Permalänk
Medlem

2x 2048MB vs. 4x 1024MB

Ska skaffa ett c2dsystem, om man ska överklocka, ska man hålla sig till så få minnesstickor som möjligt? Kan fler stickor än 2 begränsa hur högt man kommer i fsb osv?

Frågan är:

2x av:
Corsair TWIN2X2048-6400C4D Dominator 2x1024MB(tot. 2048MB) XMS2-6400 800MHz EPP

eller

OCZ Gold XTC 4GB Kit (2x2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Medlem

Japp fler stickor = mindre överklockning. Men samtidigt kan det vara svårt att hitta bra 2 GB stickor som klockar bra oxå. Bäst är nog att kolla upp hur just ditt moderkort är med 4 stickor.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=114977

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bör gå att klocka bra med 4 stickor också. Kanske får lösa upp timings lite men det har ju ingen större effekt på C2D. Du kan ju köpa ett par stickor som är garanterade att gå i högre hastghet för att vara på den säkra sidan. Sedan är ju frågan hur mycket du kommer att behövs klocka minnena. Köper du en E6600 och PC6400-minnen så kommer du väl upp i 3,6Ghz utan att klocka minnena. Rätta mig om jag har fel.

2x
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBKDDR...

eller

2x
http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=2GBKDDR...
?

EDIT: Du vet att du bör köra 64-bitars OS om du kör 4GB?

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

2 stickor helt klart! kan du köpa 4gb till senare om du skulle vilja

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Är inte största anledningen till att man (överklockaren) väljer färre stickor pga att fler stickor betyder att man mer sannolikt stöter på första "taket" för hur högt man kan klocka dem tidigare?

Alltså, varje sticka är ju unik på ett sätt eller annat. Nej, jag vet att det inte handlar om sekunder i tillverkningsprocessen, men likväl handlar det om skillnader, små.
En sticka som ska prestera si och så kan vara av lägre kvalité än en till märket och serie likadan sticka. Med två stickor når man taket först när en av de två stickorna protesterar. Med fyra stickor når man taker redan när en av de fyra stickorna protesterar.
Som att vandra i grupp, man kommer inte fortare fram än vad den långsammaste i gruppen presterar.

Så har jag förstått det ivf, att det ska vara huvudanledningen.

Men ni kanske sa det, när jag tänker efter

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Komplett har ju jäkligt billiga 2gb BallistiX pc5300 minnen som teoretiskt ska klara pc8000 hastigheter
jag funderar på 4gb av dem.. nån som har erfarenhet av BallistiX??

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Är inte största anledningen till att man (överklockaren) väljer färre stickor pga att fler stickor betyder att man mer sannolikt stöter på första "taket" för hur högt man kan klocka dem tidigare?

Alltså, varje sticka är ju unik på ett sätt eller annat. Nej, jag vet att det inte handlar om sekunder i tillverkningsprocessen, men likväl handlar det om skillnader, små.
En sticka som ska prestera si och så kan vara av lägre kvalité än en till märket och serie likadan sticka. Med två stickor når man taket först när en av de två stickorna protesterar. Med fyra stickor når man taker redan när en av de fyra stickorna protesterar.
Som att vandra i grupp, man kommer inte fortare fram än vad den långsammaste i gruppen presterar.

Så har jag förstått det ivf, att det ska vara huvudanledningen.

Men ni kanske sa det, när jag tänker efter

precis så 4 stickor behöver nödvändigt vis inte clocka sämre

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nandi

EDIT: Du vet att du bör köra 64-bitars OS om du kör 4GB?

Windows vista 32-bit stödjer väl 4gb ram?

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Medlem

Aa, men inte mer. Dock har XP 32 bit svårt med 4GB.

Permalänk

jo men mer effekt på 64bit

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

de där ocz-minnena som jag länkade, är de överklockningsvänliga?

Visa signatur

i9 9900k - Asus 1070 Strix - 32 GB RAM - 1TB Samsung SSD m.2 + 500gb WD m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4Ndamme
Windows vista 32-bit stödjer väl 4gb ram?

