Permalänk
Medlem

8-Bit Fusion

Mitt NES, som jag fick begagnat 1992 av min kusin och har spelat på under hela min uppväxt, fungerar sämre och sämre med åren, och har inte använts på några år p.g.a. detta. Dessutom finns det ju emulatorer numera. Just detta NES har dock ett nostalgiskt värde för mig, så därför tänkte jag att jag kunde modernisera det lite grann. En "fusion" av gammal och ny teknik, så att säga. Blev inspirerad av andra NES-HTPC-projekt, och tänkte ha mitt till precis samma sak, så inget revolutionerande egentligen.

Följande komponenter sitter i det efter uppgraderingen:
* ASRock E350M1 Fusion
* Corsair 4GB DDR3
* Intel X25-V 40GB SSD
* 80W PicoPSU med adapter
* En 80mm-fläkt i botten för luftutsug

Tack till Paul som lånade mig sin dremel för alla modifikationer på chassit.

8-Bit Fusion

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

Dessutom finns det ju emulatorer numera.

Hade jag haft en grav hade jag vridit mig i den.

Men skämt åsido, coolt bygge. Snyggt utfört : )

Permalänk
Medlem

Ditt NES har ätit upp en HTPC

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vilken slakt! Aldrig testat att byta connectorn i NES:et?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Vilken slakt! Aldrig testat att byta connectorn i NES:et?

Jag funderade på det, men det är så mycket smidigare att emulera (plus att jag kan emulera andra konsoler, kolla på film, m.m. med den nu). Dessutom är mina kontroller i princip trasiga så det hade behövts nya där också, och då hade jag lika gärna kunnat skaffa ett "nytt" NES. Kalla mig osentimental om du vill

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Hädelse! Dock måste jag säga att resultatet blev snyggt, du kan spela med originalkontrollerna va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Hädelse! Dock måste jag säga att resultatet blev snyggt, du kan spela med originalkontrollerna va?

Vild gissning är Nej!

OnT: Väldigt tjusigt!!

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |

Permalänk
Medlem

har en kompis från universitetet som byggde HTPC på samma sätt för några år sedan, snyggare chassi får man ju leta efter 5+

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag byggde om mitt nes för något år sen också. Dock var mina kontakter på framsidan trasiga så jag jag satte dit ett par usbuttag så jag kunde koppla in nya dosor.

http://www.thinkgeek.com/product/ba5a/?srp=1

Visa signatur

Jokkke

Permalänk
Skrivet av jokkke:

Jag byggde om mitt nes för något år sen också. Dock var mina kontakter på framsidan trasiga så jag jag satte dit ett par usbuttag så jag kunde koppla in nya dosor.

http://www.thinkgeek.com/product/ba5a/?srp=1

Hade det inte varit snyggare att modda USB-dosorna till att använda NES orginalsladd/kontakt, och sen koppla tillbaka till USB på insidan av lådan istället? När man ändå håller på med nostalgi/retro tänker jag

Permalänk
Medlem

Som sagt var kontakterna trasiga sen innan. Dels hade jag inte ork eller ett par gamla dosor liggandes för att fixa i ordning det. Men självklart hade det varit coolare. Men detta har funkat ganska bra. Spenderade några dagar att spela igenom Faxanadu osv.

Visa signatur

Jokkke

Permalänk

Hur är känslan i dosorna jämfört med original?

Skrivet av jokkke:

Jag byggde om mitt nes för något år sen också. Dock var mina kontakter på framsidan trasiga så jag jag satte dit ett par usbuttag så jag kunde koppla in nya dosor.

http://www.thinkgeek.com/product/ba5a/?srp=1

Permalänk
Medlem

Jag har exakt såna USB-kontroller som nämnts tidigare i tråden (kan således inte spela med originalkontrollerna). Dock ville jag behålla originalutseendet åtminstone framifrån, så därför valde jag att inte byta ut kontrollportarna. Känslan i de kontroller jag har är lik originalen, tycker jag.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Citat:

(Obs: Jag äger originalkassetten till spelet på bild!)

Jag hoppas inte du seriöst tror att nån skulle gnälla på att du eventuellt kommer köra ROM'ar från spel du inte pröjsat för, jag skulle säga att spelen och därmed brottet är preskriberat sedan länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Jag har exakt såna USB-kontroller som nämnts tidigare i tråden (kan således inte spela med originalkontrollerna). Dock ville jag behålla originalutseendet åtminstone framifrån, så därför valde jag att inte byta ut kontrollportarna. Känslan i de kontroller jag har är lik originalen, tycker jag.

Snyggt bygge!
Skulle själv vilja göra samma sak fast med en SNES någon gång...

Hittade någonting som kanske skulle intressera med kontrollerna:

Någon kanadensare har byggt ett chip som konverterar om upp till fyra snes/nes kontroller till en och samma USB (http://www.raphnet.net/electronique/4nes4snes/index_en.php)

Borde inte vara några problem med att använda orginalportarna på framsidan till detta

Har själv testat med sneskontroller och det gick utmärkt

Permalänk
Medlem

Snyggt byggt! Hade jag ett trasigt NES och lite extra tid skulle jag lätt velat göra något liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

Snyggt! Var kör du för emulator föresten?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Blev lite nyfiken pga att du har ström tegelstenen inuti lådan.
Har funderat på en liknande lösning själv men undrar hur varmt det blir.

Har du koll på värmen i bygget?

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Hittade någonting som kanske skulle intressera med kontrollerna: http://www.raphnet.net/electronique/4nes4snes/fourscore_usb1....

Mm, hade nog fungerat. Nu har jag iofs USB-kontroller till NES och SNES redan, men vi får se om jag skaffar en sån här i framtiden. Tack för tipset!

Skrivet av Kr^PacMan:

Snyggt! Var kör du för emulator föresten?

För NES använder jag Nestopia, som jag är nöjd med. För SNES har jag Zsnes hittills, men den laggar lite ibland av någon anledning, så vi får se om jag provar en annan.

Skrivet av sgtspiff:

Blev lite nyfiken pga att du har ström tegelstenen inuti lådan.
Har funderat på en liknande lösning själv men undrar hur varmt det blir.
Har du koll på värmen i bygget?

Ja, jag satte i den där för att den fick plats, så blir det mindre saker utanför själva lådan. Temperaturen är ca 45 grader idle för processorn, så ganska varmt jämfört med min speldators i5 3570K, men det är tydligen normala temperaturer för AMD E350. Skulle kunna byta kylpasta, och/eller prova det här: https://code.google.com/p/brazostweaker/

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Ja, jag satte i den där för att den fick plats, så blir det mindre saker utanför själva lådan. Temperaturen är ca 45 grader idle för processorn, så ganska varmt jämfört med min speldators i5 3570K, men det är tydligen normala temperaturer för AMD E350. Skulle kunna byta kylpasta, och/eller prova det här: https://code.google.com/p/brazostweaker/

OK. Hade ju tänkt klart mer strömkrävande dator så kanske inte är så smart ändå.
Typiskt att det inte finns nätägg som är hälften så stora som SFXen är nu.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

OK. Hade ju tänkt klart mer strömkrävande dator så kanske inte är så smart ändå.
Typiskt att det inte finns nätägg som är hälften så stora som SFXen är nu.

Jag funderade ett tag på att istället för PicoPSU använda ett FlexATX-nätagg, typ ett sånt här: http://www.inet.se/produkt/6909379/fsp-270w-flexatx
Det borde gå in på samma plats som strömdosan till mitt PicoPSU.

Visa signatur

Mvh Johan