Permalänk
Medlem

Projektarbete: Dubbelchassi

Jag och en kompis har tänkt göra ett dubbelchassi som projektarbete på gymnasiet, alltså ett chassi med plats för två datorer.

Här är en liten skiss: http://img184.imageshack.us/my.php?image=app0003nd0.jpg
Ser det okej ut?

Vi har skaffat två lian li moderkortsplåtar och en 250mm fläkt som vi tänker använda till det här. Plåtarna kommer vi kapa till lite för att slippa göra lådan så bred. Tror ni det skulle funka bra med 4in3 moduler som hd-burar?

Datorerna som ska användas finns i sign, tror ni att kylningen kommer att räcka?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Jag skulle nog valt att köra den ena datorn som 'BATX' och den andra som ATX layout för moderkorten. då får ni fortfarande alla kablar på samma sida osv.

Tänk er två vanliga chassin stå jämte varandra fast det ena uppoch ner.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag skulle nog valt att köra den ena datorn som 'BATX' och den andra som ATX layout för moderkorten. då får ni fortfarande alla kablar på samma sida osv.

Tänk er två vanliga chassin stå jämte varandra fast det ena uppoch ner.

Menar du typ såhär: http://img440.imageshack.us/my.php?image=68540848rw0.png

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Detta är den andra deltagaren i projektet.

Här är lite mer mått och filer som eventuellt kan vara lättare och se vad som händer med projektet.

[Borttagen]

Bilden ovan är en förtydligad version michaels första bild.
Också som en fin avslutning på detta medelandet.. en slarvig liten skiss av michaels farsa.

Det var allt för mig.

/Christofer.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Den där aluminiumplåtskissen är lite onödig eftersom botten, fronten och bak inte ska vara alu.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Sisådär, då var den borta.

Visa signatur

]

Permalänk

hmm , förlåt för lite off/ontopic beror på hur man ser det.
men får man fråga hur ni ska presentera arbetet
- varför har ni byggt denna då?
- ehh jaa, kul grej?

Permalänk

Varför två nätagg?

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Jag skulle nog valt att köra den ena datorn som 'BATX' och den andra som ATX layout för moderkorten. då får ni fortfarande alla kablar på samma sida osv.

Tänk er två vanliga chassin stå jämte varandra fast det ena uppoch ner.

BATX?

http://sv.wikipedia.org/wiki/BTX

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thowsen
hmm , förlåt för lite off/ontopic beror på hur man ser det.
men får man fråga hur ni ska presentera arbetet
- varför har ni byggt denna då?
- ehh jaa, kul grej?

Det har vi inte tänkt så mycket på, men det är ungefär så Men det ska man nog inte skriva.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Varför två nätagg?

Två datorer = två nätagg.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Varför två nätagg?

För att vanliga nätagg inte har två 24-pin kontakter till de båda moderkorten kanske?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
För att vanliga nätagg inte har två 24-pin kontakter till de båda moderkorten kanske?

Det är ett projektarbete, det kräver lite mer arbete än "ikea-montage" av komponenter..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
För att vanliga nätagg inte har två 24-pin kontakter till de båda moderkorten kanske?

Om det är ett projektarbete kan man kanske förvänta sig att de gör lite mer jobb än att bara plocka lite delar?

Att "modda" en PSU till att driva två (eller fler) maskiner är inget större problem och vill sänka både strömförbruk samt värme i burken.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Om det är ett projektarbete kan man kanske förvänta sig att de gör lite mer jobb än att bara plocka lite delar?

Att "modda" en PSU till att driva två (eller fler) maskiner är inget större problem och vill sänka både strömförbruk samt värme i burken.

Visst, det går väl, men då måste jag köpa nytt agg... Känner inte för att köpa ett corsair 1000 w bara för det här. 750 kanske räcker hyfsat men man vill ju ha mariginal. Dessutom blir det en massa kablar... Dator 1 drar drygt 400 w med intel burn test och furmark igång samtidigt, dator 2 har jag ingen aning om, kan mäta när jag kommer hem. Men 200-300 w skulle jag tro.

Edit: Såg att det fanns 850W också, är det en ny modell? Har aldrig sett den förut. Verkar vara lagom med kraft.

Om man skulle fixa så det blir ett agg, hur fixar man 24-pin kontakterna då? Finns det delare? 4-pin finns det ju molexadapter till. Och funkar det att använda datorerna oberoende av varandra? Så man kan ha en på och en avstängd. Isf kanske det skulle vara bra, så måste inte frontfläkten och bakre fläktarna vara kopplade till en av datorerna heller.

Edit: Kollade förbrukning för dator 2, den var ju inte snål direkt. Över 450W med OCCT+Furmark! På ett 350W agg. Dessutom blev inte bilden riktig, det ser ut som om man är inne i pälsringen, i mitten av skärmen ser man en furmark-logga och så går det ett vågrätt gult streck över skärmen. Det enda som rör sig är frames-räknaren, och fps ligger på 15. Kan det bero på för lite ström?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Det har vi inte tänkt så mycket på, men det är ungefär så Men det ska man nog inte skriva.

Om man ska göra det som ett projektarbete ska man skriva varför man vill göra en sak och sedan dessutom dokumentera när man gör den...

Visa signatur

för övrigt anser jag att alla gallerier med datorer byggda i papplådor bör förstöras!

Permalänk

Det är väldigt lita på projektarbeten som faktist handlar om byggandet. man kan faila totalt. men ändå fåe tt bra betyg tack vara bra skrivet. Tex vad man ville uppnå vilka problem man stötte på osv.. Själv fick jag MVG på mitt (Mitt enda MVG dessutom )

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

På lördag ska vi kolla måtten igen och bygga en ram som allt annat ska sitta fast i. Om vi hinner ska vi även kapa till moderkortsplåtarna.

Det blir två nätagg, det kostar för mycket annars.

Om ingen kommer med nåt bättre förslag så kör vi på den här layouten (sett bakifrån):

Så jag undrar hur stor marginal man ska ha på några ställen:
1: Bakom moderkortsplåtarna för kabeldragning.
2: Ovanför moderkortsplåt 1, för 8 pin ATX-kabel.
3: Ska man ha mellanrum mellan nätaggen och i så fall hur stor?

En fråga till, tror ni det blir bra med 4i3-moduler som hårddiskburar?

Om ni har tips på nåt som kan göras bättre, säg till!

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Gemensam vattenkylning vore coolt :D.. eller ännu bättre typ att båda processorerna kyls tillsammans men grönt vatten och grafikkort men svart vatten typ

Sen lite OT men projektarbetet i gymnasiet kan göras hur som helt och få vilket betyg som helst. Jag och två polare skrev en rapport om varför vi inte skulle orka göra ett projektarbete och gick sen runt bland tvåorna och förklarade hur man gjorde projektarbeten och vad som var jobbigt med det.. och fick MVG
Dock kan de bero på seriös massiv asskissing på vår handledare xD

Permalänk
Medlem

Vattenkylning har jag också tänkt på, men det blir nog alldeles för dyrt, dessutom har vi nitat ihop halva ramen nu. De fyra profilerna i botten och de fyra i taket är ihopnitade för sig, vi hann inte sätta ihop de två delarna med varandra. Måtten invändigt kommer bli ca 63*50*38 (h*l*b). Kan lägga upp bilder senare idag om ni vill.

Nån som kan uppskatta hur mycket det skulle kosta med vattenkylning? Två 775-block och två heltäckande grafikkortsblock, plus pump, radiator, slangar och allt annat. Så man vet.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Pictures!

Permalänk
Medlem

Ok, ska fixa. Är det själva ramen du vill se då eller? Vill du se ritningar också?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

dra med alltihop istället för att fråga, detta kommer att bli intressant
Jag skulle föreslå att ni kombinerar detta "lilla" projekt med någonting skriftligt, exempelvis en guide i hur man bygger ihop en dator (fast kanske inte så krångligt som ni företagit er då.. ) Detta gjorde jag nämligen själv, det var riktigt kul, inte alls särskillt svårt (eftersom jag kunde allting innan var det bara att göra det, fotografera och skriva samtidigt.. ) och jag fick bra betyg.. So well.. Dessutom fick jag ju en anledning att köpa ny dator..

Permalänk

jag hade som sagt mitt bygge som projektarbete.
kommer inte exakt ihåg allt jag skrev mest var det hur jag monterade och vilka hinder jag större på ochn hur jag löste de som jag skrev om. även lite vad datorn körde för prog och lite idiotförklaring osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
jag hade som sagt mitt bygge som projektarbete.
kommer inte exakt ihåg allt jag skrev mest var det hur jag monterade och vilka hinder jag större på ochn hur jag löste de som jag skrev om. även lite vad datorn körde för prog och lite idiotförklaring osv.

Hm Fullmoon, det skrivs ju in förr eller senare.. hinder händer ju oftast hela tiden.
Har varit förvånandsvärt lite hinder.. men vi spenderade drygt två dagar med att planera det hela.

Hur långt kom du sist när jag drog föresten, michael?
När jag stack så hade du fortfarande sprängmojen i handen redo att få ihop den andra delen av ramen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eaz
Pictures!

När det gäller bilder, dem som vi tog på datorlådan innan vi började jobba med ramen skulle man också kunna visa, om någon skulle vara intresserad av att se dem dvs.

Visa signatur

]

Permalänk
Medlem

Bakifrån:

Utan blixt och sladdar:

Framifrån:

Uppifrån:

Snett uppifrån:

En gruppbild på det mesta som ska in:

Ramen:

Ramen igen:

Och så lite ritningar:

Baksida:

Framsida:

Förklaringen varför vi behövde öka måtten från 62/50/35 till 63/50/38:

Kommer ni inte på varför ska jag berätta imorgon

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ser nice ut

Permalänk
Medlem

Här kommer en förklaring till den sista bilden:

Aluprofilen och moderkortsplåten får enligt min pappa inte överlappa varandra och han tycker att det ska vara 5 mm mariginal. Eftersom profilen är 25*25 mm måste vi ha 30 mm från moderkortsplåten till chassisidan. Det kommer bli gott om kabeldragningsutrymme iaf, moderkortsplåtens konstruktion skapar nästan en cm till så det blir nästan 4 cm utrymme.

Aluprofil: Blå
Moderkortsplåt: Röd
Baksida: Grön
Nitar: Svart

På söndag ska vi nita färdigt ramen och kapa moderkortsplåtarna och om vi får tag på aluplåt ska vi nita fast botten också.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Mina damer och herrar, här kommer en ytterst intressant kommentar. Tänkte bara medela er att en ny uppdatering i projektet kommer att rapporteras så att ni klåfingriga små filurer ska ha något att hacka på.

Hoppas ni tar initativet att komma med kommentarer som också är något sisådär positiva också. XD

Visa signatur

]

Permalänk
Hedersmedlem

ser inte ut som att ni har valt enklaste sättet att moinetra grejerna på? Skulle det inte varit betydligt lättare att sätta som en skiljevägg i mitten av chassit och sedan sätta moderkortsplåtarna med "ryggen" mot varandra ?

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

ohh. det verkar ha gått frammåt lite

Visa signatur

I am Extrazz.