Varför olika sorters SATA-portar/chipset på moderkort?

Permalänk

Varför olika sorters SATA-portar/chipset på moderkort?

Jag ska inom kort köpa nya delar till datorn och ett moderkort jag tittat på är följande:

http://www.asus.com/Motherboards/M5A99FX_PRO_R20/

Detta kort har 7 SATA3-portar men två av dom är ASmedia. Jag vet att många Intel-baserade kort inte hade stöd för SATA3 och därför körde man separat ASmedia eller liknande för att få bra hastigheter på SSD etc. Men detta kort har ju SATA3 i chipset. Vad ska dom där två separata portarna vara bra för och vad är skillnaden mot resten?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterAndyPandy:

Jag ska inom kort köpa nya delar till datorn och ett moderkort jag tittat på är följande:

http://www.asus.com/Motherboards/M5A99FX_PRO_R20/

Detta kort har 7 SATA3-portar men två av dom är ASmedia. Jag vet att många Intel-baserade kort inte hade stöd för SATA3 och därför körde man separat ASmedia eller liknande för att få bra hastigheter på SSD etc. Men detta kort har ju SATA3 i chipset. Vad ska dom där två separata portarna vara bra för och vad är skillnaden mot resten?

Tack!

Det är väl precis samma sak egentligen, de vill sticka ut från mängden och ha fler SATA 6Gbps-portar än de konkurrenter som bara har <hur många som nu chipset har stöd för>. (Sedan om de extra portarna är kass i jämförelse spelar ingen roll, målet är att kunna skriva att man har fler portar. Nu vet jag inte hur det ligger till med just det där kortet men ofta är det så.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

första tanken är chipset limitation så man slänger dit en extra kontroller för att kunna få extra portar
andra tanken är att kortet stöps i samma form som billigare modeller med äldre chipset versioner som behöver asmedia chip och det var enklare att ha dom kvar sen vad jag vet så ska det inte vara nån skillnad på dom
men det är bara vad jag gissar på som sagt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w