Microsoft visar upp startmenyn i Windows 8

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar upp startmenyn i Windows 8

Gränssnittet Metro ger nytt utseende till startmenyn i kommande Windows 8. En färsk video avslöjar några av nyheterna i det omgjorda menysystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte jag... Håller nog fast vid Windows 7 ett tag till.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Inte intressant här, inovativt ja, men inget för mig!

Fast SNÄLLA!! Vaaarför kallar ni det "Apps"?! Det skär i öronen på mig!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Tveksam. Jag förstår att de vill få till nåt som ska fungera både till smartphones och fullstora datorer, men känns som att det kan bli pladask i båda ändar. För många kompromisser kanske...

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arginj:

Jag vet inte jag... Håller nog fast vid Windows 7 ett tag till.

Samma här.

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Microsoft borde hålla sig till PROGRAM eller PROGRAMS och fan inte APPS, det är en rejäl efterapning av Apple.

Men helt klart intressant med den sökfunktionen, men jag stannar i min windows7 miljö nåt år till

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Äh, kan vara kul att prova något nytt, folk är så rädda..
Kan ju meddela att man även i Windows 8 har möjligheten att använda det "gamla" skrivbordet/temat från Windows 7.
För er som testade evaluation releasen i tidigt skede kommer säkert ihåg detta.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem

jag kommer bara byta till w8 om det skulle ha en super nice funktion som w7 inte har. w8 värkar inte ha något super nytt som man bara måste ha.

Permalänk
Medlem

Ser fantastiskt användarovänligt ut, men det verkar ju vara målet med metro.

Permalänk
Skrivet av Vact:

Ser fantastiskt användarovänligt ut, men det verkar ju vara målet med metro.

Ja. Vad hände med att fortfarande kunna se sina program i bakgrunden medan startmenyn är öppen?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Gillar det inte, vet att det sparar dem pengar att utveckla att OS som passar flera platformar men det ser hemskt ut. Saknar XP's enkelhet i design ibland, men W7 är ett underbart mellanting så jag stannar där jag är så länge det finns bra stöd.

Permalänk
Medlem

Får hoppas på att det går att byta bort den hemska gröna färgen i alla fall!

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

Hittills så har inte Windows 8 tillräckligt för att få mig att byta från Windows 7, men kommer det ett nytt filsystem så blir det nog att tälta utanför på release dagen.

Det jobbiga med Windows 8 som kommer ta ett tag att få in i skallen är att själv "overlayen" är startmenyn, kort och gott - samma funktioner som dagens startmeny, tar upp hela skärmen bara för att göra det lättare med touchscreen/pads.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

I like it!

Permalänk
Medlem

Wow, en sökfunktion som täcker hela skärmen. Innovativt, not!

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Det såg snabbt och komplicerat ut men vad vet jag innan jag har testat det själv, kanske är en vane sak.

Skulle va kul om man kan välja någon slags bakgrund istället för hel färgat.

Permalänk
Medlem

Stark enfärgad bakgrund bränner ju ögonen så att färgen går över i vita bakgrunder på tex webbsidor. Väldigt irriterande. Tycker dessutom inte om att systemet ger ett så platt och endimensionellt intryck. Uppskattar verkligen den luftiga tredimensionella känslan i Aero som kom i Vista. Metro gillar jag inte alls, känns lite instängt och fult!

Det som oroar mig är att Metro om det blir en framgång kan komma att bli det enda alternativet i framtida Windows 9. Får hoppas att det inte blir så!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

såg otroligt jobbigt ut

Permalänk
Medlem

Håller mig nog till Windows 7 några år till.. funkar perfekt.

Permalänk
Medlem

Hela Metro och användandet av ordet APPS på PC-plattformen är så gay.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Apps? När slutade man kalla det för program? Hoppas verkligen att det inte blir för anpassat för surfplattor och mobiler.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Rör inte min startmeny!
Länge leve Windows 7!

Ja, ibland är jag konservativ...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

En stor fördel med win8 är väl att det skall vara mer lättdrivet, mer optimerat för ssder. Så för mig blir det med största sannolikhet ett byte. Jag tror 8an kommer bli riktigt bra. Det kommer säkert gå att aktivera en "vanlig" startmeny om man vill. Hoppas man skiljer på apps och vanliga program. Alltså apps sådana som köps i metro app store.

Permalänk
Medlem

Den designen som de kör i Windows phone och Windows 8 nu, jag gillar den verkligen inte. Ser sjukt billigt ut. Vad hände med "avancerad enkel" grafik? (apple-inspirationen) Eller är det detta kompromissen för bättre prestanda?

Ser inte fördelen riktigt med metro. Vill man söka efter ett program är det ju bara trycka på windowsknappen och skriva direkt. Hur djupt den gräver i hårddiskarna vet jag däremot inte.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Rör inte min startmeny!
Länge leve Windows 7!

Ja, ibland är jag konservativ...

Håller med.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve hundred Moderkort: Asus P8P67 Deluxe CPU: Intel i7 2600K 4,4Ghz CPU-Kylare: Corsair H100 GPU: Gigabyte GTX680 PSU: Corsair HX850 RAM: G-Skill 4x4GB 1600Mhz Sys-disk/prog-disk: 2x120GB Corsair Force GT SSD Lagring: 500GB Segate, 2x1TB Samsung Spinpoint F1 & 2x2TB Samsung Spinpoint F3 Skärm: LG Flatron e2441 24"

Permalänk
Skrivet av Psychadaelic:

såg otroligt jobbigt ut

Håller med.w7 känns enklare och "bättrre" för mig,sökFunktionen kan ju inte täcka hela skärmen ^^

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Stinker hårt.
Dock kan man få det att se ut som win7 enkelt.
Men knappt värt och byta os o man inte har en dator med lite ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Den designen som de kör i Windows phone och Windows 8 nu, jag gillar den verkligen inte. Ser sjukt billigt ut. Vad hände med "avancerad enkel" grafik? (apple-inspirationen) Eller är det detta kompromissen för bättre prestanda?

Om dom gör enkla menyer klagar folk om dom gör bloatade så klagar folk, tror ingen kommer bry sig om några år utan det gnälls mest för att det är nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Samma visa varje gång. Folk som klagar och beskriver hur de ska hålla sig till Windows 98 ett bra tag till för allt nytt är skit. Jag väntar ivrigt på att få testa nya windows 8 och bilda mig en riktigt uppfattning. Minns ni när folk sa Win7 skulle bli skit också. Men de sitter ju förmodligen på XP fortfarande.

Permalänk
Medlem

Är så mycket lättare att trycka på start och söka, än att man ska byta "skärm" för att få upp en ful grön ruta (ja den kommer nog gå att ändras.) och sen söka på det man vill. Sen som några andra har sagt, vrf säger man apps...

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix