Permalänk
Medlem

Plex - ds212j

Har lagt över filmer till min NAS (Synology ds212j). Så länge min dator är på har jag inga problem att streama till Nexus 10 eller mobil men om jag stänger av datorn så fungerar det inte längre. Har installerat Plex även på NASen men det krävs alltså att datorn är igång för att kunna se filmerna.

Vad missar jag?

Permalänk
Medlem

Gissar på att du streamar från datorn då. Du kan inte välja vilken server du vill ansluta till på surfplattan? Isåfall får du välja NASen.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Har testat att byta server under inställningar på plattan men kommer ändå inte åt biblioteket. Jag har två servrar men kan båda kan väl inte vara från datorn. Borde väl få upp alla tillgängliga servrar när jag loggar in på myPlex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Har testat att byta server under inställningar på plattan men kommer ändå inte åt biblioteket. Jag har två servrar men kan båda kan väl inte vara från datorn. Borde väl få upp alla tillgängliga servrar när jag loggar in på myPlex?

Prova att stänga av datorn och se vilka servrar du får upp. Har du loggat in i MyPlex på NASen så borde den dyka upp, ja.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Men är det inte så att datorn avkodar och måste vara igång, NASen klarar inte av att avkoda?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Men är det inte så att datorn avkodar och måste vara igång, NASen klarar inte av att avkoda?

Om jag kör filmerna via BS player m fl så är det inga problem. Borde väl bli samma problem då om NASen skulle behöva avkoda dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Prova att stänga av datorn och se vilka servrar du får upp. Har du loggat in i MyPlex på NASen så borde den dyka upp, ja.

Jag kan se serverna och det är en grön plupp framför den som visar att den är aktiv. Men när jag sen får tillbaka så kommer inte mapparna upp. Händer inget när jag trycker på 'uppdatera'.

Edit: Men loggar jag in på myPLex via NASen förresten? Om jag går in Synology DSM och sedan pakethanterare och Plex så länkas jag vidare till Plex/web. Det finns inget ställe direkt i NASen (dvs Synology DSM) som jag ska logga in på, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iuno:

Jag kan se serverna och det är en grön plupp framför den som visar att den är aktiv. Men när jag sen får tillbaka så kommer inte mapparna upp. Händer inget när jag trycker på 'uppdatera'.

Edit: Men loggar jag in på myPLex via NASen förresten? Om jag går in Synology DSM och sedan pakethanterare och Plex så länkas jag vidare till Plex/web. Det finns inget ställe direkt i NASen (dvs Synology DSM) som jag ska logga in på, eller?

Det är i /web du loggar in(som jag antar att du redan gjort?). Plex har alltså en egen webbsida där man hanterar den. Sen ska det bara vara att gå in på plattan och leta upp servern, och därefter välja det du vill spela upp.

Du har skapat de sektioner du vill ha på NASen och låtit den söka igenom mapparna?

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Det är i /web du loggar in(som jag antar att du redan gjort?). Plex har alltså en egen webbsida där man hanterar den. Sen ska det bara vara att gå in på plattan och leta upp servern, och därefter välja det du vill spela upp.

Du har skapat de sektioner du vill ha på NASen och låtit den söka igenom mapparna?

Ja det är precis så jag gjort. Har en mapp för film och en för serier. Kör jag via mobilnätet så fungerar det (under förutsättning av datorn då är på). Så det är inte bara via nätverket hemma via wifi som det fungerar. Men om datorn stängs av så verkar jag tappa kontakten med servern. Men bara när det gäller Plex....

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat vad jag gjort fel. Jag hade ju inte mappat upp filmerna och serierna på NASen trots allt. Slarvigt men skönt att jag hittade det. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Gissar på att du streamar från datorn då. Du kan inte välja vilken server du vill ansluta till på surfplattan? Isåfall får du välja NASen.

Hej. Jag funderar på att köpa en likadan. Nas som du.
Stödjer den PLEX? Vissa säger att den gör det andra säger tvärtom.

Visa signatur

Marcus haak

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrhaak:

Hej. Jag funderar på att köpa en likadan. Nas som du.
Stödjer den PLEX? Vissa säger att den gör det andra säger tvärtom.

Nu är jag inte trådskaparen, men själv skulle jag rekommendera dig att bygga en egen NAS med en x86-baserad CPU.

Här finns ett ark över vilka NASar som klarar vad: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AhqU12yGv_OxdC1V...
En DS212j som du ser klarar inte alls av transcoding, vilket kan leda till en del problem. När jag kollade i förra veckan vad den billigaste NASen som klarar 1080p här i Sverige kostade så var det ca 16000, om jag inte minns fel. Alltså skulle jag definitivt överväga att bygga en egen, om budgeten tillåter.

Vad ska du streama till?

Här kan du läsa mer om Plex och NASar: http://wiki.plexapp.com/index.php/FAQ:_Plex_Media_Server_and_...

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.