Tomten kom idag! (IBM Model M) Vad har ni för vintage-tangentbord?

Permalänk
Medlem

Tomten kom idag! (IBM Model M) Vad har ni för vintage-tangentbord?

En kompis gav mig detta tangentbord! Det är som att skriva på en dröm!! Rekommenderar innerligen att prova skriva på ett sånt här t-bord!

Har ni ett M eller ett annat vintage-bord så visa gärna det i denna tråd!

Detta är mitt "nya", från 1990.

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem

Tja, jag har ett par sånadär, även med terminalgränssnitt, samt ett par nytillverkade. En hög keytronic ergoforce och diverse terminaltangentbord. Hade en Model F XT tidigare, men den gav jag bort till en kompis som behövde till sin PC/XT.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

vet ej hur många sånna man har liggande på vinden.
Härliga att skriva på.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt retro och antagligen inte heller riktigt samma kvalite. Men ett IBM KB7953 tillverkat 98. Köptes begagnat för kanske 2-3 år tillbaka. Har för mig att det var ganska orent och smutsigt och att jag då hade isär tangentbordet för en ordentlig rengöring. Inga planer på att byta såvida det inte oväntat upphör att fungera. Fy faen för usla tangentbord med för kort slaglängd ala Apple iMac 2011 års modell. Var hemma en vända hos föräldrarna för några månader sen som hade köpt en sådan iMac..

Permalänk

Jag hade ett IBM-tangentbord med klickande tangenter som jag tror hört till en PS/1-dator. Tyvärr har några av fästpunkterna inne i tangentbordet gått av vilket gör att en del tangenter glappar och antingen inte registrerar ett knapptryck, eller registrerar det för tidigt innan klicket kommer. Jag använde det ändå i något år men gav upp med det förra månaden, efter att ha försökt reparera det för andra gången.
Skulle jag hitta ett nytt som fungerar perfekt skulle jag inte tveka att byta tillbaka.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Jag har några vintage tangentbord, de flesta har Cherry MX-switchar men jag har också med andra mekaniska switchar och ett par rubber dome, bl.a. ett Key Tronic ErgoForce.

Tyvvär ingår inte något IBM Model M i samlingen, men jag har en IBM Model M2 (troligen samma som Paddan1000 har). Jag har öppnat upp det ett par gånger, och det är praktiskt taget omöjligt att inte böja sönder minst en av de små plasthakarna som håller ihop tangentbordet. Jag har funderat på om det inte skulle gå att borra upp och ersätta varje hake med en liten bult och mutter.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har samlat på mig en livstidsförbrukning av Facit/Cherry-tangentbord i lite olika varianter. Cherry MX clear och Cherry MX black-switchar sitter det i dem. Årsmodell cirka 89-91 bland de som används dagligen.

Det ska även finnas ett par IBM model M liggande och något keytronic från mitten av 90-talet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har samlat på mig en hel del olika tangentbord, man blir tvungen då äldre datorer är rätt kinkiga med tangentborden. Tack till kode för Model F-tangentbordet.

Favoriterna är nog SGI's PS/2 tangentbord (finns ett par varianter). Och så gillar jag LK201 och LK401 från digital. Jag hade ett tangentbord till en Norsk Data terminal som var rätt spejsigt.

Och dom som tycker IBM model M är rejält skulle känna på tangentbordet till SGI IRIS, helt i metall!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Jag har två stycken IBM model M, två stycken AST och ett Victor.
Köpte Win 3.1 och IBM DOS 5.0 och Works idag.
Nu när man har OS/2 också, så börjar det bli dags att sparka liv i några av mina gamla burkar.
En PII bör bli bra.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Har avverkat ett antal IBM modell M, det är dryck som dödar dem.

Ett spillde jag öl i, sen diskade jag det i diskhon (utan att ta isär det), sen torkade jag det i ugnen så det blev skevt i värmen, sen försökte jag knäcka det över knäet.
Enda resultatet var att mellanslag slutade fungera.

Hade ett annat i "mint cond." men en släkting tappade det i asfalten vid en flytt så det sprack i skalet

Har 3st liggandes i källaren.. kanske skulle kolla om något av dem är ok eller om man kan få ihop ett riktigt..

Nackdelen var väl i ungdomstiden när man bodde hemma o satt o knappade hela natten, farsan blev vansinning av ljudet, så jag lärde mig skriva med tangentbordet inrullat i en t-shirt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linxz:

Jag har två stycken IBM model M, två stycken AST och ett Victor.
Köpte Win 3.1 och IBM DOS 5.0 och Works idag.
Nu när man har OS/2 också, så börjar det bli dags att sparka liv i några av mina gamla burkar.
En PII bör bli bra.

Kan man köra win3 på en PII:a?

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem

Win 3.1 fungerar iaf bra mycket bättre med "386" läget så det borde väl kunna fungera.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ush hatar fortfarande ljudet dom där gammla producerade, jag slängde bort alla så fort som möjligt, dem levde om alldeles för mycket.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Aaahh.. Jag ryser när jag hör att folk slängt bort gamla fungerande fina tangentbord. Inte bara försvinner något som har karaktär och kvalitet, det är åtråvärda och försäljningen av dem kunde ha inbringat lite pengar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Aaahh.. Jag ryser när jag hör att folk slängt bort gamla fungerande fina tangentbord. Inte bara försvinner något som har karaktär och kvalitet, det är åtråvärda och försäljningen av dem kunde ha inbringat lite pengar.

+på den. Det gick ett Model M för 1200 kr på tradera härom året...

Visa signatur

2600K, 16 gb ram, hårddiskar och sånt...

Permalänk
Medlem

Keytronic ligger mig varmt om hjärtat har 2 st.

Visa signatur

Freeman

Permalänk
Medlem

Jag har ett nytillverkat (tillverkat 2011/12/22) model m tangentbord och sitter och pillar på nu :=) så vintage heller inte?????????
Nämligen detta http://pckeyboard.com/mm5/merchant.mvc?Store_Code=PCK&Screen=...
Vilket är ett model m fast det har windows tangenter och lite mindre yttermått på skalet tar man ett sånt här http://pckeyboard.com/mm5/merchant.mvc?Store_Code=PCK&Screen=... så är det exakt som ett gammalt model m i yttermått (med win tng).

Och JA det ÄR ett model m då IBM sålde patenten för det tangentbordet till lexmark (vilket var ett dotterbolag till IBM) som i sin tur sålde patenten till unicomp.
Och det står till och med model m på baksidan av mitt tangentbord.

Det går att få tangentbordet med svensk layout men man måste då gå in på "Keyboard Configuration Tool" och då välja vad man vill ha för skal,layout,färg,kontakt(usb,ps/2),etc.
Dom verkar bra att ha att göra med då dom svarat snabbt och bra på mina mail frakten går väldigt fort vill jag påstå.
Beställde 12/21 (dvs två dar innan jul) den 22 tillverkades tangentbordet (ja dom tillverkas inte förens efter best) skickades den 22 och fedex bultade på dörren på morgonen den 31 så med andra ord 9 dagar tog det att tillverka,skicka det under jul

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Jag har ett cherry G80-1000HAS, från mitten av 80-talet, svarta cherry switchar och DIN-10pin kontakt.
i allmänt ganska gott skick, skulle nog behöva städas lite.

Skriver på det nu, det är som en dröm!

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem

Har nog en drös av den typen liggandes i källaren, min favorit är fortfarande Amiga tangentbord dock

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Tänk vad man slängde såna på 90-talet, en hel del nya i kartong dessutom.

Har dock ett i nyskick kvar, väger in på 2 kg.

Finns tydligen att beställa från IBM, bara $273 http://www.ibmupgrades.com/1391411.html

Använder ett trådlöst Logitech från 1999, lite tystare...

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Medlem

Jag har 2st IBM M, ena är ett nyare från 1998 (används dagligen) och sedan har jag ett äldre från mellan 1985-1989. Sedan hittade jag igår ett med mekaniska brytare(lät som cherry switchar tyckte jag), minns inte vad det hette, hade DIN-kontakt iallafall.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk

Även jag kör med ett IBM model M. Tillverkat 1992...
Använder faktiskt det oftare än mitt G15. På nå't sätt tilltalar mekaniska switchar mig.

Ibland saknar man väl windowstangenten, men man överlever.

Här kommer en bild också:

La in en bild
Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Rekordmedlem

Någon som vet av en bra at-usb adapter, eller nåt sätt att bygga om gamla t bord till usb ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man blir lite nostalgisk, har ett *väldigt* likt tangentbord liggandes någonstans till min familjs gamla 386'a med Win 3.11

Visa signatur

CM Storm Enforcer ~ i5-2500k @ 4GHz ~ Hyper 212 Plus ~ P8P67 Deluxe ~ HyperX Genesis Grey 4x4GB ~ Geforce GTX 560Ti DirectCU II TOP ~ ModXStream 600W ~ 120GB SSD ~ 1,5TB HDD

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Någon som vet av en bra at-usb adapter, eller nåt sätt att bygga om gamla t bord till usb ?

Typ sån här?

http://www.outlet24.se/?p=4007249420503

EDIT: Till den borde du alltså kunna köra en vanlig PS/2 till USB-adapter...

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Typ sån här?

http://www.outlet24.se/?p=4007249420503

EDIT: Till den borde du alltså kunna köra en vanlig PS/2 till USB-adapter...

Jag tänkte en som var i ett steg, eller nått man löder in så man får en usb kabel ut direkt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Många äldre tangentbord har ganska mycket plats inuti där man kan lägga en adapter. Jag har sett flera som har gjort det för sina äldre IBM Model M, t.ex.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag tänkte en som var i ett steg, eller nått man löder in så man får en usb kabel ut direkt.

Aha. Det är hårt...

Man kan ju dock löda en egen... Det är ju fyra ledare i både USB och DIN-kontakten...

I DIN:

Pin 1 CLK Clock signal
Pin 2 DATA Data
Pin 3 N/C Not connected. Reset on older keyboards
Pin 4 GND Ground
Pin 5 VCC +5V DC

I USB:

USB PIN I DIN VDC +5V 1 <-- 5 VDC +5V Data- 2 -?- 2 Data Data+ 3 -?- 1 Clock Ground 4 -?- 4 Ground

Tror jag...

EDIT: Såhär enkelt är det inte... Måste konverteras med lite intelligens.

FEL FEL FEL
Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem

Riktigt härligt med gamla tangentbord, oslagbar känsla imo

Har ett Model M, ett Acer 6312 och ett Ortek MKB-84. Alla låter som satan när man skriver på dom

Har även ett KBC Poker och ett KBC Race som håller på att beställas, dock köper jag dom pga platsbrist, Kan inte använda mitt Model M längre då jag har för lite plats på bordet. Kör ungefär 50/50 mellan mina poker och Ortek. Det äldre är ganska slitet så är inte jättetrevligt att skriva på, hoppas dock att mitt Race med blåa kan ersätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Aha. Det är hårt...

Man kan ju dock löda en egen... Det är ju fyra ledare i både USB och DIN-kontakten...

I DIN:

http://img52.imageshack.us/img52/2664/60pxatpinoutsvg.png

Pin 1 CLK Clock signal
Pin 2 DATA Data
Pin 3 N/C Not connected. Reset on older keyboards
Pin 4 GND Ground
Pin 5 VCC +5V DC

I USB:

http://img717.imageshack.us/img717/2844/220pxusbsvg.png

USB PIN I DIN VDC +5V 1 <-- 5 VDC +5V Data- 2 -?- 2 Data Data+ 3 -?- 1 Clock Ground 4 -?- 4 Ground

Tror jag...

Tror inte jag. Model M föregår den typ av tangentbord som bara behöver en passiv adapter för ps/2 -> usb. Det tarvas en mer avancerad historia, t.ex. http://www.dustinhome.se/product/5010075361

Det finns dock mig veterligen inga sådana som går direkt från stor DIN-kontakt till USB, så är det en sådan på sladden är det nog bara att bita i det sura äpplet och konvertera ner till mini-din först

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."