Permalänk
Proffsmobbare

Laine's Athene

Tjo! Dags för ett nytt projekt igen.

Sålde min gamla dator för att den saknade expansionsmöjligheter, och trotsar trenden med att byta neråt i storleksstegen. Denna gång fick det bli m-ATX med två mål;

Tystnad och stil!

Namnet kommer från 'Athene Noctua', den typ av uggla som Noctua valt att ha som ansikte utåt.

Komponentlista;
CPU: Intel C2Q Q6600 @2,4GHz + Thermalright MUX-120
GPU: Asus GTX560Ti TOP DCII (MSI GTX660 Twin Frozr)
MB: AsRock G41MH/USB3
RAM: Corsair XMS3 1600/8GB
PSU: Cougar 550w, lackat i vitt med vit och "Vanilla Sands"-sleeving.
SSD: Corsair X-32 (2x120/1x240 senare)
SND: Asus Xonar Essence STX
CSE: Lian Li PC-V355A + KingMods premium dampening kit

Komponentlista MKII;

CPU: Intel i5 3570T @ 2,3GHz + Noctua NH-L12
GPU: MSI GTX660 Twin Frozr II
MB: AsRock H61M-DG3/USB3
RAM: Corsair Dominator Platinum 1600/8GB
PSU: Cougar 550w, lackat i vitt med vit och "Vanilla Sands"-sleeving.
SSD: Samsung 840 120GB
SND: Asus Xonar Essence STX
CSE: Lian Li PC-V353A + KingMods premium dampening kit (nedre sidopaneler)

Laine's Athene

Permalänk
Medlem

Omnomnom
Helt sjukt vacker Laine!
En solklar femma!
Hade inte suttit fel med lite copperbrown

Permalänk
Medlem

Alltid lika imponerande. 5P.

Permalänk
Medlem

Extremt snyggt gjort! 5P!

Bra bilder med, vilken gör en enorm skillnad!

Kamera och objektiv if i may ask?

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Proffsmobbare

Tack grappar!

Skrivet av Dubadai:

Extremt snyggt gjort! 5P!

Bra bilder med, vilken gör en enorm skillnad!

Kamera och objektiv if i may ask?

Canon 400D och Canon 60D, Canon EF-S 18-55mm, Canon Canon EF 50mm F1.8 II.

50mm för närbilder där jag har nytta av bokehn, och bilder på avstånd där jag inte vill ha för mycket förvrängning.

18-55 har jag i princip bara för att få vidvinkel, men det är sällan den åker fram.

Permalänk

Tjipp, jag undrar vad du gör med alla dina byggen? När de är färdiga osv. Skickas de runt och ställs ut eller vad händer egentligen med dom? Grymt som vanligt! Du får alltid en 5:a från mig, och är nog den enda jag ger det.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av tyrenberg:

Tjipp, jag undrar vad du gör med alla dina byggen? När de är färdiga osv. Skickas de runt och ställs ut eller vad händer egentligen med dom? Grymt som vanligt! Du får alltid en 5:a från mig, och är nog den enda jag ger det.

Tjo!

Det har blivit färre utställningar än vad jag har velat, mycket på grund av tid, men också att LAN-intresse och annat har runnit ur.

Blir oftast att datorn används några månader tills det är något som jag stör mig på, och då bygger jag hellre nytt med den ytterligare erfarenheten jag burit med mig från projektet, än att göra om samma projekt till ett liknande slutresultat igen.

En liten dator blir för stor, en stor dator blir för liten. Vattenkylning blir för krångligt, luftkylning blir för simpelt. Så håller det på.

Brukar kasta iväg komponenter från byggen titt som tätt på marknadsdelen så många av mina gamla byggen lever vidare i andras.

Tack så mycket, uppskattas verkligen!

Permalänk
Medlem

Yummy!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X || GTX3080 || Impact DTX || 32GB RAM @ 3600MHz || Custom Loop i Lian Li Tu150 ||

Permalänk
Medlem

Kungen på färgsprutan!

Permalänk
Proffsmoddare

Du lyckades göra ett stilrent bygge med noctuafläktar! Gj som alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

noctua brukar alltid förstöra färgschemat helt och hållet... men om man gör resten av datorn i noctuas färgschema så går det ju riktigt bra

Permalänk
Medlem

Noctua gör sig bra i rätt bygge, riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Otroligt snygg kylare på graffet måste jag säga!

Ger dig en 5a, det här bygget betjänar mer än 3.8

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Sjukt nice 5/5

Permalänk
Medlem

Smakfullt och välgjort! Dock saknar bygget fantasin du alltid haft och ingenting utmärker sig från mängden. 4/5

Permalänk
Medlem

Sjukt nice gjort med grafikkortet enligt mig

Permalänk
Medlem

sjukt snygga bilder! blev riktigt sugen på att ha en egen fotostudio
får man fråga hur du tänkt dig få plats med 10st 2,5" diskar i en 5,25" plats? verkar väldigt svårt imo...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kortet såg snyggare ut utan den vita kåpan i min mening

Visa signatur

HP ML10 V2: Intel Pentium 3GHz Dualcore, 4GB ECC ram, Matrox G200, 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Smakfullt!

Permalänk
Medlem

Ser riktigt smaskigt ut! Och då menar jag inte bara den chokladbruna färgen på fläktarna...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Är det något speciell anledning med att använda en "gammal" Q6600? Eller det kanske bara är för att du hade kli i fingrarna efter att bygga och valde prisvettigt material?

Permalänk
Medlem

5p för att du gjort något som får noctua att se skitsnyggt ut. Detta kommer ifrån någon som verkligen inte gillar noctua

Permalänk
Proffsmobbare

Tack så jättemycket! Trodde verkligen inte att ett Nocuta-bygge skulle vara så pass accepterat här, men härligt att se!

Skrivet av biorrith:

Är det något speciell anledning med att använda en "gammal" Q6600? Eller det kanske bara är för att du hade kli i fingrarna efter att bygga och valde prisvettigt material?

Det var ett rent ekonomiskt beslut, den kostade mig i princip inget och jag hittade ett moderkort till den som stöder både DDR3 och USB3, vilket i princip gör den "up to date" utan att gå på 700 kronor totalt. Behövde en kraftfullare dator men hade i princip noll pengar att lägga på ändamålet.

Nästa uppgradering kommer att bli någon T-version av i5 eller i7, troligen 3570T eller 3770T om jag inte väntar på Haswell och thunderbolt.

Tyvärr kommer Q6600an att flaska mitt GTX660 ganska hårt, och chipset (G41) klarar inte mer än 3,2GHz. Men sånt är livet, det ger mig en anledning att bygga vidare.

(Du skulle sett mina gamla vrak till datorer innan denna, det gamla ordspråket om en person som bygger hotrods men som kör runt med en skrothög är verkligen inte taget ur luften. Behövde något mer representativt att använda själv om jag ska kunna skapa intresse hos andra att låta mig bygga deras datorer.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det var ett rent ekonomiskt beslut, den kostade mig i princip inget och jag hittade ett moderkort till den som stöder både DDR3 och USB3, vilket i princip gör den "up to date" utan att gå på 700 kronor totalt. Behövde en kraftfullare dator men hade i princip noll pengar att lägga på ändamålet.

Tyvärr kommer Q6600an att flaska mitt GTX660 ganska hårt, och chipset (G41) klarar inte mer än 3,2GHz. Men sånt är livet, det ger mig en anledning att bygga vidare.

Ptja, det handlar ju egentligen inte om hur mycket prestandan den har, utan om prestandan den har räcker till dina ändamål. Och man får ju se det från den ljusa sidan, går den inte att spela på har man mer tid att bygga!

....Tex. ditt ofärdiga Inet Mono *host*

Permalänk

En av de allra mest kreativa moddarna Sverige har, de finns en tanke som sträcker sig snäppet längre.

5p, vad annars.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Proffsmobbare

Det glädjer mig att höra att du gillade bygget, ManBearPig. Tack så mycket!

Skrivet av biorrith:

Ptja, det handlar ju egentligen inte om hur mycket prestandan den har, utan om prestandan den har räcker till dina ändamål. Och man får ju se det från den ljusa sidan, går den inte att spela på har man mer tid att bygga!

....Tex. ditt ofärdiga Inet Mono *host*

Sant! Men man kan aldrig får förmycket prestanda! Nästa byte blir nog en Samsung 830 istället för plattformsbyte. 32GB SSD var ju coolt 2009 men funkar inte lika bra idag.

Haha, ja du har rätt. Dock är det fler än jag som är inblandade i Mono!

Permalänk
Medlem

Nice bygge ! gillar de starkt! är man en av dom få som gillar noctua´s färger ?

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk
Medlem

Hatar egentligen noctuas fläktar, eller ja... Färgen. Men som vanligt så lyckas du göra allt så jävla snyggt. Det smälter ihop mycket bra.

Permalänk

Gott bygge, kul att se hur du vänder på steken och gör ett uppenbart tyst system för en gångs skull. De tidigare byggena har man ju undrat lite över ljudnivån alt. funderat över ifall grejerna brinner upp så fort systemet startas..

Jag tycker verkligen att du borde ge dig på DCII kylaren med lack och nya fläktblad (om de är kompatibla utan för mkt modifikationer) som i PS bilden. Såg riktigt bra ut, kanske t.om Noctua "hudfärg" på hela ramen och en svart rand med vit uggla (http://www.noctua.at/images/logo.gif) istället för det vita med "hudfärgad" rand och svart uggla.

Lycka till och keep up the good work!

Permalänk
Medlem

Tror du man kan få in mer sleeve så man kan få lådan helt full av sleeve? Kanske förlänga kablarna lite?

Jag kommer aldrig bergripa hur folk ödslar tid och plats på onödigt långa kablar och sedan slänger på med strumpor på ensamma kablar. Är det bara "for show" kan man lika gärna spraymåla lite kablar i passande färg. Resultatet och funktionen blir ungefär lika bra.

Gissar mig till att det är mdpc's fel/förtjänst att sleeve-nojjan är så brutal och skev som den är nuförtiden.

I övrigt ett mycket trevligt bygge!