Permalänk
Medlem

Spel Dator 13-15k

Jag ska köpa en ny dator och ville ha lite råd från er:)

Det är dags att köpa en nya dator och Jag hade tänkt mig bygga ihop en dels för att det blir lite billigare och får att det är kul att bygga en egen.

Jag vill ha en dator som klarar dom flesta spelen idag.

Jag har tittat på den här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=432830
Den har liten hårdisk men jag kan köpa till en 300gig till.

Jag har också funderat om jag får en bättre dator om jag plockar helt själv.

Om jag ska köpa delar själv, så kommer jag inte behöva ljud kort för det tar jag från min gammla dator.

Vad säger ni?

Permalänk
Antielefant

Den där datorn... är ett totalt idiotiskt köp för det priset!

MAO - den suger.

Här har du ett paket för 13,5k.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tack för Hjälpen!:)
Det ser bra ut, men
Vad är 80Gb 2.5 SSd Intel X25 - M sat?, Lite Noob:P

Sen undrar jag om det är Skillnad på Intel och AMD, Jag har aldrig kört med AMD, Och Rekomenderar du att ta en lite bättre procecor?

För E8600 är sämre än AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition?

Permalänk
Antielefant

SSD betyder Solid State Drive, alltså hårddiskar utan rörliga delar. Den är vad som ger "blixtsnabb hårddisk" ett ansikte, och är betydligt snabbare än en Velociraptor medans den är absolut helt tyst.

Och nej, E8600 är absolut inte värd pengarna när du får en fyrkärnig processor för mindre pengar.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Och Med den där disken kommer min dator att prestera bättre i spel?
Lite sista funderingar
Finns det plats för yttligare en hårddisk? (om jag behöver mer plats:)
Sen antar jag att mode kortet har SLi stöd osv?
Sen undrar kommer jag att behöva köpa sladdar också? eller nåt annat som kan vara ´bra att ha?

Just ja sen undrar jag om du har nåt tips på Vilket operativsystem som jag ska köpa, känns lite surt att köpa windows vista och lite senare köpa windows 7 när det kommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vlan
Och Med den där disken kommer min dator att prestera bättre i spel?
Lite sista funderingar
Finns det plats för yttligare en hårddisk? (om jag behöver mer plats:)
Sen antar jag att mode kortet har SLi stöd osv?
Sen undrar kommer jag att behöva köpa sladdar också? eller nåt annat som kan vara ´bra att ha?
Just ja sen undrar jag om du har nåt tips på Vilket operativsystem som jag ska köpa, känns lite surt att köpa windows vista och lite senare köpa windows 7 när det kommer

Ja, du har plats för fler hårddiskar, och ja moderkortet har SLI stöd. Du behöver inte köpa sladdar, du får med alla sladdar som behövs.
Ladda ner Windows 7 RC.

Permalänk
Medlem

Köp absolut inte färdiga paket, då man får äldre dyrare teknik som absolut inte är prisvärt.
Köp då hellre till montering för 795:- om färdigbyggt är viktigt.

Zcenicx's paket är mycket kraftfullt, och det bästa du kan få för dina pengar.
Ett färdigt byggt paket med samma prestanda skulle kosta mycket mer.

Lägg dock till 3.5" skenor till SSD disken så den går att montera i chassit.
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/adapter-2-5-...

Permalänk
Medlem

Zcenicx förslag ser bra ut men byt chassit mot ett lian li silent v2 det är värt pengarna, köp gärna till en processorkylare också så du kan klocka upp processorn till ca 3.8 ghz.

OS skulle jag köra på windows 7 då det är speciellt optimerat för ssd.

ser bra ut lycka till

Visa signatur

Q8200@ 3ghz - gtx 260@ 676/1178/1386 - corsair 4gb 800mhz - GA DS3L - corsair 550w

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen nu har jag fått en massa tips!

Permalänk
Medlem

Någon rekomendation på en fläkt då:P?
Jag ska överklocka den.
Och om jag tar lian li silent v2 antar jag att allt kommer att få plats?

Permalänk
Medlem

Den här blev jag tipsad om och har fått bra betyg over all, vet inte om den går in i din budget dock..

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Permalänk
Medlem

Skippa SSD ett tag. den kommer fortsätta sjunka i pris. ( sen kommer alltid frågan upp om hur länge man ska vänta innan man köper) men som sagt vänta lite o köp sen. du kommer inte märka någon extremt stor skillnad utan om du är en normalanvändare. men om du går mycket hårdisk intensivt arbete så slå till på SSD. För den SSD du valt består av 23% av totalpriset..

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vlan
Någon rekomendation på en fläkt då:P?
Jag ska överklocka den.
Och om jag tar lian li silent v2 antar jag att allt kommer att få plats?

Noctua NH-U12P eller Scythe Ninja 2, och jadå det får plats i ett Lian Li 6070A.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
Skippa SSD ett tag. den kommer fortsätta sjunka i pris. ( sen kommer alltid frågan upp om hur länge man ska vänta innan man köper) men som sagt vänta lite o köp sen. du kommer inte märka någon extremt stor skillnad utan om du är en normalanvändare. men om du går mycket hårdisk intensivt arbete så slå till på SSD. För den SSD du valt består av 23% av totalpriset..

Om jag inte väljer en SSD disk, ska man ha något annat eller skippa den helt?
Ska jag lägga till/förbättra något annant då, för du sjunker priset?

För den där SSD disken känns onödig?
Kan nån göra en nytt datorpaket utan den?
Eller gör det mycket prestanda?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vlan
Om jag inte väljer en SSD disk, ska man ha något annat eller skippa den helt?
Ska jag lägga till/förbättra något annant då, för du sjunker priset?

För den där SSD disken känns onödig?
Kan nån göra en nytt datorpaket utan den?
Eller gör det mycket prestanda?

SSD är inte värt pengarna idag...dyrt och fortfarande en väldigt ny tekink vänta några månader när det har sjunkit i pris och blivit bättre.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner