

Visa signatur

Zepto Znote 6214W x 2.33 GHz Intel® Core™2 Duo T7600 x 80GB 7200rpm x 2048MB 667MHz DDR2 x Geforce Go 7600 512MB
"Assumption is the mother of all fuckups"

Permalänk
Medlem

Tack Gummi Bra idé, ska testa när jag får tid!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gummigutta
Varför tar du inte ett par kort där skärmarna är igång, kanske lite ifrån sidan med blixt.
Skulle vara intressan att jämföra på det sättet.
Man vill ju att text och bild ska vara så läsbart som möjligt.

Juste hembio du har.

Om man tittar från sidan kan man få väldigt kraftiga reflektioner med rätt ljus. Det är dock inte så intressant eftersom man aldrig sitter i den vinkeln under normal användning. Blixt är inte heller så lyckad då man aldrig använder blixt vid normal användning. Blixt är över huvud taget totalt värdelöst att använda om man vill visa hur något är belyst. Att använda blixt är som att tvätta bilen innan man visar hur smutsig den är.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk

Ok!

Hur tycker du att man ska jämföra dom bägge skärmarna då?

Du verkar ju vara "hemma" på hur man fotograferar och det är inte jag.

Visa signatur

Zepto Znote 6214W x 2.33 GHz Intel® Core™2 Duo T7600 x 80GB 7200rpm x 2048MB 667MHz DDR2 x Geforce Go 7600 512MB
"Assumption is the mother of all fuckups"