BBB gör reklam för 250 Mbit. Nån som har det alls?

Permalänk
Medlem

BBB gör reklam för 250 Mbit. Nån som har det alls?

Nån som har det? Får ni 5 IP ännu?

BBB gör reklam för 250 Mbit på TV. Nån som har det ens? BBB svarade mig via mail att "norrlandskusten" får det i slutet av 2013.
Här i Sundsvall kan man få 100/10 som bäst. (10+ upp per IP dock)

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på att skaffa 250mbit, har för tillfället 100/10 av dem.
Ska ringa dem imorgon och se om de kan fixa något bra erbjudande till mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palmez:

Nån som har det? Får ni 5 IP ännu?

BBB gör reklam för 250 Mbit på TV. Nån som har det ens? BBB svarade mig via mail att "norrlandskusten" får det i slutet av 2013.
Här i Sundsvall kan man få 100/10 som bäst. (10+ upp per IP dock)

finns 1gbit med ju, dock kostar det 899kr (Y)

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Jag har testat både 250/100 och nu 1000/100. Båda ger den hastighet man kan förvänta sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suck:

Jag har testat både 250/100 och nu 1000/100. Båda ger den hastighet man kan förvänta sig.

Och vilken hastighet är det?

Permalänk
Medlem

Inte helt on-topic. Men vad ska man ha en uppkoppling av detta slag till utöver ladda ner icke-tillåtet material? Streama film, spela etc. kräver ju knappast denna bandbredd

Jag har 100/10 just nu och nöjd med det, men klart man skulle kunna ha snabbare.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag går offtopic. Själv har jag 95 mbit ner / 85 mbit upp enligt bredbandskollen. Och jag tycker det är waay overkill. Vad är nyttan med snabbare egentligen? Någon som kan förklara? Har till och med svårt att se nytta vid det ens om man skulle pirata (men det får man ju inte!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Förlåt om jag går offtopic. Själv har jag 95 mbit ner / 85 mbit upp enligt bredbandskollen. Och jag tycker det är waay overkill. Vad är nyttan med snabbare egentligen? Någon som kan förklara? Har till och med svårt att se nytta vid det ens om man skulle pirata (men det får man ju inte!)

Det finns ju lagliga saker som man kan ladda ner 10år patch på ett spel, program du köper och laddar ner som är stora, semesterbilderna så klart! Dessa vill du ladda ner snabbt hos kusinen och då kan en stadig upplänk vara bra att ha

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det finns ju lagliga saker som man kan ladda ner 10år patch på ett spel, program du köper och laddar ner som är stora, semesterbilderna så klart! Dessa vill du ladda ner snabbt hos kusinen och då kan en stadig upplänk vara bra att ha

Tycker iofs att allt går snabbt när man laddar ned med 10 MB/s så..? Tog ju inte ens en halvtimme att dra ned battlefield 3 om inte minnet sviker. Men men, folk blir ju aldrig nöjda såatte..

Tar ju inte ens 2 minuter att ladda ned 1 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tycker iofs att allt går snabbt när man laddar ned med 10 MB/s så..? Tog ju inte ens en halvtimme att dra ned battlefield 3 om inte minnet sviker. Men men, folk blir ju aldrig nöjda såatte..

Jag har 88 ner på bredbandskollen, endå så kommer jag aldrig över 2mb/s när jag tankar semesterbilder med µtorrent.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Jag har 88 ner på bredbandskollen, endå så kommer jag aldrig över 2mb/s när jag tankar semesterbilder med µtorrent.

Då är det ju deras uppkoppling som är fel och inte din. Dvs du skulle ändå bara ha 2 MB/s ned om du hade 1 terabyte ned..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Och vilken hastighet är det?

110MB/s ned, runt 12 upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suck:

110MB/s ned, runt 12 upp.

Vad för router körde du med då? En hemma byggd kanske?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Vad för router körde du med då? En hemma byggd kanske?

Jepp hemmasnickrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suck:

Jepp hemmasnickrad.

Vad för hårdvara krävdes för att routa en 1000mbit uppkoppling?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av suck:

110MB/s ned, runt 12 upp.

Najs. Synd dock att det inte va bättre upload än så...
Känns som 100/100 eller 250/100 blir mer prisvärd, beroende på hur mycket man laddar ner.

Permalänk
Medlem

Ni som har 100/100 eller högre, vad kommer ni upp i för hastighet totalt på en populär torrent t.ex?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Om jag ska vara ärlig så kommer man väldigt sällan upp i några hastigheter över 30 MB/s. Genom Origin går det i ca 27 MB/s och runt 32 MB/s med Supernews.com. Dock har jag inte BBB, men tänkte bara ge en inblick i hur det ligger till för oss med 1000/1000 Mbit/s. Mot andra som har 1000/1000 landar hastigheterna upp mot 70 MB/s vilket fortfarande är en bit kvar men dock så mycket bättre än något annat jag testat mot.

