Starta en laglig torrenttracker, vad är okej att lägga upp?

Permalänk
Hedersmedlem

Starta en laglig torrenttracker, vad är okej att lägga upp?

Hej.

Jag och en kompis håller på att utveckla en egen torrenttracker.

Tanken är att trackern bara ska ha lagligt material, för att undvika stämningar och annat krabb etc.

Det som vi hade planerat att ha på siten:

- Freeware
Ex: AVG Free, CCleaner, Virtual PC, Spotify osv.

- Shareware
Inte i så stor utsträckning, men vissa trials t.ex. Kaspersky Antivirus.

- Spel
Gratisspel, patchar, och demon.

- Film
Spel/Filmtrailers

- Uppdateringar/Service pack's
Ja, som rubriken, ex: SP1 till Vista.

- Linuxdistributioner
Exempelvis Ubuntu..

Överklockningsverktyg
CPU-Z, 3Dmark, Furmark..

Drivrutiner
Senaste ATi CCC, Nvidias senaste Forceware..

Är denna typ av material helt lagligt att sprida via torrents? Behöver man fråga utgivaren även för freeware/trailers/Shareware för att få tillstånd att dela programvaran/filmen?

Trackern kommer vara ratiobaserad och endast admins och förtroendevalda uploaders kommer kunna lägga upp torrents.

Hoppas någon vet hur det ligger till med detta!

// MVH Oscar.

EDIT: Hade ingen aning om var jag skulle posta denna. Men det är ju ganska nätverksrelaterat, hoppas det blev bra här.

Permalänk
Avstängd

Är nog väldigt skilt, vissa freeware program är gratis enbart via deras ftp server. Så det är nog olika från fall till fall.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Medlem

Känns lite onödigt när det finns flera ut på webben som Filehippo,Download.com M.m

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Känns lite onödigt när det finns flera ut på webben som Filehippo,Download.com M.m

Jaså? Tycker att dessa är allmänt slöa.

Tror starkt på att en tracker av denna typ kan bli populär, att ha allt samlat på ett ställe, framförallt stora nerladdningar som 3Dmark, Service pack's med mera.

Sen får vi väll se hur det går, men det var inte det som var frågan.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

De där tycker jag absolut ni ska starta, låter som en skitbra idé!

Freeware och shareware ska väl bara ok, om inget annat anges i t.ex info fil

Permalänk
Medlem

Tänk på att bara för att det är freeware innebär det inte att det får distribueras hursomhelst.. Kontrollera alltid med upphovsrättsinnehavaren först.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

.. om trackern ska vara funktionell bör det vara mycket folk på den... och mycket torrents... heltidsjobb att kolla vad folk laddar upp? Är det mycket begränsade uploaders blir trackern ointressant eftersom inget händer på den, men händer det mycket... så blir det ett heltidsjobb att leka polis på den.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta låter som en skitbra idé!

Allt sånt samlade på ett och samma ställe sparar folk massa tid, och att det är i torrent format och går snabbare skadar ju itne heller

Permalänk

Jag måste nog hålla med pappy, det kommer bli svårt att hålla det hela lagligt och virusfritt om ni inte själv ansvarar för all uppladdning, och det kan bli rätt jobbigt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
virusfritt

Det här är nog en av de större frågorna; man behöver nog ha ett rätt gott rykte för att folk skall välja att ladda ned ett service pack från någon annan än microsoft själva.

Permalänk

Med en crew av uploaders som är godkända och kontrollerade, samt ett gäng admins som har sina ansvarsområden, borde det väl fungera rätt bra...

Sen lär trackern inte dra hundratusentals besökare kanske, men det betyder ju inte att den saknar värde för de som är intresserade av sådant.

Är det inte för dyrt att dra igång och har ni uploaders och admins klara så är det bara att köra tycker jag. Glöm inte att kolla EULA:n på det ni lägger upp bara. Det skadar inte att höra med utvecklarna heller... och bara man fått första godkännandet kan man nog få tillstånd att lägga upp uppdateringar och sånt allt eftersom. Det är artigast att fråga först, se till att uppladdarna tänker på det bara

Open Office, Gimp, Blender och liknande vore ju trevligt att kunna dra ner som torrents också.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Inaktiv

Allt ovanstående låter som ett jobb för en repository, typ som debians apt-get historia...

Permalänk

det skulle nog vara nice, då kan man seeda liet av de bra grejerna som servie packs, pathar och sånt

Permalänk
Inaktiv

Jag hade nog lagt upp vad jag vill på trackern (inom lagliga ramar) och sen om någon har nåt emot det så skulle jag ta bort det.

Borde nästan finnas en officiell swec-tracker tycker jag ^^

Permalänk
Medlem

Jag tycker detta låter som en väldigt bra idé, och varför inte göra som Loxus sa? En swec-tracker låter ju fenomenalt, vi är ju ändå ganska många medlemmar som är aktiva och många av oss sitter på snabba uppkopplingar!

GO I say!

Jag seedar gärna sådant material som jag själv använder och då också över en längre period!

Jag ser gärna också att man också lägger ut patchar till spel och liknande (många har säkert mycket att bidra med här).

(Jag hjälper gärna till om det är något jag kan göra, men kan ingen vidare programmering tyvärr...)

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem

Det var ju någon på forumet som startade en sådan tracker.... geektorrent heter den.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Att hålla sajten virusfri är självklart en prioritet, men det borde inte vara några större problem.

Hur det blir med uploaders vet vi inte i dagsläget, det beror på vad vi får ladda upp och hur mycket tillstånd med mera man kommer behöva.

Sjävlklart kommer även Linuxprogram hittas på trackern.

Och ja, vi kommer behöva all seedhjälp som finns, jag sitter exempelvis på ADSL modem.

Men det är inte något av detta som är huvudfrågan nu, utan vad får laddas upp utan att kontakta utgivaren, vad får endast laddas upp med utgivarens godkännande. Är ju inte så svårt att bara skapa ett "mallmail" som man kan skicka till alla utgivare i fråga. Men sen är ju svarstiden, och det faktum att de kanske inte tillåter uppladdningen av materialet också ett problem.

Hursomhelst har vi haft en intern diskussion om tråden, och kommit fram till att den passar bäst i ÖÄ. Fortsätt diskussionen här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

*Låst*