A-Kassan, vad gör dom egentligen?

Permalänk

A-Kassan, vad gör dom egentligen?

Tjo!

Blev för ett tag sedan av med jobbet och min sista dag som anställd var 1 September, den 25 Augusti hade jag fåt ut min slutlön från min gamla arbetsgivare.

Nu var det bara att ge sig på att få ihop alla papper till ansökan om A-kassa vilket jag hoppades inte skulle bli några större bekymmer. Fyllde i pappren via nätet och skrev ut och gick till min gamla arbetsgivare den 2 september och fick alla intyg och liknande som jag samma dag postade till IF Metall vilket är den A-kassa jag är medlem hos.

Fick efter någon dag 2 st stämpelkort på posten samt information om vad som skall ske och att man får ett beslut hem på posten om man har rätt till A-kassa eller inte. Frid och fröjd tänkte jag och skickade Söndagen den 13 September in mitt första stämpelkort och 2 veckor senare den 27 September skickade jag in nästa kort.

Ringde sedan igår (28 September) till A-kassans kontor i Trollhättan där jag bor för att fråga hur det hela går och hur lång tid det kan tänkas ta innan jag får pengar börjar ju bli dags att betala räkningar såhär i slutet av månaden.

Får tala med någon som har hand om mitt ärende och får då veta att det tar 4-5 veckor innan jag har ett beslut men att dom har fått alla mina papper och det verkar okej med dom.

Jag utgick från att deras behandlingstid på 4-5 veckor var från det att jag skickat in min ansökan eller har jag missuppfattat något här? Alltså skulle det vara ca 4-5 veckor från början av September. Jag skickade in grejerna 2 September så säg att vi ger dom 2 dagar på posten att få fram grejerna och sedan slänger man på 4 veckor så hamnar vi på 2 Oktober, med 5 veckor blir det 9 Oktober vilket jag säkert kan klara mig till.

Men nu säger dom på A-kassan att det är 4-5 veckor TILL vilket enligt mig låter helt åt hel*ete då jag inte kommer kunna betala en ganska stor del av mina räkningar den här månaden. Jag och Sambon har väl kanske 9000 kr totalt från barnbidrag, henne studiestöd och lån samt kanske något annat.

Min hyra ligger på 6000 kr bara den vilket resulterar i att då finns det 3000 kr kvar till övriga räkningar samt mat fram tills nästa månad, hur har dom tänkt att man skall kunna överleva om man inte har några pengar?

Man har ju självklart läst och hört i tidningar om folk som fått vänta i evigheter på sina pengar men när jag ringer dom och får höra att dom har mina papper på skrivbordet och att dom ser bra ut men det inte är dags att titta på dom än så blir man rent ut sagt förbannad. Här har man betalat en massa pengar och gått med i en A-kassa för att räkna med att händer det något så har jag åtminstone det här som en livlina.

När jag satt i telefon med kvinnan på A-kassan så blev man ju smått chockad när man fick höra att man kanske skall vänta 4-5 veckor innan man får pengar igen. Dock blev jag fundersam på om hon jag pratade med inte menade något annat och kanske blandade ihop något, vilket jag hoppas för annars lär det bli en tung månad.

Någon här som är mer insatt i A-kassan och vet hur länge man kan tänkas behöva vänta innan man får sitt beslut och sina pengar? Är det 4-5 veckor från det att dom tagit emot själva ansökan om A-kassa eller är det 4-5 veckor från något annat?

Kände att jag behövde skriva av mig lite om detta och kanske få lite mer information genom andra personer. Kanske mer lämpat för familjeliv.se eller annat forum?

Mvh,
Viper@God

Permalänk

Det brukar ta runt 3 veckor, http://www.aftonbladet.se/ekonomi/article4981606.ab

Men just nu är det extra många arbetslösa samt en massa problem med saab, vilket säkerligen resulterar i att folk ringer mycket mer till if metall i Trollhättan.

Jag tror inte så mycket du kan göra mer än att vänta, om pengar saknas så hör med socialen, eller så får du låna pengar någonstans. -Vad jag vet så har inget fått ersättning för detta, inte ens när det är standardärenden som har fördröjts. (tänker på hur försäkringskassan drog med stora förseningar för något år sedan, där folk fick låna pengar till mat & hyran.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det kan ta upp till 8 veckor om man har otur och dem hittar alltid papper som saknas.. tex "skicka in papper på din förra arbetsgivares kompis mammas adress så sak vi skicka dina pengar sen"...Jag har inte själv behövt kontakta akassan.. men man har hört en del skräckexempel från kompisar.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

När jag blev en sämre människa så fick jag vänta 10 veckor på a-kassa.
Var sisådär lagom roligt.

Permalänk
Medlem

Men, alla vet väl att man ska ha en buffert sparad på banken motsvarande en årslön? (Vilken idiot till politiker som nu klämde ur sig det j*vla påståendet och på fullt allvar trodde att majoriteten av alla svenskar hade det så bra planerat/ställt!).

Kan tyvärr bara skriva som ovanstående, be soc om lån (vilket dom till 99,9% säkerhet inte kommer ge dig), kolla om någon bekant/släkting kan låna dig pengar, försök skjuta upp räkningar och snåla som fan på utgifterna. Du kommer med otroligt mycket tur kanske kunna skynda på ditt ärende med ett par dagar/någon vecka om du ligger på A-kassan per telefon dagligen och då endast om du har turen och prickar in rätt person som har behörigheter att kunna få någonting att hända även om det är utanför deras rutiner att skynda på ärenden på det sättet.

Permalänk
Medlem

Gnäll inte!
Jisses bortskämda, jag har väntat i 35 veckor...
Inte mycket att göra tyvärr. Testa att ringa dem ett par ggr i veckan + mail.

Har inte fungerat för mig dock..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Gnäll inte!
Jisses bortskämda, jag har väntat i 35 veckor...
Inte mycket att göra tyvärr. Testa att ringa dem ett par ggr i veckan + mail.

Har inte fungerat för mig dock..

35 Veckor för att få ut A-kassa då låter det ju som det är något som verkligen inte fungerar, vilken A-Kassa är du ansluten till egentligen?

Har precis gjort klart alla räkningar vilket resulterar i att det fattas ca 10k den här månaden vilket lär bli svårt att skramla fram hur som helst.

Antar jag får krypa hem till mor och far eller någon och gråta en skvätt så att man kanske får fram lite slantar till att betala räkningarna med så att dom åtminstone är ur världen. Känns inte så jävla roligt då jag precis betalt tillbaks några tusen till dom som jag lånade förra året när jag hamnade i en liknande situation.

Blir nog att ringa ett samtal imorgon igen och fråga vad som egentligen händer, när jag kan få se röken av lite pengar samt annat som kan kännas lite nödvändigt.

Skulle vilja se hur man skall ha en årslön sparad också, då jag bara jobbat 1 år så lär man fått leva förbannat snålt för att ha den sparad. Men den snubben som sa det lär inte haft mycket innanför pannbenet.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
35 Veckor för att få ut A-kassa då låter det ju som det är något som verkligen inte fungerar, vilken A-Kassa är du ansluten till egentligen?

Har precis gjort klart alla räkningar vilket resulterar i att det fattas ca 10k den här månaden vilket lär bli svårt att skramla fram hur som helst.

Antar jag får krypa hem till mor och far eller någon och gråta en skvätt så att man kanske får fram lite slantar till att betala räkningarna med så att dom åtminstone är ur världen. Känns inte så jävla roligt då jag precis betalt tillbaks några tusen till dom som jag lånade förra året när jag hamnade i en liknande situation.

Blir nog att ringa ett samtal imorgon igen och fråga vad som egentligen händer, när jag kan få se röken av lite pengar samt annat som kan kännas lite nödvändigt.

Skulle vilja se hur man skall ha en årslön sparad också, då jag bara jobbat 1 år så lär man fått leva förbannat snålt för att ha den sparad. Men den snubben som sa det lär inte haft mycket innanför pannbenet.

Mvh,
Viper@God

Det var Anne Wibble som sa det.

om jag inte missminner så var det under krisen på -90talet hon yttrade det.

Permalänk
Medlem

En årslön är väl att ta i men någon slags buffert är det ju meningen att man ska kunna ha. Det beror ju även på hur många år man arbetat o.s.v. Just för sådana här tillfällen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Jo mitt mål har alltid varit att ha en liten buffert för lite oförutsedda utgifter och annat men i somras innan jag började jobba förra året så bröt jag ena benet vilket resulterade i att jag inte kunde börja och eftersom jag vid det tillfället var arbetslös kunde jag inte sjukskrivas och få någon ersättning.

Hade inte heller något försäkring som kunde gå in och ge mig ersättning utan fick leva 2 månader på pengar jag knappt hade vilket resulterade i att jag fick låna lite pengar av mina föräldrar så att vi klarade hyra och det viktigaste. Nu 1 år senare har man mer eller mindre precis betalt tillbaks pengarna till föräldrarna och tanken var att jag och tjejen skulle börja lägga undan pengar till dessa oförutsedda saker som kunde dyka upp.

