Permalänk
Medlem

Pitendo - En Raspberry Pi emulatorstation

Finns det något bättre än gamla nintendospel?

Sedan mitt barndoms snes gått sönder har jag använt emulatorer för att kunna spela mina gamla snes-spel.
Tyvärr är det inte lika kul att sitta framför datorn med tangentbord som framför TV med en riktig dosa. Så efter att surfat runt lite på raspberry pis hemsida bestämde jag mig att försöka bygga en emulatorstation av RPin and få in den i ett retrochassi. Passar även på att slänga in en 2TB hårddisk så att jag kan ha RPin som NAS och mediaspelare också.

Detta är långtifrån en ny idé och det enda jag kan ta åt mig ära för är att ha slaktat ett stackars Nintendo.

Grejer:
Raspberry Pi med Rasbian och retropie (http://blog.petrockblock.com/retropie/)
Gammalt nintendo jag köpte för 300 kr, vet inte om det är fungerande eller ej så jag har sparat den gamla hårdvaran.
Xbox wireless controller + receiver
2TB extern hårddisk (RPi är inte den bästa NASen men klarar strömma 1080p till plattan när jag ligger i sängen)
USB hub från biltema

Tanken är att försöka undvika att modifiera någon orginaldel och det ska gå att återställa Nintendot i framtiden utan att något har förstörts.

Update:

En demonstration av hur det blev:

https://www.youtube.com/watch?v=RUHs6gAzkRY

Pitendo - En Raspberry Pi emulatorstation

Permalänk
Medlem

jävligt elegant löst, riktigt snyggt. 5p

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk

Mycket snyggt.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt. Jag funderar själv på att bygga en Nintendo burk. Har googlat lite löst ifall någon gjort ett interface till raspberry men har inte hittat något, men det va ett tag sedan..
Hur fungerar det? Ska lusläsa sidan du länkade till senare när jag slutat jobbet.
Var det något problem med att synka och fixa drivrutiner till handkontroller?

BRA JOBBAT!

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Helt fantastiskt. Jag funderar själv på att bygga en Nintendo burk. Har googlat lite löst ifall någon gjort ett interface till raspberry men har inte hittat något, men det va ett tag sedan..
Hur fungerar det? Ska lusläsa sidan du länkade till senare när jag slutat jobbet.
Var det något problem med att synka och fixa drivrutiner till handkontroller?

BRA JOBBAT!

Kul att du gillade den!

Rekommenderar retropie starkt. Det är ett script som installerar och konfigurerar ett gäng emulatorer, interface samt drivrutiner för orginalkontroller.

Var lite pilligt att få kontrollerna att funka men tror det mest beror på att jag knappt kan något alls om linux. Man kan välja att installerar drivrutiner som kollar vilka knappar som är intryckta på kontrollen om man kopplar in den via GPIOn (fungerar precis som för NESet).
För xbox-kontrollen finns också färdiga drivrutiner som bara behövdes installeras och konfigureras, också ganska lätt och det finns många bra guider.

Kontroll drivrutin: http://blog.petrockblock.com/2012/08/26/gamecon-driver-module...
Finns drivrutiner för nes, snes, n64, psx/ps2 och gamecube controller till GPIO och för de flesta USB-kontrollerna är det bara plug n play

Retropie: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?f=78&t=13600

En bra guide: http://supernintendopi.wordpress.com/

Permalänk

Kan man alltså använda NES-handkontrollerna helt utan modifikation på dem? Låter fantastiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Kan man alltså använda NES-handkontrollerna helt utan modifikation på dem? Låter fantastiskt!

Jajemen, väldigt bra om man vill ha känslan från originalgrejer utan att förstöra någonting

Vill du gotta ner dig i detaljerna så finns en massa info här:
http://uzebox.org/files/NES-controller-Hydra-Ch6All-v1.0.pdf
http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_SNES.html

Funderar som påbyggnadsprojekt att göra några bluetooth SNES-kontroller med http://www.rfduino.com/ när dom börjar tillverkas

Permalänk
Medlem

Vilket job!
5/5 alla dagar!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sådan men Bergsala AB, Kungsbacka konsollerna är dem mest eftertraktade...

För övrigt en rolig grej, men hur blir temperaturerna ? Ingen fläkt eller så? Sedan måste man ju köra hdd via usb men man kan ju ta bort caset och bara ha hdd och kontrollerkortet i lådan, slipper man all onödig svart plast.

Har själv en Pi hemma skulle vilja göra ngt kul med den. En emulator till teven hade ju varit hur kul som helst. Är det svårt? Finns ju USB kontrollers som man kan koppla in, sedan är det ju frågan med spel och sånt till den.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Inte för att vara sådan men Bergsala AB, Kungsbacka konsollerna är dem mest eftertraktade...

För övrigt en rolig grej, men hur blir temperaturerna ? Ingen fläkt eller så? Sedan måste man ju köra hdd via usb men man kan ju ta bort caset och bara ha hdd och kontrollerkortet i lådan, slipper man all onödig svart plast.

Har själv en Pi hemma skulle vilja göra ngt kul med den. En emulator till teven hade ju varit hur kul som helst. Är det svårt? Finns ju USB kontrollers som man kan koppla in, sedan är det ju frågan med spel och sånt till den.

Oj, hade ingen aning att det fanns olika importörer. Jag växte upp med snes och det är väl egentligen där mitt intresse är. Men eftersom jag inte vet om original NESet funkar så har jag försökt att inte förstöra något och det ska inte vara några problem att byta tillbaka till den gamla hårdvaran.

Temperaturerna är rätt ok faktiskt, har satt på små kylflänsar på processorn och spänningsregulatorn.
Med överklockad PI till 840 mhz och en 1080p DTS film från hårddisken via PIn till TVn kom temperaturen upp i 62C efter 20 min.

Försökte faktiskt ta bort lite plast först men hddn var näst intill inbrottssäker och den fick plats som den var så gav upp det

Permalänk
Medlem

Du har inte försökt att modda så NES-dosan blev trådlös?
Det finns en killa på bit-tech som moddade in en PS3 dosa i en NES kontroller.
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=197994&viewmode=a...

Har läst runt lite på folk som kör med en PS3 dosa rakt av till RetroPie men det är inte 100% som det funkar bra för. Har du några tankar om detta ?

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Ngon som vet ifall RetroPie funkar på Cubieboard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Du har inte försökt att modda så NES-dosan blev trådlös?
Det finns en killa på bit-tech som moddade in en PS3 dosa i en NES kontroller.
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=197994&viewmode=a...

Jäklar vilket pill, men snyggt projekt. Funderat på att göra dem trådlösa men vore tråkigt att förstöra dom efter 30 år

I mitt andra galleri (som aldrig blev klart) har jag moddat en PS2 kontroll så att den uppfattas som ett tangentbord om man pluggar in den i datorn. Sett varianter av den lösningen fast med bluetooth tangentbord som borde göra det enkelt att bygga trådlösa kontroller. Nackdelen blir att dosan inte går att återställa.

Med mina begränsade arduinokunskaper så tror jag att jag kan programmera en rfdunio så att den läser av dosan precis som själva konsollen hade gjort och sedan skickar vidare informationen med BT4.0 till RPin (finns antagligen en massa open source kod jag kan sno utan att skämmas).
Har några tredjeparts SNESdosor liggandes från ett gammalt projekt som jag tänkte använda

Skrivet av BenZ:

Har läst runt lite på folk som kör med en PS3 dosa rakt av till RetroPie men det är inte 100% som det funkar bra för. Har du några tankar om detta ?

Aldrig försökt med PS3 dosa men xbox dosan funkar finfint. I alla fall så länge man bara har en inkopplad
ansluter jag två dosor till receivern så börjar RPin missa knapptryckningar. Har googlat runt lite på det och det verkar som om RPin har problem med package loss via USB så just nu kan jag bara ha 1 xbox kontroll

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerad av bygget!

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Har själv en Pi hemma skulle vilja göra ngt kul med den. En emulator till teven hade ju varit hur kul som helst. Är det svårt? Finns ju USB kontrollers som man kan koppla in, sedan är det ju frågan med spel och sånt till den.

Att installera retropie (som inkluderar några gratisspel) och köra igång med tangentbord eller usb gamepad går rätt snabbt och är ganska lätt även om man inte har några linuxkunskaper.
Hittade en riktigt bra guide som går igenom steg för steg hur man gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Romoes:

Aldrig försökt med PS3 dosa men xbox dosan funkar finfint. I alla fall så länge man bara har en inkopplad
ansluter jag två dosor till receivern så börjar RPin missa knapptryckningar. Har googlat runt lite på det och det verkar som om RPin har problem med package loss via USB så just nu kan jag bara ha 1 xbox kontroll

Okej. Man måste juh få de att funka med 2st!
Haft 2 sånna där 360 receivers och olika dosor, fick det aldrig att funka bra på win xp/ xbmcubuntu. Tappade connection och som du säg package loss.

Du tro int att dom drar för mycket ström? Läste på nå forum tidigare idag som fick problem när han skulle köra 2 st dosor (trådade usb) samtidigt. Han felsökte de till att han fick köra igenom en aktiv usb hubb som hjälpte till. Han körde också retropie

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenZ:

Okej. Man måste juh få de att funka med 2st!
Haft 2 sånna där 360 receivers och olika dosor, fick det aldrig att funka bra på win xp/ xbmcubuntu. Tappade connection och som du säg package loss.

Du tro int att dom drar för mycket ström? Läste på nå forum tidigare idag som fick problem när han skulle köra 2 st dosor (trådade usb) samtidigt. Han felsökte de till att han fick köra igenom en aktiv usb hubb som hjälpte till. Han körde också retropie

Håller med.
Trodde också att det var strömproblem först men det borde ju knappt dra något extra för att ansluta en dosa till och när jag googlade på det verkar det vara fler som har samma problem fast med extern usb hub +strömkälla.

Gav upp med att få två att fungera för ett tag sedan men läste runt lite nu idag och det verkar som om nya kernel uppdateringar verkar ha löst problemet för vissa, får ta och göra ett nytt försök

Permalänk
Medlem

Så man kan köra n64emulator på den, då måste jag testa! Synd bara att man har så lite kunskaper att man inte ens kan installera ett operativsystem på pi:n. xD
Riktigt härlig mod iaf, du har verkligen inspirerat mig!

Citat:

Hade lite problem med en rostig skruv men såg ett "life hack" där de la en bit gummiband mellan skruv och mejsel för att få bättre grepp.

Det funkade inte alls

Hahaha, made my day.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Det är bara att sätta igång och lira sönder, du har ju till och med Kattkontroller, 2 st dessutom.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Grymt projekt!
Vart kan man köpa kylflänsarna?

Visa signatur

Member of Sweclockers Folding@Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av syNden:

Grymt projekt!
Vart kan man köpa kylflänsarna?

Tackar, köpte mina från electrokit men det finns att köpa lite här o där. Glöm bara inte värmefolien

Permalänk
Medlem

Grymt,
och måste ge dig extra poäng för de underbara katter du har

Permalänk

Vet vad jag kommer göra med min Raspberry Pi om jag inhandlar en

Full poäng från mig, riktigt fint projekt.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk

Underbart

Permalänk
Medlem

Grymt arbete!
Tackar för den fina lördagsunderhållningen

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Fan va kul det är o se folk mecka !

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt snyggt!! Tror du att detta skulle funka på en https://www.miniand.com/products/MK802%20Android%20Mini%20PC ?
10/10p!

Permalänk
Medlem

Man sätter inte yxan i ett fungerande NES. Oavsett.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Kul projekt, hedervärt att du håller originalchassi och hårdvara så intakta som möjligt, det uppskattar vi retro-nördar.
Så kan du alltid bygga ihop en fungerande i efterhand.

Är det förresten ragdoll du har eller siames?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Kul projekt, hedervärt att du håller originalchassi och hårdvara så intakta som möjligt, det uppskattar vi retro-nördar.
Så kan du alltid bygga ihop en fungerande i efterhand.

Är det förresten ragdoll du har eller siames?

Tackartackar, ja skulle kännas lite som helgerån att förstöra något nu när reservdelarna slutat tillverkas.

Katterna är två stycken 3 åriga helig birma från samma kull. Dom brukar vara rätt nyfikna när jag sitter o pysslar och än så länge har det inte hänt några lödkolvsolyckor