HP DV6-1341eo vägrar starta med två externa diskar

Permalänk

HP DV6-1341eo vägrar starta med två externa diskar

Fick min nya HP 1341 igår och har ett jävligt irriterande problem. Den kommer bara fram till skärmen Windows startar och stannar där när man försöker få igång datorn med två inkopplade externa hårddiskar inkopplade. Men den funkar kanon när man bara kör med en extern inkopplad. Nån som vet vad det kan vara för fel, eller ska inte en laptop kunna köras med två externa diskar?

Permalänk

fungerar maskinen med båda diskarna efter att du startat maskinen?

Kikat i BIOS & ställt in boot order/seq?

se till att USB ligger efter hårdisken.

Det kan vara så att om båda ligger på USB vid start så tilldelas ingen av dem enhets betekning på diskarna (kvalificerad gissning),

eftersom vid start så checkar den om det finns ett OS på en av diskarna & går vidare i bootordningen & ser om det finns något där.

boot order.

ex
HDD
DVD
USB
osv
(kör med ovan nämda iom OS läses in först)

eller
DVD
HDD
USB
osv

Permalänk

Tackar, ska kika! Ja det fungerar när man kopplar in båda i windows efter att datorn har startat upp.

Sen är det en grej till, när jag ska köra 720 eller 1080 upplösning på tvn, så blir det bara en jätteliten bild på tvn när jag kör 1920X1080, kör med en samsung och på min förra så funkade det när jag satte den på skanna på picture size knappen. Har letat överallt i ATI Contol Center men jag får inte till det, nån som vet nåt?

Permalänk

Såhär såg det ut i min boot order

Notebook Hard Drive
Internal CD/DVD Rom Drive
! USB Floppy
USB CD/DVD ROM Drive
USB Diskette on Key/USB Hard Disk
! Network adapter

Permalänk

Googlade lite (Blev Nyfiken På Problemet )

Hittade en sak på ett annat forum om liknande problem som du.

Han gjorde först BIOS boot order, sedan
i BIOS så leta upp USB Legacy support nånting, kolla att det är "enabled"
så var saken klar.

Hoppas det ordnar sig.

Grafik kortet ATI så får någon annan fylla i, kör dessvärre inte med ATIs kort :/

Permalänk

Tackar, ska prova!

Men det här med att man inte får full bild på tvn med 720 och 1080 är ju rätt skumt. Har tankat nya CCC till win7 X64. Har ett mobility radeon 4600 men man kan typ bara basic inställningar i senaste CCC, fattar ingenting

Permalänk

ps tips.

Skapa en ny tråd om ATI kortet snabbare respons

Permalänk

Ang. problemen med att få till 1080p via HDMI så har jag samma problem som dig. Jag har inte lyckats få till 1080p via HDMI, via VGA så fungerar det dock som det ska.

Jag har en HP 1240 så det är mer eller mindre exakt samma dator, tv'n det gäller i mitt fall är en samsung 40".

Permalänk

Jag har fortfarande kvar problemet att jag inte kan starta datorn med två externa inkopplade. Men jag har lyckats få fullskärm på tvn med 720 nu men inte med 1080.

Permalänk

720p får jag också till med hjälp av lite zoom tv'ns menyer. Det ser dock inte så bra ut, jag kör alltid 1360x768 då ser det bra ut.

Vill du absolut köra 1080p så prova via vga, det funkar för mig iaf(och ser mkt bra ut). Har du provat på olika portar på tv'n? Det kan göra viss skillnad vilken HDMI port du kör på.

Du kanske borde höra efter på nåt tv forum om detta eftersom det sannolikt har med tv'n att göra och inte datorn.

Permalänk
Medlem

I samsungs tv´s gå in där du väljer 4:, 16:9 m.m. och där väljer du "scan" fick grymt mycket bättre bild och korrekt format när jag valde det. Har inte varit inne i CCC och ändrat.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

paltkoma: Jo det där funkade på min förra dator och när jag körde dvi-hdmi men jag får inte till det med hdmi-hdmi. Bra irriterande är det

Permalänk

Duckdown82, vad har du för tv? Exakt modell beteckning osv.

Min är en Samsung LE40A559.

Permalänk

Det är en Samsung LE40M86, HDMIn från datorn har jag kopplat in i HDMI 1 i tvn och xboxen till HDMI 2

Permalänk

På min är HDMI 2 porten som man ska köra PC på, det står bak på tv'n. Men eftersom vi inte har samma tv modell så kan det ju variera.

En annan sak jag läste på ett annat forum var att det kan hjälpa att gå in i menyn på tv'n sen går du in på ingångar och ändrar till PC på aktuell HDMI port.

