Sony Mobile varslar 650 anställda i Lund – flyttar till Tokyo

Permalänk
Melding Plague

Sony Mobile varslar 650 anställda i Lund – flyttar till Tokyo

Japanska Sony meddelar att högkvarteret för den numera helägda mobildivisionen flyttar från Lund till Tokyo. Samtidigt varslas minst 650 anställda.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så trist att allt ska flyttas till Asien numera...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Det är bra för Sony Mobile dock, behövs lite förändring i deras organisation. Det är bättre att 650 förlorar jobbet nu än att alla 2400 skulle göra det om något år.

Permalänk
Medlem

Känns ju som att i framtiden så lär företagen behöva flytta därifrån med.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem

Antar att detta inte kommer som någon större chock för de anställda. Detta med tanke på ses avknoppning i företaget

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Så trist att allt ska flyttas till Asien numera...

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får skylla oss själva; vi klarade inte att utveckla konkurrenskraftiga mobiler så japanerna får ta över.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Nu jobbar jag inte på SE längre min bild av situationen är kanske lite annorlunda...

Tokyo kontoret hela tiden gjorde sitt bästa för att trycka ner Lund kontoret.
De fick alltid de mest intressanta projekten...
"Rachael"- X10
"Nozomi"- Arc

När de inte tyckte att det blev bra eller klarade av projektet så skickade de det till Lund.
Shiho - C905
Som först gjordes i Japan men när de inte fick ordning på kamera luckan skickade dom dett till Lund och tog ett av våra projekt.

Roligast var kanske ersättaren till Zeus (Xperia play) där vi började utveckla telefonen och sedan skulle projektet flyttas till Japan och när Xperia Play sålde dåligt så skickades projectet tillbaka till Lund.

Kameran i Xperia Neo var från början en Sony Camera med backlight på sensorn men sedan kunde de inte supporta våra volymer. De skulle leverera till en annan tillverkare (Apple). Däremot fick Arc behålla sin Kamera...

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Avstängd

Synd snart kommer väl hela samhället att hamna i fas 3...

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem

Tråkigt är det.
Kanske dags för en ny Neonode? Alla duktiga SonyEricsson-ingenjörer som varslats om uppsägning kan gå ihop och bygga en banbrytande nisch-telefon.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Det är bra för Sony Mobile dock, behövs lite förändring i deras organisation. Det är bättre att 650 förlorar jobbet nu än att alla 2400 skulle göra det om något år.

Tyvärr är väl risken för de kvarvarande inte borta - jag ger inte några vidare bra odds för att den verksamheten kommer att bli kvar i Sverige. Tyvärr tyvärr, det ser mörkt ut - först SAAB, Volvo blöder pengar och kommer väl flytta hem till Kina vad det lider och SE börjar dra ner och flyttar säkert hem även de... Bara gruvindustrin som går riktigt bra just nu i Sverige känns det som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Nu jobbar jag inte på SE längre min bild av situationen är kanske lite annorlunda...

Tokyo kontoret hela tiden gjorde sitt bästa för att trycka ner Lund kontoret.
De fick alltid de mest intressanta projekten...
"Rachael"- X10
"Nozomi"- Arc

När de inte tyckte att det blev bra eller klarade av projektet så skickade de det till Lund.
Shiho - C905
Som först gjordes i Japan men när de inte fick ordning på kamera luckan skickade dom dett till Lund och tog ett av våra projekt.

Roligast var kanske ersättaren till Zeus (Xperia play) där vi började utveckla telefonen och sedan skulle projektet flyttas till Japan och när Xperia Play sålde dåligt så skickades projectet tillbaka till Lund.

Kameran i Xperia Neo var från början en Sony Camera med backlight på sensorn men sedan kunde de inte supporta våra volymer. De skulle leverera till en annan tillverkare (Apple). Däremot fick Arc behålla sin Kamera...

Sony är och har alltid varit rövhål, så jag är inte förvånad.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av johros:

Nu jobbar jag inte på SE längre min bild av situationen är kanske lite annorlunda...

Tokyo kontoret hela tiden gjorde sitt bästa för att trycka ner Lund kontoret.
De fick alltid de mest intressanta projekten...
"Rachael"- X10
"Nozomi"- Arc

När de inte tyckte att det blev bra eller klarade av projektet så skickade de det till Lund.
Shiho - C905
Som först gjordes i Japan men när de inte fick ordning på kamera luckan skickade dom dett till Lund och tog ett av våra projekt.