Helt plötsligt stod man utan jobb igen och eftersom man inte hunnit lägga undan eller sparat då man försökt pumpa in allt i de skulder man hade sen förra året så lär man behöva låna pengarna igen. Lite utav en ond cirkel kan man väl säga att man hamnat i och det är lite irriterande, och som alltid känns det som att jag är den enda som alltid råkar ut för dessa saker.

Life is a bitch!

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

http://www.tv8.se/adaktusson/alfakassan-svek-da-tvingades-jen...

Många som råkar illa ut för att a-kassorna är fullkomligt handlingsförlamade.

Permalänk
Medlem

ag har väntat sen i Juni fast då är det alfakassan som vi snackar om. Fick ett papper på att de ville ha något arbetsintyg på det jag hade jobbat etrai våras nu då i början på september som de då har mage att kräva att det bara ska ta 4 veckor för mig att skicka tillbaka. Sen att det knappt går att ringa till dem gör ju inte saken bättre när det företaget som ag jobbade etra på behövde 2 fucking veckor på sig att fylla i några små rutor med timmar som jag hade jobbat. Och eftersom det tog en vecka eller två innan jag lyckades ge det till dem så hoppas jag inte att detta nu medför problem för mig. ^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
ag har väntat sen i Juni fast då är det alfakassan som vi snackar om. Fick ett papper på att de ville ha något arbetsintyg på det jag hade jobbat etrai våras nu då i början på september som de då har mage att kräva att det bara ska ta 4 veckor för mig att skicka tillbaka. Sen att det knappt går att ringa till dem gör ju inte saken bättre när det företaget som ag jobbade etra på behövde 2 fucking veckor på sig att fylla i några små rutor med timmar som jag hade jobbat. Och eftersom det tog en vecka eller två innan jag lyckades ge det till dem så hoppas jag inte att detta nu medför problem för mig. ^^

Smulor under X ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Smulor under X ?

Ja man får väl vad man betalar för när man köper tangentbord. Saknar "T" och en del tangenter måste man trycka hårt på. Det är ju dock 2 år redan! Synd att mitt gamla IBM tangentbord är lite för långt^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hade liknade problem när jag blev arbetslös 2006.. tog typ 10 veckor innan jag fick min ersättning. Har fortfarande än idag inte fått någon som helst förklaring eller ursäkt till den långa handlägningstiden.

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, får man retroaktivt det sedan då? Eller räknas handläggningstiden på något sätt som en del av processen?

*** EDIT ***

De av er som är medlemmar i transport fick ju idag ett riktigt vackert snyftbrev om borgarnas politik som direkt anledning till att transport tappar medlemmar

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Det där med om man får det retroaktivt är något jag undrar över också och det jag hoppas man får det för annars går jag i graven tror jag.

Har fått låna pengar till räkningar den här månaden i viss utsträckning i garantin att jag kan betala tillbaks när pengarna från a-kassan kommer och skulle jag då bara få 1 månads ersättning är jag ju körd den månaden också så att säga eftersom jag då får betala personen jag lånat av och sedan har jag inga pengar till räkningarna igen.

Någon som vet hur det fungerar? Försökte ringa men dom har bara öppet emellan 9-12.30 på IF Metall här jag bor, väldigt dåliga tider måste jag säga.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Plus gick igenom detta för någon månad sedan här är ett diagram över väntetiderna.

http://www.iaf.se/upload/genomstromningstider/tider_aug_2009_...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Plus gick igenom detta för någon månad sedan här är ett diagram över väntetiderna.

http://www.iaf.se/upload/genomstromningstider/tider_aug_2009_...

Helt sinnessjuk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Plus gick igenom detta för någon månad sedan här är ett diagram över väntetiderna.

http://www.iaf.se/upload/genomstromningstider/tider_aug_2009_...

WTF det borde ju bo en massa arbetslösa elektriker i hyddor ute i skogen , bombdådet mot deras a-kassa är ju bara ogjort.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

Fan att dom där ens får vara a-kassor är för mig en stor gåta, iaf i ett land där vi skall ha en så kallad välfärd och annat.

Hur är det egentligen med dom privata a-kassorna eller inkomstförsäkringar som går att skaffa är dom snabbare på att få ut pengar? Dock lite sent att komma på nu men kan ju vara något att tänka på i framtiden.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

A-kassa-systemet fungerar när det inte är många arbetslösa, när smällen kommer och det blir ekonomisk kris och man varslas. För skydd just i såna lägen. Fungerar inte A-Kassan.

Säg att det måste vara en 22 pers som betalar A-kassa för att täcka en person som ska gå på A-kassa. Så hamnar 3-4 pers av dem som betalar avgift till dem som behöver gå på a-kassan för dem blivit av med jobbet... Det går inte så istället skiter A-Kassorna att betala i tid och väntar tills dem har råd..

jag säger Nej till A-Kassa, skiten fungerar endå inte för alla.

