Ingen bas i Razer Tiamat 7.1

Permalänk
Medlem

Ingen bas i Razer Tiamat 7.1

Idag så köpte jag ett Razer Tiamat 7.1 men så fort jag startade upp allt så märkte jag att det inte fanns någon bas alls.
Jag sitter med inbyggd grafik i mitt Gigabyte G1 Killer och den klarade mitt Roccat Kave helt underbart.

Finns det något sätt att fixa basen eller är det fel på min exemplar?

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Skrivet av KewaN:

Idag så köpte jag ett Razer Tiamat 7.1 men så fort jag startade upp allt så märkte jag att det inte fanns någon bas alls.
Jag sitter med inbyggd grafik i mitt Gigabyte G1 Killer och den klarade mitt Roccat Kave helt underbart.

Finns det något sätt att fixa basen eller är det fel på min exemplar?

http://www.razerzone.com/tiamat/en/faq

du kanske bara har 2.0 stereo i? man kan ändra mellan 7.1 surround ljud elr 2.0 stereo.

Edit: tydligen så har windows automatisk stängt av subwoofer i headsetet.

How do I make the Subwoofers work in my headset? I have no bass response!

By default Windows has the Subwoofer channels disabled. Here are a few Windows settings we would like you to check and change to give you a better audio experience. By default Windows dose not send any signal to the sub channels.

To enable this we would like you to go to your Sound settings in the Control Panel and right click on your audio out-put device and click configure. Make sure to select 7.1 in each menu and click next and finished at the end.
Next right click your audio out-put device and go to Properties and click on the Enhancements tab. Now put the check mark in the box that says Bass Boost, then click Apply and OK. You should see a dramatic change in how your headset handles bass.

Please note this only applies to the default windows sound driver. If you have an aftermarket high end sound card please consult the manual or manufacturer on how to enable this feature.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

http://www.razerzone.com/tiamat/en/faq

du kanske bara har 2.0 stereo i? man kan ändra mellan 7.1 surround ljud elr 2.0 stereo.

Edit: tydligen så har windows automatisk stängt av subwoofer i headsetet.

How do I make the Subwoofers work in my headset? I have no bass response!

By default Windows has the Subwoofer channels disabled. Here are a few Windows settings we would like you to check and change to give you a better audio experience. By default Windows dose not send any signal to the sub channels.

To enable this we would like you to go to your Sound settings in the Control Panel and right click on your audio out-put device and click configure. Make sure to select 7.1 in each menu and click next and finished at the end.
Next right click your audio out-put device and go to Properties and click on the Enhancements tab. Now put the check mark in the box that says Bass Boost, then click Apply and OK. You should see a dramatic change in how your headset handles bass.

Please note this only applies to the default windows sound driver. If you have an aftermarket high end sound card please consult the manual or manufacturer on how to enable this feature.

Försökte hitta det där men jag har inget som heter enhancements i mitt windows. Men tack ändå.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Skrivet av KewaN:

Försökte hitta det där men jag har inget som heter enhancements i mitt windows. Men tack ändå.

hmm.. konstigt, tror det är bäst att kontakta razer support.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

hmm.. konstigt, tror det är bäst att kontakta razer support.

aa. Får göra det. Det som mest irriterar mig dock är kvaliten på ljudet. Om något är framför mig så låter det bra men så fort något kommer bakom eller på sidorna så låter det hemskt ihåligt. Är nog något med mina inställningar men jag var mycket mer nöjd med mitt Roccat Kave som bara var att stoppa i och göra vad som helst med och sedan att det lät helt perfekt var bara helt underbart. Har suttit i 6 timmar nu och pillat med inställningar för bas och subwoofer men det blir antingen för lite bas eller helt överdrivet med bas vilket är väldigt förvirrande.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Skrivet av KewaN:

aa. Får göra det. Det som mest irriterar mig dock är kvaliten på ljudet. Om något är framför mig så låter det bra men så fort något kommer bakom eller på sidorna så låter det hemskt ihåligt. Är nog något med mina inställningar men jag var mycket mer nöjd med mitt Roccat Kave som bara var att stoppa i och göra vad som helst med och sedan att det lät helt perfekt var bara helt underbart. Har suttit i 6 timmar nu och pillat med inställningar för bas och subwoofer men det blir antingen för lite bas eller helt överdrivet med bas vilket är väldigt förvirrande.

en del headset är så, att man bara behöver koppla i. medans andra ska man mixtra med inställningar o drivers o annat skit.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewaN:

aa. Får göra det. Det som mest irriterar mig dock är kvaliten på ljudet. Om något är framför mig så låter det bra men så fort något kommer bakom eller på sidorna så låter det hemskt ihåligt. Är nog något med mina inställningar men jag var mycket mer nöjd med mitt Roccat Kave som bara var att stoppa i och göra vad som helst med och sedan att det lät helt perfekt var bara helt underbart. Har suttit i 6 timmar nu och pillat med inställningar för bas och subwoofer men det blir antingen för lite bas eller helt överdrivet med bas vilket är väldigt förvirrande.

Fick du nån hjälp från Razer support angående ljudinställningar?
Jag får inte något "Subwoofer" ljud alls när jag kör 7:1 testet i Windows 7 (64-bit) och hittar inte det där "Bass Boost" valet under Enhancements som deras FAQ hänvisar till: http://www.razerzone.com/tiamat/en/faq

Permalänk
Medlem
Skrivet av HW/SW:

Fick du nån hjälp från Razer support angående ljudinställningar?
Jag får inte något "Subwoofer" ljud alls när jag kör 7:1 testet i Windows 7 (64-bit) och hittar inte det där "Bass Boost" valet under Enhancements som deras FAQ hänvisar till: http://www.razerzone.com/tiamat/en/faq

Dom sa samma sak som det står i deras FAQ och jag har inget som heter bas boost i mina enhancements. Jag ändrade själv bas och treble till en duglig nivå och fick nöja mig.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem

Nu har jag löst problemet. Jag skaffade helt enkelt ett ljudkort och ökade ''Bass balance'' i egenskaper. Kommer inte ihåg om det gjorde någon skillnad för mig när jag inte hade ett dedikerat ljudkort men då jag såg det som ett problem så tror jag helt enkelt att inbyggda ljudkortet pallade att driva headsetet.
Samma med micken som fick en löjligt hög volym. Men det var dock bara ett plus då jag har haft problem med volymen på micken väldigt länge.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewaN:

Nu har jag löst problemet. Jag skaffade helt enkelt ett ljudkort och ökade ''Bass balance'' i egenskaper. Kommer inte ihåg om det gjorde någon skillnad för mig när jag inte hade ett dedikerat ljudkort men då jag såg det som ett problem så tror jag helt enkelt att inbyggda ljudkortet pallade att driva headsetet.
Samma med micken som fick en löjligt hög volym. Men det var dock bara ett plus då jag har haft problem med volymen på micken väldigt länge.

Har samma problem, som du hade, ingen bas och rätt långt och kan inte ställa in basen för de händer inget, så du rekommenderar ett extra ljudkort för att lösa problemet? Vilket ljudkort skaffade du?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Har samma problem, som du hade, ingen bas och rätt långt och kan inte ställa in basen för de händer inget, så du rekommenderar ett extra ljudkort för att lösa problemet? Vilket ljudkort skaffade du?

Jag skaffade ett Asus Phoebus men eftersom att den var det sämsta ljudet jag nånsin hört så klarade jag mig tills jag köpte ett nytt moderkort med bättre inbyggt ljudkort. Jag skulle dock rekommendera ett ASUS Xonar D2X då den verkar vara bra.

Edit : Kom på att jag körde med ett Creative Sound Blaster X-Fi Titanium som funkade bra men det säljs nog inte längre då det är ett äldre ljudkort som jag fick med i ett datorköp.

Visa signatur

i7 4930k @4.6Ghz : EK/Alphacool kylt : Asus Rampage Extreme IV : Kingston HyperX Beast 16GB @2400Mhz : 2x Palit GTX 1080 JetStream : EVGA SuperNOVA 1300W : Intel 320 SSD 480gb : 2x Hyperx SSD 120gb : WD VelociRaptor 1TB : Seagate 2TB : Cosmos 2 : 1x Asus ROG Swift PG279 : 2x Asus MX279H

Permalänk
Medlem
Skrivet av KewaN:

Jag skaffade ett Asus Phoebus men eftersom att den var det sämsta ljudet jag nånsin hört så klarade jag mig tills jag köpte ett nytt moderkort med bättre inbyggt ljudkort. Jag skulle dock rekommendera ett ASUS Xonar D2X då den verkar vara bra.

Edit : Kom på att jag körde med ett Creative Sound Blaster X-Fi Titanium som funkade bra men det säljs nog inte längre då det är ett äldre ljudkort som jag fick med i ett datorköp.

Har ett relativt nytt ljudkort med MSI Z87-S02 INET EDITION ATX, men har gjort uppdatering på ljudkortet och ställt om den till 7.1 men får ingen bas när jag spelar musik eller när jag spelar förutom på BF4!

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KewaN:

Det som mest irriterar mig dock är kvaliten på ljudet. Om något är framför mig så låter det bra men så fort något kommer bakom eller på sidorna så låter det hemskt ihåligt. Är nog något med mina inställningar men jag var mycket mer nöjd med mitt Roccat Kave som bara var att stoppa i och göra vad som helst med och sedan att det lät helt perfekt var bara helt underbart. Har suttit i 6 timmar nu och pillat med inställningar för bas och subwoofer men det blir antingen för lite bas eller helt överdrivet med bas vilket är väldigt förvirrande.

Jag testade Razer Surround, deras virtuella surroundlösning, och ljudet var horribelt, framförallt saker som var snett eller rakt bakom. Inte i närheten av samma kvalitet som Dolby Headphone, det lät mer som om de försökte sig på någon placebo genom att bara ändra hur burkigt ljudet lät. Det säger mig att Razer inte har en aning om hur surround ska låta, och vem vet, deras headset kanske utvecklats av samma avdelning som utvecklat den där programvaran?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av asonJR:

Har ett relativt nytt ljudkort med MSI Z87-S02 INET EDITION ATX, men har gjort uppdatering på ljudkortet och ställt om den till 7.1 men får ingen bas när jag spelar musik eller när jag spelar förutom på BF4!

Det beror troligen på att du inte kan spela musiken med surround, då musik är 2-kanalig. Lyssna på musik och annat med vanlig stereo så löser det sig nog.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Det beror troligen på att du inte kan spela musiken med surround, då musik är 2-kanalig. Lyssna på musik och annat med vanlig stereo så löser det sig nog.

Men man tycker att spotify borde fixa de, ska kolla hur youtube har de de borde väl fixa de?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz (Haswell) Modekort: MSI Z87-S02 Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 4GB RAM: ADATA 16GB (2x8GB) Lagring: SSD 840 EVO 250GB, 1TB WD Nätdel: Corsair CX 750M 80+ Bronze Chassi: Fractal Design Define R4 Svart

Permalänk

nu vet ja inte hur det är med Razer tiamat 7.1 , Men till Razer tiamat 2,1 finns det en programvara som kallas för razer surround, och i den finns det EQ.

Och 7.1 inställningen ser ut såhär för windows egna 7,1 ljud inställning :

http://ask.creative.com/wwimages/headphones_headsets/surround...

Dit kommer du efter du tryckt på egenskaper via kontrollpanelen>ljud>markera ditt ljud input o sedan egenskaper till vänster.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2