Microsofts stora omorganisation äger rum den 1 juli – fokus på enheter och tjänster

Permalänk
Melding Plague

Microsofts stora omorganisation äger rum den 1 juli – fokus på enheter och tjänster

Redan om en vecka kan det vara dags för vad som beskrivs som den enskilt största förändringen i Microsofts historia. Fokus förflyttas från mjukvara till enheter och tjänster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Mm för att det har verkligen gått jättebra där, med Windows Phone 8 osv.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Avstängd

Microsoft har sedan Bill Gates avgång sakta men säkert blivit sämre och sämre, och sämre. Synd, för jag var en utav få som faktiskt gillade företaget förrut.

Permalänk
Medlem

"It feels like it is going to be titanic"... Ja.. Titanic sjönk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

The beginning of the end, tror jag. Blir intressant att se hur det går.

Det verkar som om MS inte ändrar sig när det gäller att förena två oförenliga (enligt mig) operativsystem, så då har de satt sin sista potatis för min del. När stödet för Windows 7 läggs ned (vilket iofs lär dröja riktigt länge) så får det bli något annat, helt enkelt. Linux, antagligen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

The beginning of the end, tror jag. Blir intressant att se hur det går.

Det verkar som om MS inte ändrar sig när det gäller att förena två oförenliga (enligt mig) operativsystem, så då har de satt sin sista potatis för min del. När stödet för Windows 7 läggs ned (vilket iofs lär dröja riktigt länge) så får det bli något annat, helt enkelt. Linux, antagligen.

varför menar du att de inte skulle gå att "kombinera" dem? typ som att köra wp appar på windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av SatellitPer:

Mm för att det har verkligen gått jättebra där, med Windows Phone 8 osv.

Du menar att man ska ge upp alla sina drömmar för att man får lite motstånd?
Tror du man blir framgångsrik på det?

Det tror inte jag...

Permalänk
Medlem

Känns helt naturligt, om 10år lär det inte säljas mycket stationära datorer och att lita på att de asiatiska tillverkarna ska lyckas konkurrera med windows produkter mot apple och android är inget man kan ta för givet. Förhoppningsvis så klarar microsoft av att ta fram produkter som kan konkurrera bättre med apple än asus, acer, msi etc för majoreteten av deras produkter har varit under kritik i flera år. Att dom fortfarande knappt finns windows laptops med en fungerande multituchpad bara är ju helt vansinnigt eller typ att samsung inte klarar av att fixa ordentliga drivrutiner till deras laptops med AMD grafik. QA verkar vara helt oexisterande hos de asiatiska märkena och sen ska vi inte ens börja tala om bloatware, dåliga TN-paneler, kassa batterier och underdimensionerad kylning.

Ultrabooksatsningen verkar inte heller ge nån större utdelning, känns som majoriteten som köper premium laptops nu för tiden kör på macbook och det billigare segmentet verkar förlora väldigt mycket mot surfplattor (å inte fan är det windows plattor dom köper).

Skrivet av Ozzed:

"It feels like it is going to be titanic"... Ja.. Titanic sjönk.

Haha noterade det märkliga ordvalet jag också, jävligt osmidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av endosavenros:

varför menar du att de inte skulle gå att "kombinera" dem? typ som att köra wp appar på windows

Förtydligande: användargränssnittet. Det ena fungerar för pekleksaker, det andra för datorer. Windows 8 är en bastard, och 9:an kommer alltså att fortsätta på det spåret. Risken verkar överhängande att desktopen försvinner helt och hållet, förr eller senare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur det nu än blir kommer folk fortfarande behöva en robust plattform där man kan vara produktiv. Om Microsoft nu bestämt sig för att de inte vill ha någon del av den kakan så finns det säkert andra som är beredda att ta vid.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Du menar att man ska ge upp alla sina drömmar för att man får lite motstånd?
Tror du man blir framgångsrik på det?

Det tror inte jag...

"Lite motstånd"? Faktum är att majoriteten av alla som köper mobiler väljer antingen Android eller iOS framför Windows Phone. Men visst, om de vill försöka fokusera på annat än det som troligtvis är deras största inkomstkälla, kör hårt säger jag bara.

Visa signatur

- i7 3770K & P8Z77-V Pro - MSI GTX 680 - Vengeance 16GB 1600Mhz -

- The horror... the horror... -

Permalänk
Medlem

Varför så många negativa kommentarer om just Microsoft?? "när man läser tråden", inte en ända positiv kommentar hittar man.

Microsoft gör inget fel och gör dom det så rättar dom till det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sensuella Sven:

Microsoft har sedan Bill Gates avgång sakta men säkert blivit sämre och sämre, och sämre. Synd, för jag var en utav få som faktiskt gillade företaget förrut.

Undrar om du verkligen är speciellt ensam om att gilla det tidigare Microsoft. Visst har företaget gjort en hel del tvivelaktiga saker, men under hela 90-talet så gjorde Microsoft enormt mycket bra som rejält drev på utvecklingen.

Gillade själv Bill Gates, men sedan Steve tog över tycker jag Microsoft inte gjort speciellt många rätt då fokus flyttats från teknik till business

Ska bli intressant att se hur denna förändring i fokus tar sig uttryck. Man pratar om att WP kan etablera sig som en 3:e spelar på mobilmarknaden. Personligen tror jag inte det finns plats för en 3:e spelar, i bästa fall kommer det i alla fall finnas en stark 2:a och är rätt säker på att det blir iOS och inte WP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du menar att man ska ge upp alla sina drömmar för att man får lite motstånd?
Tror du man blir framgångsrik på det?

Det tror inte jag...

Du menar att man ska fortsätta dagdrömma trots kraftigt motstånd, och vägra inse att drömmar kanske inte fungerar i verkligheten?

Jag tror det är en dålig idé.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Älskar nya Server 2012 och Windows 8 , men hoppas också att de lyssnar på kritiken och tar åt sig. Boot to desktop samt startknappen kanske blir till valbar metro ui där man faktiskt inte behöver installera den delen på dekstops, det vore ju gött...Samt en ny startkmeny för dem små liven som vägrar komma in i 2000 talet

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Microsoft gör inget fel och gör dom det så rättar dom till det.

Nu ska vi inte vara så religiösa tycker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det blir lyckat. Eftersom jag ogillar Google och Apple

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Undrar om du verkligen är speciellt ensam om att gilla det tidigare Microsoft. Visst har företaget gjort en hel del tvivelaktiga saker, men under hela 90-talet så gjorde Microsoft enormt mycket bra som rejält drev på utvecklingen.

Gillade själv Bill Gates, men sedan Steve tog över tycker jag Microsoft inte gjort speciellt många rätt då fokus flyttats från teknik till business

Ska bli intressant att se hur denna förändring i fokus tar sig uttryck. Man pratar om att WP kan etablera sig som en 3:e spelar på mobilmarknaden. Personligen tror jag inte det finns plats för en 3:e spelar, i bästa fall kommer det i alla fall finnas en stark 2:a och är rätt säker på att det blir iOS och inte WP.

Jag tror dock starkt på att Apple kommer att gå samma väg, åt helvete, som Microsoft nu när de inte har Steve Jobs längre. Fast det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra att de göra det här. De missade racet på andra marknader där Apple & Google var mycket bättre. Jag förstår inte varför folk skriver M$ och liknande. Om folk tror att t.ex Google och Apple är bättre då är helt ute och snurrar. Vad är detta som lever kvar att Microsoft är den stora onda? Är det något från 90-talet som har dragtis med? Det var nästan 20år sedan Microsoft var styrande. Det finns så många fler företag som är värre tror jag.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Problemet är att Microsoft hittills endast har jobbat på mjukvarusidan bortsett från windows phone och well.. den där andra floppen.

Det dom måste göra är ju såklart, det dom gör, för samman mobila och mer stationära typen av mjukvara men dom måste göra någon slags hårdvara för att detta ska kunna fungera problemfritt och utan att det känns konstigt i en normal tillvaro.

Lite Apple, iPhone, iPad. Touch hade ju funnits ett tag men det var ingen som hade utnyttjat det på samma sätt förut, microsoft behöver komma på ett bra styrsätt för ett operativsystem som till 50% fungerar jättebra för touch när resterande är helt hopplöst och vice versa för mus + tangentbord. Att sitta med en AIO dator och hålla armen rakt ut 7 timmar per dag är ingen lösning, det är ett problem.

Beroende på vad som händer efter den 1:a så kan vi antingen se en framtid utan Microsoft eller ett starkare Microsoft än någonsin som för första gången (i min mening) fört tekniken framåt.

Egentligen så hoppas jag på "The uprising of Linux" bara för att få en till stor aktör bland operativsystemen men dom har en hel del kvar innan det skulle hända (nu pratar jag såklart om pc/mobiler).

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ozzed:

"It feels like it is going to be titanic"... Ja.. Titanic sjönk.

Titanic och titanic är två olika saker. Det första är ett skepp som mycket riktig sjönk. Sen har vi ordet som han faktiskt menar, titanic, som betyder att något är stort och kraftfullt. Nordstets översätter det till titanisk, jättelik, väldig, himlastormande och ordet kommer från titanerna i den grekiska mytologin. Skeppet fick heta Titanic för att hon var det största skeppet i världen när hon sjösattes. Ett rätt passande namn med andra ord. Så det är inget konstigt uttalande, det är bara vi svenskar som tycker det är konstigt eftersom vi i princip enbart förknippar ordet med skeppet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Problemet är att Microsoft hittills endast har jobbat på mjukvarusidan bortsett från windows phone och well.. den där andra floppen.

Den där andra floppen som i windows 8? Operativsystem är mjukvaror dem med..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Den där andra floppen som i windows 8? Operativsystem är mjukvaror dem med..

Syftade på plattan:)
Kom inte ihåg vad den hette men Surface var det visst.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du menar att man ska ge upp alla sina drömmar för att man får lite motstånd?
Tror du man blir framgångsrik på det?

Det tror inte jag...

Ett företag som tillsätter Ballmer som VD kan inte annat än gå under.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Att WP kommer att läggas ner inom 3-5 år behöver man inte vara Einstein för att förstå.
Då kan denna omorganisation vara 100% rätt för att minimera kostnaderna och förlusterna på WP.

Att M$ kommer att fortsätta att vara dominierande även i framtiden är enkel matematik.
Apple kommer få det väldigt svårt, klarar dom av att förändra sin inställning som IBM gjorde på 90 talet så klarar dom sig, men personligen tror jag inte det.

Sedan har vi den värkliga stora draken som kommer uppseglandes och det är Google, och här blir jag lite rädd för dom possitionerar sig så starkt på så många produkter att dom kommer att bli FÖR stora och det kommer inte att bli bra för någon av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nu ska vi inte vara så religiösa tycker jag.

T,ex detta uttryck som du säger nu!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Titanic och titanic är två olika saker. Det första är ett skepp som mycket riktig sjönk. Sen har vi ordet som han faktiskt menar, titanic, som betyder att något är stort och kraftfullt. Nordstets översätter det till titanisk, jättelik, väldig, himlastormande och ordet kommer från titanerna i den grekiska mytologin. Skeppet fick heta Titanic för att hon var det största skeppet i världen när hon sjösattes. Ett rätt passande namn med andra ord. Så det är inget konstigt uttalande, det är bara vi svenskar som tycker det är konstigt eftersom vi i princip enbart förknippar ordet med skeppet.

Haha Windows skiljer inte på stora och små bokstäver så Titanic och titanic blir samma

(Litet skämt för de som inte förstår)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Ja vad skall man säga? Detta blir antagligen det bästa eller det sämsta de någonsin gjort. Det är rätt på så vis att för att göra en riktigt bra produkt behöver man ha koll på både hårdvaran och mjukvaran så som Apple har. Man kan verkligen skapa bra produkter på detta vis. Det dumma är väl att detta är helt nytt för dom och Apple har gjort detta sedan 80-talet. Jag hoppas verkligen att de har några nya bra ledare och framförallt visionärer, för att ta ansvar för bägge delarna är inget att leka med - lätt att floppa hårt.

Detta hade dock kunnat bli coolt då man kanske kommer få se lite riktiga innovationer från Microsoft om de börjar göra hårdvara med. Jag ser detta som ett naturligt steg som måste tas när traditionella desktops försvinner allt mer.

Det jag inte gillar alls är att de verkar ha glömt av vad de egentligen är bra på. Varför hålla på att förstöra ett desktop OS bara för att det skall funka på plattor med? De borde bryta ut det och göra något vettigt mobil OS istället. Jag vill se ett Windows 9 som är gjort för desktop power users som sitter med 2-3 skärmar och massvis med program och tabbar öppna på olika skärmar. Jag vill se virtuella desktops och smidiga kommandon för att lätt få koll på vilka program man har öppna osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Varför så många negativa kommentarer om just Microsoft?? "när man läser tråden", inte en ända positiv kommentar hittar man.

Microsoft gör inget fel och gör dom det så rättar dom till det.

Nästan allt dom tar i numera blir fel, och inte rättar dom till något, utan kör bara på med "felen"
Just nu bryr jag mig inte om nått dom gör eller om deras nyare produkter, dom har bränt sina skepp.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Haha Windows skiljer inte på stora och små bokstäver så Titanic och titanic blir samma

(Litet skämt för de som inte förstår)

Skickades från m.sweclockers.com

Hatar det med deras "Modern UI".