Kan det vara värmeproblem?

Permalänk
Medlem

Kan det vara värmeproblem?

Hej.
Sitter och kör Dragon age origin på mitt passivt kylda 5750.
Allt funkar fint. Inga hack även med fetaste inställningarna.
Men så för några dagar sen så hände någon mycket märkligt. Bilden blir svart och ljudet fortätter. Efter ~15s så dör ljudet och även datorn. Ingea tanjenter fungerar...

Vad är det som händer? Jag får känslan av att det har något med grafikkortet att götra när bilden dör sådaä, men uppenbarligen så klara mitt grafik kort av spelet utan att hacka. Kan det vara så att det kyls dåligt? Jag var nämligen mycket noga med att skaffa en pssivt kylt så jag köpte 5750 precis när det kom ut på det viset. Kan det vara så knäppt att kretsarna klarar av beräkningarna men att det överhettar? Jag har försökt hålla koll på tempen men det är inte uppe i mer än ~80C.

Vad tror ni? Vad göra?

Permalänk

Min gör precis exakt likadant

plus att mitt grafik kort aldrig stiger över 65c

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Jag provade precis att ställa ner inställningarna på spelet en hel del, men problemet kvarstår.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Permalänk

Har också problem med just Dragon Age. Problemet uppstår bara några minuter in i spelet för mej.

Har jag ljudet på i fullskärmsläge så fryser bilden, men ljudet fortsätter ett tag. Håller jag då in ctrl alt del eller esc så kan ja rädda datorn från att frysa ihop men de är inte alltid det går - då är det bara att starta om. I fönsterläge så är problemen liknande, men då ja trycker på ctrl alt del så blir skärmen svart en sekund och sen flyter spelet vidare och så ser ja nere i systray att Catalyst 9.12 drivrutiner slutade funka men att systemet återställde dem. Kör med Catalyst 9.10 nu och det fryser ändå ihop i fullskärms läge (har inte testat köra i fönsterläge).

Kör jag med ljudet avstängt (ändrar SoundDisabled=0 till SoundDisabled=1 i DragonAge.ini) så blir skärmen svart och slår tillslut av, och jag måste starta om.

Har prövat ställa in så att färre kärnor används när jag spelar. Har prövat klocka ned CPUn och GPUn, har även prövat klocka upp dem, samma problem. Har avinstallerat Realteks ljuddrivrutiner och kör med några Windows installerar, ingen skillnad. Har installerat om spelet tre ggr.

Det intressanta är att spelet funkade före jag bytte moderkort och formaterade datorn. Anledningen till bytet var att jag köpte en ny processor, AMD Phenom II 955BE, och det dåvarande moderkortet, MSI K9A2 CF, var jag tvungen att flasha. Det resulterade i att systemet blev ostabilt och då köpte jag ett nytt moderkort, ASUS M4A79.

Tänkte att om alla med liknande problem kunde lägga upp sina riggar så utförligt som möjligt kanske de går att lista ut något samband?

ASUS M4A79 (Realtek ljudkort)
AMD Phenom II 955BE
Kingston DDR2 HyperX PC8500 4GB
Sapphire Radeon HD 4830 512MB GDDR3

Har inget överklockat just nu. Om nån kommer på något annat som ja ska lägga till så skriv.

MVH

EDIT: Ska tillägga att datorn inte bli speciellt varm heller de få ggr ja lyckas spela längre än 20 minuter. CPUn blir som varmast 48 grader och GPUn blir 52 grader (mätt oklockat med Speedfan och GPUz).

Permalänk
Medlem

jag fick sänka min överklockning på graffen pga dragon age, dock bara med 5 mhz på gpuerna, om det vart stressat eller varmt vet jag inte men funkar bättre nu. spelet är väldigt krävande och använder upp till 90% på alla kärnor på min quad på 3.4 ghz, är datorn inte stabil i detta spel så crashar det!

Permalänk
Medlem

Här är min sammansättning:

AMD Phenom II x 4 965 3,4Ghz
Asus M4785TD-V EVO (Realtek)
Corsair 4GB DDR3
Power Color HD5750
W7 64-bit

Permalänk

Jag kör också W7 x64. Att det skulle bero på prestanda tvivlar jag på då jag körde med sämre grafikkort och sämre processor före, samt har jag prövat att båda underklocka och överklocka. Ska tillägga att ja inte överklockar spec våldsamt heller. Har f ö inga problem med något annat spel.

