Silverstone Precision PS02B - Recension [Varning stora bilder]

Permalänk
Medlem

Silverstone Precision PS02B - Recension [Varning stora bilder]

Hej alla Swecare, länge sedan jag postade någon värdefullt på detta forum och idag så fick jag åter chansen att bidra med något unikt till detta forum.

Jag tröttnade på mitt gamla tråkiga, gråa och otroligt varma chassi (Antec NSK4000) och bestämde mig för att köpa ett chassi som äntligen uppfyllde de krav som jag hade satt. Det dök upp på prisjakt rätt nyligen och när jag såg lite bilder på det så insåg jag direkt att det var nog precis ett sånt chassi som jag hade letat efter.

Inköp, butik och leverans
Köpte chassit från Komplett, som vanligt bra priser, snabb leverans och enkelt att navigera på hemsidan. Enda minuset de får är att de har höjt priset på leverans till någon av deras hämtbutiker. Betyg 4/5

Förpackning och första intryck
Efter att ha burit på förpackningen konstaterade jag snabbt att chassit var väldigt lätt, eller oväntat lätt. inget som skramlade eller så i förpackning tydde på att de har packat in det rätt.
http://i27.tinypic.com/2uzq8mv.jpg

Efter att ha öppnat kartongen så gick det lätt och snabbt att ta ut chassit.
http://i32.tinypic.com/zslbb9.jpg
Helhetsintrycket är positivt, inget som har förstört det, men samtidigt inget som har överaskat utöver den låga vikten på chassit. Betyg 3/5

Utsidan
Utsidan på chassit är i mina ögon stilrent, de nödvändiga portarna på framsidan, inget som jag saknar, andra användare behöver kanske esata eller firewire, inget som jag har behov av eller vill ha på framsidan heller.
Gallren framför 5.25 tums platserna är gjorda av metall, logotypen på framsidan är även den utav metall och knapparna för on/off och reset känns bra.
http://img30.imageshack.us/img30/8923/img2580c.jpg
Både vänster och höger sida av chassit kan tas av, dock så är taket fast bultat, framsidan som är gjord utav plast med metall detaljer (som tidigare nämnt) går att ta av väldigt lätt.
http://img30.imageshack.us/img30/3834/img2577b.jpg
http://img14.imageshack.us/img14/9629/img2579c.jpg
På baksidan kan mas se att chassit skiljer sig från ATX standarden då nätaggregatet är placerat längst ner i chassit, det finns som vi ska se lite senare i recensionen och lufthål för nätagget att ta in frisk luft från utsidan istället för att ta in den varma luften från insidan av chassit.
http://img14.imageshack.us/img14/7295/img2578j.jpg

Utsidan är trevlig, inget som sticker ut inte en massa håll på sidorna där oljud kan läcka ut. Inga fabrikationsfel eller annat som tyder på dålig kvalitet kontroll. Betyg 5/5

Insidan
Chassit har 4 st 5.25 platser (externa), 1 st 3.5 tums plats (extern) och 5 st 3.5 tums platser (internt) det finns plats för totalt 3 st 120 mm fläktar, där en utav dessa kan byttas ut mot 140 mm (tak fläkten), det ingår bara 1 st 120 mm fläkt.

http://img18.imageshack.us/img18/1403/img2581s.jpg

http://img269.imageshack.us/img269/9540/img2582q.jpg

http://img188.imageshack.us/img188/3581/img2583b.jpg

http://img118.imageshack.us/img118/1450/img2586.jpg

http://img188.imageshack.us/img188/4273/img2587v.jpg

Tillbehör
Finns inte mycket att säga här det enda som medföljer är en liten påse skruvar, inga skruvat till fläktar medföljer, inte direkt en nackdel men kan vara värt att tänka på
http://img188.imageshack.us/img188/4750/img2584a.jpg

Betyg 3/5

Montering
Det gick snabbt att montera samtliga komponenter, det fanns inga markeringar för vilka hål distanserna för ett atx moderkort ska sättas i men det går snabbt att lösa genom att titta på sitt moderkort. Både 3.5 tums enheter och 5.25 tums monteras med ett snabbfäste som känns klent men håller enheterna på plats samt är enkelt att använda, om hårddiskar sitter dåligt och ger ifrån sig vibrerande ljud får vi se senare.
Alla interna kontakter, usb, ljud och on/off knappar/lampor är markerade tydligt så att det är svårt för mig som användare att göra fel.
http://img189.imageshack.us/img189/3132/img2585n.jpg

Kabeldragning har aldrig varit en av mina starka sidor men här har jag ändå lyckats skapligt, det finns möjlighet att göra det lite bättre med detta chassi, men det finns inga inbyggda funktioner i chassit som kommer att underlätta bördan. Här syns och den fläkten som ingår, den lyser... (inget jag visste om när jag köpte chassit)
http://img269.imageshack.us/img269/8562/img2589u.jpg

Betyg 3/5

Ljudnivå och kylning
Det som fick mig att bytta mitt gamla chassi mot ett nytt är just kylningsbiten, jag satsade mycket på att få mitt gamla chassi så tyst som möjligt vilket gick ut över kylningsförmågan, den varma luften samlades i den över delen av chassit och värmde upp hela chassit, samt så var det dåligt ventilation och bland annat hårddiskar låg nog på ca 44 grader eller mer under vanligt arbete. Det nya chassit som jag skulle köpa skulle först och främsta kunna erbjuda möjligheter till att göra ett tyst system, men samtidigt kunna kyla det på ett bra sätt. I och med att detta chassit hade nätagget nere, så att det kunde ta in kyld luft från utsidan, en fläkt i övre delen av chassit som kan ta ut den varma luften så verkade det perfekt för mig.

Efter att ha kört ett stresstest med Everest, sitter jag nu här och skriver denna recension, hårddiskar ligger på 24 grader minskning med över 20 grader (!), GPU'n på 74, ingen skillnad från mitt föra chassi, CPU på 38 grader vilket är en minskning med hela 10 grader (!). Dessa siffror ska dock ses som de är, en jämförelse med ett dåligt chassi och ett bättre. Ljudnivån är bra, tyvärr så låter den fläkten som medföljer mer en mina ADDA fläktar och Corsair nätagget, men samtidigt så låter den mindre än en Antec tricool på lägsta inställningen. Så det är ett acceptabelt ljud, inget man stör sig på. Betyg 4/5

Slutsats
Chassit har inte gjort mig besviken, för 600 SEK som det kostade mig så har det gjort livet för mina komponenter bekvämare och mer behagligt. Nackdelarna med chassit är den medföljande fläkten som både lyser och låter, dock inget av detta gör den speciellt mycket eller starkt av men det finns där. Utseendet och kvaliteten är något man kan diskutera, jag tycker om utseendet och kvaliteten är bra för de 600 SEK man betalar. Betyg 4/5

Så snittet och slutbetyget: 23 poäng utav 30 möjliga, alltså ca 77%.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Väldigt fina bilder dock lite väl stora
600kr verkar det vara värt lätt men 2 frågor, är fläktgallret lika kasst som det ser ut i fronten? existerade inget dammfilter till nätaggsintaget?

Permalänk
Hedersmedlem

Då vi inte gillar bilder bredare än ca 1000 pixlar i forumet har jag gjort om dina IMG-länkar till vanliga URL. Du är välkommen att lägga upp bilder på nytt men då i mindre storlek.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

fint chassi kanske ska köpa ett för det såg inte dumt ut

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Vet inte jag, tycker det känns som en nedgradering nästan. Gillar inte riktigt den typen av chassin som denna silverstone-modell, då föredrar jag helt klart NSK-designen. Men det är bara jag, kudos för att du gjorde en recension dock, bra initiativ!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Väldigt fina bilder dock lite väl stora
600kr verkar det vara värt lätt men 2 frågor, är fläktgallret lika kasst som det ser ut i fronten? existerade inget dammfilter till nätaggsintaget?

1) Det finns nog med luft, i fronten, iaf om får tro på hårddisk tempen, då hårddiskarna ligger runt rumstemperaturen konstant.
2) Inget damm filter för nätagget =(

Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Då vi inte gillar bilder bredare än ca 1000 pixlar i forumet har jag gjort om dina IMG-länkar till vanliga URL. Du är välkommen att lägga upp bilder på nytt men då i mindre storlek.

Helt oki för mig, tråden blir mer lätt läst så här, jag har för mig att forumet automatisk anpassade storleken på bilderna tidigare, men jag kanske minns fel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
fint chassi kanske ska köpa ett för det såg inte dumt ut

Jag rekommenderar det, bra kvalitet och ett rimligt pris, jag skulle tro att
det kan gå ner till hela 400 SEK om fler importörer får in chassit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Vet inte jag, tycker det känns som en nedgradering nästan. Gillar inte riktigt den typen av chassin som denna silverstone-modell, då föredrar jag helt klart NSK-designen. Men det är bara jag, kudos för att du gjorde en recension dock, bra initiativ!

NSK designen utvändigt må kanske vara snyggare, men det är sämre både kvalitetsmässigt och funktionsmässigt. 5.25 tums skydden är gjorda utav metall, med skumgummi på insidan, skulle egentligen ha visat de, kylförmågan är också bättre än i mitt NSK chassi, så i mitt fall var det en uppgradering, men hade man kanske haft en NSK6000 så hade det kanske inte varit en sådan skillnad i temperatur.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Hur mycket plats är det bakom moderkortsplåten? Skulle ATX-kabeln få plats om man gjorde hål? Tycker chassit verkar kanon annars men kommande Lancool kanske är bättre alternativ.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
NSK designen utvändigt må kanske vara snyggare, men det är sämre både kvalitetsmässigt och funktionsmässigt. 5.25 tums skydden är gjorda utav metall, med skumgummi på insidan, skulle egentligen ha visat de, kylförmågan är också bättre än i mitt NSK chassi, så i mitt fall var det en uppgradering, men hade man kanske haft en NSK6000 så hade det kanske inte varit en sådan skillnad i temperatur.

Tänkte på intern design mycket, gillar med att bygga i dem för tysta datorer då man kan göra rätt roliga reko saker med minimal moddning. Men det kräver såklart en del ändringar, har ett NSK4400 här hemma som jag är riktigt nöjd med till ena burken.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Hur mycket plats är det bakom moderkortsplåten? Skulle ATX-kabeln få plats om man gjorde hål? Tycker chassit verkar kanon annars men kommande Lancool kanske är bättre alternativ.

Det finns oki med plast där back, jag fick igenom ATX kabeln från mitt Corsair HX520, den är ganska tjock. Lancool är något som jag också funderade på men jag hittade tyvärr inget med den prislapp som jag var beredd att spendera på ett chassi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Tänkte på intern design mycket, gillar med att bygga i dem för tysta datorer då man kan göra rätt roliga reko saker med minimal moddning. Men det kräver såklart en del ändringar, har ett NSK4400 här hemma som jag är riktigt nöjd med till ena burken.

Jag håller med dig delvis, men det jag var mest besviken på i mitt NSK4000 är att den varma luften samlades i toppen av chassit och att nätagget sög in väldigt varm luft, det går att lösa dessa problem genom att sätta in en fläkt i 5.25 tums platserna men då jag hade en gummibands upphängd hårddisk där så gick det inte i mitt fall. Jag är dock mer nöjd med detta silverstone då man även här kan ta bort 3.5 tums platserna och göra ett rymligt och stort chassi med många valmöjligheter.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Fin recension

Trist att det inte finns filter alls i botten, och att det inte finns några hål alls i moderkortsplåten... Även trist med den väldigt restriktiva grillen i plåten i fronten som fesen nämnde. Bra att det framgick i recensionen dock

_________

NSK4480 köpte jag när jag byggde burk till min morbror, men blev rätt besviken: vibrationer från sidoluckorna, takluckan och från frontplasten!

Sätter man skruvar fast alla luckor med bara skruvar högst upp i bak är inte tillräckligt stabilt i sig IMHO.
Dessutom är det rätt synd att den enda lilla restriktiva fläktplatsen i fram inte är placerade så att hårddiskarna får något luftflöde
Visst, fortfarande en hyfsat prisvärd låda/agg kombination, men inget jag ändå riktigt kan rekommendera till någon, om de inte är beredda att lägga ner lite energi/tid/extrapengar på att få den tyst.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Jag håller med dig delvis, men det jag var mest besviken på i mitt NSK4000 är att den varma luften samlades i toppen av chassit och att nätagget sög in väldigt varm luft, det går att lösa dessa problem genom att sätta in en fläkt i 5.25 tums platserna men då jag hade en gummibands upphängd hårddisk där så gick det inte i mitt fall. Jag är dock mer nöjd med detta silverstone då man även här kan ta bort 3.5 tums platserna och göra ett rymligt och stort chassi med många valmöjligheter.

Jag gjorde den klassiska modden att jag skärmade av topp-delen av chassit och botten av chassit från varandra med en bit grövre plast så datorn fick 2 'kammare', sedan hängde jag diskarna i magicstretch där uppe med 2st meshes som 5.25-frontar med dammfilter i. Sen drog 120mm fläkten bak ut all annan luft utan större bekymmer, sen satte jag dammfilter på sidointagen.

När det var gjort satte jag dit tunna möbeltassar på greppklorna nertill och sidorna så det satt redigt mot plåten, allt skaller borta och sedan slängde jag på bitumen på sidoplåtarna. Totalt kostade mig ingreppen ~150kr tror jag, väl värda 150kr.

Litet tips kanske till de som vill tysta sin NSK lite kanske?

Nog om det/OT. ^^

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Roligt att se nån visa upp detta chassi, har beställt ett själv och tycker det verkar riktigt lovande!

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt