Hyra i andra hand och bostadsbidrag

Permalänk

Hyra i andra hand och bostadsbidrag

Hej, jag undrar om man hyr ett rum hos någon och ansöker om bostadsbidrag, måste ägaren till lägenheten betala skatt på det då?

Mvh Emil

Permalänk
Medlem

Re: Hyra i andra hand och bostadsbidrag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SheepPowa
Hej, jag undrar om man hyr ett rum hos någon och ansöker om bostadsbidrag, måste ägaren till lägenheten betala skatt på det då?

Mvh Emil

Nej men om personen bor tillsammans i lägenheten så måste ni söka tillsammans.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Så om personen jag hyr av bor i samma hus och tjänar massa cash så får jag inga pengar? Det suger

Permalänk
Medlem

Jag är inte riktigt säker men det borde vara att ni faller under sambo-förhållande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Ok tack för snabbt svar, tar o mailar försäkringskassan. Vf jag nu inte gjorde det från början =D

Permalänk

Hyra ut lägenheter i andra hand kan väl knappast vara skattefritt av flera skäl.. (all inkomst beskattas väl, skulle kunna missbrukas så hyresvärdar för att minska deras skatt m.m)
Nå från swedbank om skatt när hyra ut och hyra i andra hand:
Du ska deklarera och betala skatt för hyresinkomsten. Från den får du dra av din egen hyra eller månadsavgift plus 12 000 kronor per år från din hyresinkomst. På resten betalar du 30 procent i skatt.
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,152622,00.ht...
Det blir alltså för de flesta skattefritt, om uppgifterna ovanför stämmer.

Bostadsbidrag:
För att få bostadsbidrag krävs att du hyr eller äger den bostad du bor i samt är folkbokförd i bostaden. För att få bostadsbidrag om du hyr en bostad i andra hand krävs att du har ett skriftligt hyresavtal för minst tre månader samt att hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden har godkänt uthyrningen.
http://www.saco.se/templates/StandardPage.aspx?id=2616&epslan...

Men gå till försäkringskassan och var anonym och fråga hur reglerna ligger till, de vet ju bäst själva. Fast frågan kring skatt hör till skatteverket, så det är inte säkert försäkringskassan vet. Men var säker på att de kommer berätta för skatteverket ifall att...
*edit*
Om den ordinarie hyresgästen hur ut i andra hand utan hyresvärden/ bostadsrättsföreningen tillstånd så kan den bli vräkt. Så smart är att kolla detta riktigt innan man söker bostadsbidrag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Hyra ut lägenheter i andra hand kan väl knappast vara skattefritt av flera skäl.. (all inkomst beskattas väl, skulle kunna missbrukas så hyresvärdar för att minska deras skatt m.m)
Nå från swedbank om skatt när hyra ut och hyra i andra hand:
Du ska deklarera och betala skatt för hyresinkomsten. Från den får du dra av din egen hyra eller månadsavgift plus 12 000 kronor per år från din hyresinkomst. På resten betalar du 30 procent i skatt.
http://www.swedbank.se/sst/inf/out/infOutWww1/0,,152622,00.ht...
Det blir alltså för de flesta skattefritt, om uppgifterna ovanför stämmer.

Bostadsbidrag:
För att få bostadsbidrag krävs att du hyr eller äger den bostad du bor i samt är folkbokförd i bostaden. För att få bostadsbidrag om du hyr en bostad i andra hand krävs att du har ett skriftligt hyresavtal för minst tre månader samt att hyresvärden, bostadsrättsföreningen eller hyresnämnden har godkänt uthyrningen.
http://www.saco.se/templates/StandardPage.aspx?id=2616&epslan...

Men gå till försäkringskassan och var anonym och fråga hur reglerna ligger till, de vet ju bäst själva. Fast frågan kring skatt hör till skatteverket, så det är inte säkert försäkringskassan vet. Men var säker på att de kommer berätta för skatteverket ifall att...

Men är det verkligen samma sak som att hyra ett rum? Då gäller väl andra regler. Om man hyr i andra hand så får man ju inte ta ut någon vinst överhuvudtaget för det kan man bli återbetalningsskyldig till. Man kan ta ut viss "vinst" om rummet är möblerat o.s.v Men att hyra ett rum i någons lägenhet räknas snarare som att man har en inneboende dvs man delar på vissa kostnader av hyran helt enkelt.

Din andra del angående bostadsbidrag visar att jag nog hade rätt i alla fall. Han verkar inte hyra lägenheten utan bara rummet så det måste ju vara samboende då.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men är det verkligen samma sak som att hyra ett rum? Då gäller väl andra regler. Om man hyr i andra hand så får man ju inte ta ut någon vinst överhuvudtaget för det kan man bli återbetalningsskyldig till. Man kan ta ut viss "vinst" om rummet är möblerat o.s.v Men att hyra ett rum i någons lägenhet räknas snarare som att man har en inneboende dvs man delar på vissa kostnader av hyran helt enkelt.

