Radeon HD 7970 överklockas till 1,7 GHz

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 7970 överklockas till 1,7 GHz

Med flytande kväve och tunga spänningsökningar lyckas överklockarna Kingpin och Shamino pressa upp GPU-frekvensen för AMD Radeon HD 7970 "Tahiti XT" till hela 1,7 GHz.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt galet!

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

sjukt

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

Men shit, när de sa klockvänligt skämtade dom INTE!

Visa signatur

Spelburk: 4670k + GTX 1060 i ett BitFenix Phenom
HTPC/NAS: AMD Trinity-system i ett Fractal Node 304
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Woot?!? Över dubbel prestanda!!!

Permalänk
Avstängd

Sjukt :S, nu blev man impad!

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Bulldozer slog också rekord. Bara för att det kan klocka bra med extremmetoder betyder det inte att det presterar bra. Jag vill se riktiga tester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Bulldozer slog också rekord. Bara för att det kan klocka bra med extremmetoder betyder det inte att det presterar bra. Jag vill se riktiga tester!

dem finns tillgängliga ju?

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Bulldozer slog också rekord. Bara för att det kan klocka bra med extremmetoder betyder det inte att det presterar bra. Jag vill se riktiga tester!

Missat Sweclockers recension? http://www.sweclockers.com/recension/14844-amd-radeon-hd-7970

OnT: Väldigt bra gjort! Riktigt imponerande och det ska bli intressant att se klockfrekvenserna när kortet får bättre luft- och vattenkylare.

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att se vad det kan prestera i realistiska sammanhang. (dvs, annat BIOS med högre spänningsmöjligheter och högre klockfrekvenser tillgängliga men med 'vanlig' kylning)

Permalänk
Medlem

Undrar hur många watt det drog under load

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Fy fasen!
Mycket imponerade av AMD!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Helt galet, men häftigt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

>>> Rigg: FD Define Mini | Corsair HX750 | Asrock Z270M Pro4 | i5 6600k | Cooler Master Hyper 212 | 2x8GB Corsair Vengeance CL16 3000Mhz | MSI RTX2060 AERO 6GB | Samsung 830 256GB | Seagate 1TB SSHD <<<

Spela så mycket du orkar, och helst lite till ;)

Permalänk

Riktigt coolt , jag får 14789p i 3d mark 11 med 3st 6950 i performance så jag kan tänka mig att 3st 7970 presterar nog riktigt fint
Gpu score då.

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem

Coolt. Verkligen ingen dåligt OC det inte o.0
Undrar vad som blir max med simpel vattenkylning

Skrivet av Pie-or-paj:

Bulldozer slog också rekord. Bara för att det kan klocka bra med extremmetoder betyder det inte att det presterar bra. Jag vill se riktiga tester!

Vilken sten har du gömt dig under senaste månaden?
SweC var bland dom första med ett test så borde vart svårt att missa tycker jag ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Tydligen, får nästan skämmas lite.

Permalänk
Medlem

Lmao fin klock.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Quote från annan sida:
"För att nå dessa rekordhöga klockfrekvenser krävdes dock rejält uppskruvade spänningar (runt 1,6V för GPU) samt temperaturer på mellan -120°C till -180°C beroende på test och upplösning. Trots de extrema klockfrekvenserna och hela 4,3 miljarder transistorer hävdar överklockarna att värmeutvecklingen är ungefär hälften mot vad man såg på GeForce GTX 580 när det pressades till sin spets, ett gott betyg för den nya 28 nanometertekniken."

Bådar riktigt riktigt riktigt bra. Stoppa nu in detta i bulldozer så får vi låg strömförbrukning på den också

Permalänk
Medlem

Vad är dedär svart ROG dosan dom kopplar in i datorn ?

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant!

Får nog bli ett 7970 när det släpps

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Marwin88:

Vad är dedär svart ROG dosan dom kopplar in i datorn ?

En OC Key.

http://rog.asus.com/44802011/overclocking/rog-oc-key-looking-...

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk

Undra hur bra man kan få upp det i med standardkylning och lite ökning på spänning bara. Säkert runt 1200-snåret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imdak:

Quote från annan sida:
"För att nå dessa rekordhöga klockfrekvenser krävdes dock rejält uppskruvade spänningar (runt 1,6V för GPU) samt temperaturer på mellan -120°C till -180°C beroende på test och upplösning. Trots de extrema klockfrekvenserna och hela 4,3 miljarder transistorer hävdar överklockarna att värmeutvecklingen är ungefär hälften mot vad man såg på GeForce GTX 580 när det pressades till sin spets, ett gott betyg för den nya 28 nanometertekniken."

Bådar riktigt riktigt riktigt bra. Stoppa nu in detta i bulldozer så får vi låg strömförbrukning på den också

Haha inte riktigt så enkelt va.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Vad skall man säga? Väldigt imponerande, får se vad mitt kan pressas till med vattenkylning när det dyker upp

Edit: När kortet dyker upp

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Tycker bara 24/7 clock med normal kylning är intressant.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old KnotVillage:

Tycker bara 24/7 clock med normal kylning är intressant.

Så potentialen i kortet är inte intressant även om du aldrig kommer pressa det hela vägen dit?
Jag tycker det ger en mycket positiv bild av kortet under extrema förhålanden.
Och faktumet att kortet faktiskt tog sig upp till nära på dubbla klock stabilt är helt sjukt.

Finner det konstigt att fler och fler av SweCs medlemmar inte tycker OC record på nya graffe och cpu är intressant.

Hur som så ser jag att dom kan ta sig till 1.7 med flytande kväve som mycket possitivt och intressant då det ger en hint om vad man kanske kan komma att klara med vatten eller extrem luftkylning.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Så potentialen i kortet är inte intressant även om du aldrig kommer pressa det hela vägen dit?
Jag tycker det ger en mycket positiv bild av kortet under extrema förhålanden.
Och faktumet att kortet faktiskt tog sig upp till nära på dubbla klock stabilt är helt sjukt.

Finner det konstigt att fler och fler av SweCs medlemmar inte tycker OC record på nya graffe och cpu är intressant.

Hur som så ser jag att dom kan ta sig till 1.7 med flytande kväve som mycket possitivt och intressant då det ger en hint om vad man kanske kan komma att klara med vatten eller extrem luftkylning.

Jag håller med, det är väldigt intressant att se hur högt något går att pressa oberoende av kylning dem använder, det visar på bra potential vid normala överklockningar med extrem luft/vatten, så jag gillar den här typen av nyheter.

Skulle taket lagt sig vid mycket lägre frekvenser med kväve så skulle det skvallra om lägre potential för oss vanliga överklockare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

låter som att kylningns metoden kommer vara det enda som hindra ett AMD 7970 från att clocka högre i verkliga senarion, och om det stämmer så slänger man på en tripple slot kylare eller vatten kyld del så kan man nog pressa på ganska så bra

Permalänk
Medlem

Gött att prislappen är så hög att man inte kan lägga en beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Undra hur bra man kan få upp det i med standardkylning och lite ökning på spänning bara. Säkert runt 1200-snåret.

VR-Zone har svaret

Citat:

With core voltage bumped from 1.15v to 1.25v using publicly available software and a special bios (9th Jan reveal), we got the core clock speed up to 1267MHz

Citat:

At 100% fan speed and overvolted, the GPU temps were still only a lukewarm 66 degrees celcius - which implies that the reference cooling solution could probably handle a lot more voltage

http://vr-zone.com/articles/amd-radeon-hd-7970-voltage-mod--1...

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara