Såhär gick det till: Lasik operation av synfel

Permalänk
Hedersmedlem

Såhär gick det till: Lasik operation av synfel

Denna tråd är främst riktad till er som funderar på, eller skall göra en lasik operation i framtiden. Därav all text (5.5 A4 sidor).

Verkar som det finns ett visst intresse av laserbehandlingar på forumet.
Så jag tänkte berätta hur det gick när jag genomgick en Lasik behandling med vågfrontsstyrning.
Väldigt mycket text eftersom det tyvärr är stor brist på svenska källor som beskriver operationerna. Tyckte själv att det var jobbigt när jag gjorde research innan operationen.

Började märka av att man var närsynt redan vid grundskolan åk 4 eller nått, (klarade då av att läsa 3-4raden eller nått). Innan dess hade jag perfekt syn. Tror min närsynthet kommer från min barndom då man satt o kolla väldans mycket på TV från kort avstånd (man lärde sig läsa, o sedan så var det ju jätteroligt att läsa undertexterna ). Har ända sedan dess velat göra en laseroperation, aldrig trivts med glasögon. Har däremot klarat mig genom grundskolan utan glasögon. Men på gymnasiet skaffade jag iaf dygnetrunt linser Night & Day från Focus.
Även linserna tyckte jag var lite jobbiga: när man vaknade med linser o såg suddigt, när man var förkyld, när man råkat tappa linserna, när man inte sov hemma, när man var utomlands, när man badar, osv.

Iaf som många av er redan vet så krävs det att man fyllt 20 och haft stabil syn i minst 2år innan man får genomgå en lasik operation, annars kan synen ändras o då var operationen gjord helt i onödan.
Redan förra sommarn ville jag genomgå lasik operationen hade då enbart haft en ändring på -0.25 på 3-5år, men sköterskan tyckte jag skulle vänta tills nått halvår till.
Iaf hade en del ledig tid i augusti denna sommar så jag bokade tid för undersökning.

I Göteborg finns 3 större företag som genomför lasik operationer.
Vårda Ögonklinik, Capio Medocular och Globen Ögonklinik.
Vårda föll bort i första urvalet då dom är rätt litet bolag och inte varit etablerade lika länge som dom övriga företagen.
Valet var då mellan Capio Medocular och Globen Ögonklink.
Jag valde dock Capio Medocular av flera anledningar trots att dom var dyrast. Dom har en gedigen bakgrund, funnits länge, anlitas även av staten för andra ögonoperationer, olika ingrepp/operationer osv. var väl beskrivna på hemsidan, ingav ett väldigt pålitligt förtroende enl. mig.

Om mig
*23år
*Styrkorna på mina linser: -5.75 på vänster öga och -5.50 på höger öga innan operationen (min optiker har justerat upp dom med -0.25 pga. astigmatism, om jag inte minns fel)
*Läkaren hade noterat ett synfel på runt -5.05 och -5.20 om jag inte minns fel på undersökningen.

Bokning av tiden:
Bokade tid för förundersökning och preliminär lasik operation vecka 33.
Fick hem lite papper där man kunde läsa om hur operationen gick till, risker, olika operationsmetoder, osv.
Inga mjuka linser 3dagar innan förundersökningen, inga hårda linser 1 vecka innan förundersökningen/operationen

Innan Förundersökningen:
Av någon anledning var man ändå lite oroad o tänkte: äsch läkaren kommer säkert säga att jag inte kan göra det. Lika bra få det överstökat o sen beställa tid hos sin optiker.

Förundersökningen:
*Efter att väntat ett tag fick man följa med sköterskan. Började med att man fick kolla in i en maskin där dom man fick titta på en bild, maskinen verkade ställa in skärpan själv.
*Sen läste hon av styrkan på mina gamla glasögon
*Gick vidare till ett annat rum där jag lämnade in dom förifyllda papperna, ögonjournalen och fylla i nått hälsotest.
*Efter det så fick man titta in i en annan skum maskin med massa ringar, denna maskin blinkade som attans medan den läste av hornhinnans tjocklek (har för mig den gjorde nått sånt). Iaf tror jag det blev 5avläsningar för varje öga, maskinen kände av ifall man blinkade så det var bara att göra om ifall man blinkat.
*Sen släkte sköterskan ljuset och mätte mina pupiller i mörker. Hade 7 och 8 nånting och det var bra enligt sköterskan.
*Nu fick man sätta sig vid ännu en maskin där man skulle fokusera på en röd prick. Denna skulle tydligen avläsa hornhinna ännu mer exakt osv. Tror dom behövde 3-5avläsningar på varje öga. Även denna maskin kände av ifall man blinkade tror jag fick göra 6-10 avläsningar per öga då jag råkat blinka under processen.
*Nu fick man några ögondroppar som gjorde att pupillerna inte skulle ändra sig, pupillerna skulle utvidga sig till max eller nått. Fick sitta i väntrummet någon halvtimme eller så tills ögondropparna hade verkat innan läkaren kom o hämta mig (man såg nu ut som en katt i natten, stora pupiller likt någon tecknad film).
Förundersökning med läkaren:
*Läkaren började med att undersöka ögonen o då såg han att jag hade små ärr på hornhinnan som troligen kommit från linserna. Men det skulle inte påverka operationen då det var utanför synfältet.
*Sen fick man försöka läsa av tavlan det gick ju inget vidare, tror jag hade problem redan på den översta raden eller nått.
*Fick sedan på mig såna optikerglasögon o han började lägga på olika glas för o se hur bra jag skulle se efter operationen. Såg inte riktigt 1.0 trots att han försökte lägga på o ta av glas.
Skulle tydligen få 0.9 på vänster öga och 0.8 på höger öga efter operationen, men 1.0 med båda ögonen.
*Han berättade även resultaten från förundersökningen: jag hade lite tunnare hornhinna på höger sida än vänster, men det var inom marginalerna så det skulle inte bli några problem.
*Han hade jobbat på som ögonläkare på Capio i 12år så det kändes tryggt. Sen berättade hur själva operationen gick till, risker, osv.
*Nu kunde man ha en pratstund med läkaren och fråga om operationen o övriga frågor.
Jag var personligen lite nervös om man kanske var trött på förundersökningen eller operationen och det skulle påverka operationen, eller om man råkat blinka under förundersökningen så det blev fel värden. Men han försäkrade mig om att trötthet osv. inte påverkade och maskinerna larmade ifall det blev några fel.
*Innan jag gick fick jag ytterligare papper som lasik operationen, risker, vad man skall/inte skall göra innan operationen, nått papper som man skulle fylla där man sagt att man vet om riskerna osv.
*Jahopp då vart undersökningen över så var de bara att ta sig hem igen. Först kände jag inte något besvär av solen. Men efter en stund kände man att den va lite stark och att man skulle haft solglasögon med sig, hade missat texten där det stod att man skulle ha solglasögon.

Dagen innan operationen:
Hade lite svårt att somna tänkte hela tiden på shit tänk om de inte blir bra, ville bara få de gjort. Somnade iaf tills slut

Operationsdagen:
*Nu vart man glad att man hade tid på morgonen (trots att man är nattmänniska) slapp man tänka på det hela dagen.
*Anmäler mig o väntar på operationen.
*Sköterskan hämtar mig o tar mig till nått litet kontor där jag fick svara på några frågor om hälsan, personnr, osv.
*Går sedan igenom hur operationen går till vad som händer efter operationen, vad man skall tänka på efter operationen, skötsel, hygien, osv. (fick i princip svar på allt som jag hade tänkt fråga).
*Får nu en 2 olika sorters ögondroppar, ena var bedövningsmedel o den andra pupiller utvidgande eller nått. Sköterskan droppar dessa vätskor i mina ögonen på flera gånger.
*Får sedan gå in till operationssalen där dom presenterar all personal som skall vara med, var bla läkare, flera sköterskor o någon blivande ögonläkare.
*fick återigen säga mitt personnr o namn.
*Mera ögondroppar
*Får fokusera på någon röd prick
*Läkaren gick lite snabbt vad som kommer hända tror jag.
*Dom täcker över hela ansiktet och ena ögat o har någon form utav klammer på det öga som skall opereras.
*Läkaren petar lite lätt på ögonen för o se om dom är bedövade (tror jag kände lite lätt vattendropparna på sidan av ögongloben eller ögonlocken, men där skall han ju ändå inte operera). Sedan markerar han på ögonen med en penna vart snittet skall skäras med den dära mikrokeratom maskinen.
*Skär snittet på hornhinna, jag känner inte av någonting alls, sedan spolar dom massa kall vätska på ögat o viker undan fliken (ahh va skönt de känns).
*Sen börjar maskinen arbeta (den smattrar en del). Klart.
*Doktorn viker tillbaks fliken o spolar massa vätska på, samtidigt tar han någon form utav bomull/silkespinne o ser till att fliken läggs tillbaks rätt. Eller kanske är nått lim på? (hehe vad vet jag). Iaf höger öga klar.
*Nu skulle dom göra samma sak med vänster öga. Fast dom täcker för det färdiga ögat med ett plastlock så man inte kommer åt de av misstag under operationen.
*När han skär snittet på vänster öga så känner man av de lite grann, men de gjorde inte särskilt ont. Då berättar läkaren att många andra patienter brukar säga att dom känner av lite grann på det andra ögat.
*Iaf KLART båda ögonen. Oj nu ser jag personalen lite bättre, men det är fortfarande suddigt. sköterskorna leder mig ut till en liten vilohörna. Fanns, lite kakor, godis, vatten, kaffe te man kunde ta. Här kunde jag vila i lugn o ro tills jag kände mig redo att åka hem igen.
*Sköterskorna kommer tillbaks o berättar lite mer om skötsel efter operationen om jag har några frågor, osv. Sen ger dom mig saker som jag behöver hemma: kortisondroppar som man skulle använda i 7dagar, täckande ögonlock när man sover o fuktande ögondroppar som man kunde använda om man kände sig torr i ögat.
*Man skulle tydligen inte styrketräna någon vecka efter operationen, undvika bad i 2-3veckor, inte gnugga på ögat, undvika starkt solljus, osv.
*I vanliga fall har man återbesökte dagen efter, men eftersom dom skulle ha stängt så gav dom mig en tid på eftermiddagen istället.
*Efter någon kvart på den sköna stolen så drar jag på mig solglasögonen o drar hemåt. På väg hem sitter jag o väntar på spårvagnen. Man ser ju bättre än innan, men allt är lite suddigt o text på nära håll är jättesuddigt. Det var absolut inte några problem som andra skriver att man måste ledas hem. Känner väl av lite lätt skav i ena ögat. Väl hemma försöker man läsa text, men det var bara jättesuddigt precis som läkarna o sköterskorna sa att de skulle vara direkt efteråt. Känner fortfarande att jag mår ganska bra o de skaver bara lite lätt, men eftersom dom rekommendera att man sover några timmar försöker jag också det.
Efter några timmar märker jag hur djävulskt jobbigt snuvig o tårögd jag blir. Börjar snyta mig som attans länge. Försöker sova igen med halvdant resultat. Börjar nu tveka om jag inte skall avboka tiden, mår ju pissdåligt o snuvig o tårögd som attans.
Ja när man skall ringa upp dom blir de ju problem: kan inte ens se nummer eller text på mobilen så jag ringer upp nummerupplysningen men dom kunde inte koppla vidare eftersom man hade kontantkort, så man fick ett sms med nr man inte kunde läsa.
Aja på med kepsen o solbrillor o ut till återbesök igen, tur att man slipper byta spårvagn/buss. Sitter på spårvagnen o hoppas få vara ifred från alla.
*Väl framme undersöker läkaren ögonen o säger att allt verkar fint, får testa läsa av tavlan: 0.5, 0.6 var inga problem att läsa, o han nöjde sig med dom. behövde inte ens läsa dom andra trots att jag såg lite suddigt ända ner till 0.7.
Ögonlocken ville hela tiden slå stänga igen så jag fick lite hjälp att hålla ögonlocke öppna.
*När jag berättar hur snuvig o pissdåligt jag mår berättar han nått om: att det är vanligt då tårkanalerna o näsbihålorna hänger samman. Vafan det här skrev ni ingenting om tänkte jag.
*Tar mig hem igen, tur som attans att man slipper byta buss/spårvagn. Så det var raka vägen hem. Väl hemma igen snyter man sig igen o försöker sova. Nu hade man lite mer tur, sov riktigt länge o vaknade sent på natten.
Nu såg man riktigt bra o kunde använda datorn utan problem. Använda dock solglasögon, antagligen hade jag klarat mig utan dom, men jag ville återigen vara extra försiktig. All papperstext på nära håll var dock fortfarande suddigt.

Under läketiden:
*Under läkningstiden så blev synen lite suddig ibland kortare stunder från någon minut till någon dag, precis som läkaren o sköterskorna hade sagt.
*Testade hela tiden min syn på utskrivna syntavlor hemma och märkte redan dagen efter att jag kunde se upp till 1.0 med båda ögonen. Dessa är självklart inte lika exakta men man får en någorlunda uppfattning hur läkningen fortgår.
*Nåväl första 1.5-2veckorna var jag ytterst försiktig, använde alltid plastskydden över ögonen när jag sov. Så man inte skulle råka pilla på ögonen under sömnen (dessa var plastlock var frivilligt att använda). Använde aldrig vatten på ögonen utan enbart ögondroppar (jag ville återigen vara extra försiktig).
*Dom först 3veckan vågade jag inte ens pilla bort grus från ögonen så jag använde ögondroppar då och då för att få bort.
*Första 3dagarna kände man av skavet en hel del i ena ögat
*Efter 1 vecka hade skavet avtagit avsevärt men man kände fortfarande lite av det.
*Tror det var ca 1.5-2veckor innan skavet försvann helt
*Märkte att bilarna reflekterade solljuset mycket kraftigare efter operationen, lite halofenomen. Men man märker att det försvinner mer och mer med tiden, nu är det nog som innan med linser.
*Har inte kört särskilt mycket i mörker, men tycker mig inte se någon jätteskillnad mot innan med linser. Alltså inga halofenomen osv.
*I början tyckte jag kunde läsa vägskyltar mycket senare än innan med linser, men det verkar också bli bättre med tiden.

Återbesök 1 (1.5månad efter operationen):
*hade fuktat ögonen någon timme innan besökte. Men läkaren tycke jag var lite torr på höger öga, men lite bättre på vänster öga.
*Båda ögonen: Läsa 1.0 var inga större problem, såg lite suddigt men läste faktiskt 1.3 också, 1.6 såg väldigt suddigt ut men kunde nog tyda vissa bokstäver, men det var tydligen överkurs o dom skulle jag inte läsa.
*1.0 gick ganska bra med vänster öga, 1.3 gick också
*0.8 gick utan problem på vänster öga, kunde dock läsa 1.0 också, men de var lite suddigt.
*Enligt läkaren har jag nu syn: vänster 1.0, höger 0.8 kan bero på torrt öga sa han (det var ju bättre än dom höger:0.9, vänster:0.8 som han sa att det skulle bli på förundersökningen iaf). Det skulle bli bättre o bättre med tiden, men jag fick iaf en ny återbesökstid om en månad. Uppdaterar detta inlägg då. Han sa även att jag skulle använda fuktande ögondroppar då o då. Trodde man bara skulle ha de när de skavde eller va torra.

*petar in återbesök nr2 i den stora texten också*

Återbesök 2 (2.5månad efter operationen):
*Har nog bara hänt en gång mellan återbesök 1 och 2 att jag såg lite suddigt på höger öga några timmar. Blev bra igen dagen efter. Var kanske smuts? eller att jag var trött?
*fliken hade tydligen läkt helt nu enligt läkarn, så jag behövde inte använda ögondroppar längre. Tårproduktionen skall vara helt återställd till fullo inom 6månd från operationen.
*Vet inte om jag fick en plaseboeffekt sen sist. Men på senaste tiden när man vaknat har man känt sig lite torr i ögonen. Det kändes inte alls så, innan läkarn sa att jag skulle använda ögondroppar då o då (vid återbesök nr1).

*Båda ögonen: kunde läsa 1.3 utan problem, 1.6 såg lite otydlig ut men kunde läsa med lite svårigheter. Hade lite svårt se en bokstav. fick kolla den några sec innan jag kunde säga V ,istället för Y som jag sa först. Men annars läste jag 1.6 raden.
*1.3 kunde jag läsa med vänster öga.
*1.0 såg lite suddigt ut med höger öga men jag kunde läsa den iaf. Enligt läkarns beräkningar så kommer höger öga bli helt perfekt inom den beräknade 12månaderna. trenden verkar ju onekligen peka ditåt då jag verkar se bättre när ögat läker.

Han skrev iaf:
Höger öga utan korrektion: 1,0. med korrektion 1,3 (* eller +)0,75.
Vänster öga utan korrektion: 1,3
Är tydligen lite översynt på höger öga atm, men han tror det skulle läka helt inom 12månader från operationen. Tydligen kan man ju göra en omoperation kostnadsfritt. Skall nog beställa någon tid för återbesök när de gått 10-11månader för o checka synen igen. Annars får jag väl utnyttja min lilla översyn på höger öga för o spana på folk på ett par km ;).

Har som sagt inte stött på några som helst problem sen operationen. Har fortfarande inte gjort något riktigt mörkertest.
Har däremot kört nattetid runt staden ett par gånger. Då var de inga problem. Men det är ju inte riktigt samma sak som att köra på motorvägen några timmar nattetid.

Passade på att fråga om man verkligen kan träna sin syn eller om det var en myt/plasebo effekt.
Han sa att läkarkåren var delad i två halvor, den ena som trodde på det och den andra som inte gjorde det. upp till 25års ålder tror han att man kan träna upp ögat till en "viss" del, sen mycket mindre.
Han sa även att det verkar va ett samband att man blir närsynt när man kollar mycke på tv och jobbar vid datorn ofta.

Liten slutsummering efter återbesök 2:
Fortfarande kanonnöjd.

*Edit*
Nu skall jag ta o slänga mina resterande linser o linsvätska o sånt

Tänkvärt:
*Jag hade gladeligen betalt uppemot 50000-60000kr för båda ögonen om dom kunde garantera resultaten. Jag tyckte personligen operationen va billig med tanke på vad man får för pengarna :).
*Mitt liv funkar bra iaf med nuvarande syn.
*Om du skall genomgå operationen tänk på att det finns risker som med all annan operation. Läs igenom riskerna noga och överväg oddsen.
*Personligen skulle jag nog säga till er att glömma all rädsla för lasern, mikrokeratomkniven osv. Dom första 5-12h är ett rent helvete. Tänk på den gamla reklamen där mannen säger nått likt: ”-Ni kvinnor klagar på er graviditet, då har ni aldrig sett en man som är riktigt förkyld”. Ungefär sådär kände jag dom första 5-12h efter operationen. Som tur va så sov jag ju 5-12 timmarna efter operationen, så någonstans däremellan försvinner nog snuvandet :D.
*Ögonläkarn gör i princip inte mycket alls förutom att markera vart snittet skall läggas, kontrollera maskinen, ögonen o svara på frågor.
*Det finns ju numera en vidareutveckling av Lasik som benämns med Lasak, men vad jag fattade det hela som är det i princip samma operation fast man skär av en mycket tunnare flik runt 80mymeter gentemot Lasik som har runt 120-240mymeter om jag inte läste fel. Därav skulle läkningstiden va mycket kortare och man skulle uppleva mindre smärta. Men de fanns tydligen nackdelar också med för tunn flik. Verkar bara finnas på fåtal ställen i Sverige än så länge. Sen föredrar jag personligen välbeprövad teknik som används under flera år.
*Operationen kostade 29000kr för båda ögonen, så på ungefär 7-8 skulle jag tjäna in det jämfört med linser. Men för min del var det mer friheten och krångel, mm som var den primära faktorn för operation. kostnaderna var bara en bieffekt.
*Linser kostar ju en hel del ändå ca 4000kr/år ink undersökning hos optiker.
*Ibland har man inte tid att besöka optiker så det blir beställning på nätet nått halvår. Kostnaderna blir då ca 3000kr/år
*Tog mig friheten att lyfta fram en tråd från 2004 som jag tyckte var väldigt givande. Där genomför medlemmen .Mortimer. en Lasik operation.
OBS! Väck absolut inte den tråden om du inte har nått megaviktigt att framföra.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
2 Syntavlor som man kan skriva ut hemma och preliminärt testa sin syn med:
*http://www.medocular.se/ogonfakta/synskarpa/testa_dig_sjalv/s...
*http://www.synologen.se/commonfiles/www.synologen.se/Synunder...

