Permalänk
Medlem

Kylpasta på CPU-pinnarna

Hej!

Köpte en 965BE begagnad och killen som har haft den har använt kylpasta för 10 processorer istället för 1. Det har tom runnit ner på ett tiotal pinnar efter ena kanten. Har försökt få bort allt men det finns fortfarande kvar lite på pinnarna och kanterna på ovansidan.

Är chansen stor att CPU:n ryker av detta? Har ingen aning om vilken pasta det rör sig om.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Det som inte får hända är ju att pastan leder ström mellan de olika pinnarna. Gör den det så blir det kortis. Man börjar ju fundera hur det kan ha fungerat för honom om han har haft pasta mellan alla pinnar.

Permalänk
Medlem

Den enda gång jag läst specifikationerna för kylpasta så ledde denne ström väldigt väldigt dåligt, så jag skulle knappast oroa mig.
Om du oroar dig så borde det väl gå att få bort den sista pastan med aceton (finns på ICA) och en tops?

Men som sagt, jag skulle inte oroa mig

EDIT: ...och om jag nu skulle oroa mig för någonting så är det nog att stiften får dålig kontakt med moderkortet, och inte att de skulle kortsluta varandra.

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jo, den är kanske redan kaputt. Tacka vet jag Payson.

Hur pass försiktig behöver man vara med CPU:n? Kan man försöka "skölja" bort det eller finns risken att vätskan kommer in någonstans där den inte ska vara eller kan avdunsta bort?

Förresten finns det väl inte många kylpastor som leder ström idag, eller?

EDIT: Tops har jag redan provat. Det är ju så jäkla litet avstånd mellan pinnarna så har bara kunnat peta bort pasta och det är omöjligt att få bort allt på det viset.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk

Bara det inte är Arctic Silver 5, den innehåller typ 99% silver vilket leder ström.
Ta aceton på tops och "gnugga", låt den sen stå framme och torka nån timme för att vara 100% säker på att den är torr, sen ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem

Swekat: Vissa kylpastor leder ström, de flesta gör det inte men det går som sagt inte att veta om du inte vet vilken kylpasta som sitter där. Prova att doppa i aceton eller kemiskt ren bensin eller något i den stilen och låt det avdunsta ett tag.

(Jag har personligen använd starksprit för att tvätta bort kylpasta; men det var på ovansidan av processorn och det är ingenting jag rekommenderar).

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att några droppar aceton som ger pastan lite annan konsistens och sedan en jävla massa tryckluft för att kunna blåsa bort skiten.

Ansvarar inte för att det fungerar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Dom slängde processorerna i Trd, aceton osv för efter dom kört dom i Vapochils mm. Bara bada skiten i lösnigsmedel och skura med tandborste. Inte mö som kan ta skada av lite Tröd tex. Dalta med tops och skit... jobbigt.

Jag har droppat hela moderkort i T-röd. Säkert proppar med mins inte.

Permalänk
Medlem

fick kylpasta på min sprillans nya 965 efter en polare lekte med tuben, så tog bara tandborste och aceton och gick loss..

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Tandborste var ju en superidé! Processorn sitter nu på plats och det rullar på fint!

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Hur fan kan man sälja en processor som inte är städad!?

Mycket dålig stil av säljare..

Hoppas de går vägen för dig!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Mjo som sagt jag brukar slänga ner saker i T-rdö i ett glas. har nog blivit ett par processorer med när man fixat gammel skit. Gjorde rent en hel laptop med T-röd en gång exklusive disk då så klart då den vart vattenskadad flera gånger om. Fungerade efter det i alla fall. Fugnerade inte så bra före

Trokade allt i ugnen på 50C då T-röd kan dra till sig vatten.