Permalänk
Medlem

Funderingar kring Fläktar

Jag är precis som vem som helst: Jag vill att min dator skall vara sval och tyst. Därför har jag i förväg börjat titta närmare på det utbud av 120mm fläktar som finns idag. I och med det nylanserade Fractal Design-chassit kändes det naturligt att glo lite extra på dem. Förvånansvärt nog så verkar det som att den billigaste fläkten - Scythe Slip Stream 800rpm - är både tystare och effektivare än Fractal Designs 1000rpm-variant. Noctuas dyrare modell hamnar även den på efterkälken i jämförelse. Scythen och FD:n har samma dimensioner, men Scythen flyttar mer luft och låter mindre.

Finns det någon annan skillnad mellan fläktarna som jag inte har tänkt på, lyder då frågan. Det är dessa tre som jag jämför här:
Scythe 120mm Slip Stream (800rpm)
Fractal Design 120mm Silent Series (1000rpm)
Noctua S12 Silent Case Fan (1200rpm)

Vidare undrar jag vad folk menar när de nämner 7V motstånd och liknande. Är detta ett "slutsteg" som sätter fläkten till en viss hastighet genom att modulera spänningstillförseln eller hur fungerar det? Vad är skillnaden mellan ett sådant motstånd och en fläktkontroller, och vad finns det för varianter på det sistnämnda?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Det där med motståndet stämmer.
Med en fläktkontroller kan du ändra volten till fläkten.

Skulle personligen kört på Scythe Slipstream 1200rpm och en fläktkontroller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Noctua har ett glidlager som tål att monteras horisontellt, till exempel i taket på en datorlåda, i princip inga glidlager håller för det. Slipstream håller inte och skulle tro att Fractal Desing fläkten kan få problem den med om den monteras horisontellt.

Motstånden är precis som det låter ett motstånd som minskar spänningen till fläkten så att varvtalet sjunker. Motståndet sänker en fast mängd, fläktkontrollers har ett variabelt motstånd så man kan ställa fläkten från fullt blås till nära noll.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Vidare undrar jag vad folk menar när de nämner 7V motstånd och liknande. Är detta ett "slutsteg" som sätter fläkten till en viss hastighet genom att modulera spänningstillförseln eller hur fungerar det? Vad är skillnaden mellan ett sådant motstånd och en fläktkontroller, och vad finns det för varianter på det sistnämnda?

Ett motstånd, eller resistor som det heter, strömbegränsar så att din fläkt inte får lika mycket "volt" dvs den snurrar saktare.
En fläktkontroller gör exakt samma sak, skillnaden är att en resistor har ett bestämt värde som den begränsar med hela tiden, medans en fläktkontroller oftast är steglös, så du kan ställa in vilken hastighet du vill.
Även jag skulle nog rekommendera en Scythe Slipstream 1200rpm och sedan ställa farten med en fläktkontroller, dock bör du tänka på att slipstream fläktarna inte gillar att bli monterade horisontellt.

EDIT: Damn lideri var snabbare

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lideri
Noctua har ett glidlager som tål att monteras horisontellt, till exempel i taket på en datorlåda, i princip inga glidlager håller för det. Slipstream håller inte och skulle tro att Fractal Desing fläkten kan få problem den med om den monteras horisontellt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ph33r
Ett motstånd, eller resistor som det heter, strömbegränsar så att din fläkt inte får lika mycket "volt" dvs den snurrar saktare.
En fläktkontroller gör exakt samma sak, skillnaden är att en resistor har ett bestämt värde som den begränsar med hela tiden, medans en fläktkontroller oftast är steglös, så du kan ställa in vilken hastighet du vill.

Detta var väldigt intressant, speciellt det om de olika lagrena, tack för infot! Finns det alternativ till Noctua eller har dom ensamrätt på den delen av marknaden? Jag tycker de är lite väl dyra.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Inaktiv

Jag testade här om dagen coolink SWIF-1200 120mm fläktar. Jag hade en chassi fläkt som lät över 35 db. Men den här efter jag bytte till 11 db/A! Nackdelen är att dom bara snurrar mellan 600 till 800rpm. Men om du har t.ex två eller tre st sånna så är det värt. Men vill du ha lite värre så ta dom SWIF 1202 som snurrar ca 1600 rpm, men då låter dom ca 24 db/a.