Jag hoppas denna tråd var givande för er som funderar eller skall göra lasik operation i framtiden.
Jag vill samtidigt be om ursäkt för ev. felstavningar och konstiga meningsuppbyggnader, osv. Jag orkar inte rätta denna text igen, har redan lagt ner för många timmar på den. Har ju annat o göra
Har ni några frågor så skall jag försöka besvara dom

Permalänk
Medlem

Otroligt bra text! Väldigt givande, känner mig inte alls lika nervös för min operation längre! Väldigt intressant läsning för den delen med.

Tack Airwolf!

Permalänk
Medlem

Åh, trevligt! Jag har en vän som går i valet och kvalet gällande precis en sån operation.. jag ska säga åt honom att läsa tråden

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

tycker detta var mycket intressant!
fastnade för denna text!
bra skrivet!

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka kolla in i tråden och försöka svara på en del frågor, har också opererat ögonen fast jag gjorde det på Globen Eye Clinic i Sthlm.

Kollar in här lite då och då för att se ifall det är några frågor.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

fy fan vad mycket text. inte mycket som är rent skit som man oftast råkar baka in

Roligt att det gick bra iaf

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

mycket bra och givande information har länge väntat på att någon skulle skriva något sånt här.
så dock ett problem som jag inte tänkt på bara måsta ha stabil syn i två år :,( så det blir ingen operation för mig de närmaste året(åren)
åter ett stort tack för tiden du lagt ner för att skriva detta 8D nu VET jag att jag skall göra detta själv (glasögon= denna tidens förbannelse)

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Intressant. Skulle vara skönt att slippa glasögonen men jag är för snål och för feg för att göra en ögonoperation. Lät läskigt när dom började skära i ögonen *ryser*

Permalänk
Medlem

Tack för detta! Väldigt bra läsning.
Jag funderade själv på om jag skulle operera ögonen i år. Fick in en del pengar som jag hade tänkt lägga på en sån här operation. Nu blev det en sportbil i stället, så jag får leva med glasögon i ett par år till.

Men nu vet jag mer om hur operationen går till och jag kommer antagligen att genomgå en inom de närmaste åren.

Visa signatur
Permalänk

Bra jobbat! Även om jag är så lyckligt lottad att jag har både perfekt syn och hörsel så är det alltid bra att snappa upp info

Tack!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, jag har otroligt dålig syn. Dock för nojig när det kommer till läkare å operationer så jag står nog kvar vid valet att använda glasögon. + det kostar bara ca 2k varje gång man byter. Vilket inte är allt för farligt.

Permalänk
Medlem

Tack för bra och informativ information Airwolf..

Inlägg redigerat.. /Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Tack för bra och informativ information..

Ditt inlägg skriker verkligen sarkasm. Varför ska det va så svårt att hålla en trevlig nivå här på forumet? Jag har haft svårt att skriva å läsa i hela mitt liv. Bara för att jag gjorde något litet fel ska man direkt bli attakerad av sådana som dig. Du gör det ju inte mitt liv lättare direkt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Ditt inlägg skriker verkligen sarkasm. Varför ska det va så svårt att hålla en trevlig nivå här på forumet? Jag har haft svårt att skriva å läsa i hela mitt liv. Bara för att jag gjorde något litet fel ska man direkt bli attakerad av sådana som dig. Du gör det ju inte mitt liv lättare direkt...

Ehh.. vad ska det betyda? Det var helt geniunt, tycker det var bra och konkret information från någon som genomgått en sådan operation. Att läsa informationsblad etc. kan ju alla göra. Jag undar vad som är personpåhopp jag?

EDIT: Oj, jag ber om ursäkt. Ser nu att jag citerat dej, vilket inte var meningen. Var menat som en kommentar till trådskaparen. Förlåt för missförståndet.

VH/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Ehh.. vad ska det betyda? Det var helt geniunt, tycker det var bra och konkret information från någon som genomgått en sådan operation. Att läsa informationsblad etc. kan ju alla göra. Jag undar vad som är personpåhopp jag?

EDIT: Oj, jag ber om ursäkt. Ser nu att jag citerat dej, vilket inte var meningen. Var menat som en kommentar till trådskaparen. Förlåt för missförståndet.

VH/Kicken

I guess we all do misstakes in life. Peace out.

Permalänk

Jag känner mig nog som Janeway gör, men jag skulle nog inte tveka att göra en sån här operation om jag bara hade pengarna, är så sjukt trött på linser och glasögon.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är sjukt sugen men super nojjig därav vågar jag inte just nu

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Tack för texten! Skall nog försöka göra denna operation närmaste året..

Det är en del pengar, men ändå en besparing på lång sikt.

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Medlem

Mycket intressant läsning.

mvh Dalle

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Bra information, jag är lite sugen på att göra en operation men vet inte om jag är beredd att lägga ut pengarna för den i dagsläget.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning, har också funderat på en sån här operation om några år. Verkade dock sjukt läskigt att dom skar i ögonen, rös verkligen när jag läste just den biten.

Permalänk
Medlem

TACK! Har själv övervägt en sån här operation, men eftersom man måste haft stabil syn i 2 år har jag ännu ej haft någon som helst möjlighet till ens en förundersökning

Är sedan nån månad tillbaka nästan kliniskt blind på ena ögat utan glasögon, kan urskilja "ovanliga" bokstäver på översta raden som inte påminner om andra ex. Z, K och kanske nån till om jag verkligen ultranstränger ögonen. Har dock 1.0-1.2 på båda med glasögon så jag är hoppfull om att en operation skulle kunna fixa biffen Att det skulle vara en besparing i det långa loppet betvivlar jag inte det minsta.

Du vet inte om det föreligger en risk att man plötsligt ska få jättedålig syn igen något år efter en operation? Vilken sorts risker belyste läkaren du pratade med? Återigen, tack för att du tog dig tid att ta upp dina erfarenheter

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Tackar och bugar så jäkla mycket!

Jag har också haft glasögon sen jag ungefär var 4 men då var turen inte lika stor som din utan jag var tvungen att använda dessa. När jag sedan började högstadiet började jag med linser, men jag antar att jag var lite naiv så jag sket ibland i att tvätta linserna och bar dem fast att jag egentligen inte skulle. Detta har typ resulterat i att när jag sätter in linserna så kan jag inte ha dem längre än 3-4 timmar. Och att ha dem inne är absolut omöjligt, aircondition är min värsta fiende.

Angående operationen så har jag redan bestämt mig att jag SKA genomföra den när det blir möjligt. Jag är så jäkla less på brillorna därför att jag är ju en sportig kille, jag vill ju fan inte spela fotboll med glasögon. Det går helt enkelt inte. Dock så måste jag förmodligen vänta 2-4 år till. Fyller endast 18 om 1 vecka. Men som tur är så har jag redan haft stabil syn det senaste året.

Tack ännu en gång Airwolf. Denna tråd ska bokmärkas omedelbart!

Permalänk
Medlem

Intressant läsning!

Jag har själv funderat på en sån här operation men kommit fram till att det inte är värt det, inte just nu i alla fall. Jag trivs ganska bra med linser och vill absolut inte riskera att få problem med ögonen. Jag pratade med en kille som hade råkat illa ut under en sån där behandling och han hade tydligen rätt ont i ögonen. Fast han hade nog gjort den utomlands i och för sig.

Kul att du är nöjd i alla fall. Jag avvaktar tills jag börjar jobba eller jag tröttnar på linserna.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Mycket bra information.

Funderar på att kanske göra en operation.
Efter denna läsning känns det betrygande att resultet blir mycket gott när det väl är genomfört.

KLISTRA TRÅDEN, så den inte faller bort.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Aldrig förstått det eller Hur pass illa eller jobbigt det kan vara att leva med dålig syn, förrän nu.

Fick jobb på syncentralen förra året.

Personligen tror jag att jag har bra syn, testade hos våran optiker och jag fick ett papper med massa siffror jag inte förstår någonting av
Stod typ ax, cyl etc etc..

Kunde iaf läsa alla raderna förutom nedersta raden där jag klarade kanske 70-80% med båda ögonen från 4 avstånd. En mindre översynthet sa optikerna.

Men vi har brillor här för personer Utan synskador som får "prova på" olika synskador och hur det är.

Man lär sig nått nytt varje dag!
Springer ju folk här hela tiden, är ju relativt vanligt problem idag med synnedsättningar.

Jobbar ju själv inte med patienter utan mest med datorhjälpmedel eller vanliga hjälpmedel, då som servicetekniker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd, tanken har korsat mig så vem vet.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Hedersmedlem

*petar in återbesök nr2 i den stora texten också*

Återbesök 2 (2.5månad efter operationen):
*Har nog bara hänt en gång mellan återbesök 1 och 2 att jag såg lite suddigt på höger öga några timmar. Blev bra igen dagen efter. Var kanske smuts? eller att jag var trött?
*fliken hade tydligen läkt helt nu enligt läkarn, så jag behövde inte använda ögondroppar längre. Tårproduktionen skall vara helt återställd till fullo inom 6månd från operationen.
*Vet inte om jag fick en plaseboeffekt sen sist. Men på senaste tiden när man vaknat har man känt sig lite torr i ögonen. Det kändes inte alls så, innan läkarn sa att jag skulle använda ögondroppar då o då (vid återbesök nr1).

*Båda ögonen: kunde läsa 1.3 utan problem, 1.6 såg lite otydlig ut men kunde läsa med lite svårigheter. Hade lite svårt se en bokstav. fick kolla den några sec innan jag kunde säga V ,istället för Y som jag sa först. Men annars läste jag 1.6 raden.
*1.3 kunde jag läsa med vänster öga.
*1.0 såg lite suddigt ut med höger öga men jag kunde läsa den iaf. Enligt läkarns beräkningar så kommer höger öga bli helt perfekt inom den beräknade 12månaderna. trenden verkar ju onekligen peka ditåt då jag verkar se bättre när ögat läker.

Han skrev iaf:
Höger öga utan korrektion: 1,0. med korrektion 1,3 (* eller +)0,75.
Vänster öga utan korrektion: 1,3
Är tydligen lite översynt på höger öga atm, men han tror det skulle läka helt inom 12månader från operationen. Tydligen kan man ju göra en omoperation kostnadsfritt. Skall nog beställa någon tid för återbesök när de gått 10-11månader för o checka synen igen. Annars får jag väl utnyttja min lilla översyn på höger öga för o spana på folk på ett par km ;).

Har som sagt inte stött på några som helst problem sen operationen. Har fortfarande inte gjort något riktigt mörkertest.
Har däremot kört nattetid runt staden ett par gånger. Då var de inga problem. Men det är ju inte riktigt samma sak som att köra på motorvägen några timmar nattetid.

Passade på att fråga om man verkligen kan träna sin syn eller om det var en myt/plasebo effekt.
Han sa att läkarkåren var delad i två halvor, den ena som trodde på det och den andra som inte gjorde det. upp till 25års ålder tror han att man kan träna upp ögat till en "viss" del, sen mycket mindre.
Han sa även att det verkar va ett samband att man blir närsynt när man kollar mycke på tv och jobbar vid datorn ofta.

Liten slutsummering efter återbesök 2:
Fortfarande kanonnöjd.

*Edit*
Nu skall jag ta o slänga mina resterande linser o linsvätska o sånt

Permalänk
Medlem

Sök på lasik på youtube, så kan ni se hur en operation går till, från början till slut. Bara ett tips från en som också är sugen på operation....

Permalänk
Medlem

Hoppas ni inte tycker detta är för offtopic..

Men som jag tidigare skrivit i tråden så är jag väldigt inne på att göra en sådan här operation. Men just nu har jag inte så gott om pengar.

Finns det något sätt att avbetala? Eller låna till en sådan operation? (allså förutom att låna på vanligt sätt, finns det kanske något "sjuklån" eller så? )

edit: Det gick lite snabbt när jag var inne på deras sida (man har ju synfel ) , det står ju att de kan erbjuda finansiering. Får ta reda på hur bra den kan vara...

Men nu kanske har tips på ställen som lånar ut för operationer? (borde kunna finnas sådana med bättre villkor)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<