Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Medlem

Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Inledning:
Denna guide skriver jag då jag själv saknade en sådan guide när jag satte ihop min nya HTPC för ett tag sedan. Jag vet att det finns andra guider i ämnet men hela poängen med min guide är att det skall vara helt ljudlöst och passa perfekt för just HTPC-användare. När jag skriver ljudlös så menar jag 100% ljudlös. Inte någon skapligt tyst fläkt eller hårddisk utan 100% ljudlös, inga delar får röra på sig och allt skall vara tyst, precis som man vill ha de i filmrummet där hemma. Dessutom vill vi att det skall vara enkelt att uppgradera prestandan i framtiden utan att vi måste börja om helt från början. Som bonus drar inte systemet in något damm i något ventilationshål.

Guiden är inte fokuserad på spel, även om vissa delar skulle kunna gå anpassa så går inte guiden in på detta. Det är svårt att bygga en spelrigg som helt saknar fläktar för att inte nämna att 99% av alla grafikkort har en fläkt på sig och de som inte har de förväntar sig att de skall finnas åtminstone något luftflöte inne i burken som leder bort värmen. Så på grund av detta fördjupar vi oss inte på speltester eller något sådant i guiden.

Så om du är trött på surret ifrån din gamla HTPC och vill skicka av det gamla systemet och bygga något nytt, ja då får jag säga välkommen att läsa min guide!

Ett par ord om ljudlös HTPC och hur jag tänkt

Grundpelaren i att bygga en helt ljudlös HTPC är att chassit är designat för detta ändamål. Det finns flera helt ljudlösa chassin där ute som inte har en endaste fläkt. I denna guide kommer mitt fokus ligga på att bygga en ljudlös HTPC där datorn tar så lite plats som möjligt men att ändå gå att uppgradera enkelt i framtiden. Jag kommer också bara titta på chassin där nätdelen är extern då detta ger bäst spridning av de komponenter som genererar värme.

Summering: Chassit måste vara mITX, nätdelen måste vara extern och passivt kylt. Inget får rotera eller skapa minsta lilla vibration.

Dold text

Frågor och Svar (klicka och läs gärna)

F: Blir det inte för varmt?
S: Om du väljer rätt komponenter med låg TDP så kommer du inte ha några problem med värmeutvecklingen. Jag har själv plågat mitt system med Prime95 i 24 timmar och visst blir chassit varmt men inga problem för chassit att leda bort. Jag har inte haft några kraschar eller andra problem som varit kopplade till värmen i chassit.

F: Hur varmt blir det?
S: Vid idle ligger mitt system på cirka 34-40c och vid maxbelastning ligger värmen runt 75c och efter cirka 24 timmar med maxbelastning under en varm sommardag har jag lyckas uppmäta 86-87c. Dessa temperaturer är mätta på en gamal Sandy Bridge CPU. Med en TDP på 65 watt. Men visst det är väldigt högt men du kommer aldrig maxbelasta ditt system på detta sjuka sätt. Jag ville bara testa vad de mest extrema kan innebära. Tänk dock på att en HTPC-lösning maxar i princip aldrig CPU:n under några längre stunder. Det är vanligtvis grafikkortet som får kämpa vid uppspelning då vi kommer att använda oss av den vid uppspelning (DXVA).

Vid idle i3-2100 Sandybridge:

Vid maxbelastning i3-2100 Sandybridge en varm sommardag efter 24h Prime (Så extremt de kan bli):

F: Behövs verkligen en optiskläsare?
s: Detta är upp till var och en. Själv slutade jag köpa optiskmedia för flera år sedan. De filmer som jag har på DVD är sedan länge inladdade på mitt nätverk. I mitt fall så har jag valt ett chassi som har plats för en optiskenhet men jag har inte stoppat i någon. Jag har valt ett sådant chassi eftersom ifall behovet skulle uppstå så kan jag lätt trycka i en optiskläsare. OBS, det chassi som jag har valt i guiden har begränsad kompatibilitet med optiskaenheter så kolla upp noga så den du har tänkt köpa verkligen passar.

F: Lagring på HTPC:n eller på nätverket?
S: Eftersom vårt fokus är att få det helt ljudlöst i filmrummet så har jag valt att inte ha någon hårddisk i HTPC:n. Det enda lagringsutrymmet som finns i HTPC:n är avsett för operativsystemet och uppspelningsprogramvaran. Självklart så är detta också upp till var och en att bestämma, men jag trivs ypperligt med att ha min lagring i mitt klädrum där jag har en annan dator som står och surrar med fläktar och hårddiskar. Dörren är stängt och de stör inte mig de minsta då jag inte kan höra den.

F: Kan man spela på systemet?
S: Eftersom vi använder oss av de inbyggda grafikkortet på moderkortet så styrs prestandan gällande spel av denna. Googla efter ditt specifika val av moderkort och CPU och läs recensionerna som du hittar.

F: Blir det inte dyrare att bygga ett helt fläktlöst HTPC system än ett med fläktar?
S: Självklart blir det dyrare men att helt slippa fläktar är också samma sak som att du aldrig behöver byta någon fläkt heller. Delarna slits inte mekaniskt eftersom allt står still. Så om du använder systemet i många år så kommer inte många delar bli slitna.

F: Uppspelning av 1080P 10-bitars h264 (Hi10), funkar de?
S: Inga som helst problem. CPU:n går inte ens i närheten av att maxa ut. Faktum är att som högst jag sett så går den upp till 40% vid vissa scener i de filmer jag kollat på. Det skall också påpekas att programvarustödet för Hi10 är inte så bra som de skulle kunna vara så detta lär bara bli bättre med tiden. Normalt sett så ligger belastningen runt 20-25% vid dessa typer av filmer. Läs mer om detta i XBMC Wiki http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Hi10P

Dold text

Hårdvara och kostnad

Chassi
Den viktigaste delen i systemet är chassit då det är denna som skall ansvara för att transportera bort all värme ifrån de datorkomponenter som genererar värmen i lådan. Vad vi vill ha är chassin som är helt passivt kylt (heatpipes) och som har mini-ITX formfaktor och nödvändiga funktioner som man förväntar sig av en modern HTPC. Eftersom det är omöjligt att täcka precis alla chassin på marknaden så har jag valt att fokusera på det mest populära i min guide. Men med det sagt så tycker jag att du som läsare skall själv titta av lite på marknaden och gärna fråga i tråden här om vilka chassin som är aktuella just nu. Det chassi jag har valt går också att köpa i Sverige och kräver inte att du importerar det själv. När jag har kollat av den Svenskamarknaden så ser jag att den har krypt något bland leverantörerna. Förr vet jag att hfx var rätt populära men de säljs inte längre hos de stora som Inet, dustin mfl. Istället utmärker sig Streacom idag.

Om du använder ett annat chassi än de jag tar upp i guiden så bör du tänka på följande:

  • Inga fläktar

  • Undvik ha lagringen i din HTPC. Se till att det finns plats för en 2.5" SSD disk.

  • Kontrollera så det finns heatpipes

  • Ordentliga kylblock skall sitta monterade i chassit. Tänk dig kylflänsar som sitter på slutsteg för bilar vanligtvis.

  • Behöver du verkligen en optiskläsare? Kontrollera i så fall att detta finns.

  • Inget inbyggt nätagg. De flesta inbyggda har en liten fläkt. Så välj ett med externt nätagg.

  • Vill du styra datorn med fjärrrkontroll? I så fall bör det finnas ett ir-kit att köpa till chassit så du slipper ha ett externt ir-öga som bara tar plats.

Dold text

Streacom FC8 Evo Finns i Svart och silver
Streacom har satt ihop en bra bygg-guide och lagt ut på sin hemsida. Rekommenderar den varmt!
Bygg-guide: http://www.streacom.com/system-build-guide/

Tillbehör för Streacom
- Streacom fjärrkontroll inkl. IR-öga från 290kr

Andra intressanta Chassin som du bör kolla upp också:

Lagringsutrymme
Eftersom vi kommer ha vår lagring på vårt nätverk så räcker det med en disk som klarar starta upp systemet snabbt och tyst. I mitt fall har jag valt en SSD disk ifrån OCZ. Det kan vara värt att undersöka extra noga vilken SSD disk som lämpar sig bäst just då du har tänkt att köpa utrustningen. Vissa tillverkare har haft mjukvarubuggar. Jag har inte haft några problem överhuvudtaget med min disk ifrån OCZ och kan endast gå på vad jag själv har för erfarenheter av disken. Varför inte läsa Sweclockers recension av SSD-diskar? Det finns två stycken, Här och här.

OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB

Nätaggregat
Streacom Nano150 150W externt nätagg
Nätaggregatet är delat i två delar. Dels har du en klassisk AC-adapter, likt en sådan du har för laptoppar och dels sitter det ett litet kort inne i själva datorn som ansluts på själva moderkortet. Det hela ansluter via en strömkontakt som skruvas på baksidan av lådan. Hål för detta finns redan förberett. Det finns bilder på detta längre ner i guiden under "Bilder på systemet".

Internminne
Inga konstigheter här egentligen. Köp så mycket som du tror du behöver. I mitt fall valde jag åtta gigabyte så jag har lite att växa i. Vi kommer inte köra några minneshungrigaapplikationer på vår HTPC men det skadar aldrig ha lite extra när minnespriserna är så låga.

Kingston HyperX DDR3 2x4GB.

Optiskläsare/brännare
Tidigare sålde Streacom FC8 men deras nya FC8 Evo har bredare kompatabilitet och fixar optiska enheter med utmatningsknappen på både vänster och högersida. Jag har inte själv valt att investera i någon optiskenhet men för er som behöver en rekommenderas nedan enheter. Det finns säkert flera som funkar bra men jag har inte själv köpt någon. Fråga gärna i tråden.

Sony Optiarc BC-5600S (Blu-ray)
Sony Optiarc AD-7640S (DVD)
Slimline SATA för Slimline DVD/Blurays Nödvändig strömkabel för montering.

Moderkort & CPU
Här finns det två läger. Det finns dom som gillar Intel och de som gillar AMD. De man kan säga om AMD är att dom presterar bättre på grafikfronten men har lite långsammare CPU:er än Intel. I vår HTPC kommer vi använda den integrerade grafiklösningen på moderkortet. Vet du med dig att du behöver extra i grafik så är AMD att föredra. Vill du hellre ha lite vassare CPU så är Intel bäst i förhållande till strömförbrukning och värme. I mitt fall så valde jag Intel eftersom jag kollar på rätt mycket Anime som ofta är kodat i formatet 10-bitars h264 (Hi10), vilket inget grafikkort på marknaden klarar av att hårdvaruavkoda och då måste CPU:n jobba på lite extra. AMD skulle säkert funka utmärkt för mig också men jag var tvungen att välja något och tog då Intel. Jag är inte jätte uppdaterad på vad AMD har för erbjudanden på marknaden idag så undersök gärna mer än vad som står i denna guide innan du springer till affären. Tänk också på att avståndet mellan AMD och Intel vad gäller grafikprestanda är inte lika stort i dag då det nya Haswell CPU:erna säljs med HD4600 och även snabbare varianter.

Uppspelning av Blu-ray och 23.976hz Viktig info om uppspelning av Blu-ray

Intel - Intel har i både Sandy Bridge och Ivy Bridge haft problem med att fixa 23.976hz Blu-ray. Detta är dock helt löst i Haswell så de integrerade lösningarna ifrån Intel funkar fint nu. Om du hellre är sugen på en Ivy så funkar de också helt okej men de är inte lika bra som Haswell. Du riskerar få ett litet hopp i uppspelningen varje fjärde minut.

Du kanske sitter och funderar på vad är detta för något? Problemet har varit att många tillverkare har haft svårt att skicka en korrekt 23.976hz signal som krävs då man skall kolla på blu-ray, istället så har en 24hz signal skickats vilket har givit uppskov till ett hack i bilden varje 40 sekund då videon synkas om till ljudet. Om du är intresserad att läsa mer om detta rekommenderar jag ett besök till Anandtechs artikel om detta ämne som blev uppdaterad nu när Haswell släpptes.

Hur står sig AMD då? Tyvärr har AMD också haft lite problem. Dock inte lika stora problem som Intel har haft tidigare. Hur det är idag är jag osäker på men tidigare har AMD inte träffat helt rätt på 23.976 heller utan kommit in nära på 23.978fps (uppmätt med MPC-HC) och de resulterar i ett litet hopp i bild varje åttonde minut eller så. Men om du är intresserad av ett AMD-system, kolla i så fall upp detta så du har lite mer kött på benen inför ditt bygge.

Dold text

Rekommendationer av moderkort och CPU
Eftersom Intel i och med släppet av Haswell har haft stort fokus på att få ner strömförbrukningen och upp prestandan på den integrerade grafikkretsen och där de också har fixat uppspelning av Bluray i 23p så tycker jag det känns som den plattform har överhand just nu. Som alltid så ändras saker ständigt men idag tycker jag att en Haswell CPU är det rätta för mig och därför rekommenderar jag det också här i guiden. Jag har satt ihop en rekommenderad inköpslista lite längre ner i guiden som jag kommer försöka uppdatera löpande. Men generella tips om du vill inte gå enligt den är att du tittar på ett par olika saker i val av moderkort och CPU.

Moderkortet måste ha tillräckligt med utrymme mellan minnesplatserna och 23-pins kontakten. Streacoms strömkrets som monteras i 24-pinskontakten är lite bredare än en standard 24-pinskontakt. Försök välj ett moderkort med lite utrymme i mellan dessa två så ska de inte vara några problem. Undvik också moderkort med höga komponenter på som eventuellt kan ta i de värmeledande rören (heatpipsen) som leder bort värmen till kylplattorna i lådan.

Processorn får inte ha för hög TDP. Streacom FC8 Evo klarar en max TDP på 65 watt om systemet är helt utan ventilation i dess omgivning. Har du god ventilation i rummet där datorn kommer stå placerad så klarar FC8 Evo en max TDP på 95 watt.

Syftet med denna guiden är att ge en någorlunda idé om vad som funkar men där fokus ligger på som sagt ljudlöshet. Många gillar AMD's olika feta processorer men problemet är att dessa har, för det mesta, en TDP på 100watt. Streacom rekommenderar att man inte går över 65 watt TDP med detta chassi, så därför är det svårt att rekommendera exempelvis en A8-3870K pga detta. En del anser att det ändå är värt att köpa en 100 watt TDP processor men att man underklockar och undervoltar. Detta får vara upp till var och en om man vill experimentera med.

För att se vad exakt för komponenter jag rekommenderar så skrolla ner till inköpslistan!

Intel-Atom med Nvidia ION:
Tyvärr kan jag inte rekommendera denna lösning då jag kräver att systemet skall kunna spela upp allt media på marknaden. ION-system mäktar inte med 10-bitars h264 (Hi10) i 1080P. Dessutom så brukar de bli precis på håret om du ska titta på 1080P Youtube genom webbläsarna. Jag vill inte rekommendera ett system som är halvdan och kompromissar på detta sätt.

Övriga system: Vad du ska tänka på

Om du vill ha ett annat system än det som jag tagit upp här så bör du tänka på följande.

  • Du vill ha ett system som inte har högre TDP än 65 watt.

  • Du vill ha mini-ITX

  • Undvik moderkort med stora kylflänsar på. Dom passar i regel inte i detta chassit. Om du ändå vill ha ett sådant moderkort får du räkna med att du kanske får plocka fram verktygen och modifiera saker för att få det passa.

  • Kontrollera så minnena är kompatibla. Det finns system som använder dom lite dyrare laptop-minnena.

  • Fråga gärna i Köprådstråden här på Sweclockers innan du skickar iväg beställningen, eller varför inte i denna tråden! Det brukar alltid finnas någon som gärna tar ett ögonblick och tittar över din beställning.

Dold text

Bilder på systemet

En sidobild på systemet där OCZ SSD:n sitter monterad.

Bild på kylblocket som sitter monterat på CPU:n. Bilden. Streacom FC8 modellen.

En bild på SSD och hårddisk vaggan. Du kan montera både en 3,5" HDD, 2,5" SSD och en optiskenhet på denna vagga.

Detta är PicoPSU:n som ansluts på 24-pinskontakten på ditt moderkort.

