Ser skärmen minska kontrast mjukt när jag byter till ett "ljust" fönster. Stänga av?

Permalänk

Ser skärmen minska kontrast mjukt när jag byter till ett "ljust" fönster. Stänga av?

Om jag t.ex. byter tabb i webbläsaren från en mörk webbsida till en ljus eller tvärtom, eller om jag växlar från desktop till Notepad, ser jag kontrasten bli mjölkig när jag växlar till ljust och normal när jag växlar till mörkt.

Bevisligen har detta inget med 3D eller fullskärm att göra, men jag ser det där också.

ATi (förlåt, AMD) grafikkort har Dynamic Contrast, men det har jag disablat i regedit.

Jag ser detta på en Dell P1130 CRT. Finns det någon fix eller knappkombination som låter mig stänga av detta? Jag har letat i skärm-menyn men där finns ingen sådan inställning. Jag har provat att hålla inne meny och + medan jag sätter på skärmen, men det ger ingen specialmeny som på andra Dell-skärmar.

Detta är uppenbarligen mjukvarustyrt, antingen av grafikdrivrutinen eller mjukvaran i skärmen. Jag har inte Windows 8, så det är inte den inställningen.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Om jag t.ex. byter tabb i webbläsaren från en mörk webbsida till en ljus eller tvärtom, eller om jag växlar från desktop till Notepad, ser jag kontrasten bli mjölkig när jag växlar till ljust och normal när jag växlar till mörkt.

Bevisligen har detta inget med 3D eller fullskärm att göra, men jag ser det där också.

ATi (förlåt, AMD) grafikkort har Dynamic Contrast, men det har jag disablat i regedit.

Jag ser detta på en Dell 2707WFP CRT. Finns det någon fix eller knappkombination som låter mig stänga av detta? Jag har letat i skärm-menyn men där finns ingen sådan inställning. Jag har provat att hålla inne meny och + medan jag sätter på skärmen, men det ger ingen specialmeny som på andra Dell-skärmar.

Detta är uppenbarligen mjukvarustyrt, antingen av grafikdrivrutinen eller mjukvaran i skärmen. Jag har inte Windows 8, så det är inte den inställningen.

Dynamisk kontrast och styrs säkerligen av skärmen. Om den inte har någon inställning så kanske det inte går att ändra. Har du testat att söka efter folk med samma problem?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att du inte kan göra något åt saken om du redan stängt av den dynamiska kontrasten i drivrutinerna, du kan ju iofs testa om du får samma problem om du avinstallerar drivrutinerna och kör med någon standard vga bara för att säkerställa till 100% att det inte är drivrutinerna...

Förstår dock att du lider, ser mkt film på min iPad gen 4 och den gör precis samma sak när man använder standardspelaren för video (dvs. den som safari använder och även exempelvis plex). Blir riktigt dåligt...

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av FX9:

Dynamisk kontrast och styrs säkerligen av skärmen. Om den inte har någon inställning så kanske det inte går att ändra. Har du testat att söka efter folk med samma problem?

Ja, men de enda Dell-träffar jag fått är på LCD-skärmar. Hemliga meny-knappkombinationen kommer därifrån.

Skrivet av Fade-swe:

Tror tyvärr att du inte kan göra något åt saken om du redan stängt av den dynamiska kontrasten i drivrutinerna, du kan ju iofs testa om du får samma problem om du avinstallerar drivrutinerna och kör med någon standard vga bara för att säkerställa till 100% att det inte är drivrutinerna...

Förstår dock att du lider, ser mkt film på min iPad gen 4 och den gör precis samma sak när man använder standardspelaren för video (dvs. den som safari använder och även exempelvis plex). Blir riktigt dåligt...

Ja, det är en riktigt usel uppfinning, det är i alla fall mentalt tveksamt att ha det på som default, eftersom nästan ingen vill ha det.

Jo, jag har funderat på att starta om i felsäkert läge, men jag hann inte testa det sen på kvällen. Tack för påminnelsen, ska testa efter jobbet och rapportera.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Testat i felsäkert läge, samma sak. Alltså är det skärmen. Letar manual. Skrev fel ovan, P1130 ska det vara.

Det stod inget i manualerna om någon dynamisk kontrast eller hemlig knappkombination, så jag vidtog följande steg:
1. Avinstallera+ominstallera monitordrivrutin (ingen skillnad)
2. Reset Current Mode i monitor-menyn
3. Då blev det små missfärgningar i hörnen, så jag tryckte Degauss.
4. Problemet i topic borta, och kritvit backgrund

Haha, hade nog inte kunnat gissa mig till den kombinationen om jag hade försökt mig på det med flit, det var tur att jag bara knappade runt och testade lite

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Testat i felsäkert läge, samma sak. Alltså är det skärmen. Letar manual. Skrev fel ovan, P1130 ska det vara.

Det stod inget i manualerna om någon dynamisk kontrast eller hemlig knappkombination, så jag vidtog följande steg:
1. Avinstallera+ominstallera monitordrivrutin (ingen skillnad)
2. Reset Current Mode i monitor-menyn
3. Då blev det små missfärgningar i hörnen, så jag tryckte Degauss.
4. Problemet i topic borta, och kritvit backgrund

Haha, hade nog inte kunnat gissa mig till den kombinationen om jag hade försökt mig på det med flit, det var tur att jag bara knappade runt och testade lite

Jag såg först nu att det var en CRT...med andra ord var det inte dynamisk kontrast som var problemet till att börja med. Glad att det löste sig dock

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT