klippa simkort till micro

Permalänk

klippa simkort till micro

Har beställt mobil med abonemang.

Behåller nummer och teleoperatör, utifall ingen ny micro kort fås undrar jag hur bra success rate det är på att klippa simkort?

Vet att måtten är 12x15mm sedan börja klippa

Permalänk
Medlem

www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-...
Ska tydligen fungera

Men jag hade nog gått in till butiken abonnemanget är ifrån och bett om ett microsim. Görs det inte gratis eller i alla fall billigt?
Googlar du så finns där säkert en guide om hur man klipper med vanöig sax, men från att ha läst på ett par forum så har inte alla lyckats riktigt bra. Så det är nog lite svårare än vad man föreställer sig: >

God lycka!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Har beställt mobil med abonemang.

Behåller nummer och teleoperatör, utifall ingen ny micro kort fås undrar jag hur bra success rate det är på att klippa simkort?

Vet att måtten är 12x15mm sedan börja klippa

Skrivet av markiiie:

www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/tillbehor-till-...
Ska tydligen fungera

Men jag hade nog gått in till butiken abonnemanget är ifrån och bett om ett microsim. Görs det inte gratis eller i alla fall billigt?
Googlar du så finns där säkert en guide om hur man klipper med vanöig sax, men från att ha läst på ett par forum så har inte alla lyckats riktigt bra. Så det är nog lite svårare än vad man föreställer sig: >

God lycka!

Det ska bara vara att gå till butiken så fixar dom det.

Om dom inte gör det, så går du till en konkurrent och frågar efter en maskin som gör det

*Ska göra samma sak nämligen när jag får min nya mobil*

Permalänk

Klippte själv till mitt simkort till microsim. Hade dock ett gammalt microsim från jobbet som jag använde som mall och la på och sen ritade av. Sen klippte jag. Men svaret är helt enkelt: Ja de går att klippa utan problem, ett tips kan ju vara att klippa lite i taket tills de att de passar! Alternativt be din operatör skicka nytt, detta brukar dock ta nån vecka innan de bli aktiverat vilket kan vara segt när man bara vill använda sin nya telefon.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Entusiast

Ibland händer det att dessa större och äldre simkort är mer strömkrävande än dessa nya mindre varianter.
Det fungerar utmärkt att klippa, men det kan vara värt att be operatören skicka ett propert kort som kanske är strömsnålare än det du redan har (Inte alltid). Vissa har en aning bättre batteritid i och med detta.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Måste jag ha simkort för att kunna använda min Note II, alltså apps och dylikt inte samtal givetvist. som kommer från Tele2?

Vet någon om Tele2 mobiler är låsta förresten?

Permalänk

Nej du måste inte ha simkort, dock kommer du såklart bara kunna ladda ner saker via Wifi tills dess att du sätter i ett fungerande simkort.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Du kan bara ta en kniv hemma och klippa till det, annars köpa en stans, eller bara gå in där du köpt telefonen så aktiverar dem ditt abonnemang på ett micro sim istället för det du har, tar typ 2 min, fått massa nya simkort då dem andra glappat efter ett tag, typ tappat internet så fick jag ett nytt sim sedan funkade det igen..

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Skaffa en mall och håll dig till linjerna så funkar det säkert. Annars kan du (som andra har skrivit) gå till en Tele2 butik så kan de hjälpa dig. Fick mitt simkort klippt (egentligen stämplat) till ett µ-sim gratis utan problem hos dem. Gör du det hos dem så be att få behålla delen som de tar bort så kan du använda den som adapter utifall att du behöver ett normalstort simkort.

Permalänk
Skrivet av slobodan87:

Nej du måste inte ha simkort, dock kommer du såklart bara kunna ladda ner saker via Wifi tills dess att du sätter i ett fungerande simkort.

Men om den är låst till Tele2, kan jag fortfarande använda apps och wifi utan simkort?
Hoppas verkligen att Tele2 skickar med ett micro simkort, skulle vara drygt att ha en mobil och inte kunna använda den på veckor.

Ska nog gå till lokala tele2/telia butiker och se om de har simkorts klipp maskiner.

Permalänk
Medlem

Tele2 brukar skicka nytt SIM-kort, iaf om du beställer via deras webbutik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Ibland händer det att dessa större och äldre simkort är mer strömkrävande än dessa nya mindre varianter.
Det fungerar utmärkt att klippa, men det kan vara värt att be operatören skicka ett propert kort som kanske är strömsnålare än det du redan har (Inte alltid). Vissa har en aning bättre batteritid i och med detta.

Hur menar du nu?

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

http://fuskbugg.se/dl/jwpuX7/2012-11-06%2016.19.13.jpg så har jag klipp mitt allafall så man kan ha "chippet" som mall

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Men om den är låst till Tele2, kan jag fortfarande använda apps och wifi utan simkort?
Hoppas verkligen att Tele2 skickar med ett micro simkort, skulle vara drygt att ha en mobil och inte kunna använda den på veckor.

Ska nog gå till lokala tele2/telia butiker och se om de har simkorts klipp maskiner.

Om dom nu inte skulle skicka med ett går det beställa på deras hemsida, skriver in vilken nummer du har och sedan kommer det komma ett nytt och det gamla slutar att fungera!

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=BOZIsT3XdCs finns hur många klipp som helst på youtube hur man klipper sitt sim kort. Det tar inte mer än fem minuter max och enda du behöver är typ sax och tumstock. Jag klippte micro sim själv och klippte ett nano sim av mitt micro sim med för den delen men då behövdes det sandpapper med .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Det bästa va ändå när simkorten hade samma storlek som ett kreditkort

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det bästa va ändå när simkorten hade samma storlek som ett kreditkort

Ja och man var tvungen till att antingen ha baggyjeans eller ryggsäck till sin telefon

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Men om den är låst till Tele2, kan jag fortfarande använda apps och wifi utan simkort?
Hoppas verkligen att Tele2 skickar med ett micro simkort, skulle vara drygt att ha en mobil och inte kunna använda den på veckor.

Ska nog gå till lokala tele2/telia butiker och se om de har simkorts klipp maskiner.

Jag klippte själv. Skrev ut en mall som jag kunde klippa efter med en sax, men jag tror att det går bra att klippa utan mall också.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Försökte mig på att klippa själv för två-tre veckor sedan när jag bytte telefon. Det ville inte fungera. Den hittade simkortet men ville inte ansluta till något nät. Gick till Telia och fick nytt "ordentligt kort". Tog någon minut att fixa, kostade ingenting. Alla andra operatörer har förmodligen samma grej, dock måste man kunna ta sig till en sådan butik.

Var inte svårare än att gå in och säga "Jag behöver nytt microsimkort till min nya telefon", sen uppge telefonnummer och visa leg.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk

Jag har klippt två SIM-kort till min Iphone 4 och bägge fungerade utan problem. Det senare råkade jag klippa bort lite för mycket på, men det löste maskeringstape. Noll glapp.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Klippte mitt helt på ögonmått. Klipp för stort, dra sen av mm remsor med bra sax och kolla vartannat passformen genom att försöka slida in den.

För att få den ut och in några gånger för att justera passform behövs troligtvis passande tång.

Permalänk
Medlem

Kolla mall innan du klipper, det är jävligt viktigt beroende på vad du har för gammalt simkort. Mitt gamla från 3 gick antingen inte att använda eller så klippte jag nån micrometer snett.

Ta det försiktigt helt enkelt och se till att få in måtten exakt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av fisken92:

Hur menar du nu?

Jag menar det jag skrev

Förtydligande:
Äldre SIM-kort använder en äldre typ av chip, som drar en aning mer ström när telefonen läser information från det.
Nyare SIM-kort har oftast ett modernare chip som drar mindre ström.
Det kan då vara värt att skaffa ett nytt kort från sin operatör, när man ändå är i farten att "uppgradera".
Det handlar inte om mycket, men vem vill inte ha några extra minuters samtalstid?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av grandpatzer:

Har beställt mobil med abonemang.

Behåller nummer och teleoperatör, utifall ingen ny micro kort fås undrar jag hur bra success rate det är på att klippa simkort?

Vet att måtten är 12x15mm sedan börja klippa

är ganska 100 på att du får ett micro sim med om det du har beställt mobilen från samma operatör som du har på simkortet.

Permalänk
Medlem

Jag har klippt två stycken med nagelsax och säkert fyra-fem stycken med simkortsklippare. 100% success rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag menar det jag skrev

Förtydligande:
Äldre SIM-kort använder en äldre typ av chip, som drar en aning mer ström när telefonen läser information från det.
Nyare SIM-kort har oftast ett modernare chip som drar mindre ström.
Det kan då vara värt att skaffa ett nytt kort från sin operatör, när man ändå är i farten att "uppgradera".
Det handlar inte om mycket, men vem vill inte ha några extra minuters samtalstid?

Har aldrig hört talas om det men kan säkert stämma, skiljer säkert inte så mkt dock!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag menar det jag skrev

Förtydligande:
Äldre SIM-kort använder en äldre typ av chip, som drar en aning mer ström när telefonen läser information från det.
Nyare SIM-kort har oftast ett modernare chip som drar mindre ström.
Det kan då vara värt att skaffa ett nytt kort från sin operatör, när man ändå är i farten att "uppgradera".
Det handlar inte om mycket, men vem vill inte ha några extra minuters samtalstid?

Och med äldre sim menar du? Mitt är från 2009 (telia) tror du det är värt att bry sig eller är det nytt nog?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av grandpatzer:

Har beställt mobil med abonemang.

Behåller nummer och teleoperatör, utifall ingen ny micro kort fås undrar jag hur bra success rate det är på att klippa simkort?

Vet att måtten är 12x15mm sedan börja klippa

Bara klippa det, hur svårt kan det vara, ha en linjal ifall du behöver mäta.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Frihandsklippte mitt kort när jag köpte SGS III. Inga problem. Skönt kunna använda mobilen tills mitt nya micro-sim kort anlädde.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Varning för Kjell & Companys SIM-kortsstans

Jag behövde klippa till mitt mini-SIM-kort till det mobila bredbandet från Telenor så att det skulle passa i min nya Nexus 7-platta. För ändåmålet införskaffades en stans från Kjell & Company i Varberg för 99:- artikelnummer 35093. Den inkluderade ett par adaptrar så att kortet skulle fungera i både platta och dongel.

Tyvärr visade det sig att det var skräp. Anordningen pressar SIM-kortet genom ett hål med vassa kanter men har inga riktiga skär. Kortet mosas ut snarare än klipps, resultatet blir snittytor som är spruckna och ojämna. Jag testade att stansa både snabbt och långsamt och resultet var identiskt. Som tur var testade jag på ett par gamla kort och inte på mitt bredbands-SIM. En vanlig kökssax gör ett bättre jobb. Jag kommer lämna igen den och se om operatören kan byta kortet istället.

Visa signatur

Martin "xarragon" Persson