Samsung utannonserar 5G för lansering 2020

Permalänk
Melding Plague

Samsung utannonserar 5G för lansering 2020

Den koreanska mobiljätten Samsung tillkännager vad som sägs vara ett genombrott för en framtida 5G-standard, som ska möjliggöra nedladdning av långfilmer på under en sekund.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Coolt. Men när ska batterierna börja bli bättre i mobilerna?

Permalänk
Medlem

Hur kan det komma sig bli en så stor pass förändring än 4g när skillnaden mellan 3g och 4g knappt märks?

Permalänk
Medlem

Satt på 3G till alldeles nyss och tyckte det räckte haha, halvsnabbt detta!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Damn, det ser riktigt lovande ut :D, Naxos, det kommer ett nytt batteri om något år eller så, gjord av en ny metallblandning som kan laddas väldigt snabbt och "förvara" mycket mer, + är väldigt litet.

Har inte kvar länken men var någon på forumet som länkade den nån gång.

Vore dock najs med bättre litium jons batterier snart

Permalänk
Inaktiv

Jaja, det där att det ska vara så jäkla snabbt har man hört innan men jag undrar hur bra det kommer stämma in med verkligheten. Men det är ju i alla fall riktigt intressant och detta ska följas. 2020, here I come.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Hur kan det komma sig bli en så stor pass förändring än 4g när skillnaden mellan 3g och 4g knappt märks?

Till slutkund kommer aldrig de teoretiska hastigheterna.
För bakom alla buzzwords och marknadsföringsplakat så finns den bistra verkligheten och det är helt enkelt inte lönsamt att erbjuda tusentals gigabit till varje kund.
Så med största sannolikhet kommer masterna underdimensioneras och trafikkvoter implementeras även på nästa generation av mobilnät.

Permalänk
Medlem

Kommer det vara tvång att ha på sig en sådan fin silvrig dräkt som skyddar mot all strålning i framtiden? Ja, av hälsoskäl såklart.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag vill gärna kunna köpa en 4k skärm för humana priser innan man kan strömma 8k...

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

4G skulle nå 1 gigabit med fast antenn enligt standarden, nu når de 1 gigabit med 5g.
En räckvidd på 2km med får man anta fasta antenner och gynsamma förhållanden blir nog groteskt mycket kortare i verkligheten, inget för glesbygden alltså. Ja, jag vet de är inte färdiga med 5G än, frågan jag ställer mig är kommer det konkurera ut fibern utanför städerna?

Permalänk
Avstängd

2020...tror nog vi har haft ett ww3 innan dess

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av R4UWR:

Hur kan det komma sig bli en så stor pass förändring än 4g när skillnaden mellan 3g och 4g knappt märks?

Jag har 3G och 4G jag får 46 Megabit med 4G och typ 6 Megabit med 3G hemma i mitt HUS.

3G ping 200+
4G ping 30-40

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Hur kan det komma sig bli en så stor pass förändring än 4g när skillnaden mellan 3g och 4g knappt märks?

Alla förändringar är inte linjära.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

pinsamt, aftonbladet rapporterade om detta tidigare!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Låter för bra för vara sant....Vänta....det ÄR för bra för va sant.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av R4UWR:

Hur kan det komma sig bli en så stor pass förändring än 4g när skillnaden mellan 3g och 4g knappt märks?

Anledningen att skillnaden inte märks är att operatörerna är rövhål.

Här har vi vad som gäller hos en av de stora operatörerna på ett av deras 4G abonnemang:

Citat:

Upp till 10 Mbit/s surf i 3G-nätet
2 - 10 Mbit/s i 4G-nätet

Så med andra ord, vi betalar extra för 4G men i själva verket får vi bara 3G hastigheter. När 4G i praktiken lätt levererar 30Mbit+ med hyfsad täckning. Och 50+ med utmärkt täckning.

Permalänk
Medlem

28GHz ??? Man måste bo inne i basstationen för att få täckning alltså...
Om de inte på något magiskt sätt lyckas göra så att så högfrekventa signaler ändå kan tränga igenom landskap och bebyggelser som 800 MHz - bandet kan. Högfrekvent 4G körs på 1.8Ghz och till och med det anses vara på tok för högfrekvent för allt annat än storstäder där basstationerna överlappar.

Är jag den enda som reagerar på detta?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

28GHz ??? Man måste bo inne i basstationen för att få täckning alltså...
Om de inte på något magiskt sätt lyckas göra så att så högfrekventa signaler ändå kan tränga igenom landskap och bebyggelser som 800 MHz - bandet kan. Högfrekvent 4G körs på 1.8Ghz och till och med det anses vara på tok för högfrekvent för allt annat än storstäder där basstationerna överlappar.

Är jag den enda som reagerar på detta?

Reagerade på samma sak, krävs antagligen fri sikt och max 1 km till basstationens antenner för att kunna komma upp i den hastigheten.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Snart skickar vi väl röntgen-strålning mellan enheterna. ^^
Rätt sjuka hastigheter för så långa avstånd, undrar hur de löst problemet med föremål som kommer emellan mottagaren och sändaren och blockar signalerna.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kommer det vara tvång att ha på sig en sådan fin silvrig dräkt som skyddar mot all strålning i framtiden? Ja, av hälsoskäl såklart.

Fast något som talar till teknikens fördel är att man inte längre kommer behöva köpa en mikrovågsugn!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Fast något som talar till teknikens fördel är att man inte längre kommer behöva köpa en mikrovågsugn!

Haha precis. Du köper din mat i en silvrig förpackning som du vid måltidsdags plockar ut och lägger på tallriken. Samtidigt påbörjar du nedladdningen av Arnold Schwarzenegger Movie Pack (15 filmer) till din din iPad 9 Silver edition och ser maten tillagas mitt framför dina ögon.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

28GHz ??? Man måste bo inne i basstationen för att få täckning alltså...
Om de inte på något magiskt sätt lyckas göra så att så högfrekventa signaler ändå kan tränga igenom landskap och bebyggelser som 800 MHz - bandet kan. Högfrekvent 4G körs på 1.8Ghz och till och med det anses vara på tok för högfrekvent för allt annat än storstäder där basstationerna överlappar.

Är jag den enda som reagerar på detta?

Hela konceptet med 5G utgår ifrån mycket små celler med räckvidd på något tiotals meter utan hinder i vägen, tex en basstation i lamputtaget i mitten av taket. De två kilometerna gäller för backhand mellan basstation och fast nät. Du kan inte ha 64 sändare o mottagare i en handhållen enhet med rimlig strömförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara jag som börjar bli orolig över hur alla "radiovågor" och dess strålning påverkar oss fysiskt? Ju snabbare hastighet och bättre avstånd desto högre kraft..?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

1GBit, efter 100Mb nedladdat stryps det till 0.1Kbit med nuvarande utveckling av abbonemangen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Bara jag som börjar bli orolig över hur alla "radiovågor" och dess strålning påverkar oss fysiskt? Ju snabbare hastighet och bättre avstånd desto högre kraft..?

Skickades från m.sweclockers.com

En gammal NMT-lur hade väl högre effekt än en 3G-lur? För att inte tala om de gamla analoga tv-sändningarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Hur kan det komma sig bli en så stor pass förändring än 4g när skillnaden mellan 3g och 4g knappt märks?

Vi har inte riktigt 4G idag då det som egentligen ska definieras som 4G är LTE advanced. Hastigheter på 1+ Gb/s...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Så nu tar det bara två sekunder att göra slut på all surf även i de dyraste abonnemangen, jämfört med LTE där surfen kunde räcka i upp till flera minuter?

Permalänk
Skrivet av Durgil:

4G skulle nå 1 gigabit med fast antenn enligt standarden, nu når de 1 gigabit med 5g.
En räckvidd på 2km med får man anta fasta antenner och gynsamma förhållanden blir nog groteskt mycket kortare i verkligheten, inget för glesbygden alltså. Ja, jag vet de är inte färdiga med 5G än, frågan jag ställer mig är kommer det konkurera ut fibern utanför städerna?

Konkurrera ut fibern? Är den ens inkonkurrerad än? Hos oss är 8mbit/s telia ADSL det bästa som går att få, och jag vill inte veta vad det skulle kosta att dra in fiber från den närmsta kabeln ungefär 4km bort

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av henkiii:

Till slutkund kommer aldrig de teoretiska hastigheterna.

Skrivet av Durgil:

frågan jag ställer mig är kommer det konkurera ut fibern utanför städerna?

Skrivet av Sanazin:

28GHz ??? Man måste bo inne i basstationen för att få täckning alltså...

Skrivet av Arion:

Reagerade på samma sak, krävs antagligen fri sikt och max 1 km till basstationens antenner för att kunna komma upp i den hastigheten.

5G kommer troligen att kräva att man har fiber till huset, basstationerna kommer att placeras i hemmet och det blir väldigt små celler till skillnad från dagens stora celler med många användare, det är ett system som snarare suddar ut skillnaderna mellan wigig och mobildatatrafik så troligen blir det samma abbonemang som gäller för både fast och mobilt bredband, det blir bara en ny typ av roaming där man kan använda grannens wigig nät när man är mobil.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&arti...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Hela konceptet med 5G utgår ifrån mycket små celler med räckvidd på något tiotals meter utan hinder i vägen, tex en basstation i lamputtaget i mitten av taket. De två kilometerna gäller för backhand mellan basstation och fast nät. Du kan inte ha 64 sändare o mottagare i en handhållen enhet med rimlig strömförbrukning.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast små celler et.c. finns ju redan i 4G så det lär inte vara något nytt..

Tycker det här låter lite väl "aftonbladet" över nyhetsvärdet. Så himla svårt är det ju inte att spå hur trådlöst bredband kommer att vara om så pass lång tid som 7 år. Snabbare? Förmodligen.
Hur hett var 3G 2006? 300kbs? Har hänt lite sedan dess också.