Ok, jag läste för hastigt och såg inte det bara var ett rum. (tänkte på rubriken) Då är det en annan fråga.. Faktiskt en riktigt knepig fråga, eftersom det borde finnas begränsningar där med. Dock tror jag om den finns att den ej infaller såvida man inte tjänar mer pengar än vad hyran är på.
Mitt råd är som sagt fråga anonymt på både försäkringskassan och skattemyndigheten, nu är det väl inte säkert att de säger samma sak som de sedan beslutar om. (varför en diktafon är bra att ha)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Man kan tydligen inte söka bostadsbidrag om man är inneboende sa dom.

Permalänk
Medlem

Han får väl tjäna pengar på att hyra ut bostaden om han äger den? Så länge hyran är marknadsmässig d.v.s..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Han får väl tjäna pengar på att hyra ut bostaden om han äger den? Så länge hyran är marknadsmässig d.v.s..

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det är men nog är det så att man inte får ta ut mer i hyra än vad man själv har för kostnader. Man får ta ut en avgift för slitaget av möbler om man tillhandahåller det men annars ska den hyran bara ersätta den faktiska hyran för bostaden oavsett om det är en bostadsrätt eller hyresrätt.

Annars räknas det som oskälig hyra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

En snabb googling gav detta:
"Man får inte ta ut mer än normal hyra för liknande lägenheter på orten samt ett tillägg på 10-15 procent om lägenheten är möblerad. "
http://www.dn.se/bostad/hyra-ut-styrelsen-bestammer-1.357953

Men skulle nog ändå inte våga hyra ut en bostadsrätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
En snabb googling gav detta:
"Man får inte ta ut mer än normal hyra för liknande lägenheter på orten samt ett tillägg på 10-15 procent om lägenheten är möblerad. "
http://www.dn.se/bostad/hyra-ut-styrelsen-bestammer-1.357953

Men skulle nog ändå inte våga hyra ut en bostadsrätt.

Ja men det där innebär ju att du inte kan tjäna pengar på att hyra. Om man nu inte har den möblerad då förstås. Men det är ju inte heller några enorma summor och jag skulle då tacka nej till möblerna om det känns att de kostar för mycket om jag skulle hyra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja men det där innebär ju att du inte kan tjäna pengar på att hyra. Om man nu inte har den möblerad då förstås. Men det är ju inte heller några enorma summor och jag skulle då tacka nej till möblerna om det känns att de kostar för mycket om jag skulle hyra.

Har man låg avgift och lite/inget lån är det väl inget svårt att tjäna på det? Eller missförstår jag?
Normal hyra syftar på hyresrätter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Har man låg avgift och lite/inget lån är det väl inget svårt att tjäna på det? Eller missförstår jag?
Normal hyra syftar på hyresrätter.

Du betalar ju hyra i en bostadsrätt också. Du går ju +/- noll på det hela. Om du hyr en lägenhet i andra hand som säg har en hyra på 3000kr, ja då kan du alltså som mest lägga på 15% om den är möblerad. Dvs du kan kräva 3450kr. Så i praktiken kan man väl säga att du tjänar 450kr då för möblerna. Men jag tvivlar på att någon är sugen på att betala 450 för möblerna och de blir även slitna så de flesta skulle nog säga att du får plocka bort möblerna. Därmed är den skäliga hyran du kan ta 3000kr helt enkelt. Detta går ju till att betala hyran för lägenheten. Det är ju inte så att du kan ta hyra för lägenheten OCH upp till en likadan avgift av hyrestagaren.

Dina eventuella amorteringar kan räknas in i skälig hyra också. Men även där går det ju att betala det faktiskta lånet.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Men om du läser artikeln så ser du att det inte är som du säger. Man måste t.o.m. skatta på det man tjänar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Men om du läser artikeln så ser du att det inte är som du säger. Man måste t.o.m. skatta på det man tjänar.

Det handlar ju om bruksvärdesprincipen. Det är klart du måste skatta för sådan vinst i de enstaka fall där eventuella andra likvärdiga lägenheter är dyrare. Men det är nog relativt ovanligt. Annars är den skäliga hyran lika med den hyra som andra likadana lägenheter har. Det måste du väl hålla med om lär vara svårt att skapa någon vinst då?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Nästan alla bostadsrätter har lägre avgift än vad motsvarande hyresrätt har i hyra.

Jag förstår helt ärligt inte problemet, kanske jag är korkad. Ett exempel:
Min bostadsrätt har en månadsavgift på 2500:- medan hyran för en liknande lägenhet hos kommunala hyresbolaget ligger på 4000:- i den här staden. Vad hindrar mig från att ta 4000:-/månad i hyra om jag hyr ut den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Nästan alla bostadsrätter har lägre avgift än vad motsvarande hyresrätt har i hyra.

