Begagnade spel går att spela på Playstation 4

Permalänk
Melding Plague

Begagnade spel går att spela på Playstation 4

Det är nu bekräftat att begagnade spel kommer gå att spela på den kommande spelkonsolen Playstation 4. Sony är dock kryptiska med sina svar, vilket antyder att det inte blir helt utan restriktioner.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Ska bli intressant att se, fanns något klipp från intervjun (i text) på FZ igår o där sa dom ju nästan rakt ut att man inte begränsar det, men killen var tvungen att kolla med sin PR agent o det var lite mumlande, alltså inte något dom helt klart hade ett ärligt svar på.

Låt mig gissa på att dom tar dagens låsning från MP läge med koder och "förhandsboknings DLC" ett steg längre och lägger till ytterligare någon aktivering?
Kanske ett "light" spel med många begränsningar med en kod som man bara får om man köper från Sony/deras distributörer.

Permalänk
Avstängd

Frågan som Sweclockers borde ställa är ju "går det att klocka PS4?".

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv

Att neka begagnatmarknaden är ju direkt att skjuta sig i foten. Det är just på grund av begagnat som många barnfamiljer har råd med konsoler. Att sen Playstation spel är en nypa dyrare än sina konkurrenter, lär inte öka intresset. Begagnatmarknaden är en legor handel som genererar skattemedel, men det får inte utvecklarna någon del av - därav det här tjafset.

Finns ingen som säljer samma produkt två gånger...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om annat har det väll visat sig i Europa att det är direkt olagligt att begränsa användare att kunna sälja vidare sina spel.
Tänker på hela soppan med att sälja vidare spel på steam och liknande tjänster

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man har inte råd att lägga ut så mycket pengar som nya spel kostar... det är ju helt sanslöst.

Iallafall releasepriser... väntar man ett tag tills priset sjunkit med några hundra eller hälften så är det ok med nytt.

EDIT: VÄGRA köp/betala spel till dagens nypriser... då tvingas de ju sänka priserna.

Om folk inte köper så sänker de inte alls priserna. De höjer priserna och skyller på "piratkopiering" istället.

Som kund har man idag i princip inga rättigheter och de flesta kunder verkar tycka att det är helt OK, för "det viktiga är ju att företagen tjänar så mycket pengar som möjligt" brukar det heta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Är väl inte så konstigt egentligen. Som det är nu tjänar Sony/speltillverkarna ingenting när du säljer vidare ett spel. De som säljer begagnat får väl ta reda på hur mycket du kommer behöva betala, och dra av det från sitt pris eller nåt.

Permalänk

Det är inte rätt om man inte kan lira begagnat men det finns oftast rätt bra priser på konsol-spel och generellt så köper jag spel vid release och då är i regel spelen nedsatta så för mig har det ingen större roll.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är ju inte om begagnade spel blir en hundralapp dyrare för att de behöver "låsas upp" först. Det tror jag de flesta skulle kunna leva med även om det inte vore roligt.

Det tråkiga är istället att spelbranschen blir mer och mer historielös i framtiden. När företagen stänger ner servrarna några år senare blir alla konsoler och spel som inte är pairade, oanvändbara eftersom de inte kan låsas upp. Då gäller det verkligen att hoppas att din konsol inte går sönder eftersom din spelsamling i så fall försvinner samtidigt.

Idag är spel som böcker och film, det går utmärkt att konsumera jättegamla alster. I framtiden blir de som teaterföreställningar, de går att uppleva under en kort tid, men missar du det är de för evigt förlorade. Om inte någon förbarmar sig över dig och gör en återutgivning till ett nytt format.

Permalänk
Medlem

OM det blir så får de fasen sänka priserna! tänker inte betala 700 för ett ps4 spel man inte kan sälja vidare?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skäggig legend

Och vad händer om maksinjäkeln går sönder och man måste köpa en ny? Det är ju fortfarande SAMMA ägare? Någon form av "auktorisering" måste i alla fall finnas.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Man har inte råd att lägga ut så mycket pengar som nya spel kostar... det är ju helt sanslöst.

Iallafall releasepriser... väntar man ett tag tills priset sjunkit med några hundra eller hälften så är det ok med nytt.

EDIT: VÄGRA köp/betala spel till dagens nypriser... då tvingas de ju sänka priserna.

Vad är det du försöker säga egentligen?

Permalänk
Medlem

Någonstans missade jag att det var en mänsklig rättighet att ha en spelkonsoll?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jag är mest förundrad över att man inte längre skulle kunna låna spel av varandra eller ta med sig sina fysiska skivor på semestern om det fanns PS på hotellet eller släktingen man bor hos.
Just att kunna låna spel såg jag som en stor grej när jag hade PS3.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: nu handlade visserligen nyheten om att det troligen INTE blir restriktioner fullt ut, men ändå lite oroväckande.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Att neka begagnatmarknaden är ju direkt att skjuta sig i foten. Det är just på grund av begagnat som många barnfamiljer har råd med konsoler. Skickades från m.sweclockers.com

Svårt att tro att en familj tjänar några större summor på att köpa begagnade spel jämfört med att vänta lite och köpa spelen när de gått ner i pris. Varenda gång jag letat någotbegagnat spel på Game/Gamestop har det slutat med att jag köpt det nytt från svensk nätbutik.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH:

;13255788]Svårt att tro att en familj tjänar några större summor på att köpa begagnade spel jämfört med att vänta lite och köpa spelen när de gått ner i pris. Varenda gång jag letat någotbegagnat spel på Game/Gamestop har det slutat med att jag köpt det nytt från svensk nätbutik.

Håller delvis med, köpte de flesta av mina spel till nedsatt pris, men även begagnat i affär och via blocket.
Sen sålde jag spelen och där får man ju in pengar så indirekt blir ju spelen billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [SH:

;13255788]Svårt att tro att en familj tjänar några större summor på att köpa begagnade spel jämfört med att vänta lite och köpa spelen när de gått ner i pris. Varenda gång jag letat någotbegagnat spel på Game/Gamestop har det slutat med att jag köpt det nytt från svensk nätbutik.

Det är VÄLDIGT lönsamt, tro det eller ej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns väldigt trist om sony begränsar möjligheterna att låna spel. Förr i tiden var just möjligheten att låna spel mellan vänner en stor anledning till att jag köpte konsollerna jag haft. Lån av bra spel resulterade ofta i att jag själv köpte uppföljaren till spelet.

Tror inte jag skulle lagt så många veckopengar och sparpengar från födelsedagar/jul på mitt megadrive och senare mitt saturn om jag inte kände någon som hade eller tänkte köpa liknande.

Möjlighet att låna spel av varandra tror jag är betdligt viktigare för barnfamiljers ekonomi än möjlighet att köpa begagnat.

Permalänk

den kan man se snart i anikrundan

Permalänk

Aldrig en spelkonsol igen. Köper en grym handkontroll till PC istället.

Permalänk
Medlem

Det hade väl varit smidigt att sätta en tag på varje skiva som låser spelet till den maskinen. Vill man använda den på en annan maskin kan inte detta ske samtidigt utan en tag kan endast användas på en maskin åt gången. En enorm databas skulle krävas och man kan gå runt det hela via att kör utan nätverk.

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är väl inte så konstigt egentligen. Som det är nu tjänar Sony/speltillverkarna ingenting när du säljer vidare ett spel. De som säljer begagnat får väl ta reda på hur mycket du kommer behöva betala, och dra av det från sitt pris eller nåt.

Och Volvo tjänar hur mycket när någon säljer en gammal 740? Just det, *noll*.

Permalänk
Snusfri

Spelindustrin måste saneras.
Spel idag är på tok för dyra med tanke på vad man får.
Maxpris 199:- på releasedag och de skulle sälja så mycket mer och nå ut till fler folk vilket leder att fler pratar om spelet, fler vill spela vilket leder till mer försäljning, dvs en god spiral.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Blir det så att jag kommer kunna spela mina PS2 spel på den så blir det nog ett köp jävlat direkt!

Visa signatur

CITERA SÅ JAG HITTAR TILLBAKA!
Fraktfritt på Inet

Permalänk
Medlem

Stoppet av begagnade spel hade kunnat vara en deal breaker för mig, men nu ser det ut som att det blir ett köp trots allt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Spelindustrin måste saneras.
Spel idag är på tok för dyra med tanke på vad man för.
Maxpris 199:- på releasedag och de skulle sälja så mycket mer och nå ut till fler folk vilket leder att fler pratar om spelet, fler vill spela vilket leder till mer försäljning, dvs en god spiral.

Vi har ju fått en enorm prisdifferentiering de senaste åren. Det finns gratisspel, spel för 7 kronor, spel för 20 kronor, spel för 100 kronor och spel för 500 kronor och allt däremellan.

Att säga att ett fullprisspel till konsol skulle sälja mer än dubbelt så mycket om det lanserades för halva priset (vilket det måste göra för att det ska vara en bra affär) verkar inte rimligt om man bara räknar lite på det. Det skulle alltså exempelvis finnas 12 miljoner Xbox 360-ägare som hade köpt Call of Duty: Black Ops för 200 kronor på releasedagen, men lät bli för att det kostade 400 kronor (eller nåt liknande). Det är naturligtvis svårt att motbevisa en sån hypotes, men med tanke på att det då fanns runt 50 miljoner totala ägare så verkar det inte rimligt.

Jag tror det finns en anledning till att priserna är som de är, och det är att utgivarna på goda grunder tror att de tjänar mest pengar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Spelindustrin måste saneras.
Spel idag är på tok för dyra med tanke på vad man för.
Maxpris 199:- på releasedag och de skulle sälja så mycket mer och nå ut till fler folk vilket leder att fler pratar om spelet, fler vill spela vilket leder till mer försäljning, dvs en god spiral.

Även spelarna borde saneras. Tänk vad skönt det hade varit att slippa alla fuskare eller finniga P14 som spammar "n00b!" varannan sekund.
Har man betalat så mycket pengar för ett spel vill man gärna ha valuta för pengarna. Det är svårt att glädjas åt något man har köpt om en rejäl drös med ovannämnda individer gör allt för att förstöra. Kan dom inte införa någon motsvarighet till alkolås på handkontrollerna, (även tangentbord/mus till PC borde ha det) fast som ska motverka fjortisar?
Just saying..

Jag håller för övrigt med det som du beskriver i ditt inlägg.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Att neka begagnatmarknaden är ju direkt att skjuta sig i foten. Det är just på grund av begagnat som många barnfamiljer har råd med konsoler. Att sen Playstation spel är en nypa dyrare än sina konkurrenter, lär inte öka intresset. Begagnatmarknaden är en legor handel som genererar skattemedel, men det får inte utvecklarna någon del av - därav det här tjafset.

Finns ingen som säljer samma produkt två gånger...

Skickades från m.sweclockers.com

Sant, jag känner inte en enda person som inte köpte sitt Xbox begagnat. Mitt är också beggat. Ungefär 80% av mina spel är beggade.

Det här är sjukt obehagligt av sony. Tänk om Ikea skulle göra det olagligt att sälja deras möbler och sätta in ett gps-chip i möblerna så dom såg om dom bytta adress?

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Och Volvo tjänar hur mycket när någon säljer en gammal 740? Just det, *noll*.

Går inte riktigt att jämföra, för Volvo behöver inte sälja dig en maskin som du behöver för att köra bilen. Och Sony går back på konsollen, det lär inte Volvo göra på bilarna de säljer.

Permalänk
Medlem

Aldrig en spelkonsol.
Det enda konsoltillverkarna vill göra är att bestämma åt oss konsumenter.
Var är den fria marknaden?
Tror ni på riktigt att vem som helst får utveckla spel till en PS4?