Roligast var kanske ersättaren till Zeus (Xperia play) där vi började utveckla telefonen och sedan skulle projektet flyttas till Japan och när Xperia Play sålde dåligt så skickades projectet tillbaka till Lund.

Kameran i Xperia Neo var från början en Sony Camera med backlight på sensorn men sedan kunde de inte supporta våra volymer. De skulle leverera till en annan tillverkare (Apple). Däremot fick Arc behålla sin Kamera...

Nu förstår man varför det gått som det gjort för SE.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Medlem

Sony kan inte tillverka telefoner. Anledningen de gick ihop med Ericssosn var för att de inte själva lyckades göra ngt vettigt. Nu är de tillbaka som ensam ägare och risken finns att de inte kommer tillverka mobiltelefoner så värst länge till.

Rent generellt så har Sony har blivit varvade av LG, Samsung och massa andra företag flera gånger om. De är ingen stor aktör på nånting längre. Blir mycket förvånad om de fortfarande tillverkar tvapparater om ett par år.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av johros:

Nu jobbar jag inte på SE längre min bild av situationen är kanske lite annorlunda...

Tokyo kontoret hela tiden gjorde sitt bästa för att trycka ner Lund kontoret.
De fick alltid de mest intressanta projekten...
"Rachael"- X10
"Nozomi"- Arc

När de inte tyckte att det blev bra eller klarade av projektet så skickade de det till Lund.
Shiho - C905
Som först gjordes i Japan men när de inte fick ordning på kamera luckan skickade dom dett till Lund och tog ett av våra projekt.

Roligast var kanske ersättaren till Zeus (Xperia play) där vi började utveckla telefonen och sedan skulle projektet flyttas till Japan och när Xperia Play sålde dåligt så skickades projectet tillbaka till Lund.

Kameran i Xperia Neo var från början en Sony Camera med backlight på sensorn men sedan kunde de inte supporta våra volymer. De skulle leverera till en annan tillverkare (Apple). Däremot fick Arc behålla sin Kamera...

Intressant läsning, tack

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

Tragiskt

Permalänk

Tråkigt att se mer företag och arbetstillfällen flytta från Sverige. En mycket skrämmande utveckling...

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

"Trots nedskärningarna menar Sony att Lund fortsätter vara strategiskt viktigt för företaget"

Är det verkligen någon som tror på såntdär kvalificerat skitsnack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Tyvärr är väl risken för de kvarvarande inte borta - jag ger inte några vidare bra odds för att den verksamheten kommer att bli kvar i Sverige. Tyvärr tyvärr, det ser mörkt ut - först SAAB, Volvo blöder pengar och kommer väl flytta hem till Kina vad det lider och SE börjar dra ner och flyttar säkert hem även de... Bara gruvindustrin som går riktigt bra just nu i Sverige känns det som...

Det är viktigt att skilja på AB Volvo och Volvo Cars (vilket du inte verkar göra).
Volvo Cars har inte varit svenskägt på 13 år då Ford köpte det och nu senast kinesiska Geely.
AB Volvo är fortfarande svenskt och går relativt bra.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marticus:

Så trist att allt ska flyttas till Asien numera...

Ja gud vad tråkigt att ett Japan-ägt bolag flyttar fler arbetstillfällen till sitt eget land. Varför gör man något sådant? Helt ologiskt!

Förresten, varför ha fler anställda än vad som behövs? Vet du vad det kostar att anställa personal i Sverige? Du verkar glömma ett ett företags mål är att göra vinst.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Made in China

Visa signatur

Chassi. Fractal Define R4 | Mobo. ASUS CrossHair Formula IV | CPU. FX-8350 @ 4.2! | Ram. Corsair 16GB LP | PSU. Corsair AX 850W | Kylare. Noctua NH-U12P-SE2 | HDD. Samsung 1tb | GPU. MSI GTX 760 | SSD. Corsair Force GT 120GB |

Permalänk

i och med att Ericsson sålde ut sig ur samarbetet så tappade vi den svenska telefonen, detta är bara naturligt. jag själv sitter på en Sony Ericsson Xperia pro (med utfällbart tangentbord) det lär nog dröjja innan jag hittar en ny telefon då alla har lagt av med utfällbara tangentbord... bara skit Touch kvar där man måste titta för att se så man skriver rätt.. nä trist för dem som förlorar jobbet, vore jag en av de kvarvarande skulle jag dock börja titta på nya jobb också.. dem sitter löst, som dem själv sa, de ska skicka alltihop till japan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Avstängd

Varför har vi inte lagstiftning som förbjuder försäljning av Svenska företag till utländska företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Utan att vara insatt i ämnet för fem öre så förstår jag iallafall att arbetarna i Sverige kostar på tok för mycket.

Och hur många av oss skulle vilja arbeta för den lön som arbetarna i många andra länder får? Dock är ju omkostnaderna inte de samma så det är svårt att göra en rättvis jämförelse rakt över.

inte alla arbetare iaf :
Ny Teknik:
Civilingenjörer: (total ersättning i kronor)
1. Japan 986.056
2. Österrike 909.115
3. Tyskland 881.573
4. Luxemburg 817.409
5. Hongkong 815.724
......
15. Sverige 645.678

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk

Vad jag kommer ihåg så gick ju Ericsson's mobil-division inte speciellt bra innan fusionen mellan dessa två företag. Ericsson hade hamnat i en ond spiral av fantasilösa telefoner, och tappade mycket mark. Då gick det väldigt bra för Nokia om jag inte minns helt fel. Efter Sony gått in så gjordes lite mer "spännande" telefoner, ex Walkman modellerna, men det nya företaget hade tappat för mycket mark jämtemot Nokia bla. Efter att Apple släppt sin första telefon, och sedan andra konkurrenter hoppat på, så tog det VÄLDIGT lång tid innan SonyEricsson fick tummen ur handen och hakade på trenden med touch-telefoner.

Håller också med vissa att svenska arbetare är dyra, inte många länder som har så höga arbetsgivaravgifter etc. OB-tillägg är ett annat koncept som för många länder är helt unikt för Sverige. Skall inte säga att det inte finns i en eller annan form i andra länder, men har hört att det skall vara tämligen unikt.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Utan att vara insatt i ämnet för fem öre så förstår jag iallafall att arbetarna i Sverige kostar på tok för mycket.

Och hur många av oss skulle vilja arbeta för den lön som arbetarna i många andra länder får? Dock är ju omkostnaderna inte de samma så det är svårt att göra en rättvis jämförelse rakt över.

Nu flyttade det kontoret tillbaka till Tokyo, tokyo i sig är ingen billig stad att leva i, jag tror inte att lönerna är den största skillnaden mellan Sverige och Japan, om de istället flyttat verksamheten till Kina så hade det varit en annan sak.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har vi inte lagstiftning som förbjuder försäljning av Svenska företag till utländska företag?

Varför? Är väl korkat att hålla kvar i företag som inte är lönsamma.

Permalänk

Ingen som fått erbjudande att flytta med till Tokyo? Skulle inte tveka själv!

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Avstängd

Att ett Japanskt företag som Sony ser till sitt och sina egna är i och för inte oväntat. Hade det varit ett Svenskt företag hade det kanske varit tvärtom.
De hade lagt ner i Japan och utökat i Sverige istället?
När de var ett samägt bolag mellan Sony/Ericsson så kanske de bara hade verksamhet i Lund pga affärspolitiska skäl.

Men jag tror inte flytten till Tokyo hjälper Sonys mobildivision oavsett, de verkar bara ha sina Xperia modeller?
Mindre än 2% globalt på mobilmarkanden.

Om man ser på Samsung, Huawei och Nokia som ett exempel har de billiga (dumphones), mellanklass och toppmobiler.
Sånt tror jag betyder mycket på sikt.

Permalänk
Medlem

Tror inte du vill jobba på Tokyo kontoret minst 12timmars arbetsdag.
Jag har träffat underleverantörer från Japan som ondgjorde sig över Sonys arbetstider...
Nu vet jag inte hur mycket de egentligen får gjort, men det är prestige i att vara kvar länge på kontoret...

Sedan är det mycket svårt att få bostad som utlänning i Tokyo de hyr helst bara ut till Japaner.

(Kan även nämna att LG kör treskift på sina ingenjörer. Samsung har ändrat veckan: mån, tis, ons tors, fre, fre2, fre3. Apple ställer liknande krav på sina utvecklare.)

Visa signatur

3770K@4,5, Kingston hyperbeast 2133 Mhz, Gigabyte z77x - ud3h, Corsair H150i rgb, Corsair HX750i, Fractal Define-c.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Varför har vi inte lagstiftning som förbjuder försäljning av Svenska företag till utländska företag?

Läs lite ekonomi och du kommer att inse att det är omöjligt. Sovjetunionen testade att beordra sin ekonomi, men det gick visst inte så bra vill jag minnas....