Asus Zenbook Touch UX31LA

Permalänk
Melding Plague

Asus Zenbook Touch UX31LA

Datortillverkaren Asus fräschar upp det Ultrabook-klassade flaggskeppet Zenbook Touch och utrustar den senaste modellen med både Intel Haswell och dubbla SSD-enheter. SweClockers testar nykomlingen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det får väl bli en annan ultrabook till skolstarten.

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk
Medlem

Om man är medveten om panelens brister...varför återanvänder man den i så fall? Priset är dessutom way to high for me.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Uppfräschning? tycker det börjar dra åt ett äpple med dem knapparna och touchpaden. Tycker då min ul30vt ser modernare ut.
Så... nu har jag fått klaga och lämnat min åsikt (hoppas någon bryr sig)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Om man är medveten om panelens brister...varför återanvänder man den i så fall? Priset är dessutom way to high for me.

kanske har gjort en större beställning/ kontrakt med leverantör för att få ner priserna och måste då hålla sig kvar vid samma typ av panel? enda anledningen vad jag ser.

Permalänk

Hade varit intressant om ni tog med nya Macbook Air med Haswell i testen, i synnerhet när det gäller batteritiden. Om någon Sweclockare känner till andra tester där den är inkluderad, så länka gärna.

Ofattbart att man inte får 1920x1080 på modellen för 9990:-...

Permalänk
Medlem

En hawell-ultrabook med i5 (eller "high-end" i3), 13'3" IPS Full HD skärm i aluminium med bakgrundsupplyst tangentbord för 6-7k kan väl inte vara så svårt att tillverka? Skulle vara perfekt inför skolstarten, skulle t.o.m. nöja mig med mekanisk hårddisk då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Lian Li O11 Dynamic Mini Moderkort: ASUS B450-I Strix CPU: Ryzen 3700X RAM: 2x16GB G.Skill Trident Z Neo C 3600MHz CL16 CPU-Kylare: Be Quiet! Dark Rock Slim GPU: PowerColor RX 7800 XT Hellhound PSU: EVGA GM650
Utrustning: Keychron K3v2 (Banana-switchar) | SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless | Razer DeathAdder V3 Pro | Odin Infinity XL Stealth Edition | HP Omen 27i |

Permalänk

Finns få självklara köp av bärbara datorer nu för tiden. De som är svinigt bra, som man så gärna skulle vilja ha men hindras av det höga priset, gör de mainstreama bärbara som man har råd med tråkiga. Svårt är det.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk

Känns inte jätteintressant precis och den prislappen är hutlös. Vaio pro 13 känns betydligt mer intressant, och det blir väl den eller Macbook till skolstarten.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem

Tråkig design som jag redan sätt innan. Säger mig ingenting.
Halva priset så kanske den skulle den få en chans.

Permalänk
Skrivet av Aeosoth:

En hawell-ultrabook med i5 (eller "high-end" i3), 13'3" IPS Full HD skärm i aluminium med bakgrundsupplyst tangentbord för 6-7k kan väl inte vara så svårt att tillverka? Skulle vara perfekt inför skolstarten, skulle t.o.m. nöja mig med mekanisk hårddisk då!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ganska höga krav du ställer på en dator för 6-7k... Varför aluminium, det blir ju genst dyrare? Bakgrundsbelyst tangentbord kan jag förstå men det höjer också komplexiteten.

Typ denna uppfyller ju nästan samma, mer realistiska, krav: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1464790

OnT: Hmm, denna dator verkar ju inte toppen. Satsar på att vara premium men räcker inte hela vägen.

Ska bli spännande att se om det går bättre för Sony Vaio Pro 13 (eller någon annan haswell-dator)

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Och alla säger att apple tar ett jävla överpris....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemran:

Och alla säger att apple tar ett jävla överpris....

Eller hur, nya Macbook air i liknande konfig som dessutom har HD5000 grafik kostar betydligt mindre. Det är helt åt helvete med ett pris på 17k för den här datorn, är ju fan samma pris som Asus Zenbook Infinity beräknas kosta. Zenbook måste ligga en eller två tusenlappar under macbook air för att de ska sälja eller ens vara prisvärda. Det här känns verkligen inte som en premium produkt (typ som infnity gör) så förstår inte varför dom väljer att prisätta den som en, dessutom känns det väldigt farligt att försöka konkurrera med apple när det kommer till premium laptops, är inte så många som är villiga att betala över 10-12k för en dator för lättare arbetsuppgifter och surf.

Det jag skulle vilja se från asus är en ultrabook på 13" med haswell i7-46XXu och 1080p för runt 10k utan att de tummar allt för mycket på kvalitén.

Permalänk
Medlem

Neh.

Better luck next time, Asus.

Visa signatur

In Aere Aedificare

Permalänk
Avstängd

Någon som vet hur denna uppsättning RAID0 står sig mot nya Macbook Airs PCI-Express-baserade lagring?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Avstängd

Vore trevligt att se en side-by-side jämförelse där man specifikationer och pris och kommer fram till en vinnare.

Tänk om det fanns ett automatiskt verktyg som scannade specifikationerna hos hundratals datorer och gjorde vägningar av olika attribut för att automatiskt plocka ut vinnare.

Permalänk
Medlem

Ja det här var ju lite tråkigt, jag som var så inställd på att skaffa en Asus Ultrabook till plugget. Nu lutar det istället åt en Vaio Pro 13" alt. Macbook Air(har inga erfarenheter alls av mac så är lite osäker på den punkten) om det inte kommer fram något trevligare innan dess.

Permalänk
Medlem

Lägsta pris = 17000:- WTF?

kan någon bekräfta priset eller har jag fått fel på synen?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Såg att det stod något om Asus Zenbook Infinity i en annan nyhet. Skall kolla den nu, förväntar mig det värsta....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Vad roligt med laptoprecension. Mer sånt!

Vet att jag inte var den enda som ville ha en recension på UX31A och UX32VD när de kom, men det är väl kanske lite väl sent nu.

Permalänk
Medlem

Alldeles för dyr. 1920x1080 på modellen för cirka 10,000 hade varit betydligt mer intressant. Skippar gärna touch för lägre pris!

Permalänk
Medlem

Vad är för Kabini testplattform som finns bland resultaten?

Permalänk
Medlem

Lite väl dyrt med tanke på att man får en Sony dator med liknande spec för 13000.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vad är för Kabini testplattform som finns bland resultaten?

http://www.sweclockers.com/recension/16975-amd-a4-5000-kabini...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av DunderOskar:

Hade varit intressant om ni tog med nya Macbook Air med Haswell i testen, i synnerhet när det gäller batteritiden. Om någon Sweclockare känner till andra tester där den är inkluderad, så länka gärna.

Ofattbart att man inte får 1920x1080 på modellen för 9990:-...

Jag ska se vad som går att lösa, men kan tyvärr inte lova någonting. Håller dock med om att det hade varit intressant att ha med de siffrorna i diagrammen för batteritid.

Skrivet av shogun-r:

Lägsta pris = 17000:- WTF?

kan någon bekräfta priset eller har jag fått fel på synen?

Det stämmer, 16 990 kronor för toppmodellen med 8 GB RAM och 256 GB SSD. Finns en till konfiguration som är identisk i alla avseenden förutom 4 GB RAM och 128 GB SSD till priset 12 990 kronor. Värt att tänka på (vilket även står i recensionen) är att RAM-minnet inte är utbytbart av slutanvändare.

Skrivet av m0rk:

Vad är för Kabini testplattform som finns bland resultaten?

Det är AMD:s referensplattform "Larne" vi fick till lanseringen av Kabini för att testa deras plattform i brist på datorer från partnertillverkare: http://www.sweclockers.com/recension/16975-amd-a4-5000-kabini... Datorn kommer aldrig finnas för försäljning och därför ligger fokus helt och hållet på det tekniska.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Det stämmer, 16 990 kronor för toppmodellen med 8 GB RAM och 256 GB SSD. Finns en till konfiguration som är identisk i alla avseenden förutom 4 GB RAM och 128 GB SSD till priset 12 990 kronor. Värt att tänka på (vilket även står i recensionen) är att RAM-minnet inte är utbytbart av slutanvändare.

Vet att jag kan låta hård nu, men jag tycker att en ultrabook för 13000:- med 128 GB SSD och 4 GB RAM är sinnessjukt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Kanske är fel ställe att lägga på, men... Finns det nån laptop som ni skulle kunna rekommendera till mig? Jag skulle villja ersätta min stationära mot en laptop, och faktiskt så prioriterar jag byggkvalité över mycket! Lutar mot någon Ultrabook med i5/i7 Ivy, 6>GB RAM uppfraderingsbart till 10, SSD och lite sånt:) Med 1080p skärm då såklart! Men finns det någon annan laptop som är bra byggd med dom specsen eller liknande fär maxmaxmax 10k? SSD är inget krav då jag redan har som jag bara kan skruva i.

Taaaackar!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alea iacta est.
(mest för att det låter coolt)

Coola kids kan aldrig dö men för mig kan dom göra ett undantag.

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Det stämmer, 16 990 kronor för toppmodellen med 8 GB RAM och 256 GB SSD. Finns en till konfiguration som är identisk i alla avseenden förutom 4 GB RAM och 128 GB SSD till priset 12 990 kronor. Värt att tänka på (vilket även står i recensionen) är att RAM-minnet inte är utbytbart av slutanvändare.

Är SSD:n också utbytbar? Isåfall är det ju klart billigare att köpa datorn med 4GB RAM och 128GB SSD och köpa en separat SSD och lite mer RAM minne och sätta in själv, plus att man kan använda den extra SSD:n i sin stationära och RAMen till dekoration eller nåt.

Kan man byta ut RAM-minnet utan att garantin går ut?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av gamefreak:

Är SSD:n också utbytbar? Isåfall är det ju klart billigare att köpa datorn med 4GB RAM och 128GB SSD och köpa en separat SSD och lite mer RAM minne och sätta in själv, plus att man kan använda den extra SSD:n i sin stationära och RAMen till dekoration eller nåt.

Kan man byta ut RAM-minnet utan att garantin går ut?

Allt står i recensionen Det du söker specifikt finns längst ner på sida 2 i genomgången av datorn.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

Allt står i recensionen Det du söker specifikt finns längst ner på sida 2 i genomgången av datorn.

Så går det när man är trött på morgonen missade helt den delen. Läste att "RAM-minnet ÄR utbytbart" i ditt citat och blev positivt överraskad...

Hursomhelst känns 4k rätt mycket för 4GB RAM och 128GB SSD. Men kan man inte byta ut RAMet känns det nästan tvunget att gå på den för 17k och då är det plötsligt väldigt mycket pengar (är min känsla efter att ögnat igenom recensionen)

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W