För mig stog det bara 3,5gb ram och jag har 4gb..
I windows xp stog det oxå 3,5gb (32-bit versionen)

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
För mig stog det bara 3,5gb ram och jag har 4gb..
I windows xp stog det oxå 3,5gb (32-bit versionen)

Ja. Därför är det en fördel att använda 64-bitars OS när man kör 4GB. Annars ligger 512MB och vilar. Men 3,5GB är i alla fall bättre än 2GB.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Är inte största anledningen till att man (överklockaren) väljer färre stickor pga att fler stickor betyder att man mer sannolikt stöter på första "taket" för hur högt man kan klocka dem tidigare?

Alltså, varje sticka är ju unik på ett sätt eller annat. Nej, jag vet att det inte handlar om sekunder i tillverkningsprocessen, men likväl handlar det om skillnader, små.
En sticka som ska prestera si och så kan vara av lägre kvalité än en till märket och serie likadan sticka. Med två stickor når man taket först när en av de två stickorna protesterar. Med fyra stickor når man taker redan när en av de fyra stickorna protesterar.
Som att vandra i grupp, man kommer inte fortare fram än vad den långsammaste i gruppen presterar.

Så har jag förstått det ivf, att det ska vara huvudanledningen.

Men ni kanske sa det, när jag tänker efter

precis så 4 stickor behöver nödvändigt vis inte clocka sämre

Nja, det är väll inte hela sanningen. Med fler minnen, krävs det mer av moderkortet, för att "driva dem." Vågformen för minnena ska vara väldigt fyrkantig. Alltså, skiftet mellan de olika ändlägena i frekvensens vågform ska vara så nära omedelbar som möjligt. När man belastar med fler minnen blir den vågformen mer o mer flack, vilket man löser genom att höja drivspänningen, på minnen, och nordbrygga. Det finns självklart en gräns för hur mycket man kan höja, och olika minnen reagerar olika på spänningshöjningar i sin tur.

Det är alltså en kombination av minnen som klockar bra, och moderkort som orkar driva grejerna på en given spänning, det är även därför en del moderkort kan driva vissa minnestyper högt på lägre spänning än andra.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
precis så 4 stickor behöver nödvändigt vis inte clocka sämre

Nja, det är väll inte hela sanningen. Med fler minnen, krävs det mer av moderkortet, för att "driva dem." Vågformen för minnena ska vara väldigt fyrkantig. Alltså, skiftet mellan de olika ändlägena i frekvensens vågform ska vara så nära omedelbar som möjligt. När man belastar med fler minnen blir den vågformen mer o mer flack, vilket man löser genom att höja drivspänningen, på minnen, och nordbrygga. Det finns självklart en gräns för hur mycket man kan höja, och olika minnen reagerar olika på spänningshöjningar i sin tur.

Det är alltså en kombination av minnen som klockar bra, och moderkort som orkar driva grejerna på en given spänning, det är även därför en del moderkort kan driva vissa minnestyper högt på lägre spänning än andra.
B! [/B][/QUOTE]

Ahh... tack, äntligen mer förklaring till varför färre stickor är mer eftersträvansvärt än fler. Och nu lärde man sig ett och annat på kuppen, ska gräva vidare och läsa på när jag är lite piggare, typ imorrn.
Bra moderkort är, om än ganksa självklart, att föredra om man nu satsar på fler stickor.
Fast å ena sidan.. moderkort med plats för fler än två stickor brukar väl ändå hålla sådan kvalité att man inte ens behöver fundera på det, inte sant? ^^

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Fast å ena sidan.. moderkort med plats för fler än två stickor brukar väl ändå hålla sådan kvalité att man inte ens behöver fundera på det, inte sant? ^^

Tyvärr inte alltid fallet.

(Du lyckades inget vidare med ditt citat btw)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om man nu inte räknar med överklockning utan tänker låta minnerna köras i sin specifierade hastighet förlorar man något på att välja fyra stickor istället för två då?

Permalänk
Medlem

Oftast inget märkbart.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.