Har sökt på google, och det verkar vara ett problem som uppstår för vissa. EA och BioWare kan inte förklara problemet, vet inte om de försöker lösa det heller. Kan ju vara något strul med Catalyst, har läst något om att HDMI drivrutinerna inte funkar riktigt som de ska. Får se när nästa släpps om det hjälper.

EDIT: Har även problem i windows med Catalyst, trodde det berodde på Catalyst 9.12, men samma uppstår med 9.10.

Får upp något i stil med the display driver has stopped working and has recovered i systray.

Sökte på google, och fann detta:
http://www.tomshardware.co.uk/forum/261860-15-display-driver-...

Som jag fattar det så har de flesta med problemet ett ASUS moderkort och Windows 7 x64. Ska pröva ladda hem nya drivrutiner till chipset. Kommer dock ta en jävla evighet på min uppkoppling så ja får se när jag ids ladda hem det.
Återkommer med resultat.

EDIT igen: Exakt så här står det när DA:O kraschar och även ibland i Windows. "Display driver ati radeon family stopped responding and has successfully recovered".

Permalänk

Uppdatera chipset hjälpte inte spelet iaf. Får samma felmeddelande om jag kommer ur det. Dock för tidigt att säga om det hjälpte mot problemen i Windows.

Permalänk

Jag har EXAKT samma problematik som du, och har sökt hjälp här utan resultat. Min rigg är dock en smula annorlunda.

Asus quadcore 2.66
Maximus 2 formula moderkort
2gb ram
gigabyte gf 9600GT
Cooler master 620W atx 12 v någonting strömkälla.
Win XP

Liren som det kraschat på är EQ2 och WAR (warhammer online) och vad som händer har du beskrivit perfekt. Äldre lir emd mindre "krav" klarar sig bättre, eller klarar sig helt. Har inte provat så många.

Med mitt gamla gf 7800gt är det inga problem. Nu håller min polare på att försöka hitta kvitto på kortet och se om jag kan få ett nytt, annars blird et ett radeon 5750 eller dylikt. Besviken som fan.

Permalänk
Medlem

Jag ska prova att överclocka idag också för att se om jag får det att funka.

Vet inte om 5750 är bästa valet om vill bli av med problemen, Rott... Det är precis det kortet som jag kör med.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fas723
Jag ska prova att överclocka idag också för att se om jag får det att funka.

Om nåt, så borde underklocka hjälpa snarare än att överklocka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Om nåt, så borde underklocka hjälpa snarare än att överklocka.

Jo, överclockning funkade inte... varför tror du på underclockning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fas723
Jo, överclockning funkade inte... varför tror du på underclockning?

lol, har du verkligen följt den här tråden?

Edit: du kanske inte vet vad underklockning är?

Permalänk
Medlem

Drog ner frekvensen med 5Hz. Funkade bättre men spelat gav upp efter ~10min (ändå en 300% förbättring).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
lol, har du verkligen följt den här tråden?

Edit: du kanske inte vet vad underklockning är?

Du verkar ju dum i huvudet? Jag ska inte slösa mer tid på dig. Om du inte kan visa mig vart i tråder beviste för att underclockning fungerar är någonstans.

Permalänk

Kanske inte spelar någon roll med värmen då. Men jag vill ändå tillägga att min fläkt susar på lite försiktigt under användandet, men när kraschen kommer så drar den på utav bara h***ete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fas723
Du verkar ju dum i huvudet? Jag ska inte slösa mer tid på dig. Om du inte kan visa mig vart i tråder beviste för att underclockning fungerar är någonstans.

Okey tack för den!
Passivt kylt graffe är verkligen ingen bra ide för spel, det blir varmt, till&med kort med fläktar ligger på gränsen i detta spel. Därför förslaget på underklockning vilket reducerar värmeeffekten samt ökar stabiliteten om kortet går för hårt.

Att du ens testade överklockning på ett sådant kort som du redan har problem med förvånar mig, så därför har underklockning en chans att fungera eftersom det ger precis motsatta effekten till överklockning... Innan man överklockar något bör man veta vad det innebär, då bör man också förstå underklockning och dess effekter.

Slösa ingen mer tid på mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper

Slösa ingen mer tid på mig!