Jag förstår helt ärligt inte problemet, kanske jag är korkad. Ett exempel:
Min bostadsrätt har en månadsavgift på 2500:- medan hyran för en liknande lägenhet hos kommunala hyresbolaget ligger på 4000:- i den här staden. Vad hindrar mig från att ta 4000:-/månad i hyra om jag hyr ut den?

Men jämförelsen för likvärdig blir väl ändå för månadsavgiften för din bostadsrätt i närområdet? Vad jag vet är väl just det här som är problemet i t.ex. Stockholm att folk tagit ut för höga hyror av andra och därefter blivit tvungna att betala tillbaka.

Jag har svårt att tro att man kan undgå detta med t.ex. en bostadsrätt istället men jag kan ha fel.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Nästan alla bostadsrätter har lägre avgift än vad motsvarande hyresrätt har i hyra.

Jag förstår helt ärligt inte problemet, kanske jag är korkad. Ett exempel:
Min bostadsrätt har en månadsavgift på 2500:- medan hyran för en liknande lägenhet hos kommunala hyresbolaget ligger på 4000:- i den här staden. Vad hindrar mig från att ta 4000:-/månad i hyra om jag hyr ut den?

De flesta äger bara en bostad och har dessutom på lån på sin bostad.

Ja du kan ju hyra ut din bostad och "tjäna" 1500 kr per månad, men då måste du istället antingen köpa ny bostad där du ska bo eller bo i en hyresrätt med desto högre hyra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
De flesta äger bara en bostad och har dessutom på lån på sin bostad.

Ja du kan ju hyra ut din bostad och "tjäna" 1500 kr per månad, men då måste du istället antingen köpa ny bostad där du ska bo eller bo i en hyresrätt med desto högre hyra.

Så skälig hyra baserar sig inte på månadsavgiften av en likvärdig bostad utan man kan jämföra med hyresrätter också?

Då borde man kunna bli rik relativt lätt i stockholm enbart genom ägare av bostadsrätter. Är det verkligen så alltså?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så skälig hyra baserar sig inte på månadsavgiften av en likvärdig bostad utan man kan jämföra med hyresrätter också?

Då borde man kunna bli rik relativt lätt i stockholm enbart genom ägare av bostadsrätter. Är det verkligen så alltså?

Jag vet faktiskt inte om man kan jämföra mot HR eller endast BR vid uthyrning av BR.

Nej det är fortfarande inte speciellt lätt att tjäna pengar på det. Säg att du har 1 miljon och köper en etta för 1 miljon med en "hyra" på 2000 kr. Motsvarande hyresrätt kostar 4000 kr/mån vilket du hyr ut den för. På denna affär tjänar du alltså 2000 kr /mån * 12 = 24 tkr/år.

De flesta har ju inte en mille att lägga heller utan behöver låna, så där tillkommer ränta + amortering (som man inte får ta betalt för).

Det motsvarar en avkastning på ca 2,4% på årsbasis, du hittar nog inte många som nöjer sig med det, då kan du lika gärna binda pengarna på fasträntekonto.

Ska man göra det vitt så är det inte lönt, svart däremot är en annan historia...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ska man göra det vitt så är det inte lönt, svart däremot är en annan historia...

1. Sen är det så att med de kursare jag har pratat med så hamnar man i ett moment 22-situation (iaf här i Stockholm) det är sådan bostadsbrist så det är ofta så att man får acceptera hyran/hyresvillkoren för om man inte gör det (ponera att man tycker att en hyra är oskälig och säger att man vill diskutera detta med sin jurist innan kontraktsskrivning) så är man inte intressant utan folk hyr ut till den som är "juristlös" eller går med på att acceptera villkoren för uthyrningen.

2. Låt oss vidare anta att hyran är oskälig: visst kan du hävda din rätt och dra igång en process (oavsett om den är juridisk eller av allmän karaktär) då lär du rätt så snabbt bli uppsagd och hyresvärden hjälper till att flytta ut dina saker innan du kommit hem från skolan.:P

Studiekamrater som hyr ett rum eller motsvarande brukar bara säga "det är som det är och rättigheterna kommer efter studierna.:P" dvs. att det är när man "uppgraderats" till arbetare med lön och kollektivavtal som man kan "driva sin rätt" då man har pengar att göra detta för/en stabil ekonomisk grund. Som student befinner man sig i ett "mellanland" av att man teoretiskt har samma rättigheter som övriga medborgare, men i praktiken behöver du verktyg för att kunna häda din rätt - i 90% av fallen stavas verktyget "pengar".:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så skälig hyra baserar sig inte på månadsavgiften av en likvärdig bostad utan man kan jämföra med hyresrätter också?

Då borde man kunna bli rik relativt lätt i stockholm enbart genom ägare av bostadsrätter. Är det verkligen så alltså?

Det jag läste till mig nyligen så är skälig hyra vad en motsvarande hyresrätt skulle kosta. Liknande skick, läge, storlek osv räknas in.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enkronan
1. Sen är det så att med de kursare jag har pratat med så hamnar man i ett moment 22-situation (iaf här i Stockholm) det är sådan bostadsbrist så det är ofta så att man får acceptera hyran/hyresvillkoren för om man inte gör det (ponera att man tycker att en hyra är oskälig och säger att man vill diskutera detta med sin jurist innan kontraktsskrivning) så är man inte intressant utan folk hyr ut till den som är "juristlös" eller går med på att acceptera villkoren för uthyrningen.

2. Låt oss vidare anta att hyran är oskälig: visst kan du hävda din rätt och dra igång en process (oavsett om den är juridisk eller av allmän karaktär) då lär du rätt så snabbt bli uppsagd och hyresvärden hjälper till att flytta ut dina saker innan du kommit hem från skolan.:P

Studiekamrater som hyr ett rum eller motsvarande brukar bara säga "det är som det är och rättigheterna kommer efter studierna.:P" dvs. att det är när man "uppgraderats" till arbetare med lön och kollektivavtal som man kan "driva sin rätt" då man har pengar att göra detta för/en stabil ekonomisk grund. Som student befinner man sig i ett "mellanland" av att man teoretiskt har samma rättigheter som övriga medborgare, men i praktiken behöver du verktyg för att kunna häda din rätt - i 90% av fallen stavas verktyget "pengar".:P

Vadå, det är ju bara att kräva tillbaka pengarna när du flyttar Ponera att du efter 1 år hittar en bättre lya, då kräver du tillbaka den oskäliga delen av hyran retroaktivt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

[i]Vadå, det är ju bara att kräva tillbaka pengarna när du flyttar Ponera att du efter 1 år hittar en bättre lya, då kräver du tillbaka den oskäliga delen av hyran retroaktivt [/B]

Jo iofs har du rätt i att man kan kräva tillbaka det oskäliga beloppet retroaktivt.:) men att bo i sthlm kan nog vara lite trixigt ändå över lag:): http://www.metro.se/se/article/2008/12/28/15/4347-45/ och sanningen ligger väl allt som oftast mittemellan.^^

Det jag menar är att det är mycket outtalade förväntningar som uthyraren vill ha uppfyllda: och hyr man ett rum får man ställa vilka regler man vill bara dom anses som skäliga. Om uthyraren ställer ett oskäligt villkor kanske man accepterar villkoret för att man "måste" ha rummet, utbildningen finns bara på den orten och alla andra faktorer.

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Oskälig hyra existerar inte. Det är ett socialdemokratiskt skitpåhitt. Ocker existerar icke heller på en marknad som är frivillig (om det nu är oskäligt eller ocker så behöver man väl inte hyra?)

Usch och fy.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Oskälig hyra existerar inte. Det är ett socialdemokratiskt skitpåhitt. Ocker existerar icke heller på en marknad som är frivillig (om det nu är oskäligt eller ocker så behöver man väl inte hyra?)

Usch och fy.

Dock kan man inte ha en hyresrättsmarknad med tak medan att man släpper andrahandshyrandet fritt. Detta kommer ju om något stagnera hyresrättsmarknaden ännu mer. Antingen skall båda vara kontrollerade eller ingen utav dem. Att inte kontrollera någon utav dev är ju bäst, men att båda kontrolleras är ju det näst bästa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Ja, jag förutsätter att något rikspucko alt. någon bonde till riksdagsman någongång skall inse att marknadshyror är schangdobelt för ekonomin så att säga!

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Ja, jag förutsätter att något rikspucko alt. någon bonde till riksdagsman någongång skall inse att marknadshyror är schangdobelt för ekonomin så att säga!

Kommer tyvärr aldrig att hända, i Sverige är det en rättighet att som ensamståede 70 åring få bo i en 5a på östermalm!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kommer tyvärr aldrig att hända, i Sverige är det en rättighet att som ensamståede 70 åring få bo i en 5a på östermalm!

Kom och tänka på en sak: har ni tänkt på att "alla" tycker det är skit när hyrorna är höga eller när andrahandsmarknaden är fri, men när det kommer till den enskilde individen som ska hyra ut ett rum/lgh då plötsligt är det det omvända: då försöker de flesta att ta ut så mycket som möjligt.:P

Eller som mrc sa: "Ska man göra det vitt så är det inte lönt, svart däremot är en annan historia..." .

edit: hur många skulle fortsätta ge råd gratis om folk hade möjlighet att debitera för sitt råd här på SweC?;)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!