Permalänk
Medlem

Grafiken "hänger sig"

Tjena!

Som så många andra så sitter man ju och lirar WoW rätt mycket. På senaste (?) har allt helt plötsligt börjat hänga sig efter ett litet tags spelande. Detta återupprepas efterhand och kan komma tätt inpå föregående, eller för den delen dröja ett tag. Oftast så händer det ingenting om man ränner runt och inte gör ett skit.
Har provat att lira Prototype också, uppstår samma problem även i detta spelet.

Vad som händer är att grafiken stannar upp. Varar ett par sekunder och därefter blir det svart, detta också ett par sekunder och därefter återkommer bilden precis som den ska vara.

Först hade jag mina aningar om att det var något problem med värmen på kortet. Snackade med supporten på Komplett om det och jag installerade RivaTuner och provade mig fram lite med FurMark.
Slutade med att jag hamnade på runt 94 grader och sedan verkade allt balla ur.

Trodde ju givetvis att det var värmen och handlade mig en fläkt till till chassit. Rensade dessutom hela datorn på damm och drog igång "skiten...." igen.

Som beräknat så gav ju fläkten resultat, sänkte värmen efter en omgång i FurMark med sisådär 10 grader.

In och börja lira fort som fan, antar ju självklart att det är löst och är skitnöjd... resten kan ni själva luska ut ;>

Började se ett mönster i RivaTuner där GPU Usage (som verkar ligga rätt högt hela tiden visserligen....) går upp i 99.99% och därefter droppar totalt efter själva "kraschen". Självklart så ska väl GPU usage användas och jag kan förstå om den ska ligga högt, men känns som något är mysko där...
F.ö så kan GPU usage ibland ligga på 99.99% ett bra tag utan att den kraschar. Men just vid ALLA krascher så har den precis ökat till 99.99% och sedan kraschat.

Kortet problemet gäller är följande:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386398

Om ni tycker det är smidigare och kanske tom har ett tillvägagångssätt som löser mitt problem så kan ni adda mig på MSN: eric.olsson@sverige.nu

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q-E | Intel Core2Duo E8500 | Corsair Dominator TWIN2x8500 | Asus Radeon HD4870 "Dark Knight" | 1x150GB (10krpm) + 1x300GB + 1xTB

Permalänk
Antielefant

Har du installerat/ominstallerat nyaste Catalyst?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Jo, det ska vara senaste installerat >.<

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q-E | Intel Core2Duo E8500 | Corsair Dominator TWIN2x8500 | Asus Radeon HD4870 "Dark Knight" | 1x150GB (10krpm) + 1x300GB + 1xTB

Permalänk

"Krasherna" som du upplever beror på att drivrutinerna återställer sig. Detta beror oftast på för hög överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anilusion
"Krasherna" som du upplever beror på att drivrutinerna återställer sig. Detta beror oftast på för hög överklockning.

Har inte överklockat varken mitt kort eller Processorn >.<

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q-E | Intel Core2Duo E8500 | Corsair Dominator TWIN2x8500 | Asus Radeon HD4870 "Dark Knight" | 1x150GB (10krpm) + 1x300GB + 1xTB

Permalänk
Antielefant

Du har blåst rent grafikkortskylaren också, även inuti om den är kapslad?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Du har blåst rent grafikkortskylaren också, även inuti om den är kapslad?

Yes, totalt rensat skiten. Inget kapslat så har även kollat om det sitter mer, men inget mer som är synligt what so ever.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q-E | Intel Core2Duo E8500 | Corsair Dominator TWIN2x8500 | Asus Radeon HD4870 "Dark Knight" | 1x150GB (10krpm) + 1x300GB + 1xTB

Permalänk
Antielefant

Hur varm blir CPU och chipset?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Hur varm blir CPU och chipset?

Har faktiskt inte kollat dessa. Har funderat på det, men har glömt att kolla vilket program som löser detta åt mig. Så med andra ord, vilket program loggar detta? Gärna med graf och även log to file.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q-E | Intel Core2Duo E8500 | Corsair Dominator TWIN2x8500 | Asus Radeon HD4870 "Dark Knight" | 1x150GB (10krpm) + 1x300GB + 1xTB

Permalänk
Antielefant

Everest eller Coretemp.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Sådär, har kört ett "Stabilitytest" i Everest. Klarade 21m och 30s, därefter fick jag Hardware Failure >.<

Vet inte om man på något vänster kan se via detta VART hårdvaru-felet ligger?

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q-E | Intel Core2Duo E8500 | Corsair Dominator TWIN2x8500 | Asus Radeon HD4870 "Dark Knight" | 1x150GB (10krpm) + 1x300GB + 1xTB

Permalänk
Medlem

Har du ställt in GPU fläkten på 100% i rivatuner och sedan försökt lira igen?

Du skulle kunna logga tempen med GPU-Z
http://www.techpowerup.com/downloads/1379/TechPowerUp_GPU-Z_v...

Öppna programmet, gå in på sensors fliken och bocka i "log to file" sedan startar du WOW igen och lirar tills det kraschar. Sedan startar du datorn igen och kollar vad tempen ligger på som högst i log-filen där du även kan se vilken % fläkten snurrade på.

Btw. är inte din chipset-temp med på everest-grafen, gå in på preferences och ställ in den på att visa det också!

Visa signatur

Antec 900|Intel E5200 @ 3.33 GHz + Sunbeam Core-Contact Freezer|EVGA 750i SLI FTW|2x Galaxy 9600 GT OC 512MB GDDR3 SLI|OCZ StealthXStream 600W|WD Black 640 GBOCZ 5-4-4-15 2x2GB PC2 6400 DDR2|2x Rosewill PCI Fan|Rosewill 40-in-1 3.5" Card Reader|Samsung SH-S203B SATA|Microsoft 6000 v2 wireless keyboard|Creative Fatal1ty 2020 Laser|OCZ Behemoth|WD Elements 640GB|Seagate FreeAgent 250 GB|Dell E173FP LCD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robinski
Har du ställt in GPU fläkten på 100% i rivatuner och sedan försökt lira igen?

Du skulle kunna logga tempen med GPU-Z
http://www.techpowerup.com/downloads/1379/TechPowerUp_GPU-Z_v...

Öppna programmet, gå in på sensors fliken och bocka i "log to file" sedan startar du WOW igen och lirar tills det kraschar. Sedan startar du datorn igen och kollar vad tempen ligger på som högst i log-filen där du även kan se vilken % fläkten snurrade på.

Btw. är inte din chipset-temp med på everest-grafen, gå in på preferences och ställ in den på att visa det också!

Jag har loggat med RivaTuner, och där kommer GPU'n inte upp i mer än 60-64grader som max i WoW.

Har inte hittat någon setting i RivaTuner där jag kan höja hastigheten på GPU fläkten? Kan däremot göra det via CCC.

Här är sista testet jag gjorde på Everest. Fler inställningar finns det inte.

EDIT:

Har lirat lite nu med GPU fläkten på 100%. Där grafen dalar har det antingen varit en krasch eller så har jag tabbat ur till Windows.

EDIT2:

Lirat lite till och satt lägre upplösning i spelet. Enligt GPU-Z så kommer GPUn aldrig över 62 grader, och innan det kraschar så är det inte alltid det ens ligger på "max" temp så att säga.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q-E | Intel Core2Duo E8500 | Corsair Dominator TWIN2x8500 | Asus Radeon HD4870 "Dark Knight" | 1x150GB (10krpm) + 1x300GB + 1xTB