Windows "Blue" innehåller global sökning

Permalänk
Melding Plague

Windows "Blue" innehåller global sökning

Nästa version av Windows, känd under kodnamnet Blue, innehåller en omgjord sökfunktion som presenterar sökträffarna i en gemensam lista – mycket likt hur det hela fungerar i Windows 7.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att i alla fall något går åt rätt håll, även om det är komiskt att de bara "stoppar tillbaka" något som redan funkade i Windows 7.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt bra...

Att det inte fanns från början?

Visa signatur

| PC | MSI Z77A-G43 | i5 3570K | Corsair Vengeance 8gb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Fractal Design Define R4 | XFX Core Edition PRO550W | WD Blue 1TB |

Permalänk
Avstängd

Va bra med fler funktioner som redan finns i W7!

Permalänk
Medlem

amen

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

awesome!

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Snusfri

Rätt meningslös förändring då sök i Windows 8 fungerar riktigt bra.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Bing, kan man använda det till något?

Permalänk
Medlem

Hoppas bara man kan stänga av Bing..

Skulle vara rätt så typiskt om det blir obligatoriskt, vilket leder till superlånga söktider då OSet försöker kontakta Bing även om man inte är uppkopplad.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Rätt meningslös förändring då sök i Windows 8 fungerar riktigt bra.

Ja, förutom just segmenteringen. Det kan kanske vara bra att ha det som en inställning men att inte kunna välja är fantastiskt korkat, så jag tycker det är till dess fördel. Det blir skönt att bara kunna köra Win+text igen istället för Win+extraknapp+text, plus att man måste komma ihåg vilken. Ingen har någonsin bett om en segmentering av sök och jag vet att de fått mycket klagomål på det, så all heder åt Microsoft om de för en gångs skull lyssnar på de som betalar för och använder deras produkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att Emil lär bli glad?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tigerffs:

Va bra med fler funktioner som redan finns i W7!

Blir spännande om dom även vågar tar betalt för det

Men dom kanske har något nytt på gång? Istället för att ta betalt för servicepacks/uppdateringar så tar man betalt för gammal content men kallar det för nytt?

Permalänk
Medlem

Hade inte Apple på något sätt lyckats få patent på det?

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Ozzed:

Ja, förutom just segmenteringen. Det kan kanske vara bra att ha det som en inställning men att inte kunna välja är fantastiskt korkat, så jag tycker det är till dess fördel. Det blir skönt att bara kunna köra Win+text igen istället för Win+extraknapp+text, plus att man måste komma ihåg vilken. Ingen har någonsin bett om en segmentering av sök och jag vet att de fått mycket klagomål på det, så all heder åt Microsoft om de för en gångs skull lyssnar på de som betalar för och använder deras produkter.

Vad babblar du om nu? Win+extra knapp+text?
Det är precis som det alltid varit, Win+text, bara att det är uppdelat så du får klicka på vilken kategori du vill se svaren ifrån.

Men jag kan hålla med om att det borde vara valbart mellan att ha allt i samma som tidigare eller uppdelat som det är nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Rekordmedlem

Så de rättar till en av nedgraderingarna, då är det inte så många kvar innan 8an blir användbar för seriöst bruk.
Om 5 generationer till så kanske de har nått som skulle kunna ersätta 7an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vad babblar du om nu? Win+extra knapp+text?
Det är precis som det alltid varit, Win+text, bara att det är uppdelat så du får klicka på vilken kategori du vill se svaren ifrån.

Men jag kan hålla med om att det borde vara valbart mellan att ha allt i samma som tidigare eller uppdelat som det är nu.

Vill man slippa använda musen, som i Windows 7 är man hänvisad till följande

Win+F
Win+Q
Win+W

Det blir skönt att slippa de bitarna om Win+text blir global och återigen söker på program, appar, filer, inställningar mm utan att detta behöver specificeras ytterligare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fick lite vibbar från Windows 3.1 där. Windows 8.1

Skräckscenariet vore om Microsoft bestämmer sig helt för att nästa Windows ska gå tjugo år tillbaka

Permalänk
Medlem

Och så bort med metro/modern så snackar vi!

Permalänk
Medlem

Det är såå jobbigt att behöva klicka på respektive kategori? Tycker det är skönt för då kan man verkligen sortera ut det man söker på och slippa få upp 1000000000filer som inte ens är relevanta till den sökning man gör.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att windows 7 resultat listan ovan är snyggare och mer modern än windows 8 resultat listan ?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fick lite vibbar från Windows 3.1 där. Windows 8.1

Skräckscenariet vore om Microsoft bestämmer sig helt för att nästa Windows ska gå tjugo år tillbaka
http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/firstrun/win...

Det skulle i alla fall vara ett framsteg på så sätt att det är ett enhetligt gränssnitt optimerat för tangentbord och mus.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Är det bara jag som tycker att windows 7 resultat listan ovan är snyggare och mer modern än windows 8 resultat listan ?

Nej. jag håller med.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fick lite vibbar från Windows 3.1 där. Windows 8.1

Skräckscenariet vore om Microsoft bestämmer sig helt för att nästa Windows ska gå tjugo år tillbaka
http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/firstrun/win...

Om du bortser från ren estetik ser väl det där exakt ut som Windows 7? Verkar mer lättanvänt än Win 8 iaf. Hatar modern UI, gick tillbaka till Windows 7 efter att ha prövat 3 veckor. Ser inte poängen.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd

Global sökning och resultat från webbtjänster låter lite som Unity i Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fick lite vibbar från Windows 3.1 där. Windows 8.1

Skräckscenariet vore om Microsoft bestämmer sig helt för att nästa Windows ska gå tjugo år tillbaka
http://www.guidebookgallery.org/pics/gui/desktop/firstrun/win...

Värsta med 3.1 var att man kunde ta bort filhanteraren så att den inte fanns där mer. Sedan var det nog ominstallation som gällde om man ville ha den igen. Kommer inte ihåg hur jag fick till det igen dock.

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

De lägger alltså tillbaka något som finns i Windows 7. Vi får verkligen hoppas att Microsoft inte tänker ta betalt för denna uppdateringen. Jag håller mig till Windows 7 och Ubuntu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Ozzed:

Kul att i alla fall något går åt rätt håll, även om det är komiskt att de bara "stoppar tillbaka" något som redan funkade i Windows 7.

Komiskt sorgligt ja, de blev nog inte riktigt som de hade tänkt sig med win8. Har dock på känn att de visste om det innan de släppte det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

är den första bilden riktig? eller är det bara en gissning hur det ser ut

om den är riktig så ser det ut som vi får start menyn tillbaka?

ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Komiskt sorgligt ja, de blev nog inte riktigt som de hade tänkt sig med win8. Har dock på känn att de visste om det innan de släppte det

Vad de tänkte var att folk skulle tycka att det är ascoolt att Windows 8 har stöd för pekskärmar, och således skaffa en, älska gränssnittet och även köpa platta och telefon.

Vad som hände var att folk satt kvar med icke-pekskärmar och undrade hur fan Microsoft menar när de säger att gränssnittet funkar lika bra utan pekskärm, och var lika intresserade av plattor och telefoner med Windows som förut, dvs inte särskillt.

Microsoft har såklart en viss stolthet i det hela. Det svider att erkänna att man haft fel, så antingen kör de på som de gjort och sjuker till botten när till och med företagssektorn tycker att det är dags att leta efter alternativ, eller så tystar de kritiken genom att återinföra valmöjligheten till en startmeny. Det har de ingenting att förlora på.

En person som inte kan välja startmenyn och inte vill ha tredjepartsprogram för det köper inte Windows 8. Om valet däremot finns finns det ingen anledning att klaga och personen köper, slutar klaga och Microsoft tjänar pengar. Det låter ganska enkelt.

Om inte, kan någon förklara för mig hur Microsoft vinner på att inte erbjuda en upplevelse som kunden vill ha? Vänjer sig gör folk garanterat inte. Windows 8 har funnits till allmän försäljning i 5 månader och kritiken är om möjligt ännu kraftigare nu än när det var nytt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

är den första bilden riktig? eller är det bara en gissning hur det ser ut

om den är riktig så ser det ut som vi får start menyn tillbaka?

ungefär

Det står ju "sökfunktionen i windows 7" under bilden. Den är nog mest där för att man ska kunna jämföra hur det är mellan W7 & W8.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core