Min ssd syns inte i bios, hur går ett garanti ärende till på detta, med tanke på data på den?

Permalänk
Medlem

Min ssd syns inte i bios, hur går ett garanti ärende till på detta, med tanke på data på den?

Jag undrar då eftersom jag inte har möjlighet att radera informationen på denna, mina licensnycklar och lösen på e-handelssidor , e-post mm ligger ju på denna.
Jag vill definitivt inte bara lämna in den mot en ny /inbytes. det känns inte bra.

Då den bara "dog" efter att windows gått i vänteläge och jag fick starta om, då datorn frös.

Det är en corsair neutron gtx 120 Gb, ca 8 månader.

Jag har kollat den med att byta anslutning med till en annan fungerande, det är ssd som lagt av.

Vad har ni för erfarenhet, byts den bara ut eller skickas den för reparation, om möjligt kan butiken avgöra om den är sönder och att jag kan behålla den gamla och kassera den själv?

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem

Lämnar du in den och hävdar sedvanlig garanti, kommer du inte få tag i din viktiga data, den ryker kort o gott.

Finns dataräddningsföretag, men vet inte hur dessa gör, eller vad dom kan göra med en SSD.

Har man viktig info på en disk, så är backup och backup och åter igen backup av detta som gäller..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Är du så rädd att din data ska hamna i fel händer så får du helt enkelt skippa garantin på den och köpa ny för du kommer inte undan att lämna in den för ett byte.
Sen om du gör detta med inköpsstället eller tillverkaren är ju upp till dig.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.