Sony Vaio Pro 11/13 (1:a generationen, hösten 2013) – Uppdateras kontinuerligt!

Permalänk
Medlem

Sony Vaio Pro 11/13 (1:a generationen, hösten 2013) – Uppdateras kontinuerligt!

Hej, jag tänkte skapa den här tråden för alla nya, och snart äldre, Sony Vaio Pro 11/13(främst SVP1321C5E och SVP1121C5E, men också prekonfigurerade) ägare. Jag tänkte, med tips och hjälp från andra ägare, i det här första inlägget lägga in all information som är trevlig att få som ny ägare och om man i den situationen stöter på några problem eller frågetecken, som annars nya ägare ställer om och om igen i köprådstråden för samma produkt.
Jag är själv väldigt nöjd med min Sony Vaio Pro 13, och har till min stora glädje undsluppit alla de problem som andra har rapporterat om (bristande Wi-Fi räckvidd, stabilitet och allmän prestanda, onödigt högt fläktljud vid relativt låga temperaturer).

Idén till den här tråden fick jag från ett förslag i tråden: Official Vaio Pro 13 Owners Lounge (SVP13 2013) som gällde i princip samma sak. Istället för att låta nya användare läsa igenom 140 sidor med samma frågor om och om igen kunde man samla all information på en sida.

Jag kommer länka mycket till notebookrewiev-forumet för lösningar, men även ta information från den existerande köprådstråden här på Sweclockers.
För er som ännu inte köpt datorn kan ett stort tips vara att kolla in lite olika rewievs, tex Sweclockers( http://www.sweclockers.com/recension/17490-sony-vaio-pro-13-m... ), MobileTechRewiev( http://www.mobiletechreview.com/notebooks/Sony-Vaio-Pro-13.ht... ) , notebookcheck( http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-Pro-13-SVP-1321... ), …

För er andra vet jag inte riktigt var vi ska börja. De som är pålästa har förmodligen funnit att ett visst strul med Wi-Fi, touchpad/trackpad, bluetooth, automatisk skärmljusstyrkeinställning, Intel Smart Connect Technology existerar på många exemplar.
Tänkte gå igenom de här problemen och även ta upp andra saker, som vad av Sony:s bloatware som kan vara smart att behålla och ta bort.

Problem:

Wi-Fi: Uppdatera drivrutiner! Nota Bene att både SVP och MBA lider/har lidit av dessa Wi-Fi-problem och att det därför förmodligen är mycket Intels fel att det strular.

Avinstallera McAfee!( "Men när jag gav upp efter att inte ha hittat något så gick jag vidare till att fixa resten av grejjerna på datorn och ett av de var att ta bort McAfees programvara.
Vet inte vad som flög in i mig men jag ville prova tptest igen och helst plötsligt ser jag att jag har 90mbit upp-/nedladdning trådlöst vilket är lika bra som jag brukar ha trådad." Citat från Donhoz. Inlägg 522 i tråden "Sony Vaio Pro 13" )

"1. Uppdatera mjukvaran (firmware) i routern.
2. Konfigurera routern så att dess kanaler inte "krockar" med grannarnas kanaler. Byt till det som ingen eller minst av grannarna använder, (finns ett program för det, kommer dock ihåg namnet på den jag använde förut)
3. Gå in på Egenskaper för ditt nätverkskort och ändra Värdet på 802.11n-kanalbredd för 2.4ghz FRÅN: 20mhz TILL: Auto." Cred till Donhoz.

Touchpad/Trackpad: Inställningar: Vaio Control Center -> Input Device -> Details -> Här kan du ställa in vilka gester som ska vara aktiva och kan klicka på ”Device Settings” för att komma till Synaptics egna kontrollpanel för touchpad:en. Om touchpad:en låter "klick-klick" bara du rör vid den(lite konstigt ljud, inget annat), testa att trycka till touchpad:en från undersidan en gång. Det hjälpte för mig.

Fläkt: BIOS, silence/performance. Du kan välja mellan Silence/Standard/Performance för fan/CPU i Vaio Control Center under ”Power And Battery”. Nysläppt BIOS ska göra datorn ännu tystare under Silence.

Skärmljusstyrka: Intel och Sony. Dessa interferar med varandra så att man kan bli galen.

Intel: ”Grafikegenskaper”(högerklick på skrivbordet eller klicka på Intel HD-ikonen i aktivitetsfältet) -> Energi -> På batteri -> Energibersparingsteknologi för bildskärm(PÅ -> AV).

Sony: Vaio Control Center -> Image Quality -> Display Brightness(On -> Off).

-> Stäng åtminstone av en av dem, om du inte vill styra skärmljusstyrkan själv.

Intel Smart Connect Technology: Om du upplever ett problem med det här eller bara vill spara batteri när datorn sover kan du stänga av detta i Vaio Control Center.

USB Selective Suspend(Inställning för valbar frånkoppling): Om du upplever ett konstigt "elektriskt, surrliknande ljud" kan det hjälpa att följa dessa steg: http://www.zazaknowledge.com/article.aspx?cid=13756&aid=26555

Specifikationer:

CPU: Välja i5 eller i7: "The performance reduction during simple CPU benchmarks and gaming (and especially during our stress test) raises the question why you should choose the expensive Core i7 when you don't even get the performance of a Core i5 (see CB R11.5 Multi, ThinkPad X1 Carbon +11%)." Citat från notebookchecks review.

RAM: 4GB vs 8GB. Det är inte endast mängden RAM som påverkas, utan det är också påvisat att grafikprestandan ökar märkbart med mer RAM. Jag vet ej varför, så om någon har en bra/lätt förklaring på det kan du väl pm:a mig om det så lägger jag in det här.

Lagring: Tänk på att recovery:n tar upp 16 GB, vilket gör 128 GB SSD väldigt liten. Lösning genom att skapa USB-recovery och ta bort partitionen manuellt. Genom att följa nedanstående tips kan du frigöra 27 GB lagring, vilket är väldigt mycket på en så liten SSD!

"Växlingsfilen: Sätt manuellt till 1024 (från 4096 som den stod på för mig)
http://windows.microsoft.com/sv-se/w...virtual-memory

Hibernate( To Disable Hibernate
NOTE: This step will disable hibernation, delete the hiberfil.sys file, and remove the Allow hybrid sleep and Hibernate after Power Options under Sleep. This will also disable fast startup in Windows 8.

1. Open a Elevated Command Prompt. (sök på cmd.exe högerklicka, öppna som administratör)

2. In the elevated command prompt, type powercfg -h off and press Enter.

3. Close the elevated command prompt. ): Ta bort, liten förlust då datorn startar så snabbt. Sparar 8gb om man har 8gb ram
http://www.sevenforums.com/tutorials...e-disable.html

Och som sagt, ta bort recovery: 16gb (på egen risk)
http://www.sony-asia.com/microsite/vaio/htmlmanuals/20132Q/SV... " Cred till Accipiter46.

Går också att göra en ominstallation av windows 8: Charms -> inställningar -> Ändra datorinställningar -> Allmänt -> Scrolla ner och finn: "Ta bort allt och installera om Windows".

Extrabatteri: Inte perfekt passform(samma batteri till 13 som 11).

Bloatware: Ta bort allt som inte ha ”Vaio” i namnet till att börja med.

En liten sammanfattning för i vilken ordning jag rekommenderar personer att göra sin setup av datorn(ha i laddaren hela tiden):
Starta -> Kör Windows Update -> Kör Vaio Update(om den inte hittar något, kolla Sony:s hemsida*) -> Skapa Recovery -> Avinstallera Bloatware(spara initialt de program som har "Vaio" i namnet) -> Installera de program du vill ha.

För drivrutiner till den självkonfigurerade SVP13: http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321C5E/updates . För alla andra: Byt ut "SVP1321C5E" mot ert modellnr, tex SVP1121C5E för den självkonfigurerade 11-tumsversionen.

Det finns en köprådstråd också här på Sweclockers( http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1... ), men jag skapade denna tråd så att samma fråga förhoppningsvis inte behöver ställas gång på gång.

Jag kan också hänvisa till http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207... för extremt mycket information om olika tips/tricks/lösningar av den högre skolan(läst om folk som skruvat isär sina datorer för att ta reda på vad det är som strular, vilket gör att du (kan) förlorar garantin, så det är inte rekommenderat i första hand).

Om ni har fler/bättre lösningar på ovanstående problem, har funnit nya problem kan ni väl posta i tråden så tar jag med det i det här inlägget, eller så får vi, försöka lösa de nya problemen på något sätt

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Bloatware: Ta bort allt som inte ha ”Vaio” i namnet till att börja med.

En liten sammanfattning för i vilken ordning jag rekommenderar personer att göra sin setup av datorn(ha i laddaren hela tiden):
Starta -> Kör Windows Update -> Kör Vaio Update(om den inte hittar något, kolla Sony:s hemsida*) -> Skapa Recovery -> Avinstallera Bloatware(spara initialt de program som har "Vaio" i namnet) -> Installera de program du vill ha.

Tack för tipsen men ska man verkligen ta bort allt som har Intel,Realtek Audio driver,Microsoft C++ mm? Känns bara fel för mig och att om man ska ta bort filer så slutar högtalarna och processorerna att fungera. Nu har jag säkert fel men vill bara ha en bekräftelse på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prick:

Tack för tipsen men ska man verkligen ta bort allt som har Intel,Realtek Audio driver,Microsoft C++ mm? Känns bara fel för mig och att om man ska ta bort filer så slutar högtalarna och processorerna att fungera. Nu har jag säkert fel men vill bara ha en bekräftelse på detta.

Om du anser att allt det du nämner går under bloatware så tycker jag du ska ta bort det, ja. (Ursäkta sarkasmen, som jag hoppas lyser igenom, för om du tar bort t. ex. Intel(betyder det att du plockar ut CPU:n?) så fungerar inte datorn, nej)

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat alla som bidragit till denna tråd! Ingen nämnd ingen glömd

Visa signatur

Sony VAIO PRO 13 SVP1321C5E; 13.3 IPS fullHD Triluminos, i5-4200U, Intel HD 4400, 256 GB SSD, 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Om du anser att allt det du nämner går under bloatware så tycker jag du ska ta bort det, ja. (Ursäkta sarkasmen, som jag hoppas lyser igenom, för om du tar bort t. ex. Intel(betyder det att du plockar ut CPU:n?) så fungerar inte datorn, nej)

Nu är inte jag så haj på datorer utan använder den som en arbetsmaskin som jag drar fram och tillbaka varje dag. Jag tänkte bara att om man avinstallerade allt som hade med Intel och RealTek audio driver osv att göra så tar man bort drivrutiner och liknande saker så kommer ljudkort mm att sluta fungera. Jag litar på dig och tycker du gjort ett väldigt bra jobb men vill bara ha en bekräftelse att jag inte misstolkat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilber:

Snyggt jobbat alla som bidragit till denna tråd! Ingen nämnd ingen glömd

Mm, det var bara att gå igenom köprådstråden för att finna det mesta av informationen(eller från bokmärken jag har från notebookreview-forumet). Förstår inte riktigt andra meningen. Jag har nämnt Accipiter46 och Donhoz i texten om det var det du var ute efter

Skrivet av prick:

Nu är inte jag så haj på datorer utan använder den som en arbetsmaskin som jag drar fram och tillbaka varje dag. Jag tänkte bara att om man avinstallerade allt som hade med Intel och RealTek audio driver osv att göra så tar man bort drivrutiner och liknande saker så kommer ljudkort mm att sluta fungera. Jag litar på dig och tycker du gjort ett väldigt bra jobb men vill bara ha en bekräftelse att jag inte misstolkat något.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bloatware . Jag vet inte hur jag ska förklara bloatware på annat sätt.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Tänkte dra in Ubuntu 13.04 i min SVP. Någon som har några erfarenheter som är värda att dela med sig av (för just SVP:n då, d.v.s.)?

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Då jag ska "reseta" min Pro så står det att jag ska sätta in någon recovery media. Jag trodde att det bara var att installera om eftersom det redan fanns en recovery-partition på ssdn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Tänkte dra in Ubuntu 13.04 i min SVP. Någon som har några erfarenheter som är värda att dela med sig av (för just SVP:n då, d.v.s.)?

Gå in på http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207... och sök i den tråden

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Sitter och ska beställa SVP1321C5E från Sonys hemsida en SVP1321C5E och just nu får man det utökade batteriet. Det jag då undrar är om detta ersätter ens "vanliga" batteri i datorn så att man blir tvingad att ha det stor extrabatteriet hela tiden eller är det ett batteri som man bara kopplar in i datorn när man har behov för det? Dvs att man har kvar sitt vanliga batteri i datorn och man helt enkelt får ett till batteri man kan koppla in i datorn vid behov?

Texten på hemsidan är väldigt ospecifik angående detta även om jag tror starkt att det är det senare som stämmer så vill jag inte beställa en dator som jag får om några veckor med ett stort externt batteri som jag blir tvingad att ha. Fast får man det gratis är det ju klart att man vill ha det.

Text tagen från Sony i konfigurationen när man väljer delar:

Välj mellan standardbatteri eller ett batteri med lång livslängd. Observera att batteriet med lång livslängd är större och sticker ut lite. (*faktisk batteritid beror på din maskinvaru- och programvarukonfiguration. Benchmark MobileMark 2007)

Gratis utökat batteri och 4-års garanti. Värde: 2369 SEK
Erbjudandet upphör den 09.09.2013 (så länge lagret räcker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acez:

Sitter och ska beställa SVP1321C5E från Sonys hemsida en SVP1321C5E och just nu får man det utökade batteriet. Det jag då undrar är om detta ersätter ens "vanliga" batteri i datorn så att man blir tvingad att ha det stor extrabatteriet hela tiden eller är det ett batteri som man bara kopplar in i datorn när man har behov för det? Dvs att man har kvar sitt vanliga batteri i datorn och man helt enkelt får ett till batteri man kan koppla in i datorn vid behov?

Texten på hemsidan är väldigt ospecifik angående detta även om jag tror starkt att det är det senare som stämmer så vill jag inte beställa en dator som jag får om några veckor med ett stort externt batteri som jag blir tvingad att ha. Fast får man det gratis är det ju klart att man vill ha det.

Text tagen från Sony i konfigurationen när man väljer delar:

Välj mellan standardbatteri eller ett batteri med lång livslängd. Observera att batteriet med lång livslängd är större och sticker ut lite. (*faktisk batteritid beror på din maskinvaru- och programvarukonfiguration. Benchmark MobileMark 2007)

Gratis utökat batteri och 4-års garanti. Värde: 2369 SEK
Erbjudandet upphör den 09.09.2013 (så länge lagret räcker).

Tror den här frågan egentligen hör hemma i köprådstråden, men om du vill se hur extrabatteriet ser ut med datorn, och inte orkar googla "Sony Vaio pro sheet battery", kan du kolla bilden som finns i det första inlägget i den här tråden. Där ligger en SVP13 uppochner med extrabatteriet fastsatt.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Tänkte dra in Ubuntu 13.04 i min SVP. Någon som har några erfarenheter som är värda att dela med sig av (för just SVP:n då, d.v.s.)?

https://spicious.com/sony-vaio-pro-11-with-ubuntu.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Tror den här frågan egentligen hör hemma i köprådstråden, men om du vill se hur extrabatteriet ser ut med datorn, och inte orkar googla "Sony Vaio pro sheet battery", kan du kolla bilden som finns i det första inlägget i den här tråden. Där ligger en SVP13 uppochner med extrabatteriet fastsatt.

Du svarade inte riktigt på hans fråga, ersätter det extra batteriet det vanliga eller får man 2 st?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Du svarade inte riktigt på hans fråga, ersätter det extra batteriet det vanliga eller får man 2 st?

Kolla bilden. Du kan ta av extrabatteriet och tillsammans med det riktiga får du dubbla batteritiden. Du förlorar garantin om du skulle öppna datorn, varför jag inte kan/vill påstå att du får två batteriet(du kan ju inte byta ut standardbatteriet).

Alltså: Det vanliga sitter i, permanent, och det extra får du sätta på när du behöver(se bild för hur det sitter) det.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med min SVP13, tänkte kolla om nån mer har dessa.
Wifi strular då och då, och vid diagnostisering säger den att det var felaktig IP-konfiguration, varpå det sedan funkar. Ett tag i alla fall. Nya drivrutiner hjälper inte.
Ett område på skärmen är marginellt mörkare än resten. Säg en cirkel med ett par cm i diameter. Det är som om något trycker lätt bakifrån.
Det gnisslar om den, det låter som coil whine. Ganska irriterande när det är tyst i omgivningen.

Vad ska man göra åt detta? Jag kan ju inte bevisa att det inte är jag som orsakat det, då de två sistnämnda uppkommit nu på senaste. Är det värt att kolla med supporten ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Jag har lite problem med min SVP13, tänkte kolla om nån mer har dessa.
Wifi strular då och då, och vid diagnostisering säger den att det var felaktig IP-konfiguration, varpå det sedan funkar. Ett tag i alla fall. Nya drivrutiner hjälper inte.
Ett område på skärmen är marginellt mörkare än resten. Säg en cirkel med ett par cm i diameter. Det är som om något trycker lätt bakifrån.
Det gnisslar om den, det låter som coil whine. Ganska irriterande när det är tyst i omgivningen.

Vad ska man göra åt detta? Jag kan ju inte bevisa att det inte är jag som orsakat det, då de två sistnämnda uppkommit nu på senaste. Är det värt att kolla med supporten ändå?

Wi-Fi: Avinstallera mcAfee, installera om senaste drivrutinen från Sonys webbsida.

Skärmen: Tror inte du kan göra något åt det på egen hand.

Coil Whine: Stäng av Bluetooth och NFC. De två och Wi-Fi är kända för att tillsammans störa varandra och uppge ett sådant ljud.

Det är Sonys ansvar att bevisa att du orsakat det. Om du inte haft den mer än 30 dagar kan du enkelt få en ny. Ring dem. Jag har bara haft bra erfarenheter av deras support(de flesta pratar dock engelska utan att ha det som modersmål, så vissa missförstånd kan uppstå under samtalet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Jag köpte en Sony vaio pro 13 och efter första dagen bestämde jag att lämna tillbaka den. Efter att ha läst hundratals inlägg om problem med wifi så blev jag helt enkelt avskräckt. Det var framför allt ett inlägg av scatter på sonys community sida som fick mig att dra öronen åt mig:
http://community.sony.com/t5/VAIO-Hardware-Networking/New-Son...

Så jag undrar ovanstående tips på förbättringar gör att wifi funkar så som ett wifi SKA fungera? Alltså inte bara förbättrar det. I så fall kommer jag nog beställa en ny.

Oavsett så kvarstår det faktum att jag måste ha en bärbar dator som inte väger så mycket. Jag började kolla runt på andra ultrabooks och MBA. Det verkar dock som om de flesta har problem med wifi på något sätt och jag börjar därför tro att det är ett generellt problem för ultrabooks.

Jag är inte alls bra på datorer eller allt som hör till, men kan detta stämma? Kan det vara ett generellt hårdvaruproblem med med alla ultrabooks. Jag behöver en ny dator men allt detta fick mig att bara gå och lägga mig under täcket och inte vilja titta på en enda review någonsin igen.

Tacksam för svar/kommentarer

Permalänk
Medlem
Skrivet av nahiralfonso:

Jag köpte en Sony vaio pro 13 och efter första dagen bestämde jag att lämna tillbaka den. Efter att ha läst hundratals inlägg om problem med wifi så blev jag helt enkelt avskräckt. Det var framför allt ett inlägg av scatter på sonys community sida som fick mig att dra öronen åt mig:
http://community.sony.com/t5/VAIO-Hardware-Networking/New-Son...

Så jag undrar ovanstående tips på förbättringar gör att wifi funkar så som ett wifi SKA fungera? Alltså inte bara förbättrar det. I så fall kommer jag nog beställa en ny.

Oavsett så kvarstår det faktum att jag måste ha en bärbar dator som inte väger så mycket. Jag började kolla runt på andra ultrabooks och MBA. Det verkar dock som om de flesta har problem med wifi på något sätt och jag börjar därför tro att det är ett generellt problem för ultrabooks.

Jag är inte alls bra på datorer eller allt som hör till, men kan detta stämma? Kan det vara ett generellt hårdvaruproblem med med alla ultrabooks. Jag behöver en ny dator men allt detta fick mig att bara gå och lägga mig under täcket och inte vilja titta på en enda review någonsin igen.

