Tradera-Problem

Permalänk
Inaktiv

Tradera-Problem

nu är det så att jag har sålt min mobil (nokia n95 8gb) . på annonsen skrev jag att telefonen gick att låsa upp och att det skule kosta ungefär 300kr, det var det enda jag skrev ,

nu är det så att han inte hittar ett bra sätt för honom att låsa upp mobilen , men är detta mitt problem igentligen , har han rätt att häva köpet?

Permalänk
Medlem

vad är bra sätt för honom att han själv ska låsa upp den?

han har ingen rätt att häva köpet för att han lyckas inte låsa upp telefonen utan han får ta den till nån mobilföretag där dem låser upp telefoner och betala för en viss summa.

Är han snål att betala för det så får han börja spara nu.

med andra ord det är inte ditt problem utan hans.

Permalänk
Medlem

Har du skrivit i annonsen att mobilen är låst/bunden. Då vet han om det vid köpet.

Och har således ingen rätt att häva köpet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Inaktiv

OBS!!! läs allt innan ni svarar

hej , glad att höra att ni håller med mig , nu försöker han dessutom att lutra mig , jag har också skrivit i annonsen , att mobilen är ca 4 veckor gammal , mobilen är köpt 30 december 07 , + att mobilen har legat en vecka på tradera , jag skrev inte heller att den är det utan ca = ungefär , så skrev jag att jag har en överlåtelse blankett som han skulle få med , det fick han ,

han sa att han ringde till tre , och att de sa åt honom att telefonen är köpt 30 november och att garanti inte följer med när man byter ägare , jag tyckte att detta lät konstigt så jag ringde till tre ,

Jag pratade med en väldig trevlig kille som svarade på alla mi frågor ,

-teledonen är köpt 30 december 07, då är det rätt att mobilen är ca 4 veckor gammal + att den har legat på tradera,

- Jo garanti medföljer när man byter ägare ,

Jag har själv efter 3 minuters sökande hittat flera sätt att låsa upp mobilen , jag bad han ringa till de företagen , han ringde till ett , och han sa att de sa att det inte gick , jag ringde till det företaget och de sa att de itne hade sagt något sånt , men att det skulle ta ca 3 veckor och priset låg på 650kr ,

då hittade jag en annan sida där en killse från www.prisjakt.se hade låst upp sin (nokia n95 8gb) och det fungerade aldeles utmärkt, men köparen sa att de också sa nej ,

här är länken:

http://mumien.se/catalog2/product_info.php?cPath=1_6&products...

frågar igen , har han rätt att häva köpet?

jag hittade dessutom detta som en kille hade skrivit i mobilforum.se

killen skrev :

Låsa upp Nokia N95 8GB
Anmäl den 26 november 2007 Tjena!! Jag har precis som du en Nokia N95 8GB..har skickat iväg min till Göteborg med rekomenderat brev..köpte vadderat kuvert på posten för 26:- och skickade den till göteborg med rekomenderat 50:- Skickade den till www.mumien.se dom tar 398:- och det tar tre dagar för dom om du vill att dom skall unbranda den också...annars tar det en dag bara för dom...MvH John

Källa variffrån jag hittade detta :

http://mobilforum.mkf.se/forum_thread.aspx?id=84001

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom du skrev exakt vilket skick etc att telefonen var låst men att det går att låsa upp om man så önskar, alltså iochmed han la bud och vann telefonen så godkände han dina villkor. Han kan inte häva ett köp där du varit hur tydlig som helst, är det så svårt att läsa noggrant innan man bjuder på saker kan du väl fråga han, för du har ju sagt var han ska vända sig för att låsa upp den så jag förstår inte hans problem heller..

Inte ditt problem längre.

Permalänk
Inaktiv

Tack precis vad jag behövde höra

Permalänk
Medlem

spelar egentligen ingen roll.köp mellan privatpersoner görs i befintligt skick och kan inte hävas...

Permalänk
Medlem

Hovvan har rätt. köp mellan privtatpersoner innebär ingen garanti, ingen ångerrätt oavsett hur köpet går till, och ingen returrätt.

Det du skrev är ju allmänt känt, att teleföretag brukar ta 300 kr för att låsa upp mobilen.

Har du inte dolt någon som helst uppenbar information så har han ingen rätt att häva köpet överhuvud taget.

Permalänk
Medlem

Skit i honom, låt honom göra vad han vill. Alla hans argument går att motbevisa, så hotar han med polisanmälan så bara gäspa åt honom.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Oavsett vems fel det är så lär du få ett negativt omdöme på tradera, samt en sur person som man aldrig vet vad den kan hitta på.
Så jag skulle definitivt inte bara skita i personen, utan försöka hjälpa mer.
T.ex. ta reda på mer varför den sista tjänsten inte skulle gå för honom.
http://mumien.se/catalog2/product_info.php?cPath=1_6&products...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Varför skulle han få ett negativt omdöme för ? det är ju helt sjukt ju.. han har ju inte gjort något fel för fan.. den som köpte kanske skulle köpt i butik men det är väl en snåljåp.. han kan ju inte förvänta sig samma skydd när man handlar beg av en privatperson.

Permalänk
Medlem

Köparen snackar ju helt i nattmössan och försöker ångra köpet.
Jag föreslår att trådskaparen länker till en sida för upplåsning, sen skiter i köparen bara.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv

jag struntade inte direkt helt och hållet utan jag visade han ett ställe där han kunde låsa upp , jag har totalt cisat 3 ställen och ringt till dem fast än de är han som borde göra allt detta , så jag hittade totalt 3 ställen som låser upp denna modell, fast han tyckte att det var för dyrt så han väljer att sälja mobilen ,

Permalänk
Medlem

Finns alltid folk som egentligen inte har råd att handla saker, utan så fort de tänkt till lite så ska det returneras eller hävas köp hit o dit.

Inte och bry sig, och inte behöver du ha några skuldkänslor heller tycker du har hjälpt till mer än nödvändigt, så är det någon som ska ha cred så är det DU.

Visa signatur

Macbook Pro