Dold text

Rekommendation av Inköpslista (uppdaterad: 2013-09-23):
Det är svårt att hålla rekommendationerna 100% uppdaterade så läs gärna alla svar i denna tråd innan du skickar iväg en beställning. Tänk också på att mekanisk-hårddisk i ett helt passivt kylt system kan bli väldigt varmt. Även om tillverkarna menar att de inte bör vara några problem så kan man aldrig vara helt säker. Om möjligt använt helst bara SSD-lagring i systemet. Om du måste ha lagringen i närheten av din HTPC så kan en extern lagring vara att föredra vad gäller värmeutvecklingen. Antingen en extern USB-hårddisk eller ett NAS. Om du känner att en interndisk är ett måste, försök då köpa en disk som ligger runt 5400rpm då värmeutvecklingen hålls så låg som möjligt. Det är även möjligt att köpa små kylflänsar som du kan fästa på hårddisken. Läs vidare i denna tråden så kan du se hur andra har gjort.

Datorlåda: Streacom FC8 Evo svart från 1238kr
Nätagg: Streacom Nano150 150W externt nätagg från 723kr
SSD: Samsung 840 EVO Series MZ-7TE120 120GB från 795kr
Minne: Kingston HyperX DDR3 2x4GB från 555kr.
Processor: Intel Core i3 4340 3,6GHz Socket 1150 från 1297kr

Moderkort:
Nedan kabel kan komma att behövas beroende på val av moderkort. 24-pins strömkontakten som ansluts på moderkortet är tyvärr lite trång och med vissa moderkort så är det väldigt svårt att få den på plats. Om man då köper nedan förlängningskabel så kan man lägga själva Pico-PSU:n lite åt sidan så allt får plats. Det är svårt för mig att hålla koll på vad för moderkort som får plats när det kommer nya moderkort hela tiden. Så läs denna tråden och se vad för erfarenheter andra har haft av sina komponenter. Det har visat sig att flera Haswell moderkort har varit lite svåra att montera in i FC8 lådan. Det som vanligtvis uppstår är att de värmeledande rören måste böjas för att de ska få plats. Jag kommer försöka uppdatera denna del av inköpslistan allt eftersom folk köper moderkort och berättar om det i tråden. Men för din egna skull fråga gärna en gång extra i tråden innan du köper moderkortet.
Kabel: Förlängning ATX 24 pins från 49kr

Moderkort som passar (kräver 24-pins förlängningskabel för smidig installation):
1. Gigabyte GA-H87N-WIFI från 940kr provat av Prelatur bild på hans installation här.
2. MSI Z87I från 1083kr provat av yrbat Läs gärna yrbats inlägg här och här.

Moderkort som inte passar (kräver större modifikation):
ASRock H87M-ITX provat av suedish

Nedan komponenter är valfritt. adaptern har visat sig inte nödvändig i de tester vi gjort här i tråden, men de finns inga garantier när det gäller andra moderkort som vi inte har provat med.
Adapter: 4-pin till 8-pin strömadaper 19kr
IR-fjärr: Streacom fjärrkontroll inkl. IR-öga från 290kr
Blu-ray: Sony Optiarc BC-5600S (Blu-ray)
Silverstone SST-SOB02 testad av Prelatur (Blu-ray & dvd brännare)
DVD: Sony Optiarc AD-7640S (DVD)
Slimline SATA för Slimline DVD/Blurays Nödvändig strömkabel för montering.
Programvara på HTPC:n
Nu har vi inköpt hårdvaran men vi behöver ju ha mjukvara också. Jag litar på att du klarar av att installera nödvändiga drivrutiner och fixar att installera Windows själv. När det gäller själva mediauppspelningen så har jag bra erfarenheter av OpenELEC på enklare Atom HTPC-datorer men på en sådan här kraftig dator så har jag svårt att rekommendera en så nerbantad lösning. Istället så kör jag idag Windows 7 64-bitars med XBMC. Egentligen så är programvara något som man själv får avgöra. Jag har inte tänkt att guiden skall göra någon djupdykning i ämnet utan det är lite upp till var och en vad man vill använda sig av.

Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 Sve (64-bit OEM) från 799kr
Vi vill ha 64bitars så vi kan utnyttja hela vårt ramminne på 8GB. Home Premium räcker för vårt behov. Professional är inte nödvändigt.
XBMC för Windows

Installation och konfigurering av XBMC
Installationen är förhållandevis enkelt. Du laddar ner programmet och följer installationsanvisningarna. Alla saker som behövs för att XBMC skall fungera installeras av installationsprogrammet för XBMC.

Ändra till Svenska:
När programmet väl är installerat så går du in under System -> Appearence -> International -> och byter till Svenska här.

Kontrollera att DXVA2 är aktiverat:
När du väl har fått ändrat till Svenska så går du tillbaka till System -> Video -> Kontrollera här att Tillåt hårdvaruacceleration (DXVA2) är förkryssat. Det gör att CPU:n jobbar mindre och grafikkortet får jobba hårdare.

Fler tips och trix för XBMC hittar du i vår fina forumtråd dedikterad specifikt för XBMC.

Filmer och media lagrat på ditt nätverk
Jag har inte tänkt att gå in på djupet här utan det finns delar på vårt fina forum här som är betydligt mer kompetenta än mig. Men av de jag själv har erfarenhet av är att har du tänkt ha en dator stående i något rum i ditt hem och det är en liten bit dit bör du investera i att dra kabel till denna maskin. Wifi fungerar för det mesta men om du har tänkt titta på 1080P filmer som finns lagrader på servern så brukar de någon gång i bland uppstå lite fördröjningar. Därför är det värt att investera i kabel.

Om du istället är sugen på ett NAS så måste jag rekommendera dig att läsa på noga innan. Många NAS där ute presterar väldigt dåligt. Det kan stå exempelvis att data skickas via Gigabit-nätverk (1000Mbit) men du får inte i princip speciellt hög hastighet. Så läs recensioner noga innan du går och köper något.

Övriga tips

Ändra DPI i windows så de passar din skärm

Då man skall surfa ifrån TV:n eller projektorn eller vad man nu har anslutit kan det ibland vara rätt skönt att göra saker lite större eller mindre beroende på avståndet som man sitter på ifrån skärmen. I Windows går det att ändra DPI, vilket kortfattat kan beskrivas som man skalar om alla fönster så dom blir lättare att läsa. Du ändrar DPI på följande sätt: Windows-Start -> Kontroll Panelen -> Utseende och anpassningar -> Bildskärm ->
Här väljer du lämplig storlek och sedan loggar du ut och in för att verkställa ändringarna.

Fjärrkontroll för HTPC
Även om vi i valet ovan har valt en fjärrkontroll som fungerar via IR så vill jag ändå höja ett finger för de användare som inte kommer ha frisikt till sin HTPC. Ni kanske bör investera i en fjärrkontroll som ansluter via RF (Radio) istället. Det finns flera olika att välja mellan. Själv använder jag mig av den medföljande fjärren och ett Blåtandstangentbord ifrån Logitech.

Styr din HTPC via din surfplatta/Smartphone
Det går bra att styra din HTPC via en surfplatta (Android/Ipad) eller Smartphone(Android/Iphone). Utan att gå in på ämnet direkt djupt så rekommenderar jag dig att läsa här om du är intresserad av detta. Detta funkar för alla system som kör XBMC. Läs mer i tråden här på forumet. Läs punkt 1.3. Lycka till! Det är kul att styra systemet med surfplattan och väldigt smidigt.

Undvik Wifi och Blåtand nära varandra - Störningar kan uppstå
Tyvärr så ligger Wifi och Blåtand väldigt nära varandra i frekvens. Min erfarenhet är att om du har ett tangentbord med blåtand och har USB-pinnen istoppad på baksidan och även har Wifi-antennerna där att det kan ibland störa tangentbordet så det inte fungerar tillfredställande. För att lösa detta har jag placerat min USB-sändare för tangentbordet på framsidan av min HTPC. Det blir ett par extra centimeter och de räcker för att allt ska fungera bra. Även en USB-förläningskabel fungerar. Det viktiga är att du kommer ifrån Wifi-antennerna något.

Dold text

Mina egna intryck: Bra & Dåligt med systemet

Det dåliga
Det är svårt att få en helt klockrent system i alla avseenden men här listar jag de som är lite dåligt/synd.

