Vista : Nätverkskopplingen slutar plötsligt fungera : Möjlig lösning

Permalänk
Medlem

Vista : Nätverkskopplingen slutar plötsligt fungera : Möjlig lösning

Jo, som nog en del minns när det var en underkategori här ämnat åt Vista, så togs det upp att nätverksuppkopplingen\internetuppkopplingen plötsligt slutade fungera i Vista, och enda lösningen var att starta om datorn. Och vi som på något konstigt sätt ser uptime handla om liv och död, tycker ju inte om att starta om. Inte heller de personer som laddar ner stora mängder data, t.ex. senaste Ubuntu, för att man har tröttnat på Windows Vista hela tiden och slumpmässigt förintar alla anslutningar utåt, och Vista säger plötsligt tack och adjö till anslutningar.

Då underkategorin försvann, försvann även den tråden och då tog jag några varv på Google och började se att folk kopplade problemet till en tjänst så kallad ICS i Vista, Internet Connection Sharing.
Delar man inte ut sin uppkoppling via sin dator, som jag tror väldigt få gör, då man har en router hemma, eller om de har dator så har de nog med all säkerhet Linux på den datorn som router (tyvärr glömt bort namnet på den Linux-dist som är ägnad åt server\router-uppgifter), så behöver man inte ha ICS aktivt. Och det är just det som verkar vara boven i dramat.

1) Öppna Kontrollpanelen > Administrationsverktyg > Tjänster.
2) Leta upp tjänsten "Internet Connection Sharing (ICS)".
3) Öppna dess egenskaper (dubbel-klick eller högerklick > Egenskaper).
4) Välj "Startmetod : Inaktivera".
5) Stäng av tjänsten genom att enkelt klicka på "Stoppa" under "Tjänststatus".
6) Joddla lite.

Nu borde problemet vara ur vägen, för det blev det i alla fall för mig. Har haft 4+ dagars uptime nu utan att nätverksuppkopplingen någonsin försvunnit spårlöst, som den gjorde tidigare (kunde bara vara uppkopplad i högst 2 dagar tills den försvann tills nästa omstart av datorn).

Visa signatur

The internet is a terrible place.

Permalänk

Hade samma problem och kan bekräfta att denna lösning verkar fungera.

Permalänk

har samma problem på två xp burkar, finns det nån motsvarande tjänst att stänga ner? sitter och letar lite men utan resultat...