Sony och Microsofts nya spelkonsoler offenttliggörs innan sommaren

Permalänk
Melding Plague

Sony och Microsofts nya spelkonsoler offenttliggörs innan sommaren

Konsoljättarna Sony och Microsoft är på väg mot ett generationsskifte. Enligt analytiker kan spelmässan E3 därmed bli den viktigaste sedan millennieskiftet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att det inte kommer kosta alldeles för mycket!

Permalänk
Medlem

garanterat 4K upplösning på dom...
eftersom varje konsoll håller mer en 5 år...

Visa signatur

:D

Permalänk
Medlem

Blir helt klart ett köp!

Permalänk
Medlem

Får se, inget fel med konsoler. Konkurrens är bra, även för pc-spelare, men det hade varit trevligt om hårdvaran som används är någorlunda kompetent så att man kan se spelen nyttjas mer fullt även på sin pc

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Min xbox gick sönder i år så jag väntar på den nya.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Skrivet av mrflash:

garanterat 4K upplösning på dom...
eftersom varje konsoll håller mer en 5 år...

När PS3 och Xbox 360 släpptes hade många TV apparater 2K upplösning, inte klarar de att generera grafik i 2K för det, varför tror du att detta kommer vara viktigare för dem att hänga med denna generation?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

De får gärna hålla längre än 3 år den här gången.
Jag vet att de nuvarande fortfarande säljs, men de håller inte.

Permalänk
Medlem

Får man gissa på 4K-upplösning som nåt dom kommer att skylta med.

...men beräkningskraft för 1920x1080 i bästa fall... På tiden i vilket fall men tror de kommer att få det lite svårare än förra generationen. Dom kan inte konkurrera med PC när det gäller grafik och de kan inte konkurrera med de nya androidbaserade tv-spelen när det gäller pris.

Permalänk
Medlem

Reflektion: F-n vad tv-tillverkarna har lyckats mata in "4K-upplösning" i huvudet på alla (inklusive mig själv).

...hur många full-hd-kanaler har man ännu? När kommer 4k-kanalerna? ...å tjena ja vad mycket bättre det blir med 4K-upplösning utan "4K-material"... tror inte det

Permalänk
Medlem

Det är tydligt att konsolspelare inte bryr sig om grafiken, upplösningen etc etc som vi PC spelare ofta bryr sig om.

Att vara naiv och tro att nya generationens konsol kommer vara mer framtidssäker, kommer bara göra en besviken.

Vi får fortsätta leva med dåliga portar, undermåttlig grafik, spel som släpps först på konsoler etc etc.

Glöm inte att vi måste stödja försäljningen av plastskivor också, tänk om man faktiskt kunde köpa allt online, vad händer med stackars plastskivorna :(.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Reflektion: F-n vad tv-tillverkarna har lyckats mata in "4K-upplösning" i huvudet på alla (inklusive mig själv).

...hur många full-hd-kanaler har man ännu? När kommer 4k-kanalerna? ...å tjena ja vad mycket bättre det blir med 4K-upplösning utan "4K-material"... tror inte det

Mja, bandbredden som skulle krävas för 4k material från en leverantör skulle vara ganska så stor också, tror inte folk inser att det finns mer än 1 hinder för att 4k ska kunna etableras...

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Snusfri

Väldigt intressant, skall bli roligt att se vilka spel som kommer att bli Launch-spel.
Tror att Forza 5 kommer att vara ett launchspel till XBOXEN och eventuellt GT6 till Playstation.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

kommer bli ett självklart köp! troligtvis xbox varianten då jag bara kör forza :/

men den som lever får se vad de båda kommer ha för features!

Årets mest spännande släpp efter GTA V såklart

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Reflektion: F-n vad tv-tillverkarna har lyckats mata in "4K-upplösning" i huvudet på alla (inklusive mig själv).

...hur många full-hd-kanaler har man ännu? När kommer 4k-kanalerna? ...å tjena ja vad mycket bättre det blir med 4K-upplösning utan "4K-material"... tror inte det

Exakt. Tycker vi skall glömma 4K TV och konsoll denna generation då den stora massan ändå inte kommer att ha råd att slänga ut sådana enorma pengar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

När det kommer till upplösning så skulle jag tippa att de satsar på 1080p renderat med uppskalning till 4K, ungefär som dagens konsoler skalar upp till 1080p.

Sen hoppas jag Sony inte avslöjar sin konsol i maj utan väntar till E3, det känns som all magi med E3 håller på och försvinna när alla företag går ut med sina lanseringar före E3.

Permalänk
Medlem

Härligt blir till att köpa sig ett nytt Playstation då Ännu mer tekniska prylar för vill ha listan i år. 1/3 avklarat blir mycket pengar som skall ut helt enkelt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en ny generation konsoler, speciellt då det ska bli kul att se om man ska kpa en xbox eller playstation denna gång
Allt hänger på spelen och vem som har skönast handkontroll, då man kommer lira många timmar i sträck på konsol och då är handkontrollen avgörande...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lasergurka:

När PS3 och Xbox 360 släpptes hade många TV apparater 2K upplösning, inte klarar de att generera grafik i 2K för det, varför tror du att detta kommer vara viktigare för dem att hänga med denna generation?

Inte helt sant:
- PS3 kan spela upp blu-ray det är 2K
- Netflixs "SuperHD" (som jag tror just nu bara finns för PS3) format är (väll?) rätt hårt komprimerad 1920x1080, tittade på en film i det formatet senast igår och det är riktigt bra kvalité
- en del (lite enklare) spel man köper på PSN kör faktiskt i "full HD". Enklare är inte typ "pong", utan det finns en del typ shot-em-up och liknande (i.e. inte FPS) som kör "full HD".

Har däremot lite svårt att se värdet i 4K, i alla fall innan man går upp till riktigt stora skärma. De blu-ray filmer jag sett på 40-50" skärmar har upplösning så det räcker till (för mig i alla fall).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag tror på utökade mediafunktioner i så att konsollen blir användbar till mer än bara spel. Framförrallt Xbox då jag skulle gissa på att Microsoft vill få till ett komplett ekosystem för underhållning vid TV:n och därmed få lite försprång mot egentligen alla andra aktörer.

Finns det någon som har en maskin som är bra på Spel, film, musik, kommunikation (Skype, kamera med kinect), kareoke, slösurf på nätet med youtube (och varför inte slänga in facebook och twitter när man ändå är i farten). Personligen tror jag nog att Microsoft skulle klara av en sådan konsoll med gott resultat, och skulle gärna ha en:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt intressant, skall bli roligt att se vilka spel som kommer att bli Launch-spel.
Tror att Forza 5 kommer att vara ett launchspel till XBOXEN och eventuellt GT6 till Playstation.

Jag köpte min PS3 för Bluray-funktionen, men framförallt för att det fanns Katamari Forever till den

Om det inte kommer ett nytt sånt, så lär jag inte ha bråttom att byta upp mig X)

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

Angående 4K lär de garanterat klara av att mata ut 4K men det finns inte en chans att de klarar av spel i den upplösningen. Se till exempel Intels integrerade kretsar som minsann ska klara upplösningen 4K, det vill säga den kan visa skrivbordet i 4K.

Spelen lär hålla sig till 1080 vilket ju bara det är ett uppsving som borde vara uppskattat. Stöd för 3D lär ju vara givet också. Speciellt från Sony så de kan sälja fler nya TV-apparater med 3D.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

- Netflixs "SuperHD" (som jag tror just nu bara finns för PS3) format är (väll?) rätt hårt komprimerad 1920x1080, tittade på en film i det formatet senast igår och det är riktigt bra kvalité

OT men SuperHD finns också på nya LG Smart-TVs och det blir riktigt snyggt Såg t ex Millennium Trilogin häromdagen och det känns nästan som Blu-Ray.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

kan man överklocka en consol??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk

Intressant att jättarna lever i tankegången att konsolerna ska hålla ribban en lång tid framöver. Det är ju därför det blev som det blev, föråldrade konsoler som styr grafiken på marknadens spel.
En konsol är ju trots allt en låda med komponenter som en PC. Hur ofta måste man uppgradera sin dator för att den ska hänga med i svängarna? Visst att spelen kan optimeras på ett effektivare sätt, men det är ändå dumt att tänka så långt fram i tiden.

Ser fram emot de ny konsolerna oavsett om jag kommer köpa en eller ej, spelen kommer ju hålla en högre nivå.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Scepticer:

Reflektion: F-n vad tv-tillverkarna har lyckats mata in "4K-upplösning" i huvudet på alla (inklusive mig själv).

...hur många full-hd-kanaler har man ännu? När kommer 4k-kanalerna? ...å tjena ja vad mycket bättre det blir med 4K-upplösning utan "4K-material"... tror inte det

Du ser väl inte på TV med din konsol..?

Det räcker ju att det finns spel eller filmer/serier på skiva/online för att man ska ha nytta av en 4K-TV som man sen spelar/ser på med sin 4K-kompatibla konsol.

Fast du kanske pratade mer generellt, alltså off-topic?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Tippar vilt på att "nästa generation" kommer att vara en mycket mindre satsning. Konsoller (och även speldatorer) är en sjunkande marknad. Det är klart att man kommer att göra konsoller, men köparna får själva betala för hela produktionskostnaden. Alltså kommer man även ha råd att göra fler modeller snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Vi får fortsätta leva med dåliga portar, undermåttlig grafik, spel som släpps först på konsoler etc etc.

Glöm inte att vi måste stödja försäljningen av plastskivor också, tänk om man faktiskt kunde köpa allt online, vad händer med stackars plastskivorna :(.

Fast du glömmer ju att den den undermåliga grafiken puttas fram 8 år. Xbox 360 innehåller hårdvara som jämfört med en PC inte var speciellt bra år 2005. Nya Xbox kommer att innehålla hårdvara som inte är speciellt imponerande jämfört med PC år 2013. Och samma sak med Playstation. Det kommer att vara en milsvid skillnad för de taskiga portningarna. PC-spelare som spelar multiformatsspel borde verkligen gilla att det kommer nya konsoler även om de har vanlig konsolprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

De får gärna hålla längre än 3 år den här gången.
Jag vet att de nuvarande fortfarande säljs, men de håller inte.

Nja...bättre att dom håller i 3 år med halvdålig hårdvara än att dom gör som nuvarande konsoller. 7-8 år med samma hårdvara funkar inte oavsett vad f*n dom stoppar i lådorna

Permalänk
Medlem

Vi får hoppas på att det börjar poppa ut rejält mycket snyggare och framför allt spelmässigt bättre spel till PC också nu då när standarden förhoppningsvis höjs rejält på konsollsidan. Det här har man väntat på länge nu.

Jag är verkligen för grafiskt avancerade spel även om helheten i spelet är viktigare än grafiken, men nu jävlar vill jag ha konsoller som levererar grafikmässigt. Det var länge sen det levererades snygg grafik på konsoll nu...om man jämför mot hur det ser ut på pc idag.

Men konsoll i stort känns lite gammalt helt ärligt. De måste komma med något som verkligen levererar nu och som gör det värt att köpa en ny konsoll och nya spel. Det blir spännande vad det kommer för överraskningar...för det behövs något utöver det vanliga för att imponera på mig.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.