IR-ögat som jag har köpt med systemet ifrån Streacom fick jag DOA initialt. Sedan när jag väl fick det installerat och de funkade så upptäckte jag att IR-ögat kräver att fjärren är placerad så gott som rakt framför ögat för de ska funka vid varje tryckning. Om du har fjärren i säg 45grader så funkar de bara ibland. Irriterande. Jag har märkt att om man plockar bort glaset i chassit framför IR-ögat så blir signalen toppen, fast då gör man ju ett ingrepp i själva chassit vilket känns som en dålig lösning. Dessutom så har mitt IR-öga lagt av nu igen. Den dubbelregistrerar alla tryck jag gör med fjärren. Jag vet inte om jag har extremt mycket otur eller vad de är frågan om men jag struntar nu i IR. Det suger ändå när de väl funkar för mig pga glaset i chassit är för mörkt. Istället använder jag ett blåtandstagentbord för att styra mitt system.

Det går inte att stänga av och på systemet med IR-fjärren helt klockrent. Man får kompromissa lite. Antingen modifierar man Ögat och plockar strömmen ifrån den 24-pinskontakten som sitter ansluten på moderkortet eller så använder man sig av en bios-inställning där man tillåter systemet väckas av utrustning som sitter ansluten på USB-porten. Problemet med detta är att om du kommer åt tangentbordet så kommer datorn starta. Så helt klockrent blir de inte. Bästa lösningen är att köpa en CIR-modul av Asrock, fast den är dyr och det finns inga svenska återförsäljare av vad jag har sett. Ni kan läsa mer om hur man startar och stänger av en HTPC i denna tråden. Om detta är viktigt för er så rekommenderar jag att ni köper ett moderkort med CIR-modul ifrån första början, och även med en fjärr, istället för att köpa det till ditt chassi. Det finns moderkort med speciella USB-portar som alltid har ström för just detta ändåmålet. Exempelvis ASRock har detta på vissa modeller.

Priset är inte överkomligt för alla. Allt som allt så går hela kalset på över 6000kr och då med inte ens en blu-ray spelare. Skall du ha de så kostar de uppe i 7000kr och över. Så det kostar att ha en bra HTPC. Det finns billiga färdiga system att köpa på marknaden men alla dessa har ofta fläkt och väldigt begränsade möjligheter till att uppgradera hårdvaran. I denna uppsättning som jag har tagit upp i denna guide kan allt bytas ut. Minsta lilla komponent om de så inte passar ditt behov om 3-4 år. Så med denna flexibilitet så tycker jag åtminstone att det är motiverat att betala extra. Tänk också vad skönt det är att man inte ens hör att datorn är igång. Inte ens om du så sätter örat mot chassit.

Det bra
Det finns så klart många självklara saker med ett snabbt system så jag tänker inte ta upp allt utan bara de som var viktigast för mig.

Tyst! Det är helt ljudlöst! Skönare blir det inte.

Prestandan både räcker och blir över. Att göra andra saker som surfa webben, öppna Office och titta på något dokument eller pilla med andra vardagliga sysslor är som en dröm. Inget lagg eller tröghet i systemet.

Uppgraderingsbart till oändligheten. Den initiala investeringen är hög men dina framtida uppgraderingar blir betydligt billigare. Dessutom så länge ditt framtida system använder mini-ITX så kan du uppgradera till i princip så länge kylordningen passar. Placering av CPU och övriga komponenter som IO-port är standardiserat så i teorin ska i princip alla mini-ITX passa. Fast riktigt så är det ju så klart inte så kolla noga innan du handlar nytt framöver.

Dold text

Hoppas någon där ute uppskattar guiden. Ställ gärna frågor i tråden.

Ändringslogg:
2013-09-06: Uppdaterat vissa stycken och även uppdaterat inköpslistan.
2012-07-30 - Guiden färdig.
2012-07-31 - Lagt till egna intryck och tankar om bygget. Har lagt till kommentarer angående Atom och Nividia ION. Styrning av XBMC via Smartphone/surfplatta i övriga tips. Länk till SSD-tester.
2013-01-21 - Uppdaterat rekommendationer och skrivit lite om värmeproblem med mekaniskhårddiskar.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tack för den välskrivna guiden, bilderna gör det ännu roligare att läsa

Permalänk

Hallå. Jättebra guide. Hade tänkt mig HTPC precis så här. Skall shoppa. Några frågor: Om du kör 1080p rulle, räcker den interna grafiken till? Ljud, hur levererar du det till förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Tack för den välskrivna guiden, bilderna gör det ännu roligare att läsa

Np, glad att någon uppskattar den

Skrivet av mikegnorp:

Hallå. Jättebra guide. Hade tänkt mig HTPC precis så här. Skall shoppa. Några frågor: Om du kör 1080p rulle, räcker den interna grafiken till? Ljud, hur levererar du det till förstärkaren?

Ljudet skickas ut via via HDMI, men kan lika gärna gå via den optiska utgången också. I mitt fall matas hdmi-kabeln direkt in till min förstärkare som klarar av att koda av alla möjliga surroundljud. I min förstärkare har jag sedan ställt in de så ljudet inte skickas vidare till min TV utan bara video. Om däremot förstärkaren är avstängd så har jag ställt in det så ljudet släpps vidare då förstärkaren ställer sig i passthru-läge bara.

Interna grafiken räcker gott och väl till för filmer. Inget som jag har provat har hackat. Om du har något litet klipp som du vill prova så kan jag ladda ner å köra och ta lite skärmdumpar om du vill.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Grymt bra skrivet, och igenomtänkt, stark kandidat för tävlingen som dom har tycker jag!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Skrivet av radx:

Np, glad att någon uppskattar den

Ljudet skickas ut via via HDMI, men kan lika gärna gå via den optiska utgången också. I mitt fall matas hdmi-kabeln direkt in till min förstärkare som klarar av att koda av alla möjliga surroundljud. I min förstärkare har jag sedan ställt in de så ljudet inte skickas vidare till min TV utan bara video. Om däremot förstärkaren är avstängd så har jag ställt in det så ljudet släpps vidare då förstärkaren ställer sig i passthru-läge bara.

Interna grafiken räcker gott och väl till för filmer. Inget som jag har provat har hackat. Om du har något litet klipp som du vill prova så kan jag ladda ner å köra och ta lite skärmdumpar om du vill.

Ok..via HDMI. Visste inte att det funkade på datorer! Man lär sig något varje dag. Jag antar att det har med moderkortets konfig att göra men det kanske är så generellt med IVY Bridge kort. Nej..jag tackar för erbjudandet men jag har inget speciellt material. Det blir Blueray skivor och blandade filer från nätet..så jag tror att funkar det för dig så gör det nog det för mig med. Det viktiga är att det är HD material.
Jag gillar de chassin du hittat. De är så jäkla snygga. Har kollat på http://www.tranquilpc.co.uk och funderat på om de har egna lådor..men så var det inte. Jag är tacksam för att du pekade i rätt riktning.

Skrivet av paltkoma:

Grymt bra skrivet, och igenomtänkt, stark kandidat för tävlingen som dom har tycker jag!

Vilken tävling? Peka någonstanns vart jag skall rösta. Skall nominera denna artikel direk! Skönt med ett inlägg, för en gång skull, där p12:or inte disskuterar micro stuttering på crossfire vs SLI och i nästa andetag frågar hur man kommer in i BIOS. No offens..men det har varit mycket sånt nu utan detta är real life grejer som man verkligen kan ha nytta av.

Permalänk
Medlem

För att vara lite kritisk så tycker jag denna guide mest är en beskrivning av hur och varför du valde de delarna du har i din HTPC.
Du snuddar lite på alternativ till dina val vilket är bra men jag hade gärna sett en utförligare guide. Du har t.ex. inte ens nämnt moderkort med integrerad cpu och grafikkort, typ AMD:s e-450 system eller intel atom+ nvidia ION för att ta ett par exempel. Jag är fullt medveten om arbetet det skulle innebära, men tack och lov finns det redan en tråd för HTPC och din guide skulle vara en bra uppdatering till den. Jag vill trots denna kritik understryka att guiden är bra skriven och bra strukturerad.

Jag är inte så insatt i Hi10 komprimering men om inte grafikkortet avkodar det så klarar min gamla amd 64 X2 6000+ av det, och då känns det inte så avancerat (eller underskattar jag min gamla trotjänare?). Kan man i så fall inte gå ner ytterligare i processorkraft för att minska värmeutvecklingen och strömåtgång?

