Apple håller presskonferens den 23 oktober

Permalänk
Melding Plague

Apple håller presskonferens den 23 oktober

Små ting tros stå på dagordningen när Apple kallar till presskonferens i San Jose, USA, den 23 oktober. Mycket pekar mot en lansering av den omtalade surfplattan Ipad Mini.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det ska bli intressant att se vad som kommer, men sannolikheten att jag köper något är väldigt liten

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk

Hoppas verkligen att "ipad mini" kommer vara i prisklass med Nexus 7. Kanske man äntligen köper sig en tablet.

Permalänk
Avstängd

Usch, släpps det en retina-13" så kommer min plånbok inte att snacka med mig på flera veckor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte iPad 7" kommer med Retina.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

surfplattor i den storleken borde vara mer av outdoor-stuket för att vara nån vits med. men det lär knappast gå förbi designavdelningen.

kanske kommer Apple att släppa en riktig e-bokläsare..?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hoppas fem fixar Maps också..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Tror tyvärr inte iPad 7" kommer med Retina.

retina är apples varumärke och de kan sätta det på vilken skärm som helst. Jag tror den kommer ha det, men allt beror ju på hur de vill marknadsföra surfplattan.

Permalänk
Medlem

Undra vad dom har uppfunnit den här gången?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en iPad mini var i helgen och kikade på 7" tablets och tyckte att de var lite för små men samtidigt tycker jag vanliga iPaden är lite för stor jag ska bara ha den på tåget och se på serier, surfa och spela. Iannehåller den A6 och instegsmodellen är på 16GB köper jag direkt.

Permalänk
Medlem

Now we talking 16:10

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på en ipad mini och köra garageband på;)

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas att en Lightningversion av den stora iPaden är i antågande också. Ganska drygt att ha olika kontakter på sina produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror det bara kommer handla om Mac. Släpps det en Ipad Mini så lär det lanseras nästa år tillsammans med Ipad 4

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Varje fingerrörelse av Apple syns numera på SweClockers första sida

Jag är ingen hater, men det känns lite som att de behandlas på ett annat sätt än andra företag

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Inaktiv

Vore ju helt klart nice med något riktigt nytt, inte bara samma som innan fast mindre och snabbare. Till slut tröttnar man väl på pressreleaser om det bara är samma sak? Iphone när den kom fattar jag, likaså iPad men och iMac, men sen?

Vore intressant med ett stort kliv denna gång, låt oss säga att dom har en spelkonsoll eller whateva på gång, det hade varit intressant att se.

Permalänk
Medlem

Snacka om att köra slut på "retina"-begreppet. Min Budgetlur Samsung Galaxy Ace 2 har en pixeltäthet på 246 dpi och är alltså mer "Retina", men jag ser pixlarna i alla fall.

De flesta äppelägare ser nog helst att de fixar kartorna innan de fyller på med nya produkter i en redan mättad marknad.

Och, vad då billigare? Nu är jag ingen apple-ägare men är inte lite av grejen att man betalar svindyrt för en produkt så att man kan slå sina kompisar i huvudet med att man "minsann har råd" att ha apple?

Det är lite som att lansera Decaff till folk som dricker kaffe för att de gillar de eventuella effekten koffein ger.

Fast det är klart. Det är många på nätet som klagar på att iPhone 5 "knakar" när man trycker på den, så de kanske redan börjat tumma på "lyxen" till förmån för en bredare marknad?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Spännande att se vad som kommer. Går i tankarna på surfplatta och eventuellt en till laptop.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Varje fingerrörelse av Apple syns numera på SweClockers första sida

Jag är ingen hater, men det känns lite som att de behandlas på ett annat sätt än andra företag

Precis.

Idg recenserade nyligen Google nexus 7 och tyckte det var en "snorbra" surfplatta, men de gillar väl inte snorbra produkter antagligen, men som du säger så skriver de om allt allt allt apple-relaterat.

Det är ingen bedrift att vara världens högst värderade bolag när alla medier äter ur handen på en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snacka om att köra slut på "retina"-begreppet. Min Budgetlur Samsung Galaxy Ace 2 har en pixeltäthet på 246 dpi och är alltså mer "Retina", men jag ser pixlarna i alla fall.

De flesta äppelägare ser nog helst att de fixar kartorna innan de fyller på med nya produkter i en redan mättad marknad.

Och, vad då billigare? Nu är jag ingen apple-ägare men är inte lite av grejen att man betalar svindyrt för en produkt så att man kan slå sina kompisar i huvudet med att man "minsann har råd" att ha apple?

Det är lite som att lansera Decaff till folk som dricker kaffe för att de gillar de eventuella effekten koffein ger.

Fast det är klart. Det är många på nätet som klagar på att iPhone 5 "knakar" när man trycker på den, så de kanske redan börjat tumma på "lyxen" till förmån för en bredare marknad?

Vadå "köra slut"? är den "Retina" så är den? det är som sagt lite av en förkortning av "mycket täta pixlar, där du knappt kan urskilja en pixel" typ.. så ja, Retina är ett "bra" ord tycker jag, precis som "PureView" vad är det? jo, Carl Zeiss-objektiv med bildstabilisator, varför kallar man den då "PureView"?

Så du vill att ALLA på Apple ska försöka fixa kartorna? LOL, jag visste att folk på Apple var högutbildade, men jag tror inte ALLA kan lösa kartproblemet, så om dom utvecklar en iPad Mini på sidan om bryr sig inte Appleägare ett dugg om! även om dom kanske vill att kartorna blir lite bättre (ja, jag tycker dom har blåst upp kartproblemet, det är småfixar imo)

iPad är redan den mest prisvärda plattan enligt många. så dyra produkter, nej.
iPad Mini kommer bli billigare, det är en sak som är säkert, kanske inte i ditt insnöade sinne

Och du verkar inte vara påläst, men Apple har kvalitétsproblem, som dom har tagit upp med Foxconn.. Apple är medvetna att deras tillverkare inte klarar av att leverera den perfektion Apple kräver.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Köpte nyss denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216274

En tab2 7.0 för ett pris som Apples ipad mini knappast kommer konkurrera med. Vad gäller antalet funktioner så räknar jag kallt med att Apple fortsätter på sin linje(bäst på en sak, sämst på 50) och är således inget smart val för en insatt konsument.

Sweclockers ger definitivt Apple för stor exponering utan att informera användarna tydligt med varför Apples produkter inte är något för smarta användare. Att ge näring till bakåtsträvare kan i längden slå hårt mot hela utvecklingen.

Så här är en videosnutt för att bromsa Apple lite:

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snacka om att köra slut på "retina"-begreppet. Min Budgetlur Samsung Galaxy Ace 2 har en pixeltäthet på 246 dpi och är alltså mer "Retina", men jag ser pixlarna i alla fall.

De flesta äppelägare ser nog helst att de fixar kartorna innan de fyller på med nya produkter i en redan mättad marknad.

Och, vad då billigare? Nu är jag ingen apple-ägare men är inte lite av grejen att man betalar svindyrt för en produkt så att man kan slå sina kompisar i huvudet med att man "minsann har råd" att ha apple?

Det är lite som att lansera Decaff till folk som dricker kaffe för att de gillar de eventuella effekten koffein ger.

Fast det är klart. Det är många på nätet som klagar på att iPhone 5 "knakar" när man trycker på den, så de kanske redan börjat tumma på "lyxen" till förmån för en bredare marknad?

Du låter lagom bitter

"Retina" är inte baserat på något faktiskt värde som du säkert redan vet utan bara ett marknadsföringsord Apple använder för sina högupplösta skärmar. 246 PPI på en liten smartphone som du håller relativt nära ögonen kan knappast anses speciellt bra i dagsläget.

Vad gäller kartorna så finns det många alternativ till apples egna kartor. Och det är knappast samma folk som sitter och utvecklar dem som tar fram nya produkter så förstår inte ditt gnäll.

Och "knakande" iPhone 5 har jag aldrig hört talas om. Definitivt inget "knakande" på min eller någon annan av de jag känt på. Knakar det bör man nog gå tillbaks med den till butiken för då har man sannolikt fått en defekt enheten.

Vad gäller topic så hoppas jag verkligen att vi får se en 13" retina MBP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Snacka om att köra slut på "retina"-begreppet. Min Budgetlur Samsung Galaxy Ace 2 har en pixeltäthet på 246 dpi och är alltså mer "Retina", men jag ser pixlarna i alla fall.

De flesta äppelägare ser nog helst att de fixar kartorna innan de fyller på med nya produkter i en redan mättad marknad.

Och, vad då billigare? Nu är jag ingen apple-ägare men är inte lite av grejen att man betalar svindyrt för en produkt så att man kan slå sina kompisar i huvudet med att man "minsann har råd" att ha apple?

Det är lite som att lansera Decaff till folk som dricker kaffe för att de gillar de eventuella effekten koffein ger.

Fast det är klart. Det är många på nätet som klagar på att iPhone 5 "knakar" när man trycker på den, så de kanske redan börjat tumma på "lyxen" till förmån för en bredare marknad?

Jag misstänker att du menar ppi och inte dpi ?

PPI

Let’s start with PPI, it’s easy to understand. This is the number of pixels per inch in your image. This will affect the print size of your photo and will affect the quality of the output. The way that it will affect the quality of the output is that if there are too few pixels per inch, then the pixels will be very large and you will get a very pixelated image (jagged edges, you will actually see individual pixels, not good). You’ll hear various different numbers thrown around as to what an acceptable PPI for a print-out is. A lot of this will depend on the size of the print. This is because you look at large prints from a further distance than a small print, so you can get away with a lower PPI and still have the image look fine.

All that PPI does is affect the print size of the image. There are 2 ways that you can change the print size, by resampling or by not resampling. Not resampling is what you normally want to do, this will only change the size of the print. Using resampling will actually change the number of pixels (and thus the file size) in order to match the print size. So for instance, if you don’t resample, changing the PPI setting will increase or decrease the print size (it will increase if you drop the PPI, it will decrease if you increase the PPI). With resampling, if you change the PPI, you will loose pixels (if you set the PPI to a lower value) or you will have pixels created (if you increase the PPI). Creating pixels is a bad idea, they get generated by the computer and the results aren’t usually that good. Throwing away pixels is fine as long as you won’t need the bigger size later (that’s why it’s usually a good idea to save the original large file).

An Example

Suppose you have a 100 x 100 pixel image, it could be printed at many different sizes. If you set the image to print at 10 PPI, then you’d have a 10″ x 10″ image. If you set the image to print at 100 PPI, you’d have a 1″ x 1″ image. Note that adjusting this value doesn’t effect the number of pixels in the image at all, it just changes how big the print will be.

Take our 100 x 100 pixel image again. Suppose it’s set at 100 PPI (producing the same 1″ x 1″ printed image). With re-sampling off, when you adjust the PPI the dimensions adjust as well, this is how things worked in the example above. With re-sampling on, the dimensions won’t change. So, if you changed the PPI to 10 with re-sampling on, you would still keep a 1″ x 1″ image and the computer would throw out pixels to make the image stay that size. So in this case, you’d end up with a 10 x 10 pixel image in the end. If you went the other way, and changed the PPI to 300, then the computer would generate pixels to make a 300 x 300 pixel image that’s still 1″ x 1″ when printed.

Usually, the only reason you want to use re-sampling is for reducing the size of your image. For example, my scanner produces 3888 x 2592 images. These images are too big to use online (both for display and because of file size). By using re-sampling, I can adjust the size of the images to something more appropriate for online use.

DPI

Now let’s talk about DPI. DPI only refers to the printer. Every pixel output is made up of different coloured inks (usually 4-6 colours, although many printers use more now). Because of the small number of colours, the printer needs to be able to mix these inks to make up all the colours of the image. So each pixel of the image is created by a series of tiny dots (you could think of them as sub-pixels). Generally, the higher the DPI, the better the tonality of the image, colours should look better and blends between colours should be smoother. You’ll also use more ink and the print job will be slower. You might want to try setting your printer to a lower DPI to save ink and speed up the job, see if you notice any difference in quality. The lowest setting where you don’t see any loss in quality should be the best one to use.

So a 1200 dpi printer uses 1200 dots of ink in every inch to make up the colours. If you were printing a 300 PPI image, then every pixel would be made up of 16 smaller ink dots (1200 DPI x 1200 DPI / 300 PPI x 300 PPI). A lower DPI would have fewer ink dots making up each pixel, which would make the colour look worse. A higher DPI would have more ink dots for each pixel and should give more accurate colour (especially under close examination).

Och i så fall har Iphone 5 326 ppi medans den har 128 ppcm.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Will Jonas be there?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredag:

Köpte nyss denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216274

En tab2 7.0 för ett pris som Apples ipad mini knappast kommer konkurrera med. Vad gäller antalet funktioner så räknar jag kallt med att Apple fortsätter på sin linje(bäst på en sak, sämst på 50) och är således inget smart val för en insatt konsument.

Sweclockers ger definitivt Apple för stor exponering utan att informera användarna tydligt med varför Apples produkter inte är något för smarta användare. Att ge näring till bakåtsträvare kan i längden slå hårt mot hela utvecklingen.

Så här är en videosnutt för att bromsa Apple lite:

A48A4J5qpYA

Du bromsar knappast nånting med det till väga gång sättet mer än att du stärker stereotypen av en äkta

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag misstänker att du menar ppi och inte dpi ?

PPI

Let’s start with PPI, it’s easy to understand. This is the number of pixels per inch in your image. This will affect the print size of your photo and will affect the quality of the output. The way that it will affect the quality of the output is that if there are too few pixels per inch, then the pixels will be very large and you will get a very pixelated image (jagged edges, you will actually see individual pixels, not good). You’ll hear various different numbers thrown around as to what an acceptable PPI for a print-out is. A lot of this will depend on the size of the print. This is because you look at large prints from a further distance than a small print, so you can get away with a lower PPI and still have the image look fine.

All that PPI does is affect the print size of the image. There are 2 ways that you can change the print size, by resampling or by not resampling. Not resampling is what you normally want to do, this will only change the size of the print. Using resampling will actually change the number of pixels (and thus the file size) in order to match the print size. So for instance, if you don’t resample, changing the PPI setting will increase or decrease the print size (it will increase if you drop the PPI, it will decrease if you increase the PPI). With resampling, if you change the PPI, you will loose pixels (if you set the PPI to a lower value) or you will have pixels created (if you increase the PPI). Creating pixels is a bad idea, they get generated by the computer and the results aren’t usually that good. Throwing away pixels is fine as long as you won’t need the bigger size later (that’s why it’s usually a good idea to save the original large file).

An Example

Suppose you have a 100 x 100 pixel image, it could be printed at many different sizes. If you set the image to print at 10 PPI, then you’d have a 10″ x 10″ image. If you set the image to print at 100 PPI, you’d have a 1″ x 1″ image. Note that adjusting this value doesn’t effect the number of pixels in the image at all, it just changes how big the print will be.

Take our 100 x 100 pixel image again. Suppose it’s set at 100 PPI (producing the same 1″ x 1″ printed image). With re-sampling off, when you adjust the PPI the dimensions adjust as well, this is how things worked in the example above. With re-sampling on, the dimensions won’t change. So, if you changed the PPI to 10 with re-sampling on, you would still keep a 1″ x 1″ image and the computer would throw out pixels to make the image stay that size. So in this case, you’d end up with a 10 x 10 pixel image in the end. If you went the other way, and changed the PPI to 300, then the computer would generate pixels to make a 300 x 300 pixel image that’s still 1″ x 1″ when printed.

Usually, the only reason you want to use re-sampling is for reducing the size of your image. For example, my scanner produces 3888 x 2592 images. These images are too big to use online (both for display and because of file size). By using re-sampling, I can adjust the size of the images to something more appropriate for online use.

DPI

Now let’s talk about DPI. DPI only refers to the printer. Every pixel output is made up of different coloured inks (usually 4-6 colours, although many printers use more now). Because of the small number of colours, the printer needs to be able to mix these inks to make up all the colours of the image. So each pixel of the image is created by a series of tiny dots (you could think of them as sub-pixels). Generally, the higher the DPI, the better the tonality of the image, colours should look better and blends between colours should be smoother. You’ll also use more ink and the print job will be slower. You might want to try setting your printer to a lower DPI to save ink and speed up the job, see if you notice any difference in quality. The lowest setting where you don’t see any loss in quality should be the best one to use.

So a 1200 dpi printer uses 1200 dots of ink in every inch to make up the colours. If you were printing a 300 PPI image, then every pixel would be made up of 16 smaller ink dots (1200 DPI x 1200 DPI / 300 PPI x 300 PPI). A lower DPI would have fewer ink dots making up each pixel, which would make the colour look worse. A higher DPI would have more ink dots for each pixel and should give more accurate colour (especially under close examination).

Och i så fall har Iphone 5 326 ppi medans den har 128 ppcm.

Ser man på. Man lär sig något nytt varje dag. Det är PPI jag menar. Jag visste inte att DPI bara används om skrivare... Så Microsoft menar alltså PPI när de skriver ut DPI till inställningen för bildskärmen, eller har jag tolkat fel?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Du låter lagom bitter

"Retina" är inte baserat på något faktiskt värde som du säkert redan vet utan bara ett marknadsföringsord Apple använder för sina högupplösta skärmar. 246 PPI på en liten smartphone som du håller relativt nära ögonen kan knappast anses speciellt bra i dagsläget.

Vad gäller kartorna så finns det många alternativ till apples egna kartor. Och det är knappast samma folk som sitter och utvecklar dem som tar fram nya produkter så förstår inte ditt gnäll.

Och "knakande" iPhone 5 har jag aldrig hört talas om. Definitivt inget "knakande" på min eller någon annan av de jag känt på. Knakar det bör man nog gå tillbaks med den till butiken för då har man sannolikt fått en defekt enheten.

Vad gäller topic så hoppas jag verkligen att vi får se en 13" retina MBP.

Jo, jag är medveten om att "retina" bara är säljsnack, men är det inte lite lustigt att andra tillverkare lyckas sälja sina produkter utan påklistrade termer som egentligen saknar substans. Det går att urskilja pixlarna på en iPhone 5 också, så då är ju inte den "retina" heller fast de säger det.

Sedan så har jag ingen personlig erfarenhet av iPhone 5 utan det jag vet om den har jag läst mig till. Jag sa inte att alla iPhone 5 knakar, utan att många säger att den gör det.

"Jag är inte bitter" bara trött på att medierna tycker att allt apple gör är fantastiskt, oavsett om andra företag har liknande eller bättre lösningar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ser man på. Man lär sig något nytt varje dag. Det är PPI jag menar. Jag visste inte att DPI bara används om skrivare... Så Microsoft menar alltså PPI när de skriver ut DPI till inställningen för bildskärmen, eller har jag tolkat fel?

http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch

Det verkar som man på monitorer använder sig av dots per inch. Men de flesta specs på mobiler verkar köra ppi . Fråga mig inte varför .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Vadå "köra slut"? är den "Retina" så är den? det är som sagt lite av en förkortning av "mycket täta pixlar, där du knappt kan urskilja en pixel" typ.. så ja, Retina är ett "bra" ord tycker jag, precis som "PureView" vad är det? jo, Carl Zeiss-objektiv med bildstabilisator, varför kallar man den då "PureView"?

Så du vill att ALLA på Apple ska försöka fixa kartorna? LOL, jag visste att folk på Apple var högutbildade, men jag tror inte ALLA kan lösa kartproblemet, så om dom utvecklar en iPad Mini på sidan om bryr sig inte Appleägare ett dugg om! även om dom kanske vill att kartorna blir lite bättre (ja, jag tycker dom har blåst upp kartproblemet, det är småfixar imo)

iPad är redan den mest prisvärda plattan enligt många. så dyra produkter, nej.
iPad Mini kommer bli billigare, det är en sak som är säkert, kanske inte i ditt insnöade sinne

Och du verkar inte vara påläst, men Apple har kvalitétsproblem, som dom har tagit upp med Foxconn.. Apple är medvetna att deras tillverkare inte klarar av att leverera den perfektion Apple kräver.

Var säger jag att jag vill att alla skall jobba med kartproblemet? Nej, just det... Ingenstans.

Men jag tycker de spottar sina fans i ansiktet när de kommer med nylanseringar för då framstår det som de skiter i problemen med kartorna.

Du bor inte i Göteborg va? hur kan det faktum att en hel stad fattas åtgärdas av en "småfix".

Sedan är det skrattretande att DU kallar MIG insnöad... Du kramar ju apple så hårt att du tycker att det faktum att GÖTEBORG FATTAS är ett småproblem.

Kolla andra tillverkare och vad man får för pengarna... Om du fortfarande tycker att apples plattor är "billiga" så, ja... Vi har olika uppfattning. Jag skulle aldrig i livet betala mer än 2K för en surfplatta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dots_per_inch

Det verkar som man på monitorer använder sig av dots per inch. Men de flesta specs på mobiler verkar köra ppi . Fråga mig inte varför .

Egentligen är det ju samma sak. Individuella områden per tum.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.