Permalänk
Medlem

Asrock Ion 330

Hej.
Jag såg denna nyheten för kanske 2-3 månader sedan och har tittat efter den på svenska marknaden.
http://www.asrock.com/nettop/spec/ION%20330.asp

Nu ser det ut som om man kan beställa den via flertalet återförsäljare.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447148
Verkar vara beställningsvara på samtliga ställen dock.

Någon som har köpt en?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Billig.

Jo, min tanke också.
Den är ju verkligen uppdaterad om man jämför mot den altmer vanliga
listan på komponenter på atom-baserade datorer.

Permalänk
Medlem

Helt klart ett köp för mig OSX borde funka perfekt

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna tråd då de jagar ion-modeller för htpc bruk.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=219529

Permalänk
Medlem

Gjorde en beställning från inet igår, får se när man får den. Känns mycket prisvärd, för 3500kr får man en komplett dator som även är snygg. Är övertygad om att den kommer vara tillräckligt snabb för mina behov. Köpte en vit.

Permalänk
Medlem

Vet någon om den har en ledig PCI port ? Skulle vara bra till WIFI

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

ska också lägga in en beställning nu, ska bara se hur mycket det blir kvar efter räkningarna.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

Om du beställer från inet så glöm inte bort gratis frakt.

WIFI får man lösa med usb sticka antar jag.

Ska omgående trycka i 2*2gb istället. har några sådana kitt liggandes.

Permalänk

Beställde en igår

/Qudos

Permalänk
Medlem

Får jag man in studiemedel nu i nästa månad så är det mitt första köp, hej och iväg med popcorn hour maskinen

Permalänk
Medlem

Min ligger i någon postterminal i Göteborg nu

Lär få den på måndag/Tisdag men har ingen skärm till den än. Dock har jag en fundering som någon kanske kan hjälpa mig med.

http://www.asrock.com/nettop/spec/ION%20330.asp
Den har ju hdmi ut men det medföljer en hdmi till dvi adapter. Jag ska beställa följande skärm imorgon: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=381194

Den skärmen har dvi-d och min fråga är om det fungerar att köra följande kabel mellan dator och skärm? http://www.dustinhome.se/pd_5010150059.aspx?

Eller måste man köpa en dvi-d till dvi-d kabel och använda sig av adaptern? Om inte så... varför får man ens med en adapter, verkar konstigt att man får med en adapter som blir helt onödig om man köper rätt kabel från början.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Min ligger i någon postterminal i Göteborg nu

Lär få den på måndag/Tisdag men har ingen skärm till den än. Dock har jag en fundering som någon kanske kan hjälpa mig med.

http://www.asrock.com/nettop/spec/ION%20330.asp
Den har ju hdmi ut men det medföljer en hdmi till dvi adapter. Jag ska beställa följande skärm imorgon: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=381194

Den skärmen har dvi-d och min fråga är om det fungerar att köra följande kabel mellan dator och skärm? http://www.dustinhome.se/pd_5010150059.aspx?

Eller måste man köpa en dvi-d till dvi-d kabel och använda sig av adaptern? Om inte så... varför får man ens med en adapter, verkar konstigt att man får med en adapter som blir helt onödig om man köper rätt kabel från början.

Tack för hjälpen.

Arghhh!!!
Lyckos
Det är din skyldighet till sweclocksta-folket att lägga upp bilder och tester.
Väldigt sugen på att köpa mig en

Permalänk
Medlem

får se, kanske lägger upp lite bilder på den sen. Måste ju dock invänta ny skärm innan jag får allt på plats. Nån som kan svara på min fråga om hdmi till dvi-d?

Tänkte först köra XP men sen kom jag att tänka på att eftersom jag ska stoppa i 2*2gb i den så är det vettigt att köra x64 OS. XP x64 går bort, inge sugen på vista x64 så antar att jag får prova på win 7 x64.

Permalänk
Medlem

Den kabeln som Gegg länkade till skulle fungerar prima. Anledning till varför man får med adapter är om man enbart skulle ha en DVI-D -> DVI-D kabel men vill använda HDMI utgången

Vad jag vet så är HDMI och DVI-D elektriskt kompatibla så det kommer heller inte bli någon försämring i bildkvalitén för dig.
Gärna bilder och liknande när du fått hem den

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk
Medlem

En sak blir jag inte klok på.
En del verkar vara med blueray-läsare och en del inte.
Hur står det till med dem vi kan köpa här?

Permalänk
Medlem

De vi kan köpa är utan blu-ray läsare. Den med är mycket dyrare och finns nog inte i Sverige än.

Har ett paket som ligger här framför mig nu
Ska öppna det lite senare och koppla till tvn och installera OS, imorgon kommer skärmen som jag ska ha den kopplad till.

Permalänk
Medlem

Jag har länge letat HTPC och inte föränn nu såg jag att ION 330 var ett alternativ, men efter lite undersökningar så har jag nu lagt en beställning från Inet.
Längtar efter att få se vad den går för!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
De vi kan köpa är utan blu-ray läsare. Den med är mycket dyrare och finns nog inte i Sverige än.

Har ett paket som ligger här framför mig nu
Ska öppna det lite senare och koppla till tvn och installera OS, imorgon kommer skärmen som jag ska ha den kopplad till.

Jag anade att det var så.
Har kollat lite i utlandet och det verkar finnas gott om olika innehåll i den (hd/ram/läsare).
Den vi kan köpa här i Sverige verkar ha det bästa just utom blueray.

Lite bilder och tester nu då!

Permalänk
Medlem

Orkar inte lägga upp bilder, ni vet ju redan hur den ser ut

Finns inte så mycket att säga förutom att den känns rapp. Om man jämför med min netbook (acer aspire one) så är den sjukt mycket rappare. Antar att den snabbare HDn, dualcore cpun och minnet gör skillnaden.

Att trycka i 4gb istället för de medföljande 2 var en barnlek, hur smidigt som helst.

Var inne och kikade lite i bios och det finns mycket inställningsmöjligheter där. Volt till cpun och minnet, överklockning av cpun och även av grafiken tyckte jag det såg ut som. Har dock inte vågat ge mig in på det än. Tror jag avvaktar tills det finns lite info om folk som överklockat den så man har ett riktmärke att gå efter. En annan sak som är bra är att man kan ställa in fanspeed i bios i ett flertal olika lägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Orkar inte lägga upp bilder, ni vet ju redan hur den ser ut

Finns inte så mycket att säga förutom att den känns rapp. Om man jämför med min netbook (acer aspire one) så är den sjukt mycket rappare. Antar att den snabbare HDn, dualcore cpun och minnet gör skillnaden.

Att trycka i 4gb istället för de medföljande 2 var en barnlek, hur smidigt som helst.

Var inne och kikade lite i bios och det finns mycket inställningsmöjligheter där. Volt till cpun och minnet, överklockning av cpun och även av grafiken tyckte jag det såg ut som. Har dock inte vågat ge mig in på det än. Tror jag avvaktar tills det finns lite info om folk som överklockat den så man har ett riktmärke att gå efter. En annan sak som är bra är att man kan ställa in fanspeed i bios i ett flertal olika lägen.

När jag googlade på den så verkade det som om många får upp den i 2,0-2,1GHz utan några problem.
Men behöver man inte så kan man ju strunta i det. Den går väl mycket svalare i 1,6GHz.

Permalänk
Medlem

Var inne och titta lite mer i bios nu, finns en lätt överklockningsmeny. Man bara går in och säger i intervallet 1,7ghz-2,1ghz hur snabbt man vill köra så görs inställningarna automatiskt. Jag provade på 1,8ghz och det verkade fungera bra, dock känns det som att överklocka i blindo eftersom jag inte vet vilket program som visar rätt temps. Provade coretemp och där kom jag upp i 82c efter 4min med occt, kan det stämma? Och detta var med orginalclock. occt visade något i stil med 64c samtidigt. Blir som sagt att avvakta med klockningen tills man får lite rapporter på nätet om hur andra har gjort.

Permalänk
Inaktiv

Uppackningsbilder finns på h**p://www.dreamboxx.nu/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?128052.last

Kanonmaskin som ska få testa mycket i tv världen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
Uppackningsbilder finns på h**p://www.dreamboxx.nu/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?128052.last

Kanonmaskin som ska få testa mycket i tv världen..

Mycket trevlig läsning, den länken tackar vi för!

Permalänk
Medlem

Jag får min svarta imorgon!

Något jag undrar är hur mycket den egentligen låter i idle. Jag har främst tänkt använda den som linux-server och kommer därmed vara på 24/7. Är det så att den knappt låter någonting eller bör/kan man klocka ner den eller ta bort fläktar?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Jäkla TubularBoy
Blev ett impulsköp en vecka innan semester, med 25 grader i dator/sovrummet tar det emot att starta den stora maskinen. Den här borde inte hetta up sovrummet lika mycket.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Jag får min svarta imorgon!

Något jag undrar är hur mycket den egentligen låter i idle. Jag har främst tänkt använda den som linux-server och kommer därmed vara på 24/7. Är det så att den knappt låter någonting eller bör/kan man klocka ner den eller ta bort fläktar?

I normalläget så hör man den, jag kör den dock i läget över normalläget och då låter den endel, finns dock ett snäpp lägre än normalläget som jag inte har provat än. Men om det läget är tystare än normal så bör den vara ganska tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
I normalläget så hör man den, jag kör den dock i läget över normalläget och då låter den endel, finns dock ett snäpp lägre än normalläget som jag inte har provat än. Men om det läget är tystare än normal så bör den vara ganska tyst.

Hur mycket menar du att den låter? Är det så att det är småjobbigt att ha igång när man sover?

Den kommer i princip att ligga på idle 24/7 (förutom när jag ser på film eller något, men då spelar ju inte fläktljudet någon roll) så fläktarna borde ju knappt behöva röra på sig...

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte testat lägsta fläktläget så kan jag inte redogöra för hur den låter och även om jag hade testat det lägsta läget så skulle det vara svårt att förklara hur mycket eller lite den låter eftersom vi har olika öron

Men om jag utgår från mig själv så låter nog normal fläktläge lite för mycket för att sova i närheten av den men jag skulle kunna spekulera om att det lägsta fläktläget säkert är tyst nog för att ha på om man vill sova i samma rum.

Ingen annan än jag som har fått hem denna skönhet och börjat leka lite i bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Eftersom jag inte testat lägsta fläktläget så kan jag inte redogöra för hur den låter och även om jag hade testat det lägsta läget så skulle det vara svårt att förklara hur mycket eller lite den låter eftersom vi har olika öron

Men om jag utgår från mig själv så låter nog normal fläktläge lite för mycket för att sova i närheten av den men jag skulle kunna spekulera om att det lägsta fläktläget säkert är tyst nog för att ha på om man vill sova i samma rum.

Ingen annan än jag som har fått hem denna skönhet och börjat leka lite i bios?

Hehe, det har du väl iofs rätt i. Hur är värmen i burken i idle och load? Skulle man potentiellt ta bort fläktarna helt utan att den brinner upp?

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin