Märkligt problem vid installation av Win XP, installationsprog hittar inte disken

Permalänk

Märkligt problem vid installation av Win XP, installationsprog hittar inte disken

Har fått överta brorsans jobbdator, en bärbar Sony Vaio VGN-FZ29VN med förinstallerat Vista. Brorsan har inte använt den på länge och har glömt login, så jag kan i nuläget inte ens komma in i Vista. Utöver detta så ogillar jag Vista då det är en hel del långsammare än XP...så för att lösa två problem i en smäll tänkte jag att det bara vore att formatera och installera XP.

Sätter i min XP skiva, ändrar boot sekvenser i BIOS, sparar bios settings och startar om...

Kommer in i initiering av installationen och efter första inladdningar i installationsprogrammet av XP kommer den vanliga rutan upp "Reparera, Avbryt eller installera". Väljer installera och får "finns ingen disk" som meddelande.

Har googlat samt sökt här på forumet, försökt ladda in SATA drivers (nerladdade från sonys hemsida) via USB-stick utan framgång. Har kollat i BIOS för att ändra SATA till IDE men finns inga såna alternativ.

Jag är ingen expert, men har installerat OS på desktops och laptops tillräckligt för att lösa de flesta småproblem som brukar dyka upp...men det här har jag aldrig varit med om tidigare. Som jag förstått av vad jag läst här och på andra forum, verkar problemet vara att en SATA driver behövs för att disken ska kännas igen. I de flesta trådar jag läst tipsar man om att skapa en boot diskett med dessa drivers, men Vaion har ju ingen diskettläsare. Försökte då med USB sticken, men kanske gjorde fel där (la bara filerna rakt på usb minnet via en annan dator) för inget händer under startup (har ändrat usb-flash memory till nr 1 i bootsekvens) och väl i initiering av xp installationen trycker jag F6 men det gick ändå inte.

Vore mycket tacksam för hjälp!

Mvh Janne

Permalänk
Medlem

Begreppsförvirringen i detta område är total. Hårddiskar behöver aldrig drivrutiner. Det är kontrollerkortet som behöver drivrutiner. Kolla på moderkortstillverkarens hemsida så hittar du dom där. Oftast lägger de ut .exe-filer som skapar en diskett åt dig. När WinXP installationen startas så måste du stoppa i Floppyn och trycka på F6. Då kommer den hitta din hårddiskar. Du får bäst prestanda om du sätter kontrollern i AHCI-läge.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Nu var det ju en bärbar utan diskettstation. Ladda ner ett lösenordsprogram (t.ex. ophcrack) så Du kommer in i Vista till att börja med, för att se att hårddisken är fräsch.

Permalänk
Medlem

Du måste slipstream:a in drivrutinerna i en XP-skiva för att det ska fungera pga XP enbart låter en ladda drivrutinerna från en diskett (om jag inte minns fel), finns gott om guider på hur man gör det om du söker lite. Har även för mig att nLite ska tillåta att man lägger till drivrutiner till en installationsskiva.

Permalänk
Medlem

Hur är det med USB minnen? Går det att sätta drivrutinerna på den istället för en diskett.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Hur är det med USB minnen? Går det att sätta drivrutinerna på den istället för en diskett.

Inte i XP/2003 men i Vista finns den möjligheten.

www.nliteos.com hjälper dig att integrera drivrutinerna i en ny installationsskiva.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Inte i XP/2003 men i Vista finns den möjligheten.

www.nliteos.com hjälper dig att integrera drivrutinerna i en ny installationsskiva.

Tack för det, använde nLite för att integrera moderkortets SATA drivrutiner och nu fungerar allt perfekt. Det var till och med lättare än jag först trodde. Jag visste inte vilken av de 10-15 drivers som var rätt men uteslöt RAID och icke MOBILE listade och det löste sig efter första försöket.

Det var inte helenkelt att hitta XP drivers på sonys hemsida, de var lite undangömda i hörnet där...man får väl va tacksam att de ens fanns, jag bävar för den dan jag köper nästa laptop och det inte finns drivers till den som funkar med XP.

Tack alla för hjälpen