Sorry...det var fler grejer som var en besvikelse igår. Det skulle inte ha gått ut över dig. Jag ska läsa ditt förra inlägg på ett mer positivt sätt.

Jo, jag är medveten om underclockning och överclockningens effekter, men eftersom jag inte har ett värmeproblem (efter många dagars undersökning) så verkade underclockning rätt meningslöst. Vilket det också visade sig vara. Problemet kvarstår.

Permalänk

Jag har problem med ett 9600gt OC kort på nästan alla Steam spel som CSS etc Exakt samma problem med att datorn bara blir svart o ljudet hakar upp sig. jag har sökt länge efter någe botemedel. Alla inställningar jag kunnat gjort Mjukvarumesigt har inte hjälpt. men en kompis hittade en tråd med en kille med exakt samma problem. han löste det genom att Flasha sitt grafik kort. tydligen har mitt problem någe med Shader är för hög eller någe sådant. och på 9600 är det en sjukdom. Så jag ska prova göra samma Flashning som denna killen gjort. dock ska jag och en kompis göra det tillsammans då det är första gången för mig kan va bra 2 läser hur man gör och kontrollerar alla moment

Permalänk
Avstängd

sker det bara med dragon age?
i sådana fall är det konstigt men troligen någon konflikt som uppstår.

nyaste bios på moderkort och senaste drivrutiner.
lägg en extra fläkt på NB/GPU som kyler extra, om någon komponent blir för varm, så kan man testa med detta.
VRM brukar ibland ha dålig kontakt med kylningen på grafikkorten vilket ibland kan ställa till det.
VRM kan bli riktigt heta.

VPU recover beror på instabilitet.
Antingen beroende på överklockning eller kombination med värme som höjer temp på en annan del av datorn tex NB.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Jag Flasha mitt grafikkort idag och ställde ner Shader från 1700 till 1625 och nu funkar mitt kort klockrent igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Jag Flasha mitt grafikkort idag och ställde ner Shader från 1700 till 1625 och nu funkar mitt kort klockrent igen.

Omfg.....Länk till instruktioner, please!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rottweilexpress
Omfg.....Länk till instruktioner, please!

Den här använde jag:

http://www.techsweden.org/artikel/zBsh-guide-flash-nvidia-och...

En fråga: Det verkade som om det Bios jag la in var samma som jag redan hade. Jag tog det här ifrån:

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...

Vet ni något bättre ställe? Med nyare varianter? Kan man använda ett Bios för någon annan tillverkare (samma chip) utan problem? Jag har PowerColor och det finns inget nyare än det jag redan hade.

Permalänk

Jag har fått problem med spelet risen nu också, det yttrar sej likadant. Fryser bara en kort stund in i spelet, och då har jag än en gång avinstallerat drivrutinerna och installerat om dem. Har prövat Catalyst 9.9, 9.10 och 9.12 nu. Använde CCleaner och Driver Sweeper före senaste ominstallationen av dem också, i felsäkert läge.

Har också fått uppleva att skärmen bara svartnar medans resten av systemet fortsätter att köra. Efter ett tag så börjar skärmen skifta mellan analogt och digitalt läge. Håller mitt grafikkort på att rasa, eller rentav moderkortet?

EDIT: Ska tillägga att både DA:O och risen fungerade före jag bytte moderkort. Sedan så fungerade risen i en timme lite drygt och grafikkortet blev bara 40 celsius och processorn blev 44 celsius.

Permalänk

Ok, ska kolla in det imorgon. Tackar. En fråga till, det finns 4 olika biosar till mitt kort, det som tydligen skiljer är Core/mem värden. hur vet man vad man har eller vad man ska ladda ner och flasha med?

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...

Permalänk

Flashat Grafikkorts bios.

Vi laddade ner Nvflash.v5.72 och la det på en bootfloppy och bootade.
skrev in nvflash -b backup.rom

Sedan öppnade vi backup.rom med NiBitor. v5.4 och ändrade shader
från 1700 till 1625. sedan sparade vi den. dålig fantasi som vi har
sparade vi den som abc.rom

Sedan la vi den på disketten, och bootade igen, skrev in
nvflash -5 Men det gick inte då han klagade på olika veritioner vilket det omöjligt kunde vara då vi ändrade på filen vi drog ner som backup så vi tvingade installationen genom att skriva nvflash -4 -5 -6 -a -y abc.rom
så startade datorn om, och det funkade perfekt.

Det mesta finns på denna sidan
http://www.mvktech.net/

Det var lite rörigt att hitta allt på sidan men det funkar bra

Hoppas detta hjälper någe. (tänk på att allt sker på egen risk blir någe fel eller att du avbryter installationen blir kortet helt svart ska gå att bota upp och lägga in Orginal igen så se till att göra en riktig backupp!)

9600GT serien är Buggig som fan i de flesta fall är detta lösningen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fas723
Den här använde jag:

http://www.techsweden.org/artikel/zBsh-guide-flash-nvidia-och...

En fråga: Det verkade som om det Bios jag la in var samma som jag redan hade. Jag tog det här ifrån:

http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?page=1&architect...

Vet ni något bättre ställe? Med nyare varianter? Kan man använda ett Bios för någon annan tillverkare (samma chip) utan problem? Jag har PowerColor och det finns inget nyare än det jag redan hade.

du kan gå in och ändra värdena själv med NiBitor, På din egen bios verition som du gör en backup på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bil_experten
Flashat Grafikkorts bios.

Vi laddade ner Nvflash.v5.72 och la det på en bootfloppy och bootade.
skrev in nvflash -b backup.rom

Sedan öppnade vi backup.rom med NiBitor. v5.4 och ändrade shader
från 1700 till 1625. sedan sparade vi den. dålig fantasi som vi har
sparade vi den som abc.rom

Sedan la vi den på disketten, och bootade igen, skrev in
nvflash -5 Men det gick inte då han klagade på olika veritioner vilket det omöjligt kunde vara då vi ändrade på filen vi drog ner som backup så vi tvingade installationen genom att skriva nvflash -4 -5 -6 -a -y abc.rom
så startade datorn om, och det funkade perfekt.

Det mesta finns på denna sidan
http://www.mvktech.net/

Det var lite rörigt att hitta allt på sidan men det funkar bra

Hoppas detta hjälper någe. (tänk på att allt sker på egen risk blir någe fel eller att du avbryter installationen blir kortet helt svart ska gå att bota upp och lägga in Orginal igen så se till att göra en riktig backupp!)

9600GT serien är Buggig som fan i de flesta fall är detta lösningen.

Låter nice, livsfarligt men nice. Vilken bios version valde du? Och hur kollade du vilken core och mem hastighet du har, eller vad det nu är... =/

Permalänk

Jag körde en backup, kopierade filen och använde den jag tog då är allt redan inställt. Så jag kan bara ändra vad jag vill med NiBitor och sedan flasha in den filen igen och vad jag hört var det Shader som är problemet med 9600GT serien. Så vi sänkte den från 1700 till 1625 rekomonderades. Jag spela hela kvällen igår utan problem. så det funka garanterat för mig

Permalänk

Re: Kan det vara värmeproblem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fas723
Hej.
Sitter och kör Dragon age origin på mitt passivt kylda 5750.
Allt funkar fint. Inga hack även med fetaste inställningarna.
Men så för några dagar sen så hände någon mycket märkligt. Bilden blir svart och ljudet fortätter. Efter ~15s så dör ljudet och även datorn. Ingea tanjenter fungerar...

Vad är det som händer? Jag får känslan av att det har något med grafikkortet att götra när bilden dör sådaä, men uppenbarligen så klara mitt grafik kort av spelet utan att hacka. Kan det vara så att det kyls dåligt? Jag var nämligen mycket noga med att skaffa en pssivt kylt så jag köpte 5750 precis när det kom ut på det viset. Kan det vara så knäppt att kretsarna klarar av beräkningarna men att det överhettar? Jag har försökt hålla koll på tempen men det är inte uppe i mer än ~80C.

Vad tror ni? Vad göra?

Jag har samma problem.

Har köpt ett nytt ATI HD 5750 men efter en stund så krashar datorn på samma sätt som du beskrev.

Att flasha, löser det verkligen problemet? Eller är det bara ett sätt att kringgå det?

Har uppgraderat till Windows 7.
Någonting med det att göra?

Specs:
Graphics card: ATI Radeon HD 5750
MB chipset: nForce 720a
Processor: AMD phenom 9550 quad-core
PSU: Corsair TX 650W