Cooler Master Silencio 650

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master Silencio 650

En genomtänkt datorlåda med ljuddämpade paneler och ett avskalat yttre är löftet när Silencio 650 intar SweClockers testlabb. Jonas Thörnqvist plockar fram skruvmejseln och bjuder på en grundlig genomgång av Cooler Masters senaste skapelse.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fan! 15 min tidigare och jag hade hunnit se den innan jobbet

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

ÄR det någon fjäder eller nåt som stänger frontluckan automastiskt eller lutar bordet?

Permalänk
Medlem

Lite OT men Jonas ser fan ut som kyle katarn till o från

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av j0h4nN:

ÄR det någon fjäder eller nåt som stänger frontluckan automastiskt eller lutar bordet?

Bordet lutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Lite OT men Jonas ser fan ut som kyle katarn till o från

När du säger det så är de rätt lika faktiskt. O_o

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

När ni väljer komponenter att sätta in i chassit tar ni bara något som ni har liggande eller blir ni sponsrade och sedan sätter in sponsorns produkter?

Permalänk
Avstängd

Som vanligt bra recension! Skulle vilja ha med ljudmätningar som kan jämföras med andra chassin som är ljuddämpade.

"Jag har aldrig sett ett större hål!" Haha ja det var då ett stort hål.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Johan Holm:

När ni väljer komponenter att sätta in i chassit tar ni bara något som ni har liggande eller blir ni sponsrade och sedan sätter in sponsorns produkter?

Vi plockar komponenter som vi har liggandes. I detta fall handlar det om vår testrigg för SSD-enheter.

Permalänk
Avstängd

Känns som ett lite tråkigt chassi med en del onödiga brister. Tror nog att jag hade satsat på ett Define R3.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja se att när ni spelar in ljudet (när systemet rullar) att ni tar en pause och inte pratar i kanske 20 sekunder så att man faktiskt kan höra hur det låter
Annars bra recension som vanligt

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem

Jag gillar verkligen luckan med knappar, kontakter och SD-kortläsare!
Kul funktion med dual-boot!
Riktigt bra med ett jättestort hål vid nätagget!

Men, lite för många småbrister, framförallt hårddiskdämpningen som känns väldigt konstig på ett tyst chassi, gillade det annars faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raffe1995:

Jag skulle gärna vilja se att när ni spelar in ljudet (när systemet rullar) att ni tar en pause och inte pratar i kanske 20 sekunder så att man faktiskt kan höra hur det låter

Dom har pratat om varför dom inte gör så tidigare, har för mig att det dels finns för mycket ljud rent allmänt för att det ska bli rättvist och ljudupptagningen är inte den bästa heller.

Permalänk
Avstängd

Såg att några reagerade på en "död" pixel på den övre vänstra delen av skärmen. Ingen som reagerar på samma sak på denna video?

Inget som är jätte irriterande men lite udda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Dom har pratat om varför dom inte gör så tidigare, har för mig att det dels finns för mycket ljud rent allmänt för att det ska bli rättvist och ljudupptagningen är inte den bästa heller.

Jo precis.. För mig är det solklart varför man inte testar ljudet.

Problemet är att alla har olika högtalare, olika inställningar på ljud (EQ) och volym. Jag har inte EXAKT lika hög volym varje gång även om jag försöker ha det.

Och nyhetskommentarerna kommer se ut såhär:
- Jävlar vad tyst det är!
- Ehmm.. fet fail på ljuddämpat chassi?
- Snacka om misslyckat chassi... det låter skit mycket.
- Den där köper jag.. hur tyst som helst!

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk

vore det inte en fördel att va tyst när man ska testa ljudet på fläktarna? istället för att babbla på som en jävla pratkvarn?

Visa signatur

CPU: Intel core i7 4790k | RAM: Corsair Vengeance 16gb | GPU: MSI GeForce GTX 980 4GB | MB: MSI Z97I AC | SSD: Samsung 840 EVO 250gb | HDD: Seagate Barracuda 3T

Battlelog: Vanillaenergy

Permalänk
Medlem

Fantastisk recension!

"Jag har aldrig sett ett större hål" Made my day! xD

Visa signatur

i7- 2600k | 60GB SSD | Corsair Hydro H80 | Corsair HX 750W/80+ | Corsair 600t | 6970 kyld med Accelero Xtreme Plus II | 4st Gentle Typhoon 1850rpm | Antec Big Boy 200mm
Utrustning: Qpad MK- 80 | Asus Xonar- STX | Beyerdynamics DT770 Pro 80 | Qpad 5K
Snälla citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillio:

Problemet är att alla har olika högtalare, olika inställningar på ljud (EQ) och volym. Jag har inte EXAKT lika hög volym varje gång även om jag försöker ha det.

Sant förstås, men man har ju alltid Jonas röst som volymreferens. (så länge Swec är konsekventa med volymerna när de spelar in)

En annan ljudrelaterad sak skulle jag gärna även se i testerna: ett "knacktest" på front, topp och sidopaneler på chassit med alla komponenter installerade. Det ger ganska bra känsla för hur tunt och skramligt chassit är, och ifall ev ljuddämpning gör någon nytta. Är det något Swec skulle kunna tänka sig, nu när de ändå videorecenserar allting?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quelor:

Lite OT men Jonas ser fan ut som kyle katarn till o från

Riktigt nice komplimang. Katarn FTW!

Nice chassi i övrigt. Lite budgetlösningar i den men det är inte så hela klabbet blir B pga det.

Permalänk

Intressant chassi! Hade gärna sett att det varit prissatt under 1000 kronor dock. Speciellt eftersom man kan få tag i Fractal Design R3 och andra liknande chassin för runt 800 kronor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Bra recension. Men det blir nog ändå ett Antec P280 till mitt nästa bygge.

Permalänk
Avstängd

Bra recension som alltid.

Men detta är ju ytterligare ett miditower i mängden som inte är speciellt unikt. Det ända som var annorlunda och intressant var boot-väljaren och att LEDsen är dålda.

Permalänk
Skrivet av Morkul:

Såg att några reagerade på en "död" pixel på den övre vänstra delen av skärmen. Ingen som reagerar på samma sak på denna video?

Inget som är jätte irriterande men lite udda.

Var samma sak på Fredagspanelen, måste vara något med deras kamera!

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk

Bra recension som vanligt! Orka klaga på den döda pixeln i varje video...

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Varför kan dem inte bara lägga till en centimeter på bredden och få bättre plats med kabeldragningen. Det är ju inte direkt ett litet chassi heller, tycker det blir bättre med 1cm bredare chassi än en sidopanel som inte går att få på helt/buktar ut. Nu är det ju förstås inte bara detta chassit jag pratar om då de flesta chassin jag använt har haft detta problem och det är ju inte speciellt kul om man vill att det ska se snyggt ut eller har jag missat något?

Hursomhelst bra recension och för övrigt ett trevligt chassi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

chassi med spjäll har jag inte sett innan. kan ju vara bra att kunna reglera hur hårt processorn brinner..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Roger W:

Sant förstås, men man har ju alltid Jonas röst som volymreferens. (så länge Swec är konsekventa med volymerna när de spelar in)

En annan ljudrelaterad sak skulle jag gärna även se i testerna: ett "knacktest" på front, topp och sidopaneler på chassit med alla komponenter installerade. Det ger ganska bra känsla för hur tunt och skramligt chassit är, och ifall ev ljuddämpning gör någon nytta. Är det något Swec skulle kunna tänka sig, nu när de ändå videorecenserar allting?

Av alla saker man kan använda som referens är rösten sällsynt värdelös. Bättre i så fall att använda något som generar rosa eller vitt brus med känd volym. Då får man i alla fall en riktig referens. Vad man nu ska med en referens till...

Fast sen är det fortfarande rätt menlöst eftersom chassin kan ha störande ljud vid olika frekvenser och vissa här sitter med bra högtalare/hörlurar och andra lyssnar med saker som sitter inbyggda i skärmar och laptopar. Det blir då helt omöjligt att avgöra hur mycket det låter. Sen hade de fått lägga mycket mer pengar på att ljudisolera rummet än det redan gjort. Du kanske har noterat att det brukar höras sirener utanför med jämna mellanrum. Det är ett tydligt tecken på att det är en dålig miljö. Finns det dessutom ventilation och sådant så kommer även det bidra till ett störande surr i bakgrunden.

Nästa steg är utrustning för att spela in ljudet på ett vettigt sätt. Det krävs lite bättre mikrofoner än de som används för att spela in tal för att få ett vettigt resultat och det kostar pengar.

Så för att kunna göra något som inte blir alltför missvisande krävs det att de bygger en ljudisolerad låda att testa i och att de köper in lite dyra mikrofoner. Sedan måste de ju distribuera inspelningarna på ett vettigt sätt också för YouTube är långt ifrån optimalt. Fast kanske vore bättre om de bara la upp ett diagram med frekvens och amplitud så kan man själv se hur det låter. Gärna då med ett brusgolv markerat.

Som du ser blir det ett ganska komplicerat bygge. Att bara slänga upp en bordsmikrofon någonstans i närheten och spela in lite ljud på måfå skulle inte säga så mycket om hur chassit låter utan snarare hur mikrofonen och studion låter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är sugen på detta, kan man inte lösa vagg-problemet på nått sätt? -.-

Permalänk

Av alla siffror i världen var de tvungna att välja 650, samma som Corsair 650D. Kunde de inte valt 649 eller 651? Undra vad just 650 betyder. Måste vara något magiskt med det. Så många frågor, så lite svar. För övrigt kändes bygget lite väl B. Tycker inte alls det spelar i samma liga som 550D och P280 med hänsyn till priset. De borde gjort boot-väljaren till icke inkluderat extratillbehör och prissatt det runt 800 kr. Lite över R3 och väl under 550D / P280.

Permalänk
Avstängd

Toppen/taket är fult.