Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Permalänk

Boominator-tråden (även övriga musiklådor)

Tråden behandlar Boominators och andra boombox-lådor

Matnyttig fakta:
Varför du skall använda ett AMP steg ifrån 41hz finns att läsa här:
http://www.diyaudio.com/forums/class-d/104402-boominator-anot...

Här finns det samlat vad man kan tänkas behöva länkar till några färdiga Boominators
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Samlad info ifrån Saturnus tråd på DIYaudio
http://www.41hz.com/forums/content.php?240-Boominator-by_Satu...

Innehåller mängder med info och tips vid boominator byggande:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=262694

Ljudutrustning:
AMP6-Basic (www.41hz.com)
HP-10W (Bas och mellanregister)
QLM-1005 (Diskant)

Högtalarna köpes lättast på www.ljudia.se

Tråden har bytt riktning
Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Håller på med att klura ut ett liknande bygge. Vi skall bygga 1st Boominator alá Saturnus, samt två stycken med 2 HP-10w på en sida som jag kommer designa själv.
Tänkte höra med dig hur din kommer se ut, och hur du kommer tuna din.
Tror jag har kommit fram till en bra lådvolym och bra värden. Den kommer vara avstämd på 78Hz, 0dB vid 83Hz, peakar ~3.6dB 100-130Hz. Lådvolym på 22L per element. Dimensionen på boomboxen blir 726x300x300.
Då jag inte gjort något sånt här förut vet jag inte hur det kommer låta så det blir spännande. Har du något att säga hur den är räknad?
Själv har jag tänkt att vi ska använda 12mm plywood, kommer ev att byta ut innerdelarna mot 9mm om det finns på brädgårn.
http://24volt.eu/osc2/catalog/product_info.php?cPath=1_69&pro...
Kanske är intressant? 2st av dom borde ju underhållsladda bra

Enligt reglerna för campingarna är "bil batterier" förbjudna men "Vanliga batterier" tillåtna, ett SLA batteri på 7Ah är ju ej ett bilbatteri men man kan väl inte påstå att det är ett vanligt batteri heller.. Tolkningsfråga LiFePO4 accar borde väl gå som vanliga batterier? Dock kräver ju dessa speciell laddare, LiFeYPO4 går att ladda som vanliga batterier men är ju dyrare.

Permalänk
Skrivet av Niwa:

Enligt reglerna för campingarna är "bil batterier" förbjudna men "Vanliga batterier" tillåtna, ett SLA batteri på 7Ah är ju ej ett bilbatteri men man kan väl inte påstå att det är ett vanligt batteri heller.. Tolkningsfråga LiFePO4 accar borde väl gå som vanliga batterier? Dock kräver ju dessa speciell laddare, LiFeYPO4 går att ladda som vanliga batterier men är ju dyrare.

Kul med svar!

Jag skrotade idén jag hade om lådan och kör istället helt på Saturnus Boominator MK II (finns sketchup för den att ladda hem).
Alltså, 4xHP10W och 4xQLM1005. Har det beställt och hemma.

Batterilösningen vi kör på under P&L blir 9 st AA batterier i serie * 4 (parallellkopplade). Totalt 36 AA-batterier. Det bör räcka ett dygn då det bör bli 2,5 Ah * 4 (=10 Ah). Kanske till och med klarar oss upp mot två dygn. 20 AA-batterier på Kjell & Co kostar 49 Kr, inte så farligt. Hoppas dock P&L ser "miljövinsten" med att inte tillåta SLA.........(...*100)

I och med batteribudgeten skippar jag Airplay. USB-laddare har jag en (som inte laddar...) som jag eventuellt slänger in. Annars får jag fixa en ny, kostar inte många bulor. Vi kommer bo på deluxe-campingen och har därför gratis laddning.

Viktigt att laddaren är, på något sätt, "utanför" kretsen, annars uppstår ett fint ljud i förstärkaren när man laddar enheten man spelar musik från.

Solceller hittade jag hyfsat billigt här: http://www.solarlab.se/solpanel/solceller/solceller-12volt.ht...

Hittade även följande bild över hur Boominatorn ska huggas upp från plywooden: http://niklasblomqvist.se/dump/cuts.png

Återkommer när jag kommit igång lite mer.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag funderade ett tag på att löpa linan ut, men insåg att jag oftast kommer vilja ha möjligheten att rikta musiken, för att inte störa grannarna alltför mycket.
Har bestämt mig för att köra på den uträkningen jag gjort, det kommer bli riktigt spännande att höra hur det låter, speciellt då man gjort det själv. Dock är jag lite besviken över att den endast blir 20cm mindre än en boominator, går dock inte att göra den så mkt kortare då 10" tar upp så mycket plats.
Hittade den där bilden över hur man skall såga ut jag med, kommer bli till stor hjälp vid bygget av boominatorn. Sitter och knåpar ett liknande till mig själv

Har 8st HP-10W som ligger bakom mig nu och bara väntar på att få spelas in Beställde en sån här för att ha något att leka med i väntan på AMP-6 & AMP-9 : http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230764...

Inte funderat på de där nödladdarna för mobiler? Då löser du ju problemet med separat matning för laddningen. Det finns ju vissa med ordentligt med kraft Kanske en isolator mellan mobil och AMP-6 kan lösa problemet med ljudet som uppstår annars?

Permalänk
Skrivet av Niwa:

Jag funderade ett tag på att löpa linan ut, men insåg att jag oftast kommer vilja ha möjligheten att rikta musiken, för att inte störa grannarna alltför mycket.
Har bestämt mig för att köra på den uträkningen jag gjort, det kommer bli riktigt spännande att höra hur det låter, speciellt då man gjort det själv. Dock är jag lite besviken över att den endast blir 20cm mindre än en boominator, går dock inte att göra den så mkt kortare då 10" tar upp så mycket plats.
Hittade den där bilden över hur man skall såga ut jag med, kommer bli till stor hjälp vid bygget av boominatorn. Sitter och knåpar ett liknande till mig själv

Har 8st HP-10W som ligger bakom mig nu och bara väntar på att få spelas in Beställde en sån här för att ha något att leka med i väntan på AMP-6 & AMP-9 : http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230764...

Inte funderat på de där nödladdarna för mobiler? Då löser du ju problemet med separat matning för laddningen. Det finns ju vissa med ordentligt med kraft Kanske en isolator mellan mobil och AMP-6 kan lösa problemet med ljudet som uppstår annars?

8 st?! Galet!

Berätta gärna hur den lilla förstärkaren presterar och om det är stor skillnad mellan den och AMP-6. Jag har bägge förstärkarna hemma - älskar dom!
Ptja.. kanske skulle gå med nödladdare... Får hitta något som isolerar, annars.

Fixade plywood idag. Allt är uppsågat och klart. Nu ska allt märkas upp, borras, sågas, försänkas, provmonteras, ytbehandlas, osv.
211 kr på K-Rauta för allt. Inklusive "spillbiten", dvs de 2/5 av plywooden som blev över. Killen tog betalt för 4 skär, och kassan råkade slå in som spånskiva. Jag är nöjd!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Hoppar också in här på ett hörn. Sitter nämligen med likadana högtalare som blomqvist nämner i trådstarten, dvs. 2st hp10t och 2st qlm1005. De sitter dock i ett riktigt slarvbygge som jag tänkte ta och göra något åt. Sneglar lite åt att göra något liknande en s.k. half boominator, men vet inte riktigt hur jag ska räkna om för att få volymen att stämma med t-versionen. Någon som har förslag?

Måste också försöka få tag på en amp6a då den lepai-stärkare jag har nu är totalt skräp. Tråkigt nog så verkar 41hz's shop vara ur funktion så jag får försöka lösa det på annan väg. Är även jag intresserad av hur den lilla stärkaren Niwa beställt fungerar, uppdatera gärna när du hunnit klämma lite på den

Permalänk
Medlem

man kanske borde lägga upp en bygglogg på sitt egna lådsystem.... P&P bas och 2 sateliter , inbyggda ljus för sena fester, alternativ strömkälla både ifrån ett bilbatteri och elurttag.... batteri: optima gelbatteri på 70a

Permalänk
Skrivet av Edwaard:

Hoppar också in här på ett hörn. Sitter nämligen med likadana högtalare som blomqvist nämner i trådstarten, dvs. 2st hp10t och 2st qlm1005. De sitter dock i ett riktigt slarvbygge som jag tänkte ta och göra något åt. Sneglar lite åt att göra något liknande en s.k. half boominator, men vet inte riktigt hur jag ska räkna om för att få volymen att stämma med t-versionen. Någon som har förslag?

Måste också försöka få tag på en amp6a då den lepai-stärkare jag har nu är totalt skräp. Tråkigt nog så verkar 41hz's shop vara ur funktion så jag får försöka lösa det på annan väg. Är även jag intresserad av hur den lilla stärkaren Niwa beställt fungerar, uppdatera gärna när du hunnit klämma lite på den

Dom högtalarna ska sitta i en helt tät låda. Någon volym vet jag inte på rak arm, men ladda hem WinISD och lek lite.

Jag var/är otroligt nöjd över hur dom högtalarna presterar. Mina satt i en helt oberäknad låda gjord av handsågad spånskiva (tät som ett durkslag).

Sure säljer också förstärkare i klass med AMP6. Billigt också. Kolla in deras sortiment! (Mest ekvivalenta jag hittade: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1580)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edwaard:

Hoppar också in här på ett hörn. Sitter nämligen med likadana högtalare som blomqvist nämner i trådstarten, dvs. 2st hp10t och 2st qlm1005. De sitter dock i ett riktigt slarvbygge som jag tänkte ta och göra något åt. Sneglar lite åt att göra något liknande en s.k. half boominator, men vet inte riktigt hur jag ska räkna om för att få volymen att stämma med t-versionen. Någon som har förslag?

Måste också försöka få tag på en amp6a då den lepai-stärkare jag har nu är totalt skräp. Tråkigt nog så verkar 41hz's shop vara ur funktion så jag får försöka lösa det på annan väg. Är även jag intresserad av hur den lilla stärkaren Niwa beställt fungerar, uppdatera gärna när du hunnit klämma lite på den

Lådan till en HP-10T borde bli lite mindre då den har mindre VAS, låter som det skulle kunna vara intressant. Då Saturnus som beräknat Boominatorn gjort en hel del udda lösningar och designat på ett speciellt sätt har jag faktiskt ingen aning om hur man skulle kunna räkna om en halfinator till HP-10T, du skulle ju kanske kunna fråga honom i forumet på diyaudio.com han kanske kan ge något svar på det, annars så är det bara att göra som blomqvist sa å dra hem WinISD och leka lite där. Läsa lite om vad man eftersträvar för egenskaper av lådan och göra inställningar därefter.
Kinastärkaren är på väg, Gudfaden själv(Saturnus) har ju faktiskt rekomenderat den, skall vara sämre kvalité och mindre bas än AMP-6, dock kostar den ju bara 60kr så den har ju ändå en väldigt bra "bang for the buck" :D. Dock har jag inga planer på att använda den mer än till lite testning och det kan ju vara bra med en liten stärkare liggandes hemma utifall något händer eller man blir sugen på att bygga något annat.
Väntar själv på att få något livstecken ifrån 41Hz, vill så gärna beställa några steg från dom!

Skrivet av blomqvist:

Dom högtalarna ska sitta i en helt tät låda. Någon volym vet jag inte på rak arm, men ladda hem WinISD och lek lite.

Jag var/är otroligt nöjd över hur dom högtalarna presterar. Mina satt i en helt oberäknad låda gjord av handsågad spånskiva (tät som ett durkslag).

Sure säljer också förstärkare i klass med AMP6. Billigt också. Kolla in deras sortiment! (Mest ekvivalenta jag hittade: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1580)

Skrivet av blomqvist:

8 st?! Galet!

Berätta gärna hur den lilla förstärkaren presterar och om det är stor skillnad mellan den och AMP-6. Jag har bägge förstärkarna hemma - älskar dom!
Ptja.. kanske skulle gå med nödladdare... Får hitta något som isolerar, annars.

Fixade plywood idag. Allt är uppsågat och klart. Nu ska allt märkas upp, borras, sågas, försänkas, provmonteras, ytbehandlas, osv.
211 kr på K-Rauta för allt. Inklusive "spillbiten", dvs de 2/5 av plywooden som blev över. Killen tog betalt för 4 skär, och kassan råkade slå in som spånskiva. Jag är nöjd!

Tyvärr är inte alla mina Det blir ju tre stycken byggen, en orginal Boominator och två boxar med 2 HP-10W vardera, som jag ritat själv. Håller på ordna fram plywooden just nu, funderar på att låna ett snickeri av kille mina föräldrar känner och kapa till bitarna själv, och i så fall blir det inget gjort förrän efter nästa helg.
Verkar vara rätt ont om brädgårdar som erbjuder måttbeställning i Umeå trakterna(dock inte letat så frenetiskt) =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Dom högtalarna ska sitta i en helt tät låda. Någon volym vet jag inte på rak arm, men ladda hem WinISD och lek lite.

Jag var/är otroligt nöjd över hur dom högtalarna presterar. Mina satt i en helt oberäknad låda gjord av handsågad spånskiva (tät som ett durkslag).

Sure säljer också förstärkare i klass med AMP6. Billigt också. Kolla in deras sortiment! (Mest ekvivalenta jag hittade: http://www.sureelectronics.net/goods.php?id=1580)

Haha, låter som att vi haft samma typ av låda då. Smällde också ihop nån handsågad skit på en kväll som knappast var tät för 5 öre. Tyckte dock ändå att ljudet var godkänt så med en ordentlig låda kan det nog bli bra. Lite därför också som jag skippar att investera i nya W-högtalare utan kör ett försök till med T-versionen och ser hur det blir.

Har dragit ner WinISD men har inte riktigt lyckats sätta mig in i det än. Testade med ljudias kalkylator och med sluten låda, qtc på 1 - 1.2 (brukar väl rekommenderas något där i kring för utomhusbruk om jag minns rätt?) så får jag en lådvolym på mellan 22.6 och 11.8 liter per högtalare. Känns som att det kan stämma hyfsat. Ska dock försöka få ordning på WinISD och räkna ordentligt innan jag gör något konkret av det. Men basreflex går alltså helt bort? Vad beror det på?

Ska ta en kik på sure-stärkarna, tack för tipset!

Skrivet av Niwa:

Lådan till en HP-10T borde bli lite mindre då den har mindre VAS, låter som det skulle kunna vara intressant. Då Saturnus som beräknat Boominatorn gjort en hel del udda lösningar och designat på ett speciellt sätt har jag faktiskt ingen aning om hur man skulle kunna räkna om en halfinator till HP-10T, du skulle ju kanske kunna fråga honom i forumet på diyaudio.com han kanske kan ge något svar på det, annars så är det bara att göra som blomqvist sa å dra hem WinISD och leka lite där. Läsa lite om vad man eftersträvar för egenskaper av lådan och göra inställningar därefter.
Kinastärkaren är på väg, Gudfaden själv(Saturnus) har ju faktiskt rekomenderat den, skall vara sämre kvalité och mindre bas än AMP-6, dock kostar den ju bara 60kr så den har ju ändå en väldigt bra "bang for the buck" :D. Dock har jag inga planer på att använda den mer än till lite testning och det kan ju vara bra med en liten stärkare liggandes hemma utifall något händer eller man blir sugen på att bygga något annat.
Väntar själv på att få något livstecken ifrån 41Hz, vill så gärna beställa några steg från dom!

Ska försöka trixa på lite själv först men sen blir det väl att försöka få lite hjälp av herr boominator himself. Har dock sett tidigare att han totalsågat T-versionen så har på känn att han kanske inte är jättepigg på det. Slänger också iväg en beställning på kinastärkaren nu, 60 spänn är ju inte mycket att fundera över. Sen blir det att försöka hitta något vettigt substitut till amp6:an (kanske ovan nämnda sure). Som sagt är det ju väldigt trist att snubben som driver 41hz-shoppen verkar ha tappat intresset.

Har ett annat mindre projekt på g också där jag faktiskt kanske kan använda mig av med den lilla kinastärkaren om den fungerar hyfsat. Fick hem några monacor sp60 och tweeters här för nån vecka sen som jag tänkte göra en iphone-docka eller liknande av. Vi får se vad det blir

Permalänk
Skrivet av Edwaard:

Haha, låter som att vi haft samma typ av låda då. Smällde också ihop nån handsågad skit på en kväll som knappast var tät för 5 öre. Tyckte dock ändå att ljudet var godkänt så med en ordentlig låda kan det nog bli bra. Lite därför också som jag skippar att investera i nya W-högtalare utan kör ett försök till med T-versionen och ser hur det blir.

Har dragit ner WinISD men har inte riktigt lyckats sätta mig in i det än. Testade med ljudias kalkylator och med sluten låda, qtc på 1 - 1.2 (brukar väl rekommenderas något där i kring för utomhusbruk om jag minns rätt?) så får jag en lådvolym på mellan 22.6 och 11.8 liter per högtalare. Känns som att det kan stämma hyfsat. Ska dock försöka få ordning på WinISD och räkna ordentligt innan jag gör något konkret av det. Men basreflex går alltså helt bort? Vad beror det på?

Ska ta en kik på sure-stärkarna, tack för tipset!

Som sagt är det ju väldigt trist att snubben som driver 41hz-shoppen verkar ha tappat intresset.

Har ett annat mindre projekt på g också där jag faktiskt kanske kan använda mig av med den lilla kinastärkaren om den fungerar hyfsat. Fick hem några monacor sp60 och tweeters här för nån vecka sen som jag tänkte göra en iphone-docka eller liknande av. Vi får se vad det blir

Ingen tvekan om att T-versionen också spelar högt! Att dom "endast" passar i sluten låda kan man beräkna genom något som kallas EBP-värde (som beror på högtalarens olika egenskaper - magi som jag inte har en aning om hur det fungerar). Hur som, ett EBP-värde under, vet inte exakt, säg 70 betyder att högtalaren passar bra ventilerad låda, ett värde över gör dom lämpliga i sluten. HP10T har ett värde kring 117.

Att Jan på 41hz.com inte driver shopen för tillfället tror jag beror på sjukdom. Han är helt själv, vilket är synd. Han borde verkligen anställa någon, för affärerna verkar gå som oljat!

Berätta gärna hur det går med SP60-lådan. Är väldigt nyfiken på att göra en mindre boombox, bara för att det går, med sådana. En boominator beräknad efter SP60!
Dom vill väl ha runt 6,8 liter i sluten låda, om jag inte minns fel - eller 6,8 satelliter, om man är astronaut

Jag hoppas jag får igång mitt bygge antingen imorgon eller onsdag. Dokumenterar givetvis med bilder.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Ingen tvekan om att T-versionen också spelar högt! Att dom "endast" passar i sluten låda kan man beräkna genom något som kallas EBP-värde (som beror på högtalarens olika egenskaper - magi som jag inte har en aning om hur det fungerar). Hur som, ett EBP-värde under, vet inte exakt, säg 70 betyder att högtalaren passar bra ventilerad låda, ett värde över gör dom lämpliga i sluten. HP10T har ett värde kring 117.

Att Jan på 41hz.com inte driver shopen för tillfället tror jag beror på sjukdom. Han är helt själv, vilket är synd. Han borde verkligen anställa någon, för affärerna verkar gå som oljat!

Berätta gärna hur det går med SP60-lådan. Är väldigt nyfiken på att göra en mindre boombox, bara för att det går, med sådana. En boominator beräknad efter SP60!
Dom vill väl ha runt 6,8 liter i sluten låda, om jag inte minns fel - eller 6,8 satelliter, om man är astronaut

Jag hoppas jag får igång mitt bygge antingen imorgon eller onsdag. Dokumenterar givetvis med bilder.

Aha, ja då skippar jag helt att ens försöka räkna på basreflex. Är ju rent byggnationsmässigt enklare att bygga sluten också så det är ju en bonus. Vad tror du i övrigt om siffrorna jag fick fram med ljudia-kalkylator, låter det någorlunda rimligt?

Håller med ang 41hz, det verkar ju som att stärkarna säljer som smör i solsken, borde ju löna sig för honom att anställa hjälp om han inte hinner med själv. Extra tråkigt om det är sjukdom som gör att shoppen är nere. Hoppas han frisknar till snart, både får vår- men framförallt för hans egen del.

Jag uppdaterar med SP60-bygget när jag kommer igång, kanske t.o.m. smäller ihop en bygglogg om jag orkar. Är tänkt att bli en liten ripoff på en annan kul låda jag såg, som låg på runt 7-8 liter basreflex. Bara för enkelhetens skull alltså, så jag bara behöver stå för byggandet och följa färdiga uträkningar. Har läst en hel del som V-bro på 41hz-forumet har skrivit om SP60 och det verkar ju onekligen som en potent liten rackare, sett till att den bara kostar strax över hundringen. Enligt honom ska den göra sig kanon i boombox med bara runt 4 liter / högtalare. Ska bli spännande att se hur den presterar!

Permalänk
Skrivet av Edwaard:

Aha, ja då skippar jag helt att ens försöka räkna på basreflex. Är ju rent byggnationsmässigt enklare att bygga sluten också så det är ju en bonus. Vad tror du i övrigt om siffrorna jag fick fram med ljudia-kalkylator, låter det någorlunda rimligt?

Håller med ang 41hz, det verkar ju som att stärkarna säljer som smör i solsken, borde ju löna sig för honom att anställa hjälp om han inte hinner med själv. Extra tråkigt om det är sjukdom som gör att shoppen är nere. Hoppas han frisknar till snart, både får vår- men framförallt för hans egen del.

Jag uppdaterar med SP60-bygget när jag kommer igång, kanske t.o.m. smäller ihop en bygglogg om jag orkar. Är tänkt att bli en liten ripoff på en annan kul låda jag såg, som låg på runt 7-8 liter basreflex. Bara för enkelhetens skull alltså, så jag bara behöver stå för byggandet och följa färdiga uträkningar. Har läst en hel del som V-bro på 41hz-forumet har skrivit om SP60 och det verkar ju onekligen som en potent liten rackare, sett till att den bara kostar strax över hundringen. Enligt honom ska den göra sig kanon i boombox med bara runt 4 liter / högtalare. Ska bli spännande att se hur den presterar!

Dina siffror låter troliga. Jag byggde min låda helt på random, så den hade (monterade ner den här om dagen) säkert en volym över 64 liter - lät högt och bra ändå.

På bilden med HP-10W isatta (mest för att testa). Byggd med spånskiva och väger 4 ton, ungefär.

För att säga något om ljudet med HP-10W/T i kombination med QLM1005 så vill jag påstå att det låter bra helt utan motstånd! Ingen överdriven diskant eller liknande.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Håller på att prata med en kille som skär i plywood med laser, hittade hans annons på blocket helt random när jag letade byråer. Iaf så fångade kostruktionen på lådan min uppmärksamhet.

Måste ju bli en sjukt robust låda! Håller på försöka ta reda på vad det skulle kosta att tillverka min egen låda samt en boominator, fast med de där utskärningarna.
Förhoppningsvis är han inte alltför dyr.

Permalänk
Medlem

Jag är också inne på att bygga en Boominator. Är dock helt utan erfarenhet när det kommer till detta och tänkte börja med att fråga om det ens är lönt att försöka sig på det? Jag ska bygga med ett par vänner och tid kommer nog inte vara något större problem...

Är det något mer man behöver löda än själva förstärkaren? Har aldrig provat på att löda själv men har några bekanta som jobbar som elektriker så det borde gå att lösa i värsta fall.

Finns det möjligtvis någon förstärkare ni kan rekommendera där lödning inte krävs? En liten slant extra känner jag att det är värt!

Tänkte köpa 2 st blyack från biltema på 12v 7,2ah. Hur laddar man dessa när de är slut? Funderar även på att som ni köpa in små solpaneler för att underhållsladda.

Och slutligen det viktigaste egentligen: det är väll ingen risk att man inte blir insläppt på festivaler (emmabodafestivalen framförallt) med en boominator? Den är väll inte för krallig så att säga?

Tillägg: Vad tror ni om denna förstärkaren?
http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-HiFi-20Wx2-Tripath-TA2020-T-AM...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Dina siffror låter troliga. Jag byggde min låda helt på random, så den hade (monterade ner den här om dagen) säkert en volym över 64 liter - lät högt och bra ändå.
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/532446_1...

På bilden med HP-10W isatta (mest för att testa). Byggd med spånskiva och väger 4 ton, ungefär.

För att säga något om ljudet med HP-10W/T i kombination med QLM1005 så vill jag påstå att det låter bra helt utan motstånd! Ingen överdriven diskant eller liknande.

Hehe, ja det var verkligen likadana lådor, http://www.ladda-upp.com/bilder-a/thumbs/large/asdfg-68.png

Permalänk
Skrivet av Edwaard:

Åh, länken ger ingen bild! Skulle så gärna se!

Byggde lite idag, tyckte jag kom ganska långt på dryga timmen!

http://niklasblomqvist.se/dump/bb1.JPG
http://niklasblomqvist.se/dump/bb2.JPG
http://niklasblomqvist.se/dump/bb3.JPG
http://niklasblomqvist.se/dump/bb4.JPG

Gillar hur passformen med en plywood utan borrat hål blir så perfekt tillsammans med "nya" måtten på högtalarna.
Utrymmet mellan (det för batterier samt förstärkare) blir verkligen exakt 6,7 cm. Väldigt tight.

Det som återstår nu är:

  • Skära ut hål för högtalarna

  • Hål i stödpanelen (den högtalarna ska limmas mot)

  • Hål för kablage, eventuell en snygg kopplingscentral

  • Porthål

  • Tätning av lådan

  • Ytbehandling

Nöjd, so far!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bekutori:

Jag är också inne på att bygga en Boominator. Är dock helt utan erfarenhet när det kommer till detta och tänkte börja med att fråga om det ens är lönt att försöka sig på det? Jag ska bygga med ett par vänner och tid kommer nog inte vara något större problem...
Massa text.....
Tillägg: Vad tror ni om denna förstärkaren?
http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-HiFi-20Wx2-Tripath-TA2020-T-AM...

Tack på förhand!

Välkommen till tråden
Att du/ni saknar erfarenhet är inget hinder, finns bara ett sätt att skaffa den!

Om 41hz börjar sälja igen så säljer de färdiglödda steg, men det du hittat borde fungera, sett en del byggen med det steget. Det som jag länkat tidigare i tråden har blivit rekomenderat av killen som ritat The Boominator.

Blyaccarna laddar du med en väggvårta, finns på biltema för 99kr, finns mer avancerade laddare med men det borde inte vara nödvändigt.

Hur det är med att komma in på festivaler vet jag inte, finns nog någon annan som kan svara på det.

Lagt ned funderingarna på laserskurna lådor då han som hade företaget inte verkade intresserad av att hjälpa mig.
På fredag blir det till att dra fram snickarbrallorna och börja såga ut delarna till de tre boomboxarna som ska byggas. Kommer bli riktigt spännande!

Det där ser ju riktigt snyggt ut Blomqvist! Jobba på och posta mängder med bilder! Sjukt kul att se när det händer lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Välkommen till tråden
Att du/ni saknar erfarenhet är inget hinder, finns bara ett sätt att skaffa den!

Om 41hz börjar sälja igen så säljer de färdiglödda steg, men det du hittat borde fungera, sett en del byggen med det steget. Det som jag länkat tidigare i tråden har blivit rekomenderat av killen som ritat The Boominator.

Blyaccarna laddar du med en väggvårta, finns på biltema för 99kr, finns mer avancerade laddare med men det borde inte vara nödvändigt.

Tackar för svar!

Läst på lite mer nu och tydligen ska denna Lepai lp-2020 ha en tendens att gå sönder. Så länge den väl funkar ska den dock vara väldigt prisvärd...
Den förstärkaren du länkade ser ju helt klart intressant ut, riktigt billig också! Men det ser ut att behöva lödas på den? Ingick connectors osv?

Även den blomqvist länkade till ser intressant ut. Den ser även ut att ha färdiglödda RCA-connections?

Har ännu inte bestämt mig om jag ska köra en hel eller halv boominator.

Dessa delar ska jag använda mig av:
2/4x HP-10W
2/4x Piezo
Förstärkare (söker efter den rätta)
2x Blyack 12V 7,2ah
(Ev. solpanel)
Formplyfa

Permalänk
Skrivet av bekutori:

2x Blyack 12V 7,2ah
(Ev. solpanel)
Formplyfa

Om du ska bygga Boominator i full storlek, se till att batteriet verkligen passar i facket mellan högtalarna! Jag har kollat på några 7,2 Ah-ackar och det verkar som att de flesta är exakt det måttet - alltså väldigt tight fit. Går annars att köra tunnare plywood mellan, så det får plats mer. Men bara så att du inte köper två batterier för 250 kr som inte passar!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ytterliggare en fråga: Vad är det för typ av kablar man ska koppla via +/- mellan batteri, förstärkare, element osv?

@blomqvist
Tack för tipset! Tror att biltemas blyack 12v 7,2 ska passa men ska dubbelkolla det då innan köp!

Permalänk
Skrivet av bekutori:

Ytterliggare en fråga: Vad är det för typ av kablar man ska koppla via +/- mellan batteri, förstärkare, element osv?

@blomqvist
Tack för tipset! Tror att biltemas blyack 12v 7,2 ska passa men ska dubbelkolla det då innan köp!

Du kan dra högtalarkabel mellan allt, om du vill.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Du kan dra högtalarkabel mellan allt, om du vill.

Är som sagt helt novis vad gäller detta. Vad menar du med högtalarkabel? 3,5mm? XLR? 1/4"? annat?

Måste man löda egen kabel från blyack till förstärkaren? Dvs DC-jack på ena änden och en sådan där "batteri-knipssare" på andra?

Rekommenderar ni att köpa formplyfa eller funkar vanligt byggplywood bra för att dra ner kostnaderna? Eller ska man använda sig av just formplywood för skydd mot vatten osv?

Vilken tum rekommenderar ni på basreflexrör? 4"? 6"?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bekutori:

Läst på lite mer nu och tydligen ska denna Lepai lp-2020 ha en tendens att gå sönder. Så länge den väl funkar ska den dock vara väldigt prisvärd...

Tror det var främst de äldre varianterna, de nya ska tydligen vara bättre.

Permalänk
Skrivet av bekutori:

Är som sagt helt novis vad gäller detta. Vad menar du med högtalarkabel? 3,5mm? XLR? 1/4"? annat?

Måste man löda egen kabel från blyack till förstärkaren? Dvs DC-jack på ena änden och en sådan där "batteri-knipssare" på andra?

Rekommenderar ni att köpa formplyfa eller funkar vanligt byggplywood bra för att dra ner kostnaderna? Eller ska man använda sig av just formplywood för skydd mot vatten osv?

Vilken tum rekommenderar ni på basreflexrör? 4"? 6"?

Tack på förhand!

Sorry, menar så klart högtalarkabel!
1,5 mm² kopparkabel: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/hogtalarkabel/_1319
Jag kör på vanlig konstruktionsplywood eftersom jag ska ytbehandla lådan med oljebaserad färg.
Till batteriet löder du egen kabel med kabelskor i vardera ände.
Basreflexrör behövs inte på Boominator (den har ett inbyggt i konstruktionen (handtagen)). I övrigt bestäms måttet på den med uträkningar; finns ingen generell storlek.

_______________________________________________________________
Lägger upp lite bilder på det jag fick gjort idag.

Jag kanske förminskade lite väl aggressivt.

Ingenting av trät som sitter i lådan är fastskruvat, väntar lite med det. Måste tänka igenom ordningen. Dessutom är det dags att börja täta, planera hur sladdar ska dras och lite annat. Ska även göra locket till mellanfacket samt en anslutningspanel.

So far är allt perfect fit. Hittade perfekta lock och krukdelar för att måla ut 7,6 cm (för piezo) samt 22 cm för HP-10W. Sågade allt med sticksåg men ändå nöjd med resultatet. Allt går så mycket snabbare än jag tänkt mig. Tror dock att elen (för att få det snyggt och stabilt; lådan ska klara vibrationer, osv utan att kablar skakar löst) kommer ta tid. Vill ha modulära batteripaket: bytta batterier i ett pack medan lådan spelar vidare på tre andra.

Lådan väger inte så mycket. Den blir otroligt mycket lättare av allt man skär bort (duh..). Är man två personer kan man bära länge utan problem (med allt i).

Återkommer troligtvis på onsdag med mer bilder (...har tentaplugg samt jobb att ta tag i).

Så här mycket skärs bort...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Sorry, menar så klart högtalarkabel!
1,5 mm² kopparkabel: http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/kablar/hogtalarkabel/_1319
Jag kör på vanlig konstruktionsplywood eftersom jag ska ytbehandla lådan med oljebaserad färg.
Till batteriet löder du egen kabel med kabelskor i vardera ände.
Basreflexrör behövs inte på Boominator (den har ett inbyggt i konstruktionen (handtagen)). I övrigt bestäms måttet på den med uträkningar; finns ingen generell storlek.

Tackar återigen för svar! Och ursäktar mig för alla dessa frågor

Skulle du kunna vara supersjysst och ta en närbild på hur man connectar kopparkablaget med högtalarna och ampen? Har inte riktigt fått grepp om det ännu. Är så van med "vanliga" connectors och jacks haha...

Sjyssta bilder förresten!
Har jag förstått det rätt så ska du inte limma ihop magneterna på högtalarna med varandra? Ska du ha plyträt emellan?

Räcker det med att skruva ihp skivorna eller bör man limma också? Vilket lim rekommenderas isånafall? Har du förresten några mått exakt vart 10" och piezorna ska placeras?

Permalänk
Skrivet av bekutori:

Tackar återigen för svar! Och ursäktar mig för alla dessa frågor

Skulle du kunna vara supersjysst och ta en närbild på hur man connectar kopparkablaget med högtalarna och ampen? Har inte riktigt fått grepp om det ännu. Är så van med "vanliga" connectors och jacks haha...

Sjyssta bilder förresten!
Har jag förstått det rätt så ska du inte limma ihop magneterna på högtalarna med varandra? Ska du ha plyträt emellan?

Räcker det med att skruva ihp skivorna eller bör man limma också? Vilket lim rekommenderas isånafall? Har du förresten några mått exakt vart 10" och piezorna ska placeras?

Kan fixa bild! Troligtvis senare idag AMP6 har skruvterminal (in med sladden och sedan skruva åt med mejsel). Högtalarna kopplar du in genom att antingen löda fast kabeln eller använda dig av en kabelsko

Du kommer använda dig av den röda (kabel upp till och med 1,5 mm^2) eller blå (upp till 2,5 mm^2(?)).

Jag tror jag kommer limma högtalarnas magneter mot den bakomliggande plywoodskivan för att minska belastningen på skruvinfästningen.

Du kan absolut limma ihop tillsammans med skruv - lådan blir hyperstabil (dock svårt att öppna för att göra ändringar). Annars kan det vara vettigt att försöka smälla in någon form av sillikon mellan skivorna. Eller täta som i ett akvarie. Men skruvinfästningen gör lådan stabil nog (väldigt stabil).

Ladda hem följande fil: http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=b38916e3d3...
Sedan laddar du hem: http://sketchup.google.com/intl/en/download/
Ritningen har passat exakt till mallen för kapningen av plywooden: http://niklasblomqvist.se/dump/cuts.png

I sketchup (jättelätt att använda för det du ska göra) kan du panorera runt samt använda måttbandet (!!) för att få ut alla mått exakt!
Otroligt smidigt att ha en laptop bredvid sig när man bygger för att hela tiden kolla alla mått. Jag har byggt exakt (nåja, inte hålen i plywooden mellan högtalaren - dom sitter någon mm fel) efter ritningen. Det blir även lättare att tänka igenom hur du ska utföra själva byggandet, alltså själva stegordningen.

Fråga om det är något mer du undrar över!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Vilka bra svar! Tack så mycket!

Försökt ebaya mig fram till en s.k. kabelsko. Är det möjligtvis en sån här?
http://www.ebay.co.uk/itm/4-Gold-Plated-Spade-Plug-Speaker-Ca...

Och de där sketcherna kommer underlätta rejält!

Permalänk

Hallå!

Körde på lite idag och kopplade ihop högtalarna med förstärkaren för att få en uppfattning om vad lådan är kapabel till.
...
...

Tänk er att bli drop-kickade i bröstet i 130 BPM!

Helt galet nöjd med tanke på att lådan är helt otätad samt att jag ej delat upp lådan än.
Låter bilderna tala.

Film finns här för er med stöd för Quicktime-filer!
Skakigt inspelad. Dessutom oklart om det går att få uppfattning om ljudnivån.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Bra bilder!

Skickade PM till dig blomqvist men kan likväl skriva ner frågorna här i tråden...

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165408754
*Vilken typ av kabelskor ska man köpa?
-15-331 & 15-332?

*Hur fäster man kabelskorna i högtalarna och tweeters? Behöver man löda eller är det bara att "knippsa i" på något vis?

*Har även bestämt att underhållsladda blyacken med solpanel. Kikade på denna panel: http://www.ebay.com/itm/10Watt-12Voltage-Solar-Panel-10W-12V-...
Den är väl lämplig?

-Kikade då även på denna regulator:
http://www.ebay.com/itm/Newest-hot-Solar-Panel-Charger-Contro...
Även den lämplig?

EDIT: hittade denna videon på youtube som besvarar mina frågor om kabelskor. http://www.youtube.com/watch?v=nuz-zRsw5uM&feature=related

Tackar