CL9 .vs. CL11 - Men!, snabbare minnen....?!

Permalänk
Livsnjutare 😎

CL9 .vs. CL11 - Men!, snabbare minnen....?!

Jag tänkte bygga en 100% ljudlös och passivt kylt rigg med AMD's nya A-serie "Trinity" som bas.

Till detta skall det givetvis vara RAM-minnen, och jag tror att 8GB blir lagom till min installation av Win7 64bit.

Men när jag snubbade över moderkorten till denna nya FM2 sockel, så såg jag att minnesbussarna är uppskruvade till att klara DDR3 minnen på hela 2133mhz (!!). Jag hade nästan redan bestämt att jag skulle använda ett par 1600mhz minnen, men när jag såg hastigheten på bussen blev jag nyfiken.

...Men då kommer det här med CL in i bilden, jag vet att CL har någonting med Latency att göra, alltså fördröjning. Men kan någon förklara på svenska hur detta funkar?, och hur man ser att ett minne är snabbt eller långsamt på dessa "timings" som ofta skrivs ut i detaljerna?

Citat:

Taget från Inet.se's detaljer om minnen
Latens 9-9-9-24 (1600mhz)
Latens 11-11-11-20 (2133mhz)

Först hade jag tänkt att ta detta minne till riggen;
CORSAIR 8GB (2X4096MB) CL9 1600MHZ VENGEANCE LP
Som alltså är CL9 minnen.

Men som jag nämnde tidigare, har moderkortet stöd för 2133mhz minnen, och så blev jag sugen på dessa;
G.SKILL 8GB (2X4096MB) CL11 2133MHZ ARES LP
Dessa minnen är ju 533mhz snabbare, men har CL11 istället.

Så frågan är, hur mycket för en sådan latency skillnad på CL9 respektive CL11?
Nu är det ju olika busshastigheter på minnena - men om de båda varit 1600mhz minnen, i praktiken - vad hade det inneburit?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ju högre klockfrekvens desto högre latenser är det. Man vill helst ha så låga som möjligt. Du kommer itne märka någon skillnad när du använder datorn utanför benchmarks, det handlar om några få procent.
Sedan så stödjer väl trinity 1866mhz minnen som mest om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

Står rätt förklarande här http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Visa signatur

ᕦ(ツ)ᕤ

Permalänk

Tänk på att grafikkretsen i Trinity hjälps otroligt mycket av snabare minnen, man kan se rejäl prestandaskillnad!
vet inte hur det ser ur i latensperspektiv, men det kan nog inte spela in lika mycket, vet inte

källa

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av j0h4nN:

Ju högre klockfrekvens desto högre latenser är det. Man vill helst ha så låga som möjligt. Du kommer nog inte märka så stor skillnad när du använder datorn.
Sedan så stödjer väl trinity 1866mhz minnen som mest om jag inte minns fel.

Ajfan, kan CPU'n också vara en flaskhals på vilka minnen man kan använda?... det hade jag inte en aning om!
Trodde allt hängde på moderkortet och dess spec'ar.

Tack!, skall kolla detta!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

CL, eller Clock Latency, är egentlgien hur många klockcykler det straffar sig att inte hitta det man söker i cacheminnet. Det snabbaste sättet man kan arbeta på med en dator är att lagra all data i cache, vilket, som alla inser, är omöjligt. Nivån efter cache är i dagens läge RAM-minnen. När du inte hittar datan du söker i cachen letar du i RAM, men eftersom RAM är betydligt långsammare än cache får du ett "straffpålägg" på ett visst antal klockcykler när du måste in och leta.
Du kan läsa mer på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/CAS_latency

Min erfarenhet säger mig att du inte kommer märka någon som helst skillnad mellan olika CL. Även om CL9 naturligtvis i teorin presterar bättre så är det inga siffror du märker av vid vanlig användning.

Om jag har fel får någon gärna rätta mig

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Itchy Trojan:

Tänk på att grafikkretsen i Trinity hjälps otroligt mycket av snabare minnen, man kan se rejäl prestandaskillnad!
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3257?k=da4021d7fba42...

källa

Ja det var det jag hade hört också, och en av anledningarna till att jag vill ha just Trinity CPU'n är dess GPU.
Och om man då har riktigt snabba minnen, som ger effekt i spel eftersom att GPU'n adresserar sitt grafikminne direkt till RAM-minnet, så bör det vara så snabbt som det bara går.

Hade ni gjort på något annat sätt, än att satsa på dessa 2133mhz minnen då?
Anledningen att jag valde just dessa minnen, är att de var i LowProfile, något som är viktigt i det bygge jag kommer göra - då platsen är begränsad.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Jag vet inte riktigt hur mycket prestanda som minskas/ökas, men jag brukar använda mig av formeln hz/cl så får jag ut ungefärlig prestanda,
t.ex 1600/9=177;777... 2133/11 = 193,9
då är alltså 2133 cl11 ca 9% snabbare, fast ingen expert på området så detta kan vara helt fel

Visa signatur

-3570k 3.8ghz-Z77-H80-8Gb-1.866ghz 9-9-9-24
Fractal Design Define R4 - 800W Bronze GTX970

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Trodde allt hängde på moderkortet och dess spec'ar.

För några år sedan satt minnes kontrollern på moderkortet. Sedan några generationer tillbaka sitter den dock på processorn - och därmed är det processorns specifikationer som bestämmer prestandan och kompabilitet.

Moderkort har endast kopplingen från Minne till CPU nu för tiden, och den är standardiserad.

Permalänk
Medlem

Kolla detta om du är ute efter gpun och inte vet vilken hastighet på minnen du skall ha

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Anandtech har nyligen skrivit en artikel om just detta här, som jag rekommenderar att du läser. De går igenom och förklarar vad alla siffror betyder, och visar vilken påverkan minnesprestandan har i olika tillämpningar.

Men kort sammanfattat så är 2133 MHz 11-11-11-20 snabbare än 1600 9-9-9-24, även på latenserna eftersom de är beroende av minnets klockfrekvens. Med 2133-minnen så tar det ~10.3ns att läsa det första ordet, medan det med 1600 tar 11.25ns. Om 2133-minnena presterar tillräckligt mycket bättre för att vara värt det högre priset är dock lite svårare att svara på.

Permalänk

Jagar du inte siffror i något benchmarkprogram så kommer du inte märka någon skiillnad. Minnena klara helt enkelt högre busshastighet ifall du vill klock cpu och bussen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Jagar du inte siffror i något benchmarkprogram så kommer du inte märka någon skiillnad.

Tänk på vilken enorm boost du får med den extra bandbredden när det kommer till gpun.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Det finns för övrigt ännu snabbare minnen på 2400Mhz. Om det är värt pengarna låter jag vara osagt.
http://cdon.se/hemelektronik/team_xtreem_vulcan_2x4gb_ddr3_24...

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja det var det jag hade hört också, och en av anledningarna till att jag vill ha just Trinity CPU'n är dess GPU.
Och om man då har riktigt snabba minnen, som ger effekt i spel eftersom att GPU'n adresserar sitt grafikminne direkt till RAM-minnet, så bör det vara så snabbt som det bara går.

Hade ni gjort på något annat sätt, än att satsa på dessa 2133mhz minnen då?
Anledningen att jag valde just dessa minnen, är att de var i LowProfile, något som är viktigt i det bygge jag kommer göra - då platsen är begränsad.

Nej, du gör helt rätt när du tar 2133mhz minnen och priset är väldigt bra också så kör på dem.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av eXale:

För några år sedan satt minnes kontrollern på moderkortet. Sedan några generationer tillbaka sitter den dock på processorn - och därmed är det processorns specifikationer som bestämmer prestandan och kompabilitet.

Moderkort har endast kopplingen från Minne till CPU nu för tiden, och den är standardiserad.

Där ser man, varje dag lär man sig något nytt!
Tackar

Skrivet av RainesX:

Kolla detta om du är ute efter gpun och inte vet vilken hastighet på minnen du skall ha

http://www.youtube.com/watch?v=z0Z7H1PYUkk&feature=plcp

Den här videon förklarar i princip allting jag vill veta!, tack så mycket!
Det är precis i samma scenario jag är i, att jag skall använda den inbyggda GPU delen i AMD's CPU - och det är tydligt märkbara skillnader på hastigheten mellan hastigheterna på bussen. De visar exempel på mellan 25-45% vinst i FPS. Visst, det är Low eller Ultra Low inställningar, men det talar sitt tydliga språk i detta fallet!

Skrivet av perost:

Anandtech har nyligen skrivit en artikel om just detta här, som jag rekommenderar att du läser. De går igenom och förklarar vad alla siffror betyder, och visar vilken påverkan minnesprestandan har i olika tillämpningar.

Men kort sammanfattat så är 2133 MHz 11-11-11-20 snabbare än 1600 9-9-9-24, även på latenserna eftersom de är beroende av minnets klockfrekvens. Med 2133-minnen så tar det ~10.3ns att läsa det första ordet, medan det med 1600 tar 11.25ns. Om 2133-minnena presterar tillräckligt mycket bättre för att vara värt det högre priset är dock lite svårare att svara på.

Som tidigare talare sagt så i "normalt användade" spelar inte hastigheten så stor roll (vilket som även nämns i citerad YouTube-film) men i mitt fall, där jag skall utnyttja en inbyggd GPU i en processor, vars grafikminne är det faktiska RAM-minnet på datorn, så skall det ha så hög hastighet som möjligt.
Med tanke på att RAM idag är såpass billigt och i detta fall endast handlar om några hundralappars skillnad (dock 100% ökning från de lite långsammare minnea) så kommer det vara värt det.

Nu skall jag bara kolla spec'en hos AMD vad A-serien på Trinity klarar av som mest... Men eftersom de använde 1866mhz minnen i videon på just den plattformen, misstänker jag att det kanske är vad prollen klarar max...
Men men, då kan man ju antingen gå ner i hastighet på minnena, och spara någon hundring, eller ligga kvar - för att i framtiden kunna trimma upp dem eller liknande...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Glad att kunna hjälpa
Lycka till med bygget nu då.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av j0h4nN:

Ju högre klockfrekvens desto högre latenser är det. Man vill helst ha så låga som möjligt. Du kommer itne märka någon skillnad när du använder datorn utanför benchmarks, det handlar om några få procent.
Sedan så stödjer väl trinity 1866mhz minnen som mest om jag inte minns fel.

Du har så rätt så, kollade på AMD hemsida för A-Serien nu, och visst är det så att maxhastigheten för minnena är 1866mhz.
Tack för din input där!

Skrivet av RainesX:

Glad att kunna hjälpa
Lycka till med bygget nu då.

Tackar, det kommer nog gå bra... det enda jag är rätt för är att ett PicoPSU inte orkar med att driva runt riggen... men har jag mailat Inet min kundvagn och frågat om 150w skall räcka till det.
Om inte någon här är en fena på sådant?

Hur som helst kommer jag dokumentera bygget och lägga upp en recension här på Swec!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Tänk på vilken enorm boost du får med den extra bandbredden när det kommer till gpun.

Tyvärr inget som märks vid vanlig användning av datorn, var du skulle känna av den boosten förstår jag inte!!
Kanske gör någon ev fps i spel om ens det!!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Itchy Trojan:

Tänk på att grafikkretsen i Trinity hjälps otroligt mycket av snabare minnen, man kan se rejäl prestandaskillnad!
vet inte hur det ser ur i latensperspektiv, men det kan nog inte spela in lika mycket, vet inte
http://www.sweclockers.com/image/diagram/3257?k=da4021d7fba42...

källa

Skrivet av Pierre232:

Tyvärr inget som märks vid vanlig användning av datorn, var du skulle känna av den boosten förstår jag inte!!
Kanske gör någon ev fps i spel om ens det!!

Se diagramet i första quote'n här. Det visar ett bra exempel på vilken skjuss det ger GPU'n i AMD's nya serie.
I övrigt, när man sitter och surfar i chrome eller bläddrar bland filer - ingen skillad.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Du har så rätt så, kollade på AMD hemsida för A-Serien nu, och visst är det så att maxhastigheten för minnena är 1866mhz.
Tack för din input där!

Jag vet inte om det framgått tydligt men 1866MHz är den minnesfrekvens som AMD granterar att alla Trinity CPU'er ska klara, men de flesta kommer ju att klara ännu högre.
Detta kan ju jämföras med Intel som anger 1600MHz för Ivy Bridge där de flera tester jag läst har haft chip som klarar 2400MHz, om minnena gör det.

Jag tycker du gör rätt i att välja 2133MHz minnen de verkar vara en "sweet spot" för den inbyggda GPU'n med nuvarande minnespriser.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mattsingen:

Jag vet inte om det framgått tydligt men 1866MHz är den minnesfrekvens som AMD granterar att alla Trinity CPU'er ska klara, men de flesta kommer ju att klara ännu högre.
Detta kan ju jämföras med Intel som anger 1600MHz för Ivy Bridge där de flera tester jag läst har haft chip som klarar 2400MHz, om minnena gör det.

Jag tycker du gör rätt i att välja 2133MHz minnen de verkar vara en "sweet spot" för den inbyggda GPU'n med nuvarande minnespriser.

Jaha, det visste jag inte!
Men då kör jag på 2133mhz minnen
Skall bara vänta på att moderkortet kommer in i lager... det är lite dåligt med FM2 sockel kort över lag tyvärr, men det klart de är ju typ 1 eller 2 vecka gamla

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dannenykvist:

Jag vet inte riktigt hur mycket prestanda som minskas/ökas, men jag brukar använda mig av formeln hz/cl så får jag ut ungefärlig prestanda,
t.ex 1600/9=177;777... 2133/11 = 193,9
då är alltså 2133 cl11 ca 9% snabbare, fast ingen expert på området så detta kan vara helt fel

Detta är åtminstone i teorin rätt för att bestämma minnens "totala hastighet" relativt varandra. Med en lite tydligare formel:

Den relativa hastigheten R = F / C, där F = frekvensen och C = CAS Latency. Högre R är bättre.

I ditt fall alltså:
2133MHz CL11: R = 2133/11 = 193,91
1600MHz CL9: R = 1600/9 = 177,78

Alltså är 2133MHz CL11 bättre.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Se diagramet i första quote'n här. Det visar ett bra exempel på vilken skjuss det ger GPU'n i AMD's nya serie.
I övrigt, när man sitter och surfar i chrome eller bläddrar bland filer - ingen skillad.

Det ser betydligt bättre ut än tidigare integrerade men höjer man upplösningen och detaljnivån på spelen lite kommer Gpun att knäa. Bra att spela lite äldre spel alt nyare med låg upplösning och "Low Detail".
Personligen skulle jag välja dedikerat grafikort om jag hade tänkt spela på datorn, men perfekt till tex Htpc´n och" surfdatorn"

Permalänk

Jag skulle säga som PC-Tekniker och som datorbyggare i över 20 år.
Att det viktigaste är stabilitet och det får man säkrast genom att ha samma frekvenser genom hela riggen.

Jag kallar det för "Triangeln".

Processor idag har oftast en maxhastighet på "BUSSEN" på 1600 MHz om dock det finns modeller med högre BUS-hastighet idag, men moderkortet jag väljer SKA klara av samma BUS-frekvens som processorn och då väljer jag minnen med samma hastighet för bästa möjliga stabilitet.

T.ex:
Processor: Intel® Core™ i7-5820K (2133 MHz Minnes BUS-hastighet)
Moderkort: ASUS X99-PRO (2133 MHz DDR4 minnesstöd)
Minnen: Corsair Vengeance® LPX 32GB (4x8GB) DDR4 DRAM 2133MHz

Läser dagligen om folk som har problem med instabila system som får blåskärmar. Inget system som jag byggt hittills har krånglat då jag följt denna "triangel" och det är inte skryt eller lögn. Prova själv så får du se. Har testat bygga system då folk velat köpa delar som inte följt denna modell och dom har haft mer problem än dom som följt den. Så bygger du ett system och får problem, bygg ett nytt igen om du har möjlighet och prova detta du med så får du se, d.v.s. ge detta en chans, du lär inte bli missnöjd.

Men för all del, Köp gärna så snabba minnen som möjligt när det gäller minnenas latenser, d.v.s. desto lägre ju bättre.

Dom kunder som jag hjälpt att bygga har återkommit genom åren och byggt nya system vid behov. Min idé är att kunden skall vara nöjd och inte behöva komma tillbaks med system som har problem utan endast vid ominstallationer eller nybyggen. Dessa nöjda kunder rekommenderar även andra vänner till dem att vända sig till mig för hjälp.

Men jag önskar dig som bygger nytt, lycka till i vart fall!

Visa signatur

CPU: i7-2600K.
GPU: EVGA GTX 980 SC.
MINNE: 8GB 1600MHz DDR3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Du har så rätt så, kollade på AMD hemsida för A-Serien nu, och visst är det så att maxhastigheten för minnena är 1866mhz.
Tack för din input där!

Tackar, det kommer nog gå bra... det enda jag är rätt för är att ett PicoPSU inte orkar med att driva runt riggen... men har jag mailat Inet min kundvagn och frågat om 150w skall räcka till det.
Om inte någon här är en fena på sådant?

Hur som helst kommer jag dokumentera bygget och lägga upp en recension här på Swec!

Hur ska du kyla hela bygget passivt? Blir det ett flänschassi :)?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd

kör man integrerad gpu på fm2 vill man ha hög mhz då dom agerar vram för bästa gpu prestanda och enkelt förklarat kan man se cas som väntetid där kortare tid ger snabbare respons men även mhz ger snabbare minne så perfekta ration beror lite på vad man gör och 1600 cas 9 och 2133 cas 11 är ungefär lika snabba men som grafikminne är det högre prio på mhz än cas

har man tex 1600 cas 9 minnen så är det oftast inte något problem att köra dom som 2133 och är oftast typ samma minne på kretsen och på en fm1 jag byggde körde jag gamla 1333 minnen i 2133 cas 11 så har man minnen liggande är det bra att testa lite oc med högre latency så slipper man kasta pengar i sjön på 2133 som i det närmaste är omdöpta 1600 minnen med andra spec "höjd latency" så dom klarar mer mhz

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Moderator
Moderator

Notera att tråden är väldigt gammal, generella diskussionen kan nog fortsätta men specifika sakfrågor är säkerligen ej aktuella längre.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.