Permalänk

Nu har CCC försvunnit för mig, fråga mig inte varför. Och jag kan ta mig fan inte installera om det, har avinstallerat allt som har ATI att göra och tankat hem den senaste catalyst suiten från atis hemsida men CCC finns inte med där, snart ger jag upp. Nån som har nåt tips om hur man kan installera den igen?

Permalänk

Japp, kolla hp's hemsida där finns drivrutinerna du behöver.

Går ej att ladda ner drivare till mobila kort direkt från ATI såvitt jag vet.

Direkt länk

Välj sedan vilket operativsystem du har och sedan är det bara att ladda ner.

Om du vill ha ut lite mera prestanda i spel så använd mobilitymodder för att modda vanliga catalyst så det funkar på mobila kort. På så sätt kan du köra senaste drivare. Det gav mig en märkbart högre prestanda i vissa spel. Det är hur enkelt som helst.

http://www.hardwareheaven.com/modtool.php

Permalänk

thereal_twisted: Jag provade det med igår att tanka Bildskärmsdrivrutin för ATI Mobility Radeon 10-2009 8.632.0.0 A - 109.79M på HPs hemsida igår. Men CCC installerades aldrig.

Ska man installera Grafikdrivrutin för Mobile Intel 4 Series Express Chipset-familjen som finns på sidan också, har inte så stor koll på vad det är.

Det där mobility modder verkar ju sjyst, men ska CCC vara installerat innan man installerar det? heh

Permalänk

Det var ju lite konstigt, nej såvitt jag vet behöver du inte intel drivrutinen.

Se till att avinstallera dom tidigare drivrutinerna ordentligt, det låter som du har installerat drivrutiner för vanliga 4650. Det kan va dom som ligger kvar och spökar.

Funkar inte det så finns det ett program som heter driver cleaner som ska kunna rensa bort alla rester av gamla drivrutiner.

Det finns en steg för steg guide på http://www.hardwareheaven.com/modtool.php Guiden finns en liten bit ner på sidan, precis under download länken.

Permalänk

Jag har avinstallerat ATI catalyst manager eller vad den heter i lägg till ta bort program och sen rensat C:ATI mapparna. Sen när jag skulle installera den där som fanns på HPs hemsida så gick jag in och tog avinstallera drivrutin och installerade sen Bildskärmsdrivrutin för ATI Mobility Radeon 10-2009 8.632.0.0 A - 109.79M.

Finns det nåt bättre sätt att ta bort allt gammalt skit med, nåt program eller så?

Permalänk

Japp

http://www.revouninstaller.com/

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=745
(rensar bort rester av gamla drivrutiner)

Du installerade HP's drivrutin på vanligt vis va? Bara köra filen och installera allt genom installationsprogrammet. Uppfattade det du skrev som att du gjorde det genom att köra "uppdatera drivrutin" genom enhetshanteraren eller nåt sånt. Vet inte om jag fattade rätt..

Permalänk

Jag installerade HPs drivrutin efter att jag hade avinstallerat drivrutinen i enhetshanteraren.

Men jag kör Revo och sen driver sweeper och provar att installera HPs drivrutiner. Driver Sweeper, ska man köra det i felsäkert läge?

Permalänk

Japp det stämmer bra, driver sweeper ska du köra i felsäkert läge

Permalänk

Se om jag har uppfattat det rätt, avinstallera ATI catalyst manager med revo, starta om datorn i felsäkert läge och köra driver sweeper. Sen installera HP drivisarna precis efter att ha kört driver sweeper i felsäkert läge. För när man startar om datorn så letar den ju automatiskt efter nya drivrutiner och installerar dom

Permalänk

Det är osäker på hur det är med att installera drivrutinerna i felsäkert läge.

Stäng av internet så den inte kan hämta några ati drivrutiner om den nu gör det. Om den installerar några generic vga drivrutiner som finns i windows ska inte göra nåt, tror jag.

Du får prova dig fram, det är ju inget större jobb med det. Hoppas det går bra

Permalänk

Tackar! Nu har jag CCC igen

Men den skapade ingen C:/ATI mapp som den har gjort förut, hur ska man då göra med det här när man ska installera mobilitymodder?

Run the downloaded driver, let it extract into c:/ATI/SUPPORT - but cancel the installation once the driver is extracted.

Permalänk

Den vanliga installern från ati's hemsida skapar en sån mapp.

Du bara startar installationen och när installationsprogrammet har packat upp filerna så trycker du cancel helt enkelt. Sen är det bara köra mob. modder och sen kör du setup filen i ATI katalogen

Det gav mig märkbart högre prestanda i många spel, trodde inte det skulle göra så stor skillnad så jag satt och körde på hp's drivare rätt länge. Skulle bytt direkt om jag visste att det skulle göra såpass skillnad.