Permalänk
Medlem

Krash - Ränder på skärmen

Ibland när jag spelar tyngre spel händer det att datorn kraschar. Det som då händer är att när jag spelar tex COD 6 är att man spelar som vanligt, helt plötsligt blir det små ränder lodrätt på skärmen, och ljudet börjar hacka för att sedan tillslut försvinna. Ränderna är alltid i två färger, ganska lika de färger som visades innan det hängde sig.

Ex: Kör crysis och är i en djungel med massa gröna växter. Felet uppstår med gröna ränder i två olika nyanser lodrätt. Efter det funkar ingenting, Ctrl+Alt+Del, Alt+F4, inget. Man måste starta om datorn på knappen.

Jag har haft det här felet väldigt länge nu, upptäckte det första gången jag spelade Crysis när datorn var ny. Men då hände det väldigt sällan. Nu den senaste tiden har det börjat hända mer frekvent, det beror nog på att jag har börjat spela mer krävande spel som COD 6, körde mest source-baserade spel innan som TF2 och L4D, och då händer det aldrig. Igår köpte jag Mass Effect (ettan) och det går det knappt att spela 15 minuter utan att det kraschar.

Min dator ser ni i signaturen, temps är:

Processor: 40-42 idle, 51-52 load
Grafikkort: 42-44 idle, runt 60-62 load

Så vad tror ni det är för fel? Det är väl antagligen hårdvarufel eftersom det förekommer i så många olika spel.

Kör alla spel i 1920x1200

Edit: Jag brukar dra upp grafikkortsfläkten till 95% när jag drar igång COD. Vet inte om det hjälper men det känns som om det iaf tar längre tid innan kraschen kommer. Dock med Mass Effect blir det ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Antagligen detta:

http://www.tomshardware.com/news/ATI-Radeon-Gray-Screen-Crash...

och

http://www.tomshardware.com/news/ATI-Grey-Screen-Fix-5870,954...

Men kör lite andra tester i alla fall, kan ju vara nåt annat. kör memtest tex, kanske testa att byta nätagg? om du har överklockat minnen så dra ner dom till stock values ect~

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag har inte överklockat något alls i min dator. Tror inte ens minnerna går i max hastighet, enligt bios och cpu-z går de i 1333, men produktbeskrivningen var 1600+.

Läste det där, kanske kan vara felet, men verkade som om det gällde huvudsakligen 5800 och 5700, och bara några fåtal som hade problemet med 4800. Iofs så var ett av märkena som man hade stött på det här problemet med XFX.

Funderade på att köra memtest tidigare, hur gör man? Vad jag har förstått så ändrar man boot primary till cd-spelaren, startar om datorn med skivan i och sen låter den stå i x antal timmar och arbeta. Hur lång tid tar det?

Byta nätagg har jag nog inte möjlighet att göra, men jag har ju Corsair 650W borde inte det räcka?

Permalänk
Medlem

Precis. Memtest kan hålla på hur länge som helst. låt den köra ett par pass, 1 pass tar ca 20min så att låta den hålla på över natten är ju enklast. Och jo nätagget räcker gott och väl, samt corsair är ett bra märke men man vet ju aldrig, men antagligen så är det inte det som är problemet.

Visa signatur

Gigabyte Z390 AORUS MASTER | i7 9700K | Corsair 32GB | EVGA GTX 1080 8GB ACX 3.0 FTW | Windows 10

Permalänk
Medlem

Okej, nu har jag kört memtest hela natten, blev runt 8 timmar totalt och 8 pass. 0 errors.

Notera att jag körde med båda minnena i under testet, har läst på vissa sidor att man ska köra dem separat, en åt gången. Men man borde väl ändå man kunna utesluta minnena?

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN! någon som har samma problem som mig

Har du testat BF: bad company 2 betan? jag får detta problemet redan i main menyn i det spelet.

Jag har bytt minnen utan någon framgång så jag antar att det antingen är grafikkortet eller moderkortet.

Jag har till och med lämnat in min dator till Inet.se för att en tekniker där skulle kolla på det men dom hittade inget.

Visa signatur

| Asus TUF Gaming X570-Plus| Ryzen 5 3600X 4,4Ghz | 16Gb Corsair | Asus RTX 2070 ROG OC | Kingston SSD | Corsair CX550W | Phanteks Eclipse P400S |

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte säga något om bad company 2 betan, jag har inte den, skulle nog antagligen få ett liknande fel då det antagligen kommer vara ganska krävande.

Själv har jag ingen aning om vad det är för fel, ska höra med inet vad de tror.

Permalänk
Medlem

Ställ ned klockningen på grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Okej, och hur gör jag det?

I CCC så kan jag inte vrida ner klocken, bara upp. Något tredjepartsprogram då eller?

Permalänk
Medlem

Har nyligen byggt ihop en burk åt en klasskamrat, som stöter på detta problem ständigt. Självklart köpte vi ett Sapphire HD5750 Vapor-X och efter att ha läst båda Tomshardware trådarna så kan man vara ganska säker på att det är ATI som står för problemen. Har kört stresstest på både CPU och GPU men inte på minnena.

Han har inte testat spela något än, men en XviD film håller igång mellan 5-15 min, i de flesta fallen i Media Player Classic innan den gråa skärmen dyker upp. VLC Player brukar hålla sig mellan 15-30 min konstigt nog. Catalyst som gillar vissa codecs mer än andra?

Blir intressant att se ifall ATIs nya fix kommer lösa problemet.

Visa signatur

PC (hemma): i5-3570k | GTX 560ti | 16gb Corsair Vengeance 1666mhz | ASUS P8Z77-V LE | Corsair Neutron 128gb SSD + 2 TB WD | Corsair TX-550M | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design R4 | HP w2207 22" | Qpad MK-50 | Steelseries Sensei Macbook Air 13": i5 1,7 ghz | Intel HD 3000 | 4gb | 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Aa hoppas verkligen de fixar det.

Men för honom, händer det även i idle och filmtittande? Fan vad jobbigt, knappt kunna använda nya datorn.

Fick även ett pm om en annan som hade samma problem, verkar vara relativt vanligt.

Permalänk
Medlem

Tog lite bilder på hur det ser ut när själva krashen sker. Dessa bilder är ifrån Borderlands, som krashade när större delen av skärmen var täckt av berg.

Postar länkar istället för att förstöra tråden med för stora bilder:

Överblick

Närbild

Sen en som jag tog efter memtest, om någon kan bekräfta att det inte är några fel på mina minnen, har aldrig kört det tidigare men det är som det ska?

Memtest

Permalänk

Memtest ser helt rätt ut.

Felet är väl som det ser ut grafikkortet? Har du senaste drivrutinerna? Annars låter det ju lite som grafikkortet är defekt...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Nej jag har inte de senaste drivrutinerna, men jag har provat med väldigt många olika versioner där jag har haft detta felet på alla. Just nu har jag 9.11, men kommer att uppdatera när hotfixen som ati lovar kommer ut.

Såg på Youtube en som hade samma problem, för er som inte vet hur det ser ut:
Krash (Krashen kommer inte förräns efter 3:00)

Permalänk
Medlem

flasha bios på graffet.
hade exakt samma problem när jag hade ett 4850 xXx.

Visa signatur

i5 - 4gb xms3 @ 1600MHz - 500gb wd hdd - 260gtx sli - antec twelve hundred - 750W corsair TX. W7 ultimate 64bit

& allt visas i en CRT från 1999;) 19" 100Hz

Permalänk
Medlem

Tror nog jag ska avvakta lite, se om AMD släpper någon hotfix.

Vill inte flasha bios, har fortfarande garanti kvar som jag inte vill bli av med.

Men tack ändå för alla svar!

Permalänk
Medlem

Nu har datorn varit inne hos Inet (Jag vet, det tog tid, men men) och de ringde just och sa att de inte hade hittat något fel, de skulle skicka tillbaka datorn. Han visste då inte vad det kunde vara, gissade på att det var kringutrustningen det var fel på, eller möjligtvis ostabil el. Elen skulle tydligare vara ostabilare i villor, som jag bor i.

Någon som har någon idé på vad man kan göra då?

Han på Inet sa bara att jag skulle testa den med allt jag kommer på, använda datorn på olika ställen i huset, olika kringutrustning, vad tror ni?