Permalänk

För mig tog det 13v innan jag fick mina pengar från Akassan, från början var det 5-6v väntetid. Så dom 4-5v ska du ta med en nypa salt.
Finns tyvärr inget man kan göra . dom är slöa jävlar

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Hanna har väntat 11 veckor på a-kassa

http://playrapport.se/#/video/1716732

Oj vad stolt man blir som svensk....

Permalänk
Medlem

Jag väntade i ca 13 v för att få ett negativt besked på att överhuvudtaget få ut någon ersättning.
Så går det tydligen.. Jag har jobbat heltid i 5år och betalat dyra pengar heeeeela tiden till a-kassan. Men när man behöver den så får man inte en krona..

Tur man hade sparade pengar så man klarade sig iallafall.
Som tur var så hittade jag ett jobb ganska direkt efter detta beslutet. Så nu funderar jag på att gå ur a-kassan och sätta undan 700kr extra varje månad på ett sparkonto. På så sätt har man fixat sig en egen a-kassa..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag väntade i ca 13 v för att få ett negativt besked på att överhuvudtaget få ut någon ersättning.
Så går det tydligen.. Jag har jobbat heltid i 5år och betalat dyra pengar heeeeela tiden till a-kassan. Men när man behöver den så får man inte en krona..

Tur man hade sparade pengar så man klarade sig iallafall.
Som tur var så hittade jag ett jobb ganska direkt efter detta beslutet. Så nu funderar jag på att gå ur a-kassan och sätta undan 700kr extra varje månad på ett sparkonto. På så sätt har man fixat sig en egen a-kassa..

Errhmm.. vad fan hade de för motivation till det beslutet. Du lär ju uppfylla alla krav och lite därtill efter 5 års heltids arbete.

Permalänk
Medlem

Som sagt, gnäll inte.
Jag ska nog få beslut inom en vecka, det verkar som om mitt ärende är längst fram nu.
Har inte helt 100% koll längre, men 35-37 veckor har det tagit..

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
Som sagt, gnäll inte.
Jag ska nog få beslut inom en vecka, det verkar som om mitt ärende är längst fram nu.
Har inte helt 100% koll längre, men 35-37 veckor har det tagit..

Jag tycker dock man har all rätt i världen att gnälla när det gäller något man betalat för men som sedan inte visar sig fungera i närheten av så bra som dom lovar och påstår.

Speciellt då det gäller en sådan sak som detta där det handlar om att kunna försörja sig själv och även i mitt fall min familj, visserligen kan man väl gå till socialen vilket jag redan pratat med och dom kan inte göra något förens efter att beslutet från a-kassan tagits enligt dom.

Jag tycker det är sorgligt att detta skall vara ett sådant stort problem för ett land som Sverige som alltid skall vara så duktigt och kunna ta hand om sina medborgare. Att det sedan ofta måste gå väldigt långt innan man får hjälpen är dock väldigt underligt för mig att förstå, kanske har jag missat något.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viper@god
Jag tycker dock man har all rätt i världen att gnälla när det gäller något man betalat för men som sedan inte visar sig fungera i närheten av så bra som dom lovar och påstår.

Speciellt då det gäller en sådan sak som detta där det handlar om att kunna försörja sig själv och även i mitt fall min familj, visserligen kan man väl gå till socialen vilket jag redan pratat med och dom kan inte göra något förens efter att beslutet från a-kassan tagits enligt dom.

Jag tycker det är sorgligt att detta skall vara ett sådant stort problem för ett land som Sverige som alltid skall vara så duktigt och kunna ta hand om sina medborgare. Att det sedan ofta måste gå väldigt långt innan man får hjälpen är dock väldigt underligt för mig att förstå, kanske har jag missat något.

Mvh,
Viper@God

Vad förväntar du dig med ett system där få underhåller många? De förhalar ju säkert för de inte har tillräckligt med pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Jag väntade i ca 13 v för att få ett negativt besked på att överhuvudtaget få ut någon ersättning.
Så går det tydligen.. Jag har jobbat heltid i 5år och betalat dyra pengar heeeeela tiden till a-kassan. Men när man behöver den så får man inte en krona..

Tur man hade sparade pengar så man klarade sig iallafall.
Som tur var så hittade jag ett jobb ganska direkt efter detta beslutet. Så nu funderar jag på att gå ur a-kassan och sätta undan 700kr extra varje månad på ett sparkonto. På så sätt har man fixat sig en egen a-kassa..

men vafan ? vad gav dom för anledning.. jobba 5 år och man får inte en spänn ?? snacka om att sparka på dom svaga idag