Tacksam för svar/kommentarer

Jag har en SVP13 och på den funkar Wi-Fi precis som det ska. Om du uppdaterar drivrutiner(länk i första inlägget) och avinstallerar McAfee borde det fungera felfritt. I annat fall kan du testa att uppdatera routerns firmware. Om det är segt och/eller har dålig räckvidd efter det är det förmodligen ett tillverkningsfel på just din maskin. Dock är jag ganska säker på att Sony optimerat tillverkningen vid det här laget.

Det stämmer förövrigt att även andra ultrabooks har/har haft problem med Wi-Fi. En av anledningarna är att drivrutinerna är dåliga när nätverkskorten är nya(ofta det nyaste i ultrabooks). Två andra kan vara utrymmet för antennen och störning mellan NFC, Bluetooth och Wi-Fi om alla är på samtidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Tack Zibbi02!

Skulle vara intressant och hjälpsamt om flera som gjort dessa uppdateringar mm kunde berätta om deras erfarenheter. Datorn är ju jätte bra förutom wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Wi-Fi: Avinstallera mcAfee, installera om senaste drivrutinen från Sonys webbsida.

Skärmen: Tror inte du kan göra något åt det på egen hand.

Coil Whine: Stäng av Bluetooth och NFC. De två och Wi-Fi är kända för att tillsammans störa varandra och uppge ett sådant ljud.

Det är Sonys ansvar att bevisa att du orsakat det. Om du inte haft den mer än 30 dagar kan du enkelt få en ny. Ring dem. Jag har bara haft bra erfarenheter av deras support(de flesta pratar dock engelska utan att ha det som modersmål, så vissa missförstånd kan uppstå under samtalet).

Skickades från m.sweclockers.com

Wifi löste sig nu med de senaste drivrutinerna, tack!
Men whinet kvarstår. Hittar inte NFC, eller var man ska stänga av det. Att bara stänga av bluetooth hjälpe tyvärr inte.

Ska ringa dem så fort jag gjort en backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Wifi löste sig nu med de senaste drivrutinerna, tack!
Men whinet kvarstår. Hittar inte NFC, eller var man ska stänga av det. Att bara stänga av bluetooth hjälpe tyvärr inte.

Ska ringa dem så fort jag gjort en backup.

Löste det sig till slut?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Löste det sig till slut?

Nej. Men får se om jag skickar in den. Tydligen är det så att om de kan hitta att det beror på onormalt slitage kostar det 1400kr, exklusive reparation. Säg att det är moderkortet brukar ju ett sånt kosta en hel del på en laptop. Och jag tror att jag kan ha orsakat det, eftersom jag la datorn i min väska när jag trodde att den var i viloläge. Eller ja, jag stängde locket och la ner den. Det kan ju lika gärna vara att den vaknade ur sömnen på eget bevåg, men vet inte hur man kan bevisa/motbevisa något sådant. När jag sedan tog upp den igen var den riktigt varm, så troligtvis blev den överhettad där.

Nu fick jag dessutom problem att datorn stängde av sig utan BSOD eller någonting, bara helt svart. Hände två gånger i eftermiddags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Löste det sig till slut?

Nu så, kontaktade Sony Store nu istället för deras tekniska support. Så istället för att lämna in den för reparation kommer jag få en ny utan någon extra kostnad. Stor glädje!:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweagle:

Nu så, kontaktade Sony Store nu istället för deras tekniska support. Så istället för att lämna in den för reparation kommer jag få en ny utan någon extra kostnad. Stor glädje!:D

Va nice!

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk

Hej alla.
Jag har installerat den senaste firmwaren för nätverkskortet och avinstallerat Mcafee och får hyfsade hastigheter när datorn är nära min Router. Flyttar jag den 10 m bort till mitt sovrum så får jag knappt någon hastighet alls. Min gamla HP laptop får full hastighet i sovrummet däremot. Jag har givetvis även följt tipsen i denna tråd men utan att få en hyfsad hastighet på avstånd.
Upplever ni samma sak eller är min dator defekt?
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Hej alla.
Jag har installerat den senaste firmwaren för nätverkskortet och avinstallerat Mcafee och får hyfsade hastigheter när datorn är nära min Router. Flyttar jag den 10 m bort till mitt sovrum så får jag knappt någon hastighet alls. Min gamla HP laptop får full hastighet i sovrummet däremot. Jag har givetvis även följt tipsen i denna tråd men utan att få en hyfsad hastighet på avstånd.
Upplever ni samma sak eller är min dator defekt?
Tack på förhand.

Det här med avstånd är klurigt. Det är ju tex väldigt svårt för mig, som bor i en studentlägenhet(läs: under 30 kvadratmeter), att återskapa de förhållanden du uppger. Dock vill jag påstå att jag inte har något problem med "täckningen" när jag befinner mig på universitetet(oklart hur långt det är mellan routrar).

På notebookreview-forumet har det varit ett flertal diskussioner om det är så att kolfiberchassit försämrar antennens räckvidd. Mitt tips är att läsa lite där för att se om Du finner någon hållbar lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Försökte uppdatera till windows 8.1 men när jag kom till första-startsinställningarna efter uppdateringen ville den inte ansluta till intrnet vilket resulterade i att den återgick till äldre versionen av windows. Någon med liknande problem?

Edit: Hoppade inställningen där och så funkade det senare. Konstigt.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det finns ett nytt problem, jag skrev lite om det i andra tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1218029-sony-vaio-pro-13-a/index29.html#post13998216

I korthet så är vi ett gäng som har problem med att datorn inte kommer ur sleep-läget efter upgraderingen till 8.1. Man får alltså starta om den istället för att väcka den. Det lilla jag har hunnit kolla så verkar det vara en bios-uppdatering som ska till för att fixa det. Problemet är att Sonys bios-verktyg inte verkar kunna köras i 8.1 så man måste först nedgradera till Windows 8 och sedan köra det därifrån innan man uppgraderar till 8.1 igen.

Någon som vet mer och/eller som också är drabbad?

Visa signatur

--| "Snickelidumsnack!" sa vargen... |--

Permalänk
Medlem
Skrivet av l-d:

Det verkar som att det finns ett nytt problem, jag skrev lite om det i andra tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1218029-sony-vaio-pro-13-a/index29.html#post13998216

I korthet så är vi ett gäng som har problem med att datorn inte kommer ur sleep-läget efter upgraderingen till 8.1. Man får alltså starta om den istället för att väcka den. Det lilla jag har hunnit kolla så verkar det vara en bios-uppdatering som ska till för att fixa det. Problemet är att Sonys bios-verktyg inte verkar kunna köras i 8.1 så man måste först nedgradera till Windows 8 och sedan köra det därifrån innan man uppgraderar till 8.1 igen.

Någon som vet mer och/eller som också är drabbad?

Jo jag är också drabbad, mycket irriterande och det verkar inte heller som det är möjligt att "avinstallera 8.1" utan man får väl snarare installera om Windows 8, irriterande. Hade jag vetat om detta problemet så hade jag inte uppgraderat till 8.1 ännu.

Ett andra symptom verkar vara att om man låtar datorn gå ner i vila med skärmen öppen, dvs den går ner efter en viss tid så stänger datorn ner istället så när du trycker på power knappen efter detta så startar datorn från noll så att säga, om man däremot låter den gå ner i vila genom att stänga locket/skärmen så verkar det fungera.

En sak till som verkar strula är skärmens badgrund belysning och dimming av skärmen, detta felet kan man dock leva med ett litet tag även om det påverkar batteritiden såklart.

I övrigt så vet jag inte mer.

/Fredrik

Permalänk
Medlem

För er med problem kan jag tipsa om följande läsning:

http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207...

och http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/7207...

För övrigt har även jag, efter uppgradering till Win 8.1, problemet med att när skärmen har slocknat så startar den inte när jag försöker aktivera den igen. Som det har påpekats ovan (och i den andra tråden) är detta förmodligen BIOS-relaterat.

Förhoppningsvis kommer SONY med lösningar inom kort, men just det problem jag har kan jag leva med (åtminstone för tillfället). Men självklart vill vi ha felfria datorer - i alla avseenden!