attityd på sweclockers.com

Permalänk
Medlem

attityd på sweclockers.com

Alltid uppskattat Sweclockers.com, man får alltid hjälp här när man stött på problem. Den senaste tiden (kan inte sätta fingret på exakt när) har folket här skaffat sig en märklig attityd, ordmärkeri, besserwisseri och allmänt gnäll känns som mer en regel än ett undantag. Är det bara jag som känner såhär eller, kanske är det faktumet att jag börjar bli gammal ?

Om det nu är så att jag inte är ensam om att tycka så:
Går det att göra nånting åt det tro?

Har en känsla av att jag kommer få en "dra-nån-annanstans-då" reply på det här, men here goes

Permalänk

Måste hålla med till viss del, alldeles för många rättstavningsnissar som sitter och gnäller.
Men det som stör mig mest är alla dessa fanboys(särskilt i kringutrusning). När någon frågar om en mus är bra så är kanske inte "ZomG mx518 ftw lolol" en bra kommentar ^_^

Permalänk
Medlem

Detta har alltid funnits på internet och kommer nog alltid finnas.
Jag själv brukar bara skippa deras inlägg och kolla ifall det finns något bättre inlägg längre ner i tråden.

Tillslut brukar det finnas någon som skriver en vettig mening.
Så ifall det är 10 svar på en tråd kanske 2-3 är vettiga. Resten är fanboys eller "justfuckinggoogleit"-folk.

Nog för att jag kan hålla med om att det finns vissa som absolut inte orkar söka rätt på en gammal tråd om samma sak eller googla på en speciell sak. Men istället för att grina över detta så brukar jag kunna hjälpa ändå ifall jag har lite tid över (som man oftast har ifall man slöläser forumet).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Stämningen var nog hätskare förr, åtminstone inom övriga ämnen tills den avdelningen stängdes ner under en längre tid.

Det jag har reagerat på är att kvalitén på inläggen har blivit markant mycket sämre. Folk skriver en halv mening eller ett enstaka ord i var och varannan tråd. Har man så lite att komma med så kan man lika gärna låta bli att skriva. Sedan kan man önska att folk läste igenom det dom har skrivit innan dom skickar iväg det. Det är ok med lite stavfel men det behöver ju inte se helt förjävligt ut. Varför ska det tillexempel vara så svårt att börja en mening med stor bokstav och använda kommatecken och punkt?

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Detta har börjat sakta men säkert...ingen tvekan (medlem sedan 05).

I början var det inte lika mycket men det har trappats upp meds tiden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det brukar komma upp minst en sån här tråd varje år.

Problemet har funnits länge och tyvärr är det bara att acceptera.

Moderatorer skulle kunna ta bort alla inlägg som inte tillför något, men det skulle innebära vääldigt mycket arbete kan jag tänka mig.

En annan sak vore kanske att än mer tydliggöra att en sökfunktion finns och att alla klistrade trådar har en annan länkfärg.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

Är det ingen som förstår varför kvalitén på inlägg och sånt hela tiden minskar?

Förr var det ett överklockningsforum. Ett forum som bara riktar sig till intresserade och överklockare. Inte för att vara sådan men de har nog i regel mer innan för pannbenet än genomsnittsmänniskan. Men sedan blev detta PCHemma, nyheterna handlar om Iphone och gamingtangentbord och man vill ha en bred publik.

Istället för att fortsätta vara ett entusiastforum så blev någon för girig och ville ha en bred publik. Och som bekant är inte en bred publik det man vill ha om man vill bibehålla kvalitén.

Man anklagade övriga ämnen, och låste detta, men det bidrog till att fler gamla rävar stack än några andra. Så även när ÖÄ var nere minskade kvalitén. Då blev forumet istället ett forum ditt nybörjare kommer för att ställa dumma frågor.

Eftersom detta inte varit ett seriöst överklockningsforum på många år så kan man inte förvänta sig att det ska drälla av seriöst folk heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LongJohn
Alltid uppskattat Sweclockers.com, man får alltid hjälp här när man stött på problem. Den senaste tiden (kan inte sätta fingret på exakt när) har folket här skaffat sig en märklig attityd, ordmärkeri, besserwisseri och allmänt gnäll känns som mer en regel än ett undantag. Är det bara jag som känner såhär eller, kanske är det faktumet att jag börjar bli gammal ?

Om det nu är så att jag inte är ensam om att tycka så:
Går det att göra nånting åt det tro?

Har en känsla av att jag kommer få en "dra-nån-annanstans-då" reply på det här, men here goes

De som hjälper dig är antagligen samma personer som är intresserade av att forumet håller en hög nivå, dvs de som klagar på stavning och punktuering. Vad jag inte förstår är varför folk inte tar åt sig en rättelse och lär sig något istället för att som nu slå ifrån sig kritiken och ställa sig i försvarsställning.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
De som hjälper dig är antagligen samma personer som är intresserade av att forumet håller en hög nivå, dvs de som klagar på stavning och punktuering. Vad jag inte förstår är varför folk inte tar åt sig en rättelse och lär sig något istället för att som nu slå ifrån sig kritiken och ställa sig i försvarsställning.

"Vad är 5 minuters skäll mot ett liv i lättja?"

^^

eller så missförstår jag det citatet helt och hållet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig. Attityden är ganska dålig. Men alla måste hålla med om att 32bit vs 64bit trådar är jävligt jobbiga.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vad jag inte förstår är varför folk inte tar åt sig en rättelse och lär sig något istället för att som nu slå ifrån sig kritiken och ställa sig i försvarsställning.

Precis, och ofta är väl inte eventuella påpekanden om stavning och liknande inte så illa menade; är det verkligen bättre att låta folk fortsätta göra fel? Det är lite som att fundera på om man skall våga berätta för chefen att han har grädde i mustaschen eller om det är bättre att han får gå runt och se ut som en idiot resten av dagen.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger i att alla tror dom har rätt. Det är en jävligt vanlig mänsklig egenskap. Folk drar slutsatser utefter vad som själva har sett och bestämmer sig för att det är det enda rätta.
Detta ställer sedan frågan varför fråga någon annan om du redan har bestämt dig vad felet är osv.
Det ända sättet att motbevisa någon är med konkret fakta. Men även där finns det problem. En hel del människor går in i en förnekande fas när dom inser att dom haft fel. Och detta sätter dem på defensiven fastän dom kanske har fel och vet om detta.

Permalänk
Medlem

Intressant att Zartax förutsatte att jag blivit rättad av någon och startade den här tråden av den anledningen. Så är inte fallet Ville bara uttrycka en allmän åsikt, eller snarare känsla om att just detta forum inte har en speciellt vänlig stämning över sig. Jag kan bara tala av egen erfarenhet, men jämfört med 3 andra forum jag hänger på så märker jag en markant skillnad när jag kommer hit

Personligen tycker inte jag att det spelar det någon alls roll om nån använder totalt felaktig stavning o punktering osv. Så länge det personen i fråga vill kommunicera går fram o det går att fortsätta diskussionen räcker det ypperligt. Visst kan man väl rätta nån om gör det för att vara snäll för att personen ska slippa känna sig dum i framtiden eller liknande. Men för att dra en parallell till verkliga livet -> hur ofta är man uppe i en diskussion där någon helt plötsligt börjar rätta folk, eller rättare sagt, hur ofta leder det diskussionen framåt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil-Bosse
Måste hålla med till viss del, alldeles för många rättstavningsnissar som sitter och gnäller.

Klart konstigt påstående, då det finns extremt få sådana. Speldelen är fullständigt överfull med människor som vägrar att ens försöka stava rätt. Alla som (snällt dessutom!) försöker få någon att ändra sig blir snabbt mött med "antirättstavningsnissar". De gnäller något ENORMT.

Vilka är egentligen de man själv vill ha på ett forum? Människor som visar att de faktiskt inte bryr sig om någon annan än de själva, eller människor som faktiskt vill förbättra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LongJohn
Personligen tycker inte jag att det spelar det någon alls roll om nån använder totalt felaktig stavning o punktering osv. Så länge det personen i fråga vill kommunicera går fram o det går att fortsätta diskussionen räcker det ypperligt.

Så, du vill alltså ha ett forum med idioter, för idioter, där ingen har någon som helst respekt för andra?

Att skriva extremt dåligt är inget annat än misshandel på sina medmänniskor. Jag förstår inte hur du tycker att det är moraliskt riktigt att hålla på med sådant.

De flesta som brukar säga att det är okej att skriva sämre än en nioåring (jag har jämfört med mina egna skolskrivböcker - jag skämtar inte när jag säger att en normalintelligent nioårings skolarbeten i genomsnitt är mer grammatiskt korrekt än 10% av inläggen på SweClockers i spelavdelningen) säger så eftersom de läser extremt långsamt och inte bryr sig om innehållet. Läser man ett ord i taget högt för sig själv i huvudet så stör man sig inte lika mycket på särskrivningar.

Problemet är bara det att många av oss faktiskt kan läsa utan att behöva göra så...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Det är sådant man får ta. Ni skulle sett trådarna i det gamla ÖÄ.

Permalänk
Medlem

Rättstavningen verkar ju onekligen vara ett hett ämne. Märker att jag inte borde skrivit något om det. Det var inte det jag var ute efter. Vad jag ville komma åt var den ovänliga andan på forumet. Forum som detta är ju tänkta att vara en mötesplats för människor med gemensamma intressen. Man kommer hit för att utbyta erfarenheter. Men nånstans på vägen försvann den passion o trevliga atmosfär som jag upplevde när jag dök in här för första gången (det var några år innan jag blev medlem ska tilläggas).

Tror att Boris faktiskt har en bra poäng i det han skrev ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Så, du vill alltså ha ett forum med idioter, för idioter, där ingen har någon som helst respekt för andra?

Att skriva extremt dåligt är inget annat än misshandel på sina medmänniskor. Jag förstår inte hur du tycker att det är moraliskt riktigt att hålla på med sådant.

Nu missförstår du min poäng helt.
Jag citerar mig själv:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LongJohn

Så länge det personen i fråga vill kommunicera går fram o det går att fortsätta diskussionen räcker det ypperligt.

Alltså så länge man förstår varandra så tycker jag det räcker. Tycker det är onödigt att bli arg på andra för att dom inte stavar korrekt. Kanske finns en anledning till det i många fall också, kanske är dyslexi eller liknande med i bilden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LongJohn
Alltså så länge man förstår varandra så tycker jag det räcker.

Men varför skall man nöja sig med den absolut lägsta tänkbara standarden? Som Random-person säger är det ibland nästan plågsamt att försöka förstå vad någon försöker förmedla. Visst kan man låta bli att läsa tråden, men då accelererar ju bara den utveckling Boris beskrev.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LongJohn
Alltså så länge man förstår varandra så tycker jag det räcker. Tycker det är onödigt att bli arg på andra för att dom inte stavar korrekt. Kanske finns en anledning till det i många fall också, kanske är dyslexi eller liknande med i bilden.

Ofta skriver ju de med dyslexi bättre än de 10% på SweClockers som är sämst att uttrycka sig... Och det handlar faktiskt inte bara om hur man stavar, utan också om hur man presenterar sig själv. Eftersom texten är det enda man kommunicerar med här så är det ju bara med den man kan påverka hur andra uppfattar en själv.

Helt ärligt så kan jag säga att när jag läser ett inlägg som är fullt av stavfel, konstig meningsbyggnad och run-on sentences så tänker jag oftast att den som skrivit det är för dum/lat för att lära sig något och endast är ute efter att någon talar om för honom var han ska klicka. Sorgligt, men sant. Vet jag däremot att personen som skrivit det inlägget har dyslexi eller dylikt så har jag inte den inställningen.

Sedan är det ju som redan påpekats så att det här en gång i tiden var ett forum för överklockare, och de som hängt med ett tag förväntar sig litet högre nivå på inläggen än vad det är idag. Därför tror jag att mycket av den "hätska stämningen" beror på att det finns en grupp användare som förväntar sig en bättre kvalitet på inläggen. När jag började prenumerera på RSS-flödet för forumdelen "Internet, uppkoppling och nätverk" gick det upp för mig hur ofta samma frågor återkommer där och hur dåliga dagens medlemmar är på att felsöka innan de postar här.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
När jag började prenumerera på RSS-flödet för forumdelen "Internet, uppkoppling och nätverk" gick det upp för mig hur ofta samma frågor återkommer där och hur dåliga dagens medlemmar är på att felsöka innan de postar här.

Jag tror att många stör sig på att de flesta inte använder sökfunktionen och ställer samma fråga om och om igen.

Vi som medmänniskor måste visa hänsyn till de personer som inte vet bättre. Alla är som sagt inte datorkunniga och det är därför de vänder sig hit.

Vi har ingen rätt att kräva att våra medmänniskor ska ha inbyggda rättstavningsmaskiner i huvudet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jag tror att många stör sig på att de flesta inte använder sökfunktionen och ställer samma fråga om och om igen.

Vi som medmänniskor måste visa hänsyn till de personer som inte vet bättre. Alla är som sagt inte datorkunniga och det är därför de vänder sig hit.

Man borde ju även kunna kräva att folk läser reglerna. §2, till exempel:
"§ 2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§ 2.2Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad."

Om det vore alldeles för svårt att till exempel hitta eller använda sökfunktionen borde det väl dyka upp trådar som frågar om detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vi har ingen rätt att kräva att våra medmänniskor ska ha inbyggda rättstavningsmaskiner i huvudet.

En snabb genomläsning borde dock de flesta klara av.

Permalänk
Medlem

Inte för att man själv blir rättad, men ärligt talat, är detta ett forum för att lära sig stava rätt på svenska? Jag säger då Nej, så jag kan förstå de som gång på gång blir rättade att det måste vara väldigt jobbigt, framförallt när man behöver hjälp angående ett helt annat ämne.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man borde ju även kunna kräva att folk läser reglerna. §2, till exempel:
"§ 2.1 Läs de klistrade trådarna som finns i respektive forumdel innan du ställer frågor.
§ 2.2Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad."

Om det vore alldeles för svårt att till exempel hitta eller använda sökfunktionen borde det väl dyka upp trådar som frågar om detta?

En snabb genomläsning borde dock de flesta klara av.

Jag håller med dig om att folk borde läsa igenom reglerna. Det borde vara så att varje gång man trycker på forum länken så kommer reglerna upp och man måste trycka förbi dem. Visst kanske lite jobbigt. Men en extra länk borde man kunna ta.
Piratregeln borde flyttas högst upp så det är det första en medlem ser.

En snabb genomläsning. Jadu. Hur får man en främmande människa att göra något som de förmodligen aldrig gör. De kanske inte bryr sig. Är lata?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Inte för att man själv blir rättad, men ärligt talat, är detta ett forum för att lära sig stava rätt på svenska?

Inte än, men det skulle kunna bli. Förmodligen krävs det inte ens så mycket jobb, det räcker nog med en liten attitydförändring. Visst kan det kanske upplevas lite störande att behöva läsa inlägg som inte direkt handlar om det man frågade (nu är det ju inte heller säkert att någon förstod vad man menade från början), men samtidigt är det nog bra att lägga språkundervisningen på sidor som folk ändå läser. Jag har tyvärr en känsla av att ett mera renodlat språkforum skulle misslyckas med att locka den befolkningsgrupp som bäst behöver informationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Är det ingen som förstår varför kvalitén på inlägg och sånt hela tiden minskar?

Förr var det ett överklockningsforum. Ett forum som bara riktar sig till intresserade och överklockare. Inte för att vara sådan men de har nog i regel mer innan för pannbenet än genomsnittsmänniskan. Men sedan blev detta PCHemma, nyheterna handlar om Iphone och gamingtangentbord och man vill ha en bred publik.

Istället för att fortsätta vara ett entusiastforum så blev någon för girig och ville ha en bred publik. Och som bekant är inte en bred publik det man vill ha om man vill bibehålla kvalitén.

Man anklagade övriga ämnen, och låste detta, men det bidrog till att fler gamla rävar stack än några andra. Så även när ÖÄ var nere minskade kvalitén. Då blev forumet istället ett forum ditt nybörjare kommer för att ställa dumma frågor.

Eftersom detta inte varit ett seriöst överklockningsforum på många år så kan man inte förvänta sig att det ska drälla av seriöst folk heller.

Jävlar vilket, "word" jag måste ge dig där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Vi har ingen rätt att kräva att våra medmänniskor ska ha inbyggda rättstavningsmaskiner i huvudet.

Självklart kan man kräva det, då det går knappt att skriva ett endaste ord utan att ha en "inbyggd rättstavningsmaskin i huvudet"...

Det handlar inte om människor som "av misstag" skriver dåligt, utan om människor som vägrar skriva bra ("jag skriver bara bra i skolan, här orkar man ju inte". Varför skulle man skriva väl i grundskolan/gymnasiet men inte här? En typisk diskussion i Övr. ämn. på swec är sisådär 35 gånger mer seriös än en lärare). De skriver dåligt bara för att jävlas med människor.

Sedan så förstår jag inte riktigt varför dyslexi skulle vara någon bra ursäkt i mer än några få fall. Dåligt skrivna inlägg har sällan någonting med dyslexi att göra.
Förövrigt - dyslexi kan man säga att man har när en läkare har gett den diagnosen. Det är inget man kan självdiagnotisera...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är helt rätt. Det ska inte vara okej att skriva "fel" och komma undan bara för att det är ett internetforum. Varför ska det vara skillnad?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Random uttrycker det hela ganska bra ovan. Bara för att detta nu råkar vara ett internetforum så behöver man varken göra avkall på nyhetskvaliten eller det språkliga innehållet på forumet.

Jag hade själv ganska grava skrivsvårigheter på grundskolan (ända fram till årskurs 5-6), men genom hårt arbete kommer man förbi sånt. Jag missar förvisso ibland ord i meningar, men det beror mest på att jag numera väldigt sällan skriver eller läser på svenska. Får nog ta sommaren till att träna lite på det igen.
Tror bestämt det finns en viss användare här som har ett citat från mig (tror det är från gamla ÅÄÖ) där det står "minimum betyget g i svenska c för att få bli medlem.

En av de sakerna som gör mig riktig irriterad är kommentarer som "men låt mannen vara... ser du inte att han har dyxlexi...". Med tanke på hur många gånger det har skrivits genom åren så tordes en stor del av Sverige samlade dyxlektiker vara samlade på detta forum. Hur nu det är möjligt.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vilken del av forumet ni brukar hänga i, men det här med den dåliga attityden finns nog inte över allt. Själv kikar jag ofta i mjukvarudelarna och där påträffar jag betydligt mindre påhopp än i t.ex trådar som handalar om kringutrustning.

Oftast brukar jag bara sitta och beskåda andras misstag utan att lägga mig i, ser ingen anledning. Däremot kan jag tycka det är våldsamt roligt när folk fäller roliga kommentarer. Nu senast skrattade jag en del åt m0rks inlägg, hoppas du inte tar illa upp. Kanske är jag en av dem som bidrar med dålig stämning i min frånvaro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
Nu vet jag inte vilken del av forumet ni brukar hänga i, men det här med den dåliga attityden finns nog inte över allt. Själv kikar jag ofta i mjukvarudelarna och där påträffar jag betydligt mindre påhopp än i t.ex trådar som handalar om kringutrustning.

Oftast brukar jag bara sitta och beskåda andras misstag utan att lägga mig i, ser ingen anledning. Däremot kan jag tycka det är våldsamt roligt när folk fäller roliga kommentarer. Nu senast skrattade jag en del åt m0rks inlägg, hoppas du inte tar illa upp. Kanske är jag en av dem som bidrar med dålig stämning i min frånvaro

Jag tar väldigt sällan illa upp. Det ska till riktigt illa uppbyggda påhopp för att få mig riktigt förbannad.

Vad exakt i mitt inlägg var det som du tyckte var roligt?