Så enligt vad jag har upplevt så verkar det inte just nu finnas något intresse för att tillhandahålla någon hosting som tillåter över 250 Mbit/s nedladdningshastighet. Det ska även tilläggas att detta enbart var från en källa/tillfälle. Laddar man ner från flera källor samtidigt så landar man på runt 115 MB/s som max.

Permalänk
Medlem

Enda skillnaden är väl att norrlänningarna kan tanka mer porr än vad de hinner konsumera?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Enda skillnaden är väl att norrlänningarna kan tanka mer porr än vad de hinner konsumera?

Beror helt på hur man planerar vardagen!

Permalänk
Medlem

Helt off-topic, men jag tycker BBB ska lösa sina "problem" så man iallafall kan få 100/100 MINST innan att gå ut med erbjudandet. Visst, kanske blir bra reklam och så. Men om man ringer till dom och får som svar att dom inte ens kan leverera 100 upp blir man(jag) besviken

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av MooD:

Förlåt om jag går offtopic. Själv har jag 95 mbit ner / 85 mbit upp enligt bredbandskollen. Och jag tycker det är waay overkill. Vad är nyttan med snabbare egentligen? Någon som kan förklara? Har till och med svårt att se nytta vid det ens om man skulle pirata (men det får man ju inte!)

Nej, du är inte ursäktad. I V A R J E tråd som handlar om att en ISP ska erbjuda snabbare hastigheter än 100 ska ett smartass påpeka att det minsann är såååååå onödigt.Jag går inte runt i processor-delen och ältar hur onödigt jag tycker att det är att klocka processorer eller spammar på bil-forum hur onödigt det är med bilar som kan komma upp i 300. Jag är däremot instresserad av att skaffa snabbare uppkoppling, det är därför jag läser här...

Det ironiska är att ni bara bumpar trådar så att de lever längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Förlåt om jag går offtopic. Själv har jag 95 mbit ner / 85 mbit upp enligt bredbandskollen. Och jag tycker det är waay overkill. Vad är nyttan med snabbare egentligen? Någon som kan förklara? Har till och med svårt att se nytta vid det ens om man skulle pirata (men det får man ju inte!)

man får större e-penis

Permalänk
Medlem
Skrivet av frostfield:

Nej, du är inte ursäktad. I V A R J E tråd som handlar om att en ISP ska erbjuda snabbare hastigheter än 100 ska ett smartass påpeka att det minsann är såååååå onödigt.Jag går inte runt i processor-delen och ältar hur onödigt jag tycker att det är att klocka processorer eller spammar på bil-forum hur onödigt det är med bilar som kan komma upp i 300. Jag är däremot instresserad av att skaffa snabbare uppkoppling, det är därför jag läser här...

Det ironiska är att ni bara bumpar trådar så att de lever längre.

Jag ser det som ett försök att göra konsumenter medvetna och efterfråga sådant som faktiskt är viktigt. Ungefär som att påpeka hur meningslöst megapixel och gigahertzracet var. Tror inte det gynnade utveckligen att folk köpte P4 endast för den "hade ju så mycket gigahertz, yeaah" och "WOW 30 MP!"

Permalänk
Medlem

Chattade med BBB idag och fick svaret att innan 2013 är slut så ska hela sverige vara utbyggt för snabbare internet.

Jag har endast 100/10 via BBB men förhoppningsvis så får man väl 100/100. 250mbit lockar inte då prisskillnaden verkar vara ganska hög.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Svar till alla som undrar vad man skall med jätte snabb lina till.
Personligen är upplinan viktigaste för mig då jag hostar webserver, mailserver, ftp server och villinte bli hindrad av seg lina, jag behöver komma åt arbete som mina programmerings projekt vart jag än är och då en del är väldigt stora vill jag inte vänta en evighet. Samma sak gäller webbservern, inte vill jag att sidorna skall gå ner pga lite belastning.
Samt att jag vill kunna dra stora filer från min filserver utan problem och utan att webbservern blir otillgänglig.
Så ju högre ju bättre.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Tycker iofs att allt går snabbt när man laddar ned med 10 MB/s så..? Tog ju inte ens en halvtimme att dra ned battlefield 3 om inte minnet sviker. Men men, folk blir ju aldrig nöjda såatte..

Tar ju inte ens 2 minuter att ladda ned 1 GB.

Om det tar 2 minuter för 1 GB har du 135 MBit lina...

-----------------------------------------------

Varför skall man ha fet nedladdnings/uppladdnings kapacitet?

  • Streama 1080p video, behövs ungefär 1 MB/s, dvs 8 MBit minst. (MegaByte, många skriver fel här)

  • Tanka allt möjligt som...

    • Digitala spel (Steam, Origin etc) som ofta ligger på > 10 GB. Med 10 MBit tar det 2 timmar och 16 minuter. Med 100 MBit tar det 13 minuter i full hastighet.

    • En film på 4.5 GB. 10 MBit = 1 timme, 100 MBit = 6 minuter. (Finns mycket gratis filmer att hämta FAKTISKT, inte bara PB)

    • Videoredigerare brukar ofta dela källmaterial (okomprimerat) och när det gäller t.ex Fraps filmer så tar det 4.2 GB för c:a 3 minuter film i 1920x1080. 30 minuters material tar alltså 126 GB (!) och på 10 MBit tar det 28.7 TIMMAR att ladda det... På 100 MBit tar det istället 2.8 timmar...

  • Webhosting så som hemsida, mail, streamserver eller liknande. Säg att det går 0.4 MB/s per klient, du har 100 klienter. För att möta det behöver du 40 MB/s (dvs, 320 MBit upload...)

Vad skall man med snabb lina till egentligen om man inte gör något av dessa sakerna då?
Det funkar helt enkelt såhär, ju fler som skaffar feta linor destu fler företag börjar erbjuda tjänster som drar nytta av feta linor.
Många utvecklare börjar mer och mer använda torrent (eller liknande) tekniker för att distrubera material. Iomed detta slipper dom merkostnader för distribution och kan antingen sänka priset på sina produkter eller spendera mer penger på själva produkten.

Så när man skaffar en 100 MBit anslutning eller bättre är det inte bara för att ha en stor E-penis utan också för att det är praktiskt och man investerar i framtiden.

...

Sedan var det någon som snacka om 10 Megapixel vs 30 Megapixel... Har du någonsin tagit ett foto eller tittat på ett och stört dig att du inte kan se detaljer när du vill titta närmre på en bild?
Säg att du tar ett kort på en smitare i trafiken men han är 100 meter bort redan och du hann inte zooma in. 10 Megapixel visade sig inte vara tillräkligt för att se nummerplåten men 30 var mer än nog för att läsa den.

Mer är alltid bättre, det går alltid att göra mindre från mycket men aldrig mer från för lite.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Manneh:

Det finns ju lagliga saker som man kan ladda ner 10år patch på ett spel, program du köper och laddar ner som är stora, semesterbilderna så klart! Dessa vill du ladda ner snabbt hos kusinen och då kan en stadig upplänk vara bra att ha

Det beror ju inte bara på din egen uppkoppling utan även vad mottagaren har för uppkoppling. Tex. är det många (ett antal hundratusen) så kommer du din egen hastighet att sjunka. Spelar ingen roll om du har 100/100 eller 1000/10.

Skrivet av matte56:

Ni som har 100/100 eller högre, vad kommer ni upp i för hastighet totalt på en populär torrent t.ex?

Beror ju på iof vilken torrentsida etc. man drar nerifrån men det högsta jag har nått är ungefär 10mb/s. vilket är absolut MAX jag kan få ner. Den dagen var man lycklig Brukar annars snitta kring 4-6 mb/s.

Skrivet av frostfield:

Nej, du är inte ursäktad. I V A R J E tråd som handlar om att en ISP ska erbjuda snabbare hastigheter än 100 ska ett smartass påpeka att det minsann är såååååå onödigt.Jag går inte runt i processor-delen och ältar hur onödigt jag tycker att det är att klocka processorer eller spammar på bil-forum hur onödigt det är med bilar som kan komma upp i 300. Jag är däremot instresserad av att skaffa snabbare uppkoppling, det är därför jag läser här...

Det ironiska är att ni bara bumpar trådar så att de lever längre.

Ta ett chillpill mannen..

Vad man ska ha en 100/100 till? Ja för den som slösurfar så är det ingen ide dock om man har server uppe eller helt enkelt drar ner mycket med film (Lagligt herpaderp) så kan en 100/100 vara riktigt bra. Tänk er om resonemanget "Vad behöver vi det till? Vi kan ju använda det och det.." hade varit dominerande? Så fruktansvärt kontraproduktivt.. Ist så råder (tack gode gud för det) resonemanget "Varför? För vi KAN!".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimeLeap:

Helt off-topic, men jag tycker BBB ska lösa sina "problem" så man iallafall kan få 100/100 MINST innan att gå ut med erbjudandet. Visst, kanske blir bra reklam och så. Men om man ringer till dom och får som svar att dom inte ens kan leverera 100 upp blir man(jag) besviken

De ska väl inte hålla mot utvecklingen i hela landet bara för att ditt stadsnät suger...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har 2 polare som kör 250/100, båda får det dom köpt.

Men precis som kattzor säger så är det ont om enskilda källor som klarar av att leverera så mycket hastighet på en enskild anslutning.

1000/100 valde båda bort då det inte känns motiverat mot kostnad, hade det varit mer upstream så vore det en annan femma.