Sen skulle vilja slå ett slag för styrning via surfplatta eller smartphone. Finns flera kompetenta appar att styra/navigera datorn och xbmc med. Extra bra om man inte har fri sikt till datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikegnorp:

Ok..via HDMI. Visste inte att det funkade på datorer! Man lär sig något varje dag. Jag antar att det har med moderkortets konfig att göra men det kanske är så generellt med IVY Bridge kort. Nej..jag tackar för erbjudandet men jag har inget speciellt material. Det blir Blueray skivor och blandade filer från nätet..så jag tror att funkar det för dig så gör det nog det för mig med. Det viktiga är att det är HD material.
Jag gillar de chassin du hittat. De är så jäkla snygga. Har kollat på http://www.tranquilpc.co.uk och funderat på om de har egna lådor..men så var det inte. Jag är tacksam för att du pekade i rätt riktning.

Vilken tävling? Peka någonstanns vart jag skall rösta. Skall nominera denna artikel direk! Skönt med ett inlägg, för en gång skull, där p12:or inte disskuterar micro stuttering på crossfire vs SLI och i nästa andetag frågar hur man kommer in i BIOS. No offens..men det har varit mycket sånt nu utan detta är real life grejer som man verkligen kan ha nytta av.

Angående ljudet - Som jag förstått det så skickas ljudet digitalt ut via HDMI, Optiskt-ut eller koax-ut. Alla dessa är identiska till vad dom gör med ljudet, vilket är inget. Dom skickar bara vidare digitalt till din surroundförstärkare. Det är upp till din förstärkare att klura ut vad den ska göra med de digitalsignalerna. Det är därför de inte spelar någon roll vad för ljudkort du har i din dator så länge signalen mellan din dator och förstärkare. Du flyttar hela avkodningen av ljudet ifrån datorn till förstärkaren. Det är därför exempelvis du inte kan höja eller sänka volymen då det är en digital signal med hjälp av din dator utan du kan bara stänga av eller på ljudet.

När du titta på exempelvis YouTube så är ljudet inte digitalt. Då skickas det som en analogström via HDMI, Optisk eller Koax. Då är det upp till ljudkortet att hantera signalerna rätt. Då är det också möjligt att höja och sänka volymen på datorn.

Pga detta så vill man ändå ha ett ljudkort som är någorlunda kapabelt. Jag tror inte du kan hitta något moderkort idag som är värt namnet som skulle ha några problem med surround. Det viktiga är bara vad du har för förstärkare och vad den klarar av att koda av. När jag köpte min förstärkare så letade jag efter en som klarade av så många format som möjligt och som dessutom hade en HDMI-switch. På så sätt så slipper man ansluta ljudet separat till förstärkaren och allt kan gå genom HDMI-kabeln. Dessutom när jag vill sparka igång min PS3 så behöver jag inte koppla med några kablar. Så förstärkaren är din kompis.

Rätta mig gärna om jag har förstått de hela fel. Men de funkar utmärkt för mig och förstärkaren håller med mig. När jag smäller igång en film med surroundljud så får jag rätt digital signal och förstärkaren kastar ur sig DTS, Dolby osv, beroende på vad för ljudström som kommer.

Angående tävlingen - Det finns en tävling just nu där folk som skriver guider kan vinna lite olika priser. Personligen så känner jag mig som vinnare om någon där ute får användning för guiden. Jag tycker de är bättre priserna går till någon som har de mer knapert än mig, säg en student exempelvis. Om du vill veta mer om tävlingen och kanske själv bli inspirerad att skriva en guide så kan du läsa mer här.

Skrivet av Pellepelikan:

För att vara lite kritisk så tycker jag denna guide mest är en beskrivning av hur och varför du valde de delarna du har i din HTPC.
Du snuddar lite på alternativ till dina val vilket är bra men jag hade gärna sett en utförligare guide. Du har t.ex. inte ens nämnt moderkort med integrerad cpu och grafikkort, typ AMD:s e-450 system eller intel atom+ nvidia ION för att ta ett par exempel. Jag är fullt medveten om arbetet det skulle innebära, men tack och lov finns det redan en tråd för HTPC och din guide skulle vara en bra uppdatering till den. Jag vill trots denna kritik understryka att guiden är bra skriven och bra strukturerad.

Jag är inte så insatt i Hi10 komprimering men om inte grafikkortet avkodar det så klarar min gamla amd 64 X2 6000+ av det, och då känns det inte så avancerat (eller underskattar jag min gamla trotjänare?). Kan man i så fall inte gå ner ytterligare i processorkraft för att minska värmeutvecklingen och strömåtgång?

Sen skulle vilja slå ett slag för styrning via surfplatta eller smartphone. Finns flera kompetenta appar att styra/navigera datorn och xbmc med. Extra bra om man inte har fri sikt till datorn.

Tack för kritiken Pelle, skriv gärna fler saker som du saknar. Jag kanske kompletterar guiden med mer senare. Jag ska försöka bemöta lite av de du saknar.

Vad gäller ION-plattformen så är den tyvärr för klen för att hantera hi10 i 1080P. Jag uppgradera till detta system ifrån just en Atom lösning eftersom allt stod helt still. Jag fick typ inte ens en fps. Sedan var det ingen fröjd att surfa webben på en atom heller. Ett besök på youtube var inte förknippat med nöje utan snarare en plåga att se hur datorn jobbade för allt den var värt för att bara sparka igång filmer. 720P youtube funkar utan hack men de tar tid att starta. 1080P youtube funkar också utan hack men inte förrän videon har buffrats klart och vänta på de var inte kul.

Vad gäller AMD:s e-450 system så har jag medvetet valt att inte gå in på detta då jag inte själv har någon erfarenhet av just dessa system. De känns dumt att rekommendera en lösning som jag inte är påläst om. Dessutom så skriver jag inte i guiden att det är detta som är rätt och allt annat är fel. Faktum är att jag uppmuntrar läsarna till att läsa själv kring val av plattformen. Jag försökte få mitt fokus kring själva valet av Chassi och inte så mycket AMD vs. Intel. Fast jag ska se om jag kan komplettera guiden med mer mattnyttiginfo om AMD framöver.

Hi10 kräver i princip inte mkt CPU alls. Det är först du blåser på film med 1080P som de börjar hända saker. Min gamla Atom 330 med ION fixade hela vägen upp till 720P Hi10 med något hack ibland då och då bara. Men 1080P är som sagt något i hästväg. Mitt system ligger mellan 20-45% CPU belastning vid Hi10 1080P. Som jämförelse på min riktiga speldator en i7-2700K @ 4.5Ghz så ligger cpu-belastningen runt 9-20%. Vanligtvis runt 10%. När man spolar och hoppar över kapitel och mediaspelaren skall fånga upp nästa keyframe så brukar den spika till strax över 20%.

Jag använder från och till min egna surfplatta till att styra XBMC. Fast detta kapitel är rätt omfattande och de finns en bra guide i ämnet på forumet som jag tror är mer täckande än vad jag själv skulle klara att göra. Jag har försökt hålla mitt fokus på vad som skulle kunna vara en bra grundpelare i ett HTPC-bygge där fokus ligger på litet format och ljudlöshet. Givet skulle jag kunna klämma in i princip allt möjligt men någonstans måste man dra gränsen. Jag tror de är bättre med fler guider så man kan klicka på den del som är intressant för stunden. Exempelvis har man redan en HTPC men vill veta hur man sätter upp surfplattan, då kanske de inte är så intressant att skrolla förbi flera sidor med vad för hårdvara som är bra.

Hoppas du återkommer med mer kritik på saker som du vill ha ändrade. Tack återigen för din konstruktiva kritik.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/tavling/86-skriv-en-guide-for-swec... finns all info om varför det har uppkommit en del guider på senare tid, denna tycker jag absolut ska vinna, mycket bra gjort @radx

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för kritiken Pelle, skriv gärna fler saker som du saknar. Jag kanske kompletterar guiden med mer senare. Jag ska försöka bemöta lite av de du saknar.

Vad gäller ION-plattformen så är den tyvärr för klen för att hantera hi10 i 1080P. Jag uppgradera till detta system ifrån just en Atom lösning eftersom allt stod helt still. Jag fick typ inte ens en fps. Sedan var det ingen fröjd att surfa webben på en atom heller. Ett besök på youtube var inte förknippat med nöje utan snarare en plåga att se hur datorn jobbade för allt den var värt för att bara sparka igång filmer. 720P youtube funkar utan hack men de tar tid att starta. 1080P youtube funkar också utan hack men inte förrän videon har buffrats klart och vänta på de var inte kul.

Vad gäller AMD:s e-450 system så har jag medvetet valt att inte gå in på detta då jag inte själv har någon erfarenhet av just dessa system. De känns dumt att rekommendera en lösning som jag inte är påläst om. Dessutom så skriver jag inte i guiden att det är detta som är rätt och allt annat är fel. Faktum är att jag uppmuntrar läsarna till att läsa själv kring val av plattformen. Jag försökte få mitt fokus kring själva valet av Chassi och inte så mycket AMD vs. Intel. Fast jag ska se om jag kan komplettera guiden med mer mattnyttiginfo om AMD framöver.

Hi10 kräver i princip inte mkt CPU alls. Det är först du blåser på film med 1080P som de börjar hända saker. Min gamla Atom 330 med ION fixade hela vägen upp till 720P Hi10 med något hack ibland då och då bara. Men 1080P är som sagt något i hästväg. Mitt system ligger mellan 20-45% CPU belastning vid Hi10 1080P. Som jämförelse på min riktiga speldator en i7-2700K @ 4.5Ghz så ligger cpu-belastningen runt 9-20%. Vanligtvis runt 10%. När man spolar och hoppar över kapitel och mediaspelaren skall fånga upp nästa keyframe så brukar den spika till strax över 20%.

Jag använder från och till min egna surfplatta till att styra XBMC. Fast detta kapitel är rätt omfattande och de finns en bra guide i ämnet på forumet som jag tror är mer täckande än vad jag själv skulle klara att göra. Jag har försökt hålla mitt fokus på vad som skulle kunna vara en bra grundpelare i ett HTPC-bygge där fokus ligger på litet format och ljudlöshet. Givet skulle jag kunna klämma in i princip allt möjligt men någonstans måste man dra gränsen. Jag tror de är bättre med fler guider så man kan klicka på den del som är intressant för stunden. Exempelvis har man redan en HTPC men vill veta hur man sätter upp surfplattan, då kanske de inte är så intressant att skrolla förbi flera sidor med vad för hårdvara som är bra.

Hoppas du återkommer med mer kritik på saker som du vill ha ändrade. Tack återigen för din konstruktiva kritik.

Bra svar! (Och bra att du tolkade mitt inlägg som konstruktivt, vilket det var menat som, trots att jag hade lite väl anklagande ton)

En liten önskan från mig då är att lägga in en liten kommentar på att en ION-plattform går bort på grund av kravet på Hi10 1080p uppspelning. En länk till den xbmc-guiden kan du gärna lägga in med, en guid som länkar till andra guider är mycket användbar och sparar tid så länka friskt du:).

Kriget amd vs intel hör som du nämner inte hemma i en guide. Jag får väl ändå ge beröm för att du angett två moderkort som faktiskt passar i chassit (vara ena med lite modifikation) för ett FM1 system (vilket väl får anses vara amd:s htpc/surfdator alternativ). Det är ju annars ganska lätt att bara slänga fram ett par modeller och hoppas på det bästa.

Likaså SSD-kriget, du skulle kunna länka till sweclockers test av SSD enheter till exempel.

Det var mycket bra att dölja alternativen på de andra chassin du rekommenderade, den lösningen gjorde det enkelt att överblicka och motverka flera sidors skrollande som du uttryckte det.

Du får en "gilla" av mig:)

Permalänk
Medlem

Bra guide! #gilla

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Bra svar! (Och bra att du tolkade mitt inlägg som konstruktivt, vilket det var menat som, trots att jag hade lite väl anklagande ton)

En liten önskan från mig då är att lägga in en liten kommentar på att en ION-plattform går bort på grund av kravet på Hi10 1080p uppspelning. En länk till den xbmc-guiden kan du gärna lägga in med, en guid som länkar till andra guider är mycket användbar och sparar tid så länka friskt du:).

Kriget amd vs intel hör som du nämner inte hemma i en guide. Jag får väl ändå ge beröm för att du angett två moderkort som faktiskt passar i chassit (vara ena med lite modifikation) för ett FM1 system (vilket väl får anses vara amd:s htpc/surfdator alternativ). Det är ju annars ganska lätt att bara slänga fram ett par modeller och hoppas på det bästa.

Likaså SSD-kriget, du skulle kunna länka till sweclockers test av SSD enheter till exempel.

Det var mycket bra att dölja alternativen på de andra chassin du rekommenderade, den lösningen gjorde det enkelt att överblicka och motverka flera sidors skrollande som du uttryckte det.

Du får en "gilla" av mig:)

Hej igen Pelle,

Jag har gjort lite ändringar och lagt med lite länkar och även förklarat varför Atom och ION inte är lämpliga. Har även lagt med en ny sektion där jag tar upp vad för nackdelar jag upplevt med systemet. Mest mina egna tankar.

Tack för tipsen och ha de gott!

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Grymmt bra skrivet!

Men hur ser det ut om man skulle vilja köra ett Linux system på detta val? Exempel Ubuntu + Xbmc, hur fungerar dxva2 då? Någon egen erfarenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jughead:

Grymmt bra skrivet!

Men hur ser det ut om man skulle vilja köra ett Linux system på detta val? Exempel Ubuntu + Xbmc, hur fungerar dxva2 då? Någon egen erfarenhet?

Inga problem att få DXVA2 att funka under linux så länge du använder rätt drivrutiner och programvaror. Som med allt annat dvs. Det viktiga att undersöka om du vill köra Linux är vad för grafikkort (chip) som du kommer ha i din rigg och sedan får du låta Google skaka fram svar på om det finns drivrutiner som är värda att kallas drivrutiner. i regel är ATI bättre än NViDIA. Hur de är med Intels saker vet jag inte men jag vet att Intel som företag är positiva till Linux så jag tror att Intel bör inte vara några problem. Dessutom, ju vanligare CHIP, ju större är chansen att det funkar bra oavsett stöd av tillverkare. Orsaken är att de gånger då drivrutiner inte släpps av tillverkarna så brukar linuxfolket bli tvungna att reverse enginera drivrutinerna och på den vägen leta efter hur man optimerar kod för just vissa chip, och är då chippet väldigt vanligt så brukar de funka helt okej.

Om du bara vill ha en väldigt bantad linux upplevelse och inte är noga med surf och så på din HTPC så kan jag rekommendera OpenELEC som funkar utmärkt på enklare ATOM lösningar och därför kan jag inte annat än tro att de samma gäller för vanligare datorer. OpenELEC är i princip ett Linix Shell med bara XBMC med. De som är extra nice med OpenELEC är att de kan bootas ifrån ett USB-minne. Uppstarten för OpenELEC är löjlig. Ifrån mitt gamla USB-minne tog de cirka 4 sekunder (kallstart efter POST).

Vill du ha ett desktop OS typ ubuntu eller liknande så har jag haft lite blandad erfarenhet. Ubunut fick ganska nyligen in XBMC i sitt repository och innan de så var det omständligt med allt nu när de finns med i deras rep så ska de nog funka rätt bra. Jag har ingen lust att prova igen, jag gillar nämligen inte unity. Tycker de känns så tja.. omständligt och ineffektivt. Då tycker jag man lika gärna kan köra Windows där även alla vanliga appar funkar. Men som sagt, prova gärna och skriv några rader i tråden hur de går för dig. Alltid kul att få höra hur de går

Lycka till med ditt val.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Kanonbra guide! Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distordera:

Kanonbra guide! Bra jobbat!

Tackar!

Om någon har en fråga så är det bara att skjuta iväg. Om ni vill jag ska prova någon mediafil eller något. I fall ni själva sitter och tvekar på att bygga ihop något själva. Kort gott, bara dra iväg era frågor.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Tack för en mycket bra guide. Jag har precis köpt en Epson EH-TW9000 och sitter med en ATV2 som laggar och endast skickar ut 720p.
Det är med andra ord bråttom och hitta en htpc som kan spela up 1080p24 samt 3d flawless. Att bygga en htpc som är 100% ljudlös är något jag också strävar efter. Man har ju blivit van vid den ljudlösa ATV:en.

Jag blev lite fundersam på det du sa om NAS. Jag köpte för någon vecka sen en Synology 200+ och det ligger någor i det du säger om prestandan. I mitt fall har jag haft en del issues med buffering till ATV:en men jag tror att det beror mest på den. Jag har inga problem och strama video till min stationära i signaturen. Hursomhelst så har jag några frågor

Varför i3-3220 och inte i3-3225? (HD2500 vs HD4000)
Bildkvaliten Hur ligger den till om man jämför intel vs nvidia gpuer?
Har du testat Birds klippen (discovery earth)?

Tack så länge.

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Tack för en mycket bra guide. Jag har precis köpt en Epson EH-TW9000 och sitter med en ATV2 som laggar och endast skickar ut 720p.
Det är med andra ord bråttom och hitta en htpc som kan spela up 1080p24 samt 3d flawless. Att bygga en htpc som är 100% ljudlös är något jag också strävar efter. Man har ju blivit van vid den ljudlösa ATV:en.

Jag blev lite fundersam på det du sa om NAS. Jag köpte för någon vecka sen en Synology 200+ och det ligger någor i det du säger om prestandan. I mitt fall har jag haft en del issues med buffering till ATV:en men jag tror att det beror mest på den. Jag har inga problem och strama video till min stationära i signaturen. Hursomhelst så har jag några frågor

Varför i3-3220 och inte i3-3225? (HD2500 vs HD4000)
Bildkvaliten Hur ligger den till om man jämför intel vs nvidia gpuer?
Har du testat Birds klippen (discovery earth)?

Tack så länge.

Har nu provat Birds 1080P och jag vet inte riktigt vad de beror på men när filmen zoomar ut så får jag ett litet hack i bilden 2ggr. Jag spelar upp filmen med VLC (senaste versionen). Går man in under statistik på mediainformation så ser jag:
Avkodat: 535 block
Visat: 515 bildrutor
Förlorat: 1 bildrutor
Block och bildrutor är inte samma sak antar jag. Jag kan erkänna att jag inte är någon expert på videoavkodning men jag tolkar ovan info som att VLC har misslyckat med en bildruta, därav mitt hack kanske?

Ska prova med andra spelare också. Återkommer strax.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Mm det finns flera andra birds klipp med bitrates upp till 90 mbps. Lätt overkill men kan vara kul o prova. Om jag bygger en htpc som laggar och buffrar då kommer min sambo döda mig.

Jag läste dina andra kommentarer också om ir-modulen och starta/stänga Htpc:en. Jag funderar på om man inte skulle kunna använda en NEXA grenkontakt och stänga av strömmen från fjärren (harmony 900)

Sedan är jag lite reserverad till OCZ ssd:er. De har stört fail rate av de alla.

Hur varm är lådan utanpå vid normalbruk?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Har du testat Birds klippen (discovery earth)?

Tack så länge.

Har nu testat med XBMC (senaste nightly). Med DXVA2 aktiverat så ser jag ett litet ryck precis i början men i övrigt känns de rätt smooth. När jag avaktiverar DXVA2 så går CPU-belastningen upp till typ 80% på 1 av core:sen och hacket precis när klippet startar kändes lite längre men i övrigt så tror jag nog att utzoomningen va ännu mer smooth med DXVA2 avstängt, kanske en inbillning bara dock. Jag har svårt att se någon mega skillnad.

Har också provat med MPC-HC.1.6.2.4902.x86 med helt standardkonfig:
Ungefär som med VLC. CPU-belastningen är nog dock högre. Säkert en konfigurationssak. Med VLC var de ungefär 5% cpu-belastning med MPC-HC var de runt 15-20%. Aktiverade info så jag kunde se fps drops. 528 drawn, 6 dropped. Jitter 8ms.

De va inte bekvämt att se de med MPC-HC, bäst just nu är nog XBMC.

Har du något tips på hur jag kollar mer noga?

Vill säga också att min dator är konfigurerad som 60hz, de kan kanske förklara att jag tycker de inte är 100% smooth alltid.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Retade mig lite på hacket som jag såg så jag konfigurerade om inteldrivern till 24P, stängde av UAC och startade sedan om och provade på nytt. Nu är allt hack borta både med och utan DXVA2 inne i xbmc. De enda "hack" som jag har nu är exakt första sekunden då mediat laddas in. Men sen när de börjar bli många fåglar i bild så är de butter smooth.

Dock, så tycker jag inte att VLC och MPC blev jätte mkt bättre. Lite mindre hack men ska man vara petig så va XBMC bäst just nu.

Ska se om jag kan hitta 90Mbit filen.. kul å testa

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Retade mig lite på hacket som jag såg så jag konfigurerade om inteldrivern till 24P, stängde av UAC och startade sedan om och provade på nytt. Nu är allt hack borta både med och utan DXVA2 inne i xbmc. De enda "hack" som jag har nu är exakt första sekunden då mediat laddas in. Men sen när de börjar bli många fåglar i bild så är de butter smooth.

Dock, så tycker jag inte att VLC och MPC blev jätte mkt bättre. Lite mindre hack men ska man vara petig så va XBMC bäst just nu.

Ska se om jag kan hitta 90Mbit filen.. kul å testa

Jag har själv bara testat MPC-HC. Glöm inte svara på mina andra frågor i min första post

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk

Hej. För det första väldigt bra guide.

Jag ska snart flytta till eget boende och ska då införskaffa mig lite nya grejer till projektorn. HTPC är ganska självklart men jag funderar på vart jag ska lägga alla filmer jag har på min dator. Är det en NAS som gäller då eller är någon server lösning att föredra?

Dum fråga men hur viktigt kan ljudlöshet vara i mitt fall med en projektor + filmljud?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Tack för en mycket bra guide. Jag har precis köpt en Epson EH-TW9000 och sitter med en ATV2 som laggar och endast skickar ut 720p.
Det är med andra ord bråttom och hitta en htpc som kan spela up 1080p24 samt 3d flawless. Att bygga en htpc som är 100% ljudlös är något jag också strävar efter. Man har ju blivit van vid den ljudlösa ATV:en.

Jag blev lite fundersam på det du sa om NAS. Jag köpte för någon vecka sen en Synology 200+ och det ligger någor i det du säger om prestandan. I mitt fall har jag haft en del issues med buffering till ATV:en men jag tror att det beror mest på den. Jag har inga problem och strama video till min stationära i signaturen. Hursomhelst så har jag några frågor

Varför i3-3220 och inte i3-3225? (HD2500 vs HD4000)
Bildkvaliten Hur ligger den till om man jämför intel vs nvidia gpuer?
Har du testat Birds klippen (discovery earth)?

Tack så länge.

Gällande NAS kan jag tyvärr inte vara så mkt till hjälp. Jag har aldrig haft någon då jag alltid har haft en dedicerad burk för ändamålet. Jag kör allt möjligt på den så den täcker in alla mina behov. Men om jag var som dig så skulle jag kolla med en filhanterare typ Total Commander vilken överföring du har ifrån ditt NAS på dina olika datorer. Försök använd kabelförbindelse om möjligt.

Jag tycker 3220 räcker för filmtittaren. Jag ser inte riktigt syftet med att betala mer än man behöver men visst det är ju inget snack om saken 3225 är garanterat bättre än 3220. Om du har tänkt att sitta å köra Bird90.mkv på loop hela kvällarna så är nog chanserna större att HD4000 är säkrare dock

Hur bildkvalité är vet jag faktiskt inte. Jag kan inte se någon skillnad faktiskt. Jag har provat koppla min speldator till tv:n. Den har ett GTX 580 kort och ska jag vara ärlig så ser jag ingen skillnad i hur färger och sånt visas på min TV. Har du något program eller tips på hur jag gör en lättare jämförelse än att bara "starta igång något random"?

Skrivet av LiTo:

Mm det finns flera andra birds klipp med bitrates upp till 90 mbps. Lätt overkill men kan vara kul o prova. Om jag bygger en htpc som laggar och buffrar då kommer min sambo döda mig.

Jag läste dina andra kommentarer också om ir-modulen och starta/stänga Htpc:en. Jag funderar på om man inte skulle kunna använda en NEXA grenkontakt och stänga av strömmen från fjärren (harmony 900)

Sedan är jag lite reserverad till OCZ ssd:er. De har stört fail rate av de alla.

Hur varm är lådan utanpå vid normalbruk?

Skrivet av LiTo:

Jag har själv bara testat MPC-HC. Glöm inte svara på mina andra frågor i min första post

ir-moduler är ett gissel att få helt optimalt. Just nu väcker jag och stänger jag av datorn med mitt BT-tangentbord. Har ställt in i bios att strömmen ligger alltid på, på USB-portarna. De funkar men jag hade nog helst haft typ en RF-fjärr eller något sånt om man bara kunde hitta en riktigt bra. IR får jag bara feber på för de tycks alltid bråka för mig på olika sätt.

Jag har också läst om OCZ ssd:erna. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag har inte haft en endast blåskärm eller krasch. Men välj något annat märke istället. De är ju viktigt man ska få den där känslan av "Jag har bra skit under huven"

Nät jag lägger handen ovanpå lådan efter jag har kollat film så känner jag att den är varm men de är inte obekvämt eller alarmerade på något sätt imo. Jag har tyvärr inget lämpligt att mäta tempen med. Men skulle jag gissa så skulle jag säga runt cirka 40-45c kanske, direkt på flänsarna.

Jag har suttit och googlat en stund men jag hittar bara massa referenser till "Bird90.mkv" men alla länkar är döda. Har du någon på lager, så jag kan prova?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej. För det första väldigt bra guide.

Jag ska snart flytta till eget boende och ska då införskaffa mig lite nya grejer till projektorn. HTPC är ganska självklart men jag funderar på vart jag ska lägga alla filmer jag har på min dator. Är det en NAS som gäller då eller är någon server lösning att föredra?

Dum fråga men hur viktigt kan ljudlöshet vara i mitt fall med en projektor + filmljud?

De beror på hur känslig du är. Själv är jag överkänslig mot oljud. Jag tittar rätt ofta på film med låg volym på småtimmarna. Då vill jag inte störas av datornsfläktar. Fast om du ändå har igång en brötig projektor, ja då spelar de nog inte lika stor roll. Sedan beror de också på vad för typ av grafikprestanda behov du har. Ska du göra som jag, i princip bara kolla film, surfa lite å så, då funkar ju de som jag tagit upp i guiden. Varför inte lägga ett par extra kronor och slippa något som drar till sig damm och som dessutom är helt ljudlöst som grädde på moset.

Gällande lagring så beror de också på vad för behov du har. Jag använder själv en server då jag gör annat med den också. Exempelvis har jag en FTP på den som kompisarna kan komma åt om dom vill skicka något till mig. Sedan har jag en webbserver som jag utvecklar lite mot. Den är liksom mitt nav för allt. I princip allt som kräver 24/7 aktivitet lägger jag på den då jag brukar stänga av alla andra datorerna här i hemmet. Ibland kommer jag på mig själv, jag sitter där på jobbet och har glömt någon fil hemma, då ansluter jag till mitt LAN via min VPN-server här hemma och hämtar de jag vill ha. utan en server hade de varit lite omständligare.

Min server är min gamla speldator jag hade förr. För varje gång jag uppgraderar min speldator så flyttar jag prylarna till dom andra burkarna och de skräp som blir över ger jag bort till släktingar

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Gällande NAS kan jag tyvärr inte vara så mkt till hjälp. Jag har aldrig haft någon då jag alltid har haft en dedicerad burk för ändamålet. Jag kör allt möjligt på den så den täcker in alla mina behov. Men om jag var som dig så skulle jag kolla med en filhanterare typ Total Commander vilken överföring du har ifrån ditt NAS på dina olika datorer. Försök använd kabelförbindelse om möjligt.

Jag tycker 3220 räcker för filmtittaren. Jag ser inte riktigt syftet med att betala mer än man behöver men visst det är ju inget snack om saken 3225 är garanterat bättre än 3220. Om du har tänkt att sitta å köra Bird90.mkv på loop hela kvällarna så är nog chanserna större att HD4000 är säkrare dock

Hur bildkvalité är vet jag faktiskt inte. Jag kan inte se någon skillnad faktiskt. Jag har provat koppla min speldator till tv:n. Den har ett GTX 580 kort och ska jag vara ärlig så ser jag ingen skillnad i hur färger och sånt visas på min TV. Har du något program eller tips på hur jag gör en lättare jämförelse än att bara "starta igång något random"?

ir-moduler är ett gissel att få helt optimalt. Just nu väcker jag och stänger jag av datorn med mitt BT-tangentbord. Har ställt in i bios att strömmen ligger alltid på, på USB-portarna. De funkar men jag hade nog helst haft typ en RF-fjärr eller något sånt om man bara kunde hitta en riktigt bra. IR får jag bara feber på för de tycks alltid bråka för mig på olika sätt.

Jag har också läst om OCZ ssd:erna. Jag vet inte vad jag ska säga. Jag har inte haft en endast blåskärm eller krasch. Men välj något annat märke istället. De är ju viktigt man ska få den där känslan av "Jag har bra skit under huven"

Nät jag lägger handen ovanpå lådan efter jag har kollat film så känner jag att den är varm men de är inte obekvämt eller alarmerade på något sätt imo. Jag har tyvärr inget lämpligt att mäta tempen med. Men skulle jag gissa så skulle jag säga runt cirka 40-45c kanske, direkt på flänsarna.

Jag har suttit och googlat en stund men jag hittar bara massa referenser till "Bird90.mkv" men alla länkar är döda. Har du någon på lager, så jag kan prova?

Testa denna:

http://lito.asuscomm.com:5000/fbsharing/KsbMtEYQ

Borde funka
Synology FTW!

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Skrivet av radx:

De beror på hur känslig du är. Själv är jag överkänslig mot oljud. Jag tittar rätt ofta på film med låg volym på småtimmarna. Då vill jag inte störas av datornsfläktar. Fast om du ändå har igång en brötig projektor, ja då spelar de nog inte lika stor roll. Sedan beror de också på vad för typ av grafikprestanda behov du har. Ska du göra som jag, i princip bara kolla film, surfa lite å så, då funkar ju de som jag tagit upp i guiden. Varför inte lägga ett par extra kronor och slippa något som drar till sig damm och som dessutom är helt ljudlöst som grädde på moset.

Gällande lagring så beror de också på vad för behov du har. Jag använder själv en server då jag gör annat med den också. Exempelvis har jag en FTP på den som kompisarna kan komma åt om dom vill skicka något till mig. Sedan har jag en webbserver som jag utvecklar lite mot. Den är liksom mitt nav för allt. I princip allt som kräver 24/7 aktivitet lägger jag på den då jag brukar stänga av alla andra datorerna här i hemmet. Ibland kommer jag på mig själv, jag sitter där på jobbet och har glömt någon fil hemma, då ansluter jag till mitt LAN via min VPN-server här hemma och hämtar de jag vill ha. utan en server hade de varit lite omständligare.

Min server är min gamla speldator jag hade förr. För varje gång jag uppgraderar min speldator så flyttar jag prylarna till dom andra burkarna och de skräp som blir över ger jag bort till släktingar

Tack så mycket.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Sweet! De gick fint. Resultat då? Erhmm..

XBMC - Inget att anmärka på. De flöt på mjukt, ganska identiskt med 40MB klippet.
VLC - 3 droppade frames.. lite skumma blinkningar lite då och då. Inte jätte störande men ändå inte helt flawless.
MPC - 4 droppade frames.. ungefär samma skumma blinkningar som med VLC.

De känns som jag borde kunna kontrollera mer noggrant, fast hur? Finns det något bra program där man kan se mer pålitliga siffror än mitt egna intryck?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiTo:

Upptäckte precis att jag har haft GPU acceleration avstängt hela tiden på alla mina VLC-tester. Aktiverade GPU accelerationen och då gick cpu-belastningen ifrån 60-70% -> 4-5%.. men man kan inte se något. Allt ser ut som skit.

MPC-HC vet jag inte hur man kontrollerar GPU accelerationen.

XBMC har DXVA2 aktiverat så de måste vara något fel på VLC för de funkar som sagt med XBMC.

Edit:

Provade nu att stänga av DXVA2 i XBMC. Stora frame drops med hack i uppspelningen, inte alls skönt att kolla på. Dessutom så drar den CPU:n upp till 95% på core 1 och cirka 40% på core 2. Den går i taket kan man säga När DXVA2 är aktiverat så ligger jag runt 1-5% cpubelastning.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade på hur de kommer sig när jag stänger av gpu-acceleration i VLC att uppspelningen inte hackar så extremt som den gjorde med XBMC då gpu-acceleration var avstängt. Efter lite undersökning så kom jag fram till varför. VLC belastar alla 4 cpu-trådar jämt och väldigt jämt om jag får säga de. XBMC gör de definitivt inte. Här är core 1 i princip i taket och core 3 40% och core2/4 ligger på stadiga 0%. Så de finns en del utrymme för XBMC-gänget att förfina software dekodningen, fast egentligen så kvittar de ju för de flesta. Man vill ju använda grafikchippet.

Vad mer